48 970 läst · 172 svar
49k läst
172 svar
Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä
Pistolen är Sencos proffsserie. Pinsen är Omer. Omers pistol är någon femhundring dyrare. Med Senco följer det med ett extra slagstift. Vi har både Senco och Omer tidigare. Jag kan inte märka någon skillnad i funktion så när jag köpte en personlig (med 5 andra som, i mitt tycke, misshandlar verktyg är det bra att veta att det finns en som är hel när jag behöver en) gick jag efter den billigare av dem.
Mvh Findus
Mvh Findus
Jo, jag har Sencon och tycker den är förträfflig. Omer hade jag inte hört talas om tidigare, får kika runt.findus42 skrev:Pistolen är Sencos proffsserie. Pinsen är Omer. Omers pistol är någon femhundring dyrare. Med Senco följer det med ett extra slagstift. Vi har både Senco och Omer tidigare. Jag kan inte märka någon skillnad i funktion så när jag köpte en personlig (med 5 andra som, i mitt tycke, misshandlar verktyg är det bra att veta att det finns en som är hel när jag behöver en) gick jag efter den billigare av dem.
Mvh Findus
Fantastisk som vanligt när Findus är i farten. Funderade jag också på spik till pistolen. Jag köpte en liten Basso B18/55-F1 som jag skulle ha till typ det du Findus spikat ihop ovan, dvs plywood. Men.. jag lyckas ganska ofta få spiken att vika ur materialet!, varför det kan man undra, har jag felspik som inte styr tillräckligt?!? Vilket märke använder herr Findus?findus42 skrev:Bonusfunktionalitet !
Gåvan mycket väl mottagen. Redan testad. Kunna ställa staffli vid fönsterdörr och vara i gång med materialet i arbetshöjd utan att släpa runt bord och annat. Det fungerar.
Är närvarande vid testerna och får tvinga mig undan för att inte lägga mig i och styra. Får dampryck och kan inte låta bli att plocka runt med prylarna. Slog mig att de generiska backarna jag gjort går att hänga på kanten av arbetsbrickan. Det finns 6 stycken. Massor med tänkbara användningar. En av de trevligare att arbetsytan kan utökas när behov uppstår.
[bild]
Som extra bonus visar det sig att lådorna går att hänga direkt på staffliet.
[bild]
Finesserna är helt oavsiktliga. Vilket visar att mycket som fungerar kan vara en ren slump och att inget mastermind klarar av att överblicka vilka möjligheter som finns. De mer intrikata idéerna bygger på tidigare erfarenhetar och möjligheter man snubblat över. För att få tillgång till den sortens utveckling är det bara att sätta i gång. Vem som helst har vindlingar i hjärnan som ingen har något begrepp om. Ingen vet vad det kan leda till.
Tack @Octavianus för att jag kunnat inspirera dig. Bästa belöningen för mig. Thunderdooms ide är att funktion slår finnish när som helst. Så även om du själv inte är nöjd med hur det ser ut tål jag absolut närbilder om du vill dela med dig av detaljer .
@fsn
Bakgrundsljudet är vad man kan förvänta sig på ett snickeri under arbetstid när fem andra snickare arbetar i lokalen. Alltid något på gång.
Mvh Findus
Den är ju som en transformers i trä! Optimus Plywood!findus42 skrev:Pelaren helt nedfälld. Kom på att om den nu ändå är i tre delar. Då kunde det vara fiffigt om en del förvaring hängde med mittsektionen upp. Därmed så blir det mer grejer i (nåja) arbetshöjd.
[bild]
För att lösa problemet sågade jag ner bassektionen 10mm och falsade mellansektionen 9..
[bild]
Ett hål med sugpassning i en bit plyfa.
[bild]
Trimmade ner den och satte en låda på var sida.
[bild]
Översta sektionen fick en arbetsskiva med låg sarg. Ingen märkvärdig montering. En plugg är inpassad i toppen monterad med enbart skruv. Skivan prosaiskt skruvad direkt i den. Kom ihåg att den kanske måste förlängas. Är den limmad då är det stor risk att något går sönder.
[bild]
Med de rörliga delarna gjorda dags för övrig inredning.
[bild]
Problemet med att göra lådor till andra är att jag inte vet hur behovet ser ut. Enklaste sättet att göra en generisk inredning är att satsa på lådor. Den enda specialmodul som jag vet behövs är en för pennor och penslar.
[bild]
Räknar inte med belastning på så här pyriga lådor. Lim och nålar får duga.
[bild]
Förhoppningsvis fungerar det så bra att lådan står på golvet jämt. Även när staffliet används på ett bord. En lite oförtänt bonus var att teleskåppelaren är såpass lufttät så att den har precis lagom dämpning för att bara kunna dra ur sprintarna. Sjunker ner som på moln.
[video]
Mvh Findus
Din Basso är väl för 18G dyckert(?) och dessa brukar vilja vika av vänster eller höger vinkelrät från magasinet pga spikenspetsens klippning. Riktar du pistolen med det i åtanke när du spikar slipper du de flesta snedskotten.leby skrev:Fantastisk som vanligt när Findus är i farten. Funderade jag också på spik till pistolen. Jag köpte en liten Basso B18/55-F1 som jag skulle ha till typ det du Findus spikat ihop ovan, dvs plywood. Men.. jag lyckas ganska ofta få spiken att vika ur materialet!, varför det kan man undra, har jag felspik som inte styr tillräckligt?!? Vilket märke använder herr Findus?
Med 23G stift (Senco Finishpro10) har jag inte märkt att de drar snett lika mycket.
Ok, det är därför alltså! Får testa igen! Tack.nanowire skrev:Din Basso är väl för 18G dyckert(?) och dessa brukar vilja vika av vänster eller höger vinkelrät från magasinet pga spikenspetsens klippning. Riktar du pistolen med det i åtanke när du spikar slipper du de flesta snedskotten.
Med 23G stift (Senco Finishpro10) har jag inte märkt att de drar snett lika mycket.
Lördagsfunderingar
Det har gått ungefär ett år sedan jag byggde lådorna som är i bruk nu. Kan sumera erfarenheten så här långt.
Konceptet med utbytbara moduler verkar vara en hit. När jag irriterar mig på något kan en del av lådan justeras. Åtkomligheten med de utvikbara modulerna är utmärkt. Så geometrin är lyckad.
De brister som är kvar är beteenderelaterade .
Till att börja med så ger jag bort de bästa modulerna. Sedan är jag för lat gör att göra nya till mig själv. Har inget att skylla på för att ha sämre grejer än nödvändigt av det skälet, men kan hitta på en giltig logik för beteendet. Ansträngningen kanske inte betalar sig i tidsvinst t ex. Men... som vi alla vet. Det är bara svepskäl för att slippa ta tag i sådant som är ”tillräckligt” bra och fortfarande fungerar. Vi vet att perfektion (nåja) är mer tillfredsställande än verktyg som duger.
Nästa sak är kretivitetsrelaterad. Kan inte låta bli att steg för steg fylla hela volymen med grejer. Hittade vid ett begåvat tillfälle plats för pass och skelettpistol.
Sett uppifrån kan man notera att bara någon kubikdecimeter är helt outnyttjad fortfarande. Vet ännu inte vad som är värt att pussla in där.
Problemet med kreativiteten är att i stort sett alla verktyg som satt i den låda som var för tung nu är i den nya. Den är uppe i 18kg vilket är i det mesta laget för att vara monteringsvänligt. Det korrumperar en av grundideerna.
Kom ihåg att tanken var att dela upp verktygen i två lådor. När (nästan) allt får plats i en så är det inte längre så.
Har en fundering som kanske kan motivera till en större ombearbetning.
Normalt när jag är på snickeriet så har jag lådan på en bänk kakom ryggen. Där fungerar den bäst. Stående där jag brukar så sätter jag tillbaka verktygen kanske 80% av gångerna. När dagen är slut ligger det bara enstaka grejer utsrödda att plocka i innan jag går hem.
När jag monterar, eller står på annan plats i snickeriet, då fungerar det sämre. Lådan står då på golvet. Orsaken är förstås att det är obekvämare att sträcka sig ner till golvet för att komma åt saker. Enklare att lägga grejerna bredvid sig på tillgängliga ytor. Blir avundsjuk på konstnärslådan jag gjorde tidigare i tråden. Det får mig att fundera på om en låda som dras upp till ett slimmat verktygsbord. Expandern kommer stjäla en del utrymme, men de verktyg som jag använder mest borde få plats ändå.
Dessutom så kan det hända att utdrag i höjdled i två steg kan ge överraskande möjligheter att få enkel tillgång till verktyg i olika storlekar.
Det kommer definitivt bli för trångt för ”allt”. En låda till kommer därmed verkligen användas. Tillgänglig volym ökar därmed. Denna kan användas till bättre sortiment. Mindre behov av separata skruvlådor och annat.
Ni hör... Ingenting tvingar mig att fundera ut nya sätt att förvara verktyg. Sakerna jag redan har fungerar. Ändå manövrerat jag in i ett tänkande som förmodligen leder till att jag använder någon arbetsvecka på meningslösheter trots att det finns viktigare saker att göra överallt. Behöver jag hjälp .
Tror att jag ändå inte skulle gör någon av de där betydelsefulla sakerna på den tiden jag sparar om jag lät bli att nöjessnickra förvaringslösningar.
Mvh Findus
Det har gått ungefär ett år sedan jag byggde lådorna som är i bruk nu. Kan sumera erfarenheten så här långt.
Konceptet med utbytbara moduler verkar vara en hit. När jag irriterar mig på något kan en del av lådan justeras. Åtkomligheten med de utvikbara modulerna är utmärkt. Så geometrin är lyckad.
Till att börja med så ger jag bort de bästa modulerna. Sedan är jag för lat gör att göra nya till mig själv. Har inget att skylla på för att ha sämre grejer än nödvändigt av det skälet, men kan hitta på en giltig logik för beteendet. Ansträngningen kanske inte betalar sig i tidsvinst t ex. Men... som vi alla vet. Det är bara svepskäl för att slippa ta tag i sådant som är ”tillräckligt” bra och fortfarande fungerar. Vi vet att perfektion (nåja) är mer tillfredsställande än verktyg som duger.
Nästa sak är kretivitetsrelaterad. Kan inte låta bli att steg för steg fylla hela volymen med grejer. Hittade vid ett begåvat tillfälle plats för pass och skelettpistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sett uppifrån kan man notera att bara någon kubikdecimeter är helt outnyttjad fortfarande. Vet ännu inte vad som är värt att pussla in där.
Logga in
Skapa konto
Problemet med kreativiteten är att i stort sett alla verktyg som satt i den låda som var för tung nu är i den nya. Den är uppe i 18kg vilket är i det mesta laget för att vara monteringsvänligt. Det korrumperar en av grundideerna.
Kom ihåg att tanken var att dela upp verktygen i två lådor. När (nästan) allt får plats i en så är det inte längre så.
Normalt när jag är på snickeriet så har jag lådan på en bänk kakom ryggen. Där fungerar den bäst. Stående där jag brukar så sätter jag tillbaka verktygen kanske 80% av gångerna. När dagen är slut ligger det bara enstaka grejer utsrödda att plocka i innan jag går hem.
När jag monterar, eller står på annan plats i snickeriet, då fungerar det sämre. Lådan står då på golvet. Orsaken är förstås att det är obekvämare att sträcka sig ner till golvet för att komma åt saker. Enklare att lägga grejerna bredvid sig på tillgängliga ytor. Blir avundsjuk på konstnärslådan jag gjorde tidigare i tråden. Det får mig att fundera på om en låda som dras upp till ett slimmat verktygsbord. Expandern kommer stjäla en del utrymme, men de verktyg som jag använder mest borde få plats ändå.
Dessutom så kan det hända att utdrag i höjdled i två steg kan ge överraskande möjligheter att få enkel tillgång till verktyg i olika storlekar.
Logga in
Skapa konto
Det kommer definitivt bli för trångt för ”allt”. En låda till kommer därmed verkligen användas. Tillgänglig volym ökar därmed. Denna kan användas till bättre sortiment. Mindre behov av separata skruvlådor och annat.
Ni hör... Ingenting tvingar mig att fundera ut nya sätt att förvara verktyg. Sakerna jag redan har fungerar. Ändå manövrerat jag in i ett tänkande som förmodligen leder till att jag använder någon arbetsvecka på meningslösheter trots att det finns viktigare saker att göra överallt. Behöver jag hjälp .
Tror att jag ändå inte skulle gör någon av de där betydelsefulla sakerna på den tiden jag sparar om jag lät bli att nöjessnickra förvaringslösningar.
Mvh Findus
Borde inte insidan av "pelaren" kunna användas till långsmala verktyg, typ pass och skelettpistol ex. Då tappar du marginellt med volym kanske bara materialtjokleken??findus42 skrev:Lördagsfunderingar
[bild]
[bild]
[bild]
Mvh Findus
Tack för input .
Funderat på saken. Fungerar inte av två skäl.
Ena skälet är att det inte finns så mycket plats. Pelaren behöver minimimått för att fungera. Är den gjord av 9mm plyfa så går 54mm bort i båda ledderna. Med yttermått 90x100 lämnar det 36x46 i mitten. Där behöver mekanismen för manövrering av den översta sektionen sitta. Gör jag mer plats så kommer yttermåtten öka oproportionerligt mycket i relation till den eventuellt användbara volym jag kan få inne i pelaren.
Andra skälet är att jag vill att pelaren skall vara så lufttät som möjligt. Det fungerar som dämpning när lådan fälls ihop.
Mvh Findus
Funderat på saken. Fungerar inte av två skäl.
Ena skälet är att det inte finns så mycket plats. Pelaren behöver minimimått för att fungera. Är den gjord av 9mm plyfa så går 54mm bort i båda ledderna. Med yttermått 90x100 lämnar det 36x46 i mitten. Där behöver mekanismen för manövrering av den översta sektionen sitta. Gör jag mer plats så kommer yttermåtten öka oproportionerligt mycket i relation till den eventuellt användbara volym jag kan få inne i pelaren.
Logga in
Skapa konto
Andra skälet är att jag vill att pelaren skall vara så lufttät som möjligt. Det fungerar som dämpning när lådan fälls ihop.
Mvh Findus
Tänk om du skulle göra en låda som går på utsidan av din låda, och att denna utgör den höjbara pelaren. Om denna dessutom har hjul på undersidan och ett höjbart handtag likt en resväska och verktygslådan på insidan är utbytbar i sin helhet. Då kan du både dra den med dig, höja den till bordsnivån för enklare betjäna de av den.
Stroppar eller hål för enklare lyft på sidorna eventuellt.
Det verkar som att du kommer klara det även utan hjälp, men jag ska ändå göra ett litet försök till peptalk.findus42 skrev:Ni hör... Ingenting tvingar mig att fundera ut nya sätt att förvara verktyg. Sakerna jag redan har fungerar. Ändå manövrerat jag in i ett tänkande som förmodligen leder till att jag använder någon arbetsvecka på meningslösheter trots att det finns viktigare saker att göra överallt. Behöver jag hjälp .
Livet är fullt av saker att lägga tid på, vissa anses viktiga, andra onödiga. Vad som ses som viktigt skiljer från person till person, vissa anser att produktivitet är det enda som betyder något. En del ser verktyg och verktygsförvaring som något nödvändigt ont, men här på forumet är vi många som vet bättre. Verktyg och verktygsförvaring är en viktig del av livet! Det kan skänka mycket glädje och engagemang! Tyvärr har inte alla människor förstått det än, men här är vi många som vet! Du är ett föredöme när det kommer spridandet av kunskap och inspiration om hantverk, vi är många som står bakom dig. Så håll inte tillbaka, tveka inte, låt inspirationen flöda och led utvecklingen av verktygsförvaring ytterligare ett steg framåt!
Kul. Tankar utanför lådan är vad vi önskar mest .mr.Ola skrev:Tänk om du skulle göra en låda som går på utsidan av din låda, och att denna utgör den höjbara pelaren. Om denna dessutom har hjul på undersidan och ett höjbart handtag likt en resväska och verktygslådan på insidan är utbytbar i sin helhet. Då kan du både dra den med dig, höja den till bordsnivån för enklare betjäna de av den.
Nu trista invändningar.
Steg för steg...
Att ha pelaren på utsidan gör den onödigt stor. Mycket material och därmed högre vikt. Det kan lösas genom att bryta igenom ytorna så att det bara är ett skelett. Eftersom pelaren skall kunna glida så frigör genombrytning inte plats. Tar bara bort vikt. Om pelaren omsluter lådan så måste den vecklas upp innan lådan kan öppnas alls. Sämre de gånger den kan stå på en bänk. Mekanismen för att låsa pelaren i uppfällt läge kommer sitta utanpå och är därmed utsatt för risker vid transport.
För att komma vidare med den utanpåliggande höjningen är det troligen någon form av uppfällbar benställning som är vägen framåt. Eller kanske en dubbelbotten som pelaren verkar mot åt andra hållet. Tar lika mycket plats inne i lådan men är statisk funktionsmässigt.
Hjul på en sådan konstruktion bör nog förutsätta att dimensionen ökas. Snurrhjul går bort av stabilitetsskäl om man inte vill göra en större låda. Skissade i något annat sammanhang på en ide om hur ett uppfällbart handtag enligt ditt förslag manövrerade två hjul som trycktes ner ur botten på lådan. Tanken var att kunna dra på det sätt du föreslår.
Den lösningen har tyvärr inte visat sig tåla konfrontation med verkligheten. Gjorde tidigare en låda avsedd att bära som en ryggsäck (Stroppar eller hål för enklare lyft på sidorna). Den blev alldeles för tung, så jag gjorde en pirra till den. Övergav hela tanken efter att ha krälat runt i sprängsten och lera på en storrenovering där jag fått i uppdrag att byta lås, elslutbleck, stolpar och fräsa in specialtillverkade brytskydd på gamla teakportar.
Allt kan förstås lösas med att ha flera olika lådor som används vid olika tillfällen. Nackdelen med det för mig personligen är att jag har en favorituppsättning verktyg som jag alltid använder. Hålla på och flytta runt dessa mellan olika lådor vill jag helst slippa.
Hoppas jag inte skrämmer bort alla förslag med min misantropi. .
Mvh Findus
Tror du misstolkade vilken hjälp jag eventuellt behöver..Dheri skrev:
Tänkte att jag eventuellt lider av typ ”instrumentum repono psychosis” och behöver medicineras till tillfredställelse med det rådande tillståndet för att bli en bättre producent.
Mvh Findus
Nä, jag förstod vad du menade men valde att vända på det...findus42 skrev:
Detta av rent egoistiska skäl, jag suktar efter mer av dina byggen och föredömliga beskrivningar.
Mer byggloggar och stora mängder av bilder åt folket!