Hej, Jag är på jakt efter ett litet infällt fasadmätarskåp. Dom som jag hittar på nätet är som t ex Garo är väldigt stora och känns inte vara anpassade till dagens elektroniska elmätare.
I skåpet ska det väl förutom mätaren finnas en huvudbrytare och säkringar men måste dessa vara av typ Diazed (med gänga). Jag lär klara mig med 16A huvudsäkring. Något mer och finns det mindre skåp ??
I skåpet ska det väl förutom mätaren finnas en huvudbrytare och säkringar men måste dessa vara av typ Diazed (med gänga). Jag lär klara mig med 16A huvudsäkring. Något mer och finns det mindre skåp ??
Det är din nätägare som bestämmer vad du får använda för skåp så kolla vad som gäller där först.
Det finns nog ingen nätägare som accepterar en nyinstallation som inte följer SS 430 01 10
Det är nog bara att acceptera att det blir den storleken. Men man får ju ändå säga att de lyckats hyfsat, för de får ju åtminstone plats mellan reglarna i en normal vägg...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog bara att acceptera att det blir den storleken. Men man får ju ändå säga att de lyckats hyfsat, för de får ju åtminstone plats mellan reglarna i en normal vägg...
Olika nätleverantörer har olika krav. Att använda Diazed är standard, och även om några tillåter dvärgbrytare så är det ovanligt och brukar dessutom medföra ytterligare krav på ytterligare separata brytare för frånskiljning. Så om du hoppades på att spara plats dvärgbrytare istället för säkringshållare så troligtvis ingen framkomlig väg.P plus8 skrev:
Servisledningen och fasadmätarskåpet brukar dimensioneras efter samma maximala strömkapacitet. Normalt sett diazed II och 25A, respektive diazed III och 63A. Sedan styr man det maximala strömuttaget med en s.k. passkontakt/passdel i botten på propphållaren. Så det finns ingen möjlighet att få ett mindre skåp baserat på att du skall ha en grå passkontakt för 16A.P plus8 skrev:
Minns jag rätt så faller automatsäkringar på att de inte är något "synligt brytställe" som dessutom ska vara blockerbart eller låsbart. Någon får gärna fylla i med dagsaktuella korrekta benämningar, jag jobbade med detta tidigt 90-tal.
Lägg till att dvärgar kan vilja krångla vid något olämpligt, kallt och helgrikt tillfälle så föredrar jag diazeder alla dar i veckan!
Lägg till att dvärgar kan vilja krångla vid något olämpligt, kallt och helgrikt tillfälle så föredrar jag diazeder alla dar i veckan!
Så stort mätarskåp som möjligt är ju att föredra. Väldigt tråkigt när man kommer till gamla små ynkliga. Då är man ju starkt begränsad.
Jag kan råda att ta en diazed III, kostar inte många kronor extra och tar inte mer plats.P plus8 skrev:
Tekniken går snabbt framåt och några av mina kunder har redan velat byta till gänga 3 på fasadskåpet så de kan ha 32 A huvudsäkringar. Ett fall gällde det att ladda bilen snabbare och ett annat handlade det om en större solanläggning. Ett tredje fall skulle det helt plötsligt byggas en verkstad på gården. 😅
När jag gör nya villor i normalstorlek blir det den större gängan i fasadskåpet.
Ha gärna porslinshylsor hemma i reserv, de går sönder lätt de små trollen!😉Müssli skrev:
Jag kan råda att ta en diazed III, kostar inte många kronor extra och tar inte mer plats.
Tekniken går snabbt framåt och några av mina kunder har redan velat byta till gänga 3 på fasadskåpet så de kan ha 32 A huvudsäkringar. Ett fall gällde det att ladda bilen snabbare och ett annat handlade det om en större solanläggning. Ett tredje fall skulle det helt plötsligt byggas en verkstad på gården. 😅
När jag gör nya villor i normalstorlek blir det den större gängan i fasadskåpet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det för kvalitet på detta garage/förråd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Cirkapris för att byta våtrumsmatta på väggar och golv i litet badrum?
Badrum -
Schneider vägguttag för 1½ moduldosa - kompabilitet?
El -
Förrådet blir väldigt litet på kartutdrag
Bygglov -
Litet fördelarskåp
Värme allmänt