23e advent. Lite sen i dag så dagens inlägg påbörjas nu och fortsätter lite senare.
Varför håller jag på den här gången...

nanowire nanowire skrev:
Det kan ju också bli så att du framöver inte får tid över för vanligt arbete utan har fullt upp med att tillverka speciallådor på beställning :ok:
Missförstå mig rätt nu. Inte så att jag ser en karriär som etui-konstrukteur. Frågan har kommit upp tidigare i tråden om hur ni förvarar era handverktyg. 20180301
Skärmdump av ett diskussionsforum där en användare beskriver ett verktygsförvaringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hävdade då att det inte kommer fungera av flera orsaker. Det har gnagt mig en del så projektet har till stor del utformats för att kunna bekräfta eller motbevisa mina förutfattade tankar vid det tillfället för 15 månader sedan.

Fortsättning följer. Måste åka t snick nu. Kommer ha tid att skriva vidare före 8-9 ca.

Mvh Findus

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
23e advent del 2
Anledningen till förseningen i dag är att jag varit tvungen att ägna tid åt ett annat projekt. Enda tillfället att kunna låna en bil och montera, före jul, var i går kväll.
Ny dinét till båten. Kommer säga mer om det här.
https://www.byggahus.se/forum/threa...tidiga-1900-talet.283082/page-25#post-3479985
En nattbild av en nyinstallerad båtdinett med levande ljus och fönster som speglar i mörkret.
Skapa konto

Färdigmonterat kl 00:15. Sedan tvungen att äta något. Även snickare behöver bränsle. Låg i sängen kl 01:15. Klockan ringer 04:05.
Bilen jag lånat skall användas i dag så den måste vara tillbaka halv sju.

Nog med ursäkter. Tillbaka till dagens ämne.
Vad jag sade om att sälja lådor för 21 månader sedan (vet att jag skrev 15 tidigare, får skylla på utmattning) var två saker om jag kommer ihåg rätt.
Först att de blir kosmiskt dyra.
Sedan att det inte fungerar att göra en perfekt optimerad låda utan att veta exakt vad som skall vara i den. Den skall dessutom fungera ihop med användaren.

Nu, när jag kört igenom hela processen grundligt och gjort detaljerade anteckningar för varje steg på vägen, så vet jag hur det ligger till från min horisont.
Skissblock med anteckningar på ett arbetsbord med oljelampa och tangentbord.
Skapa konto

Börjar med priset.
Att göra en grundlåda med med lösryggar utan inredning med lås och gångjärn och allt tar ca 6-7 timmar.
Den modul som alla skall ha. Mejsel och tånglådan. Går ganska fort. 2 timmar ca.
Kombimodulen för sortiment och bits är nog också en sådan som skulle passa många. 4 timmar.
Pussla ihop stora ryggen för ett urval verktyg tar ungefär 4 timmar det med. Kan ta mer tid beroende på hur avancerade hållare som måste göras. Säg upp till 8 timmar så täcker det allt jag kan tänka mig.
16-21 timmar för en färdig låda.
Det för en låda som inte är putsad eller ytbehandlad. Ett problem för en såpass dyr grej är att priset kräver finish. Nu tar puts inte jättelång tid. Det är, för mig, en del av kvalitetskontrollen. Det jag putsat vet jag att jag gått igenom ordentligt. Målning tar lite tid det med. Lägg till 4 timmar. Då är vi uppe i 20-25 timmar.

Nu kan man resonera på många sätt när det gäller timpris. Fullt pris för en hantverkare med snickeri i min skala borde ligga någonstans runt 4-5 hundra plus moms (ett riktigt snickeri AB med anställda och full verksamhet måste ha ut 6-7 hundra plus moms). Därmed så blir fullt pris direkt från tillverkaren någonstans i spannet 10000-16000 (mycket mer från ett storsnickeri. Kan komma tillbaka ner t mina priser om cnc eller andra, bättre maskiner kan användas).
Materialet kostar en femhunka ungefär så det kan vi bortse ifrån i sammanhanget.

Eller så ser man jobbet som halvhobby och räknar inte med att ta ut mer pengar än att det täcker lönekostnaden. Täckningsbidrag brukar det kallas.
Då vill man ha i alla fall 300 plus moms per timme. Femhundringen för materialet måste räknas med i det fallet.
Prisspann 8000-10000.
Täckningsbidrag är ett fint sätt att lura till sig rätten att leka på tid då man borde arbeta. Sanningen är att inget är gratis. Resonerar jag så så tvingar jag alla andra kunder att subventionera verktygslådorna.

Det enda tillfälle där täckningsbidrag bör användas är när det är storkris och pengar måste in för att man inte skall vara tvungen att sparka anställda. En enskild företagare lurar bara sig själv varje gång ett sådant resonemang används.

Summorna kanske inte verkar skrämmande höga. Men inte en krona har reserverats för distribution eller försäljning. Även om det, mot förmodan, skulle bli rusning efter lådor kommer det bli mycket jobb för lite pengar. Uppdragsverksamhet på löpande räkning åt andra företag kommer alltid vara ett bättre sätt för mig att få bröd på bordet.

Nästa aspekt som jag trodde skulle vara ett hinder för försäljning var optimeringsproblematiken.
Har svårt att se hur det rent logistiskt skulle se ut om jag skulle organisera någon annans verktyg.
Ska jag hålla mig med hundratals exempelverktyg för att kunna få beställningar på distans. Eller skall klienten skicka allt som skall ner till mig.
Vilka leveranstider är då rimliga. Jag vet vad jag tycker. Det är mycket troligt att kunden har en annan åsikt.
Så till den största invändningen mot att låta sig städslas för ett sådant här uppdrag. Blir det kul om det är ett jobb. Det finns en tydlig risk för att det blir väldigt tråkigt. Inspiration är allt. Att försätta mig i en situation där det jag gör av ren entusiasm förvandlas till en plikt verkar inte så intressant för mig.

Mycket roligare att driva på andra att börja knåpa själva och därmed ge tillbaka med ideer som jag av olika orsaker inte kommer åt. Fram för att skriva hur mycket OT i tråden som helst (såvida det inte är påhopp eller politik). Det är i det oväntade som nya ideer finns.

@mattiasp @roli
Har investerat i en badrumsvåg och kollat lite.
Tomlåda väger ca 8kg.
Superinredda lådan som rymmer allt väger 22kg
Lim och sortimentslådan ca 15 kg. Kan lätt bli mer beroende på sortiment.
Maskinlådan lastad för trapphusprojektet kom upp i 17kg
Bits och borrmodulen 4,5 om man går in på detaljer
Tång och mejlslar 4.

När jag jobbat i trapphuset och förflyttat mig mellan våningarna så har jag oroat mig för att jag varit helt utmattad efter att ha gått upp några trappor. Trott att åldern håller på att komma ifatt mig. Nu när jag vet att jag gått med 55kg last så kan jag lugna mig lite ;). Kan tänka mig att även yngre förmågor skulle svikta lite med den lasten.

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Fussen och 12 till
  • Laddar…
hsd
Detta med vikten känner jag igen, man försöker ha så mycket med sig så man slipper springa flera gånger sen funderar man på dålig kondition eller om man åkt på nån influensa :sweat:

Gillar verkligen din vilja att dela med dig :)

"Mycket roligare att driva på andra att börja knåpa själva och därmed ge tillbaka med ideer som jag av olika orsaker inte kommer åt. Fram för att skriva hur mycket OT i tråden som helst (såvida det inte är påhopp eller politik). Det är i det oväntade som nya ideer finns."

Mitt snickeri och snickerilåda skäms å det grövsta...…..

Jag väntar med spänning på lucka 24.
God Jul

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F
Vad är det för skivmaterial du använder? Nån tunn björkplywood?

Om du skulle göra 100st samtidigt i varje moment så går tiden per del ner väsentligt.
Direkt material + direkt lön ~400:-/h + oh ~15% kan man räkna på.

Men vikten är betydande, så optimalt vore en så lätt låda som möjligt och man kanske kan viktoptimera verktygen i fråga, typ som att ha ett bitshandtag med bits istället för ett gäng fullstora skruvmejslar

F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Om du skulle göra 100st samtidigt i varje moment så går tiden per del ner väsentligt.
Direkt material + direkt lön ~400:-/h + oh ~15% kan man räkna på.

Men vikten är betydande, så optimalt vore en så lätt låda som möjligt och man kanske kan viktoptimera verktygen i fråga, typ som att ha ett bitshandtag med bits istället för ett gäng fullstora skruvmejslar
Då låter det som om allt nöje är totalt förbrukat..... sen så tror jag att det är den individuella anpassningen som är den säljande grejen och glädjen att göra det själv. Bättre med utvecklade byggbeskrivingar, ritningar mm och låta alla anpassa det själva därifrån för sina behov.

• Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att nyckeln till lättare vikt är att bara bära med sig det man behöver för det man ska göra. Där är nog ditt system med moduler den rätta lösningen. Alla bra-att-ha saker får man lämna hemma. Det förutsätter givetvis att inget börjar djävlas. Det är nog en utopi.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Det där är ju bara dröm och glöm. Har märkt att ju närmare i tid och avstånd man är verkstaden och den fasta arbetsbänken desto mindre djävulskap...

hsd
Fy vad jag är lat, köpte en större verktygsväska med hjul bara för att slippa springa flera gånger till å från garaget när man gör nåt, det blir typ slänga ner och sen när man använder rota runt i väskan

@fsn
Det är björkplywood kvalitet b/cc. Lite olika tjocklekar beroende på vad jag gör. Den har bra tekniska egenskaper. Tät. Tar skruv bra. Sväller inte när den blir blöt.
Du har för övrigt beskrivit min inställning till serieproduktion bra.

@Johannes Carlsson
Vid manuell serieproduktion verkar det finnas en gräns när det blir trist och produktiviteten sjunker. För mig verkar den ligga någonstans under 20 enheter på mer sammansatta och komplicerade produkter.
Ett sätt att öka när det är större mängder kan vara att dela upp i flera serier. Brukar vara väsentligt kortare produktionstid i andra serien.

@mattiasp
Sant att precis vad man behöver är lättast. Som jag tror @Fulkemisten menar så är det en sällsynt utopi för en snickerimontör att med säkerhet kunna förutse alla eventualiteter.
Med en bra basutrustning kan det gå att improvisera när det krånglar.

En montagebil med modulrack kanske är en bra variant. Ha löjligt mycket i bilen. Vid behov kombinera ihop en bärbar låda på plats när förutsättningarna är bekräftade.

Smederna i grannfirman. De har räknat ut att en montagebil kostar 200 000 att inreda. De gör allt själva just för att skräddarsy till sina montörer.
Lustigt att deras bästa montör har den enklaste inredningen.

Mvh Findud

• Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
Så fort det blir serieproduktion blir det tråkigt tyvärr, det är ju pillandet och optimerandet som är roligt :)

24e advent
Det finns en serie.
För att få svart på vitt när det gäller tillverkningstider så har jag gjort en liten serie. Tillverkning av mallar och postningar för olika moment påverkar tiden med en bråkdel av vad det annars gjort.

Handtagen var det Som startade projektet. Långt innan jag börjat med lådorna.
19 juni
Trähandtag i serieproduktion på en verkstadsbänk med sågspån och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Måtten på lådorna är inte så funktionsstyrda som de borde vara. En skiva björkplyfa har måtten 1200 x 2500. 308mm är vad som är kvar sedan sågsnitt och renskärningssnitt är borträknade om man gör fyra snitt på bredden. Under solskyddet i bakluckan på min bil ryms 470mm. Lite marginal behövs så 450 höga har de fått bli. Med det sågmönstret fick jag ut 20 ryggar på en skiva.
6 november
Stapel av träplywood med utsågade handtagsöppningar, förberedda för tillverkning av lådor.
Skapa konto

Övriga delar har förbrukat lite mer. Måtten är lagda gör att få ut fem i bredd. Sida och botten blir ca 800 på längden. Då räcker en skiva till 15 sidor/bottnar. Har kapat en 800 bit från nästa skiva för att få 20.
8 november
Träknappar och lådor i björkplywood med utskurna handtag i ett verkstadsrum.
Skapa konto

Det är 12 hål för hakar i varje låda. Då behövs det 120 st, minst. Kanhända några extra kommer till användning för att göra specialmoduler.
17 november
Trämallar och handtag staplade i en pappkartong i en verkstad.
Skapa konto

Att göra fler minskar inte bara tiden per enhet. Det ger också övning och kan, potentiellt, öka kvaliteten. Det hänger förstås på psykologin hos den som gör jobbet. Har sett många som måste sänka takten för att något skall bli bra. Jag fungerar tvärtom. När det blir bra så har jag bara gjort saker. Hög kvalitet sammanfaller med hög takt. När jag står och tänker och justerar för mycket blir det sämre.

När jag kommit så här långt kläckte jag iden att presentera projektet som en julkalender med det här inlägget som final. Dum som jag är (kan vara ibland i alla fall) så slutade jag ta bilder på mängden av grejer vid denna tid.
18 november
Hantverksmässigt tillverkade trä lådor står på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Jag har avfärdat möjligheterna att sälja lådor. Såklart att det går och tänka sig att någon vill ha lådan så mycket att hen vill lägga upp pengar så att det räcker. Men det är inte förenat med min värdighet. Jag är den sortens hantverkare som verkligen är helt ointresserad av smarta affärer. Jag vill själv tycka att klienten fått valuta för sina pengar. Jag vill verkligen inte lura på någon annan någonting.

Så nu står jag här med många fler lådor än jag behöver.
Två har jag skänkt i delar till en snickare som jag ansåg behövde ett projekt. Han snackar lite mer än han gör.

En (specialinredda lådan i fälttesterna) har jag skänkt till min största kund. Han år en snickare som kombinerar genuin fantasi och händighet med affärssinne. Det är magiskt när vi löser problem tillsammans. Affärssinnet gör att han växer sig över huvudet. Han har aldrig tid att ordna upp sina egna grejer. Så nu har han fått en låda där bits och borr inte behöver ligga löst i tråg eller på botten av lådan. Systeinern han använder har varit en ruin så länge jag känt honom.

En oinredd låda skänker jag till er på byggahus.
Som jag sagt så många gånger nu så att det borde ha sjunkit in är att ideer är hårdvaluta för mig. Jag har tänkt att lådan kan tävlas ut till den som har den bästa/roligaste/vansinnigaste iden om vad den vill göra av den. Har förstås ingen aning om vad Marlen och Per väljer att göra med gåvan men jag tror/hoppas att det blir bra det här.

Så... från mig en God Jul till er alla.
Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Hakstr och 51 till
  • Laddar…
H
:D(y) God Jul Findus!!

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag tror att nyckeln till lättare vikt är att bara bära med sig det man behöver för det man ska göra. Där är nog ditt system med moduler den rätta lösningen. Alla bra-att-ha saker får man lämna hemma. Det förutsätter givetvis att inget börjar djävlas. Det är nog en utopi.
Själva definitionen på ett verktyg är ju ”Saken som tappats/glömts/försvunnit när man som bäst behöver den”.

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.