6 375 läst · 70 svar
6k läst
70 svar
Lönsamt att byta från coax till fiber?
Jag tycker att du gör rätt val.G Guuran skrev:Tack för alla svar och en fin diskussion - håll den gärna igång i tråden om ni vill; finns säkert många som får svar på omkringliggande frågor i ämnet tack vare er 👍
Gällande ursprungliga frågeställning om byte hoppar vi nog på tåget nu när det är billigt - lär säkert få tillbaka kostnaden vid framtida försäljning, samt att det är skönt att få fler ISP-alternativ.
Min son har precis köpt ett hus, byggt i början på 90-talet, och då skulle man ha TV och tele lite överallt.
Fördelen med det är att jag nu klipper bort allt detta, men använder befintlig coaxkabel som dragtråd och byter ut coaxuttagen mot nätverksuttag.
Fibern gick också fint att plocka in där inkommande coax hade sin anslutning, så mediamovandlaren fick jag snyggt bakom TV:n i vardagsrummet, på en plats som inte kommer att nyttjas till något annat, och drog bara in den genom det VP-rör som tidigare huserade en coaxkabel, och monterade den utanpå den dosan, perfekt.
Jag hade aldrig gått med på någon "seviceavgift". För de fiberföreningar (flera) jag varit engagerad i har alltid gällt att ifall den som drar in fiber till sitt hus normalt betalar en engångssumma för indragningen och installation. Väljer husägaren därefter att lägga fiberanslutningen i träda, kostar det INGENTING att ha den. Undantaget är att man vid beställningen av eget val binder upp sig för ett abonnemang av något slag. Då brukar installationskostnaden sjunka betydligt, samtidigt som man bundit upp sig till en månadskostnad för en period om flera år.
Jag rådde alltid villaägare som inte riktigt visste vilken fot de skulle stå på, att ansluta huset till fiber, men inte teckna något abonnemang.
I detta fall menar jag att TS ska försöka göra på det viset. Därefter köra på sin gamla förbindelse så länge det går.
När man väl beslutar sig för att nyttja fibern har i alla fall jag aldrig varit med om att abonnenten betalar serviceavgift till nätägaren. I stället betalar man till sin tjänsteleverantör. Enbart till denne. Tjänsteleverantören betalar i sin tur till fibernätsägaren. Blir det fel på förbindelsen ska man anmäla till tjänsteleverantören. Inte nätägaren. Tjänsteleverantören tar sedan ärendet vidare.
Detta är mina erfarenheter. Världen förändras dock. Det kan ju vara på annat sätt numera.
Jag rådde alltid villaägare som inte riktigt visste vilken fot de skulle stå på, att ansluta huset till fiber, men inte teckna något abonnemang.
I detta fall menar jag att TS ska försöka göra på det viset. Därefter köra på sin gamla förbindelse så länge det går.
När man väl beslutar sig för att nyttja fibern har i alla fall jag aldrig varit med om att abonnenten betalar serviceavgift till nätägaren. I stället betalar man till sin tjänsteleverantör. Enbart till denne. Tjänsteleverantören betalar i sin tur till fibernätsägaren. Blir det fel på förbindelsen ska man anmäla till tjänsteleverantören. Inte nätägaren. Tjänsteleverantören tar sedan ärendet vidare.
Detta är mina erfarenheter. Världen förändras dock. Det kan ju vara på annat sätt numera.
Ja, nu finns det dom som tar ut en nätavgift.B Blueeye skrev:Jag hade aldrig gått med på någon "seviceavgift". För de fiberföreningar (flera) jag varit engagerad i har alltid gällt att ifall den som drar in fiber till sitt hus normalt betalar en engångssumma för indragningen och installation. Väljer husägaren därefter att lägga fiberanslutningen i träda, kostar det INGENTING att ha den. Undantaget är att man vid beställningen av eget val binder upp sig för ett abonnemang av något slag. Då brukar installationskostnaden sjunka betydligt, samtidigt som man bundit upp sig till en månadskostnad för en period om flera år.
Till exempel hos mig.
Openifra tar 9kr/mån oavsett om du har en tjänst eller inte.
Jo jag har mer koll på läget än du verkar det som.[SKPG]Zamora skrev:
3 hål i väggen är på väg att fasas ut.
Misstänker att när jag började jobba med fiber och intlegenta styrningar av fastigheter var du inte ens född.
Varifrån har du fått att media signaler till TV idag är analog?
Bara för att jag inte svarade på ditt för mig oförstående inlägg innebär inte på min brist på kunskap mer på att jag inte orkade svara dig.
Frågan i TS första inlägg var fråga om fiber till hens fastighet.
Var har TS begränsat att frågan gällde bara TV?
Koppar dvs även coax är på väg bort, men om du har annan uppfattning får du gärna ha den.
https://www.bredbandsval.se/bredband/natavgiftB Blueeye skrev:Jag hade aldrig gått med på någon "seviceavgift". För de fiberföreningar (flera) jag varit engagerad i har alltid gällt att ifall den som drar in fiber till sitt hus normalt betalar en engångssumma för indragningen och installation. Väljer husägaren därefter att lägga fiberanslutningen i träda, kostar det INGENTING att ha den. Undantaget är att man vid beställningen av eget val binder upp sig för ett abonnemang av något slag. Då brukar installationskostnaden sjunka betydligt, samtidigt som man bundit upp sig till en månadskostnad för en period om flera år.
"Vad är nätavgift för bredband?
I vissa stadsnät debiteras småhusägare, bostadsrättsföreningar, hyresrätter och samfälligheter, utöver månadskostnaden för de bredbandsburna tjänsterna (internet, TV, och telefoni), även en nätavgift direkt av stadsnätet. I vissa stadsnät kallas nätavgiften istället för "nätavtal", "serviceavgift", "service- och nätavgift" eller "drift- och serviceavgift".
Majoriteten av stadsnäten väljer att debitera operatörerna för nätavgiften så att de i sin tur fakturerar konsumenten även för nätavgiften. På så sätt erhåller konsumenten bara en faktura för sina tjänster och nätavgiften är helt inbakad i bredbandspriset och specificeras inte separat. I vissa sällsynta fall betalar även tjänsteleverantören, som levererar i nätet, en avgift till nätägaren per kund och månad."
https://telekomradgivarna.se/fiber/att-andra-avtal2/serviceavgift/
"Underhållsavgift
Telekområdgivarna har fått in flera ärenden angående avgifter för underhåll av fibernätet."
Forumtråd från 2018,
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1529101-ar-manadsavgift-for-underhall-av-fiber-vanligt
"Är månadsavgift för ≈underhåll av fiber vanligt?
En annan tråd fick mig återigen att bli lite grinig över priset för att koppla upp vårt hus mot fibernätverket. 40.000 kr för allt arbete samt 90 kr i månaden som någon sorts underhållningsavgift.
...
Nätavgift är vanligt, är ju en avgift till den som äger nätet och den redovisas antingen som en egen post eller är inbakad i priserna, är ju inget du kommer ifrån bara för att den inte redovisas på fakturan. Går ju bland annat till den aktiva utrustningen i nätet, så är inga konstigheter."
Ja, det är väl egentligen rimligt att separera det, och kalla det för just nätavgift.Demmpa skrev:[länk]
"Vad är nätavgift för bredband?
I vissa stadsnät debiteras småhusägare, bostadsrättsföreningar, hyresrätter och samfälligheter, utöver månadskostnaden för de bredbandsburna tjänsterna (internet, TV, och telefoni), även en nätavgift direkt av stadsnätet. I vissa stadsnät kallas nätavgiften istället för "nätavtal", "serviceavgift", "service- och nätavgift" eller "drift- och serviceavgift".
Majoriteten av stadsnäten väljer att debitera operatörerna för nätavgiften så att de i sin tur fakturerar konsumenten även för nätavgiften. På så sätt erhåller konsumenten bara en faktura för sina tjänster och nätavgiften är helt inbakad i bredbandspriset och specificeras inte separat. I vissa sällsynta fall betalar även tjänsteleverantören, som levererar i nätet, en avgift till nätägaren per kund och månad."
[länk]
"Underhållsavgift
Telekområdgivarna har fått in flera ärenden angående avgifter för underhåll av fibernätet."
Forumtråd från 2018,
[länk]
"Är månadsavgift för ≈underhåll av fiber vanligt?
En annan tråd fick mig återigen att bli lite grinig över priset för att koppla upp vårt hus mot fibernätverket. 40.000 kr för allt arbete samt 90 kr i månaden som någon sorts underhållningsavgift.
...
Nätavgift är vanligt, är ju en avgift till den som äger nätet och den redovisas antingen som en egen post eller är inbakad i priserna, är ju inget du kommer ifrån bara för att den inte redovisas på fakturan. Går ju bland annat till den aktiva utrustningen i nätet, så är inga konstigheter."
Nätet måste ju underhållas, oavsett om du nyttjar det eller inte, så jag tycker att det egentligen borde vara tydligare vad man betalar för.
Ungefär som med elnätet tänker jag.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 186 inlägg
Det finns även teknik för att omvandla hela spektrat av radiosignaler i koaxialkablar (eller antenn) till ljuspulser och dito omvandlare från ljuspulser till koaxial mm i andra ändan. Således behövs koaxialkabel inte ens i det sammanhanget.
Staten strösslade några miljarder över fiberleverantörerna för att få upp anslutningsprocenten.L lbgu skrev:
Det var otippat, men du lyckades tajma tillfället, grattis.