Spännande hur det kunde gå så "fel".
Intressant att man tänker ett enplanshus för 4 mille, får ett förslag på ett treplanshus med avancerad arkitektur och tror att det ska kosta samma?

Dom verkade ha fått runt 9 mille för sin kåk dom sålde, känns som att ursprungstanken nog var att nästan vara lånefri, nu blev det helt tvärtom istället.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
I många fall ett läckert hus men jag är tveksam till fasadens utseende efter 5 år. Och hur tvättar man fönstren? Är de alla öppningsbara? (Tyvärr är jag en praktikernörd ...)

Gillade snickeriarbetena skarpt.

När jag anlitade arkitekt för mitt lilla hus var budgeten utgångspunkt för husbygget. Det blev en utmaning för arkitekten - vad jag förstod en inspirerande men alls inte lätt utmaning. Tyvärr skrämmer programmet arkitekters framtida huskunder - i detta program kunds önskan om litet, prisvärt, enkelt bygge.

Jag blir upprörd!

Mitt arkitektritade hus, för 18 år sedan, höll budgeten. Njuter fortfarande av huset och arkitektens fiffiga lösningar. Enkelt JA. Men sofistikerat. Få arkitekter som klarar detta.

• Gilla
kertobalk och 18 till
  • Laddar…
När jag sett ett avsnitt av den här programserien har jag alltid undrat hur stor del av budgeten som gått till arkitekterna och, i förekommande fall, deras bolag, samt i hur stor del arkitekterna är orsaken till alla överskridna budgetar.

Redigerat:
  • Gilla
Maggan Maxie Wennberg och 13 till
  • Laddar…
Inget fel på era kommentarer hittills, men jag vill i förebyggande syfte påminna om:

Välkommen att kommentera det fjärde avsnittet av Grand Designs 2024!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här husbyggena. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
B T Eriksson och 7 till
  • Laddar…
Jag fattar inte hur man kan få spränga bort berg och trycka in detta schabrak men jag får inte ha en mur högre än 60cm för då kommer nån blodhund från kommunen och lägger sig i......

• Gilla
  • Haha
  • Älska
SanDitt och 40 till
  • Laddar…
PeterFalun
Jag gillar huset, men frågan är väl om arkitekten levererade vad de ville, verkar inte så i programmet, och då blir jag fundersam om arkitektens ego tog över för mycket

• Gilla
Maggan Maxie Wennberg och 22 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på varför huset säljs?
Var det planerat och att få det uppvisat och marknadsfört i TV!

• Gilla
deetee och 7 till
  • Laddar…
Tror du inte det är för att de överskred budget med mer än 6,5 miljoner och att boräntorna skjutit i höjden? Gratis reklam från TV4 vid försäljningen tycker jag att de är väl värda efter att ha ställt upp i tv.

• Gilla
JSten och 11 till
  • Laddar…
Är det inte lite standard att det ligger ute strax efter att programmet visats?

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag är nyfiken på varför huset säljs?
Var det planerat och att få det uppvisat och marknadsfört i TV!
Det kan ju ha blivit för dyrt, helt enkelt. Om siffrorna i programmet stämmer så hade de en budget på ca 11 MSEK (tomt 6,2 MSEK och resten hus), och det verkar ju ha landat på över 18 MSEK totalt. Alla har ju inte 7 miljoner extra liggandes.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
En annan sak som konstigt nog inte pratades om i programmet är ju att det slogs upp ett hus precis framför som tog en hel del av utsikten. Nästan all utsikt från våning 1 och 2, skulle jag tro.

• Gilla
  • Wow
SanDitt och 34 till
  • Laddar…
Det blev väldigt fint men jag förstår inte riktigt varför det var så viktigt med just furu. Finns väl andra kvistfria träslag som hade kunnat ge motsvarande känsla utan att behöva såga och limma stavar?

• Gilla
Vildparti och 12 till
  • Laddar…
richardtenggren
På slutet såg man ju att det även byggts ett hus nedanför detta, även om det kändes som att de undvek att få med det i bild?

Riktigt fint hus! Hade jag bara haft 18 mkr som låg och skavde så 😍

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.