Imponerande! Kunde en svag ”backluckedämpare” eller liknande (inuti pelaren) göra att avläggningsskivan åker upp själv eller behöver minimalt med kraft?

:thinking:Nja... om vi nu teoretiskt kunde få plats med en gasfjäder. Då måste den vara anpassad till lasten eller vara ställbar.
Vi kan resonera lite om saken.

Ställbara dämpare skulle behöva sitta där de går att justera. Har svårt att visualisera en lösning som inte inverkar på nyttolasten. Släpper direkt.

Då återstår anpassning.

Lilla hyllan väger mycket lite. Den tänkbara nyttan är kanske hjälp att få upp den mycket tyngre verktygslasten. Vikten är kanske halva lådans vikt. Så länge jag kan lyfta hela lådan borde det inte vara ett problem. Om den hjälper till med hälften kan det kanske bidra.

Men om jag av någon anledning vill ta ur de tyngsta verktygen så kan en situation uppstå där jag måste trycka för att få ner den. Det nedre utdraget har i nuläget ingen spärr i nedfällt läge. Om det vill upp av sig själv så blir det nödvändigt. Det ger extra meck när lådan ställs upp. Allt ovanstående kan lösas med ännu mindre lyfthjälp.
En ingenjör som var tvungen att producera ett beslutsunderlag åt politiker skulle genomföra en testserie och rita upp en graf som visar när nyttan inte motiverar besväret. Jag kan helt självsvåldigt bestämma att jag inte ids. ;)

Återstår frågan om den eventuell teoretiska monteringsmöjligheten.

Båda nivåerna utdrag går ända ner till lådans botten. Det övre utdraget är nu massivt. Nedfällt är pelaren ett massivt block. Platsen måste skapas. Om det övre, massiva, utdraget urholkas kan det ge plats för en fjäder.

Då verkar det på det övre och kraften förs över till det nedre via låssprinten. Om längden är avpassad så att den precis slutar verka när lasten är uppe så påverkas inte den lilla hyllan när den skall manövreras.
Om jag av någon anledning manövrerar utdragen i fel ordning. Det vill säga det övre först. Då sticker det iväg som en katapult. Om det nedre har en arm/spärr/lucka som förhindrar åtkomst till det övre manöverdonet. Då kan sådana incidenter undvikas.

Återstår hur gasfjädern skall hållas kvar i sitt läge när båda utdragen är uppe. Kan sättas uppochner och limmas i topputdraget.

Sammantaget. Nej tack. Tror inte det behövs.

Mvh Findus

useless useless skrev:
Ett linjärt ställdon?
[länk]
Nu börjar vi snacka!

Behövs accar och en omformare för att hålla det linjära styrdonet med ström. I botten finns ett tråg i framkant där några småsaker ligger fortfarande. Det är tänkbart att de går att pussla in. Några ställen i lådan är inte helt utnyttjade ännu.

Lilla luckan har ingenting ännu. En grej att hänga tvingar på kanske.
Träkonstruktion på arbetsbord med ritningar, tving och spikpistol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjord som på bilden så går det för en gångs skull att använda hålet mitt i tvingen. En låda gör det realistiskt. För att spara plats är lådsidorna av laminat. Då är det bäst att inte pressa med tving. Trycket kan lätt bli så stort att det trycks in. Det ger mindre plats i lådan. Maskeringstejp får duga.
En liten träkonstruktion tejpade kanter, tillsammans med en tving, maskeringstejp och ritningar på ett arbetsbord.
Skapa konto

Ja. Ni fattar.
Verktygsförvaring med tvingar och laminatsidor på en arbetsbänk.
Skapa konto

Förberedde för ytterligare förvaring ovanför tvingarna. Vet ännu inte vad jag behöver sätta där.
Verktygslåda av laminat med tvingar och borrtillbehör på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Hålen för moduler i ryggen kan haka i och krångla. Laminat och hakar löste problemet.
Verktygslåda i plywood med borr, bits och tvingar organiserade för effektiv förvaring och tillgänglighet.
Skapa konto

Nu då alla moduler är om inte klara så i alla fall på plats så kan vi funderar vidare på accarna.
Går det att få upp allt i bottentråget... Ja.
Går lådan att bära med allt plus accar och styrdon... Tveksamt.

Fyllde i allt. Stängde. Ställde på vågen. :surprised:
Trälåda på våg visar 23 kg, del av sko syns, på verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

23 kg. Hur är det möjligt.
Tömde ur allt och kontrollerade tomvikten. 10kg. 2kg mer än den förra versionen.
För skojs skull konstaterade jag att mina borrar och bits och smågrejer väger 3kg.

Den rörliga delen på pelaren som skall upp. Det där som skall lösas med det linjära styrdonet. Den väger ca 10kg med last. Har inte uppfattat det som ett problem. För min del så är lyftassistans som för med sig att lådan som helhet blir ännu tyngre ett blindskär.

Uppenbarligen så blir mina lådor tyngre ju mindre jag gör dem. Tror dock inte att det går att reversera processen. Om jag nu försöker få ner vikten genom att utöka volymen så kommer den tillägnade komprimeringskompetensen leda till att stadsbud i fortsättningen måste anlitas när jag skall montera.

God Jul alla
hälsar Findus

PS. Kontrollerade vågen. Den visar tre kilo högre vikt än när jag vägde mig senast. Det måste betyda att mätverktyget är sönder. DS

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
P
God Jul Findus!

Tack för en underhållande och lärorik tråd. Det är alltid trevlig när duktiga människor delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Mycket imponerande!

Jag tycker du här fått till den ultimata verktygslådan. Du får plats med maximalt med grejer. Lika mycket som jag får plats med i mina. Men med den lilla skillnaden att jag knökar ner allt utan några fack i total oordning. Och allt måste typ ur för att komma åt det i nästa lager. Rätt vad det är drar en skruvdragare igång. Något har kommit åt knapparna. Och repor blir det på allt... Tyvärr är det lite svårt för mig att använda en dylik låda då jag behöver ha helt olika grejer med olika gånger.

Ovanpå den exemplariska ordningen har du dessutom nu också ett fällbart bord och får dessutom med verktygen upp på en bättre arbetshöjd! Snyggt! Sedan var det förstås det med vikten. För min egen del skulle jag använt hjul, men allt handlar ju om vart man ska ta med lådan. Kanske kan du göra om den i kolfiber till nästa Jul? ;)

Tack för mycket underhållande läsning. Ser fram emot ev nya modifikationer. Blir glad varje gång jag ser i mina notiser att du gjort ett nytt inlägg i denna tråd.

God Jul!

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten

Vet inte om den egentligen är så praktisk men rätt annorlunda och cool.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.