5 945 läst · 70 svar
6k läst
70 svar
Lönsamt att byta från coax till fiber?
Jag gick från ADSL till fiber och min upplevelse var att månadskostnaden sjönk drastiskt. (Flera hundralappar.) Det kan eventuellt vara samma fenomen vid coax till fiber. Om det skiljer 200 kr/mån så blir det 2400/år, dvs nästan 10000 på fyra år. Därefter bara vinst.
Det där är inte sant utan snarare en sorts skrämselpropaganda som fiberföretagen kör med.X xxargs skrev:
När de drog fiber runt mig för 5+ år sedan kostade anslutningen ca. 20k. Det hette att man skulle få betala minst det dubbla om man anslöt sig senare.
Ett tag senare fick jag erbjudande på 16lk har jag för mig. Sen dess kommer det nya lägre erbjudanden årligen och senaste var på ca. 10k. Till mig krävs det ca. 200 m grävning så det är inte bara att dra en kabel från tomtgränsen.
Fiberbolagen skulle nästan kunna ge bort anslutningen då de tjänar bra på allt annat.
Missade när dom expanderade och dom 2 standard mass erbjudandena 8-10k. (erbjudandet kom månad innan inflytt/ägande).
Efter dra inom 2år efter dom erbjudit 2 gånger kostade mej "bara" fast pris 25k.
Grejen är det fortfarande subventionerat av staten/fond eller dylike om jag förstått det rätt, lite varför det är så "små summor".
Vad sånt kostar efter 2+ år gissar på 50-100k svängen utifrån vad jag hittade i div forum.
Något jag då skulle räkna ner för.
säg -100k fiber eftersom vad det blir senare är okänt, tar säljaren in offert så jag vet räknar jag bara ner den summan i mitt villiga max bud.
Kanske inte är så illa men hur jag räknade bud utanför fiber med obegränsat mobilt.
Idag existerar alternativ med starlink 4k+1-2k (start hårdvara) & 559 kr/månad.
Men +359/månad mot mitt nuvarande fiber anslutning = +43k på 10 år.🤔 Så skulle nog räkna ner budet mot grannen med fiber
Efter dra inom 2år efter dom erbjudit 2 gånger kostade mej "bara" fast pris 25k.
Grejen är det fortfarande subventionerat av staten/fond eller dylike om jag förstått det rätt, lite varför det är så "små summor".
Vad sånt kostar efter 2+ år gissar på 50-100k svängen utifrån vad jag hittade i div forum.
Något jag då skulle räkna ner för.
säg -100k fiber eftersom vad det blir senare är okänt, tar säljaren in offert så jag vet räknar jag bara ner den summan i mitt villiga max bud.
Kanske inte är så illa men hur jag räknade bud utanför fiber med obegränsat mobilt.
Idag existerar alternativ med starlink 4k+1-2k (start hårdvara) & 559 kr/månad.
Men +359/månad mot mitt nuvarande fiber anslutning = +43k på 10 år.🤔 Så skulle nog räkna ner budet mot grannen med fiber
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 113 inlägg
Nu är det KabelTV som det pratas om, dvs gamla ComHem. Det håller inte på att läggas ner.D Danne824 skrev:Blev tvungen att titta hur gammal den här tråden var, fick uppfattningen att den var 10 år gammal.
Kopparnätet är en gammal dinosaurie och håller på att läggas ner.
Tele2 försöker tvinga TV/Data abonnenter att gå över till fiber helt enkelt genom att minimera utbudet på TV modem och routrar.
Vet med egen erfarenhet var ett h-vete att diskutera med Tele2 för en äldre persons räkning som inte ville ändra något.
Telia gör ingen hemlighet av att kopparnäten läggs ner.
Att tro något annat är som att begära att Windows ska vara bakåt kompatibel till en gammal 286 dator.
Om du har ett erbjudande om fiberanslutning för 10k ta det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 940 inlägg
Och hos mig så tog det tio år innan grannarna som inte hoppade på när fjärrvärmenätet drogs fick erbjudande om fiber igen. De ringde i några år och bad om att bli efteranslutna men det gick inte. Till någon kostnad.L lbgu skrev:
Så låt oss sammanfatta med att svaret, som på alla intressanta frågor, är det beror på.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 940 inlägg
Njae, det kan diskuteras. Kabel-TV som tjänst är helt klart på väg ut. Jag hittar inga siffror från Sverige, men i USA så är trenden helt klart fallande:[SKPG]Zamora skrev:
Här en kurva över tillväxten. Notera att den är negativ och har varit negativ de senaste femton åren, utan något direkt hack i kurvan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så även om jag har kabel-TV själv i huset (via separat analog fiber, alltså pss som ett hyreshus får den levererad, eftersom jag fick min fiberanslutning 2007 när man fortfarande såg den tjänsten som ett mervärde) så sade jag upp själva tjänsten för några år sedan. Det var inte svårt att förstå av säljarna att det var det som var det vanliga, alltså att man sade upp snarare än tecknade nytt. Så i den mån jag ser på linjär-TV så är det bara "must carry" idag. Precis som de flesta.
Att bärare via koax är en teknik som är dödsdömd det tror jag ingen egentligen håller emot. Idag är det fiber, fiber, och åter fiber för hela slanten (utom i mycket speciella sammanhang som den genomsnittlige konsumenten knappast kommer i kontakt med. Undantaget antenn/parabol då).
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 113 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 940 inlägg
Njae, det kan diskuteras. DOCSIS-standarden kom till för att passa som hand-i-handske med existerande kabel-TV nät. Vore det inte för kabel-TV via coax så skulle kabel-modemen inte finnas.E Edlunn skrev:
Men även denna är internationellt på upphällningen. Det investeras inte mycket i branschen eftersom kabel-TV-nät sjunger lite på sista versen. Det är rena databärare som tar över allt mer i kabel-bundna nät.
Men till TS. Satsa på fiber. Det är det som kommer att gälla under överskådlig tid, och är här för att stanna. Bärare över coax, oavsett vilken för last-mile eller motsvarande är dött eller döende.
Jag svarade på ett inlägg som påstod att det alltid blir dyrare med efteranslutning. Vilket jag påstår är rent hittepå. Självklart kan det i vissa fall vara dyrare, aldrig påstått något annat.lars_stefan_axelsson skrev:
Tack för alla svar och en fin diskussion - håll den gärna igång i tråden om ni vill; finns säkert många som får svar på omkringliggande frågor i ämnet tack vare er 👍
Gällande ursprungliga frågeställning om byte hoppar vi nog på tåget nu när det är billigt - lär säkert få tillbaka kostnaden vid framtida försäljning, samt att det är skönt att få fler ISP-alternativ.
Gällande ursprungliga frågeställning om byte hoppar vi nog på tåget nu när det är billigt - lär säkert få tillbaka kostnaden vid framtida försäljning, samt att det är skönt att få fler ISP-alternativ.
Redigerat: