49 010 läst · 172 svar
49k läst
172 svar
Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä
Inspirerande! Många enkla moment döljer dock komplexiteten i uppgiften, du får det att se enkelt ut på ett förrädiskt sätt (vilket ska läsas som beröm och inget annat).
Här finns alla tips som behövs för att få min mobila verktygsförvaring klar till kartingsäsongen 2020....!
Här finns alla tips som behövs för att få min mobila verktygsförvaring klar till kartingsäsongen 2020....!
Jag är väldigt imponerad av detta bygge! Jag är inte i närheten av så bra på att bygga saker i trä. Smart lösning för askarna också! Känns som något jag själv kan ha nytta av och jag börjar därför tänka direkt på egen konstruktion. Om jag förstår konstruktionen rätt så nöter kopparrörsändarna mot plywooden. Med mycket i askarna så blir det mer och mer tyngd ju längre ner man kommer? Kanske skulle det vara bra med brickor mellan rör och plywood? I och för sig kanske det är en fördel med den högre friktionen som blir nu för att inte askarna ska pendla ut alltför lätt, och det går ju att lägga in brickorna i efterhand om det visar sig att de gröper ur för mycket ur plywooden. Ett annat alternativ är att använda en M10 stång istället med låsmuttrar under och över varje låda. Då blir varje låda lite mera individuell, men mycket fulare än med kopparrör. Allra helst skulle man även ha ett litet metallrör som foder inne i träet i varje låda. Ett annat alternativ vore att sätta fast en mutter (ej låsmutter och helst en lång eller möjligen två) inne i träet i varje ask. Då funkar muttern som gångjärn mot axeln. Lådan kommer höjas lite när den öppnas pga stigningen på gängade stången, vilket gör att trögheten att öppna askarna ökar något. Skulle lådorna svängas åt andra hållet än i ditt fall, skulle de istället sänkas när man svänger ut dem vilket troligen inte är lika bra då de istället strävar något mer efter att vara öppna. Dock inte heller detta lika snyggt som med kopparrör.
10e advent
Limpatroner. Skelettpistol lim tvingar
De första lådorna jag gjorde. De öppna som lastades uppifrån. De hade bra förvaring för limpatroner. Det har jag saknat. Jag använder nästan alltid någon form av fog eller patronlim när jag monterar. Punktlimmar foder. Tätar trösklar. Toppförseglar glas. Så nu bygger jag in något liknande.
Direkt på lösryggen. Remsor av 6mm. Spiklimmat med tolk (gammalt uttryck för bit som läggs mellan två saker som skall fästas) emellan. Limpatroner behöver ca 50mm. Front skruvad på det. Kan tänkas att jag vill bygga om något i framtiden. I höjdled placerad så att en tub med ny pip skall få plats.
Kompletterade med en hållare för vanliga limflaskor. Började leta efter ställen för andra limrelaterade verktyg. Skelettpistol måste vara med.
Hake för maskeringtape. Trevligt att inta ha rullarna i botten med en massa annat skit. Det brukar leda till att kanterna på tejprullar blir smutsiga och fransiga.
Skräppensel är bra att ha med sig. Används som borste.
Visade sig att det blev en liten konflikt med handtaget på lådan. Räckte med att flytta pistolen lite och sätta penseln/borsten på andra sidan. I utrymmet som blev över kunde jag sätta tvingar.
Höjden på modulen medger att syltburkar går in under. Inte dumt att kunna ha färg, olja och sådant med sig i lådan. Hittade också bra plats för spacklar. Falsade modulen en aning på baksidan så att japanspacklar passar bakom.
Utrymme väl förvaltat bortsett från ett hörn bakom lilla luckan.
Mvh Findus
Limpatroner. Skelettpistol lim tvingar
De första lådorna jag gjorde. De öppna som lastades uppifrån. De hade bra förvaring för limpatroner. Det har jag saknat. Jag använder nästan alltid någon form av fog eller patronlim när jag monterar. Punktlimmar foder. Tätar trösklar. Toppförseglar glas. Så nu bygger jag in något liknande.
Direkt på lösryggen. Remsor av 6mm. Spiklimmat med tolk (gammalt uttryck för bit som läggs mellan två saker som skall fästas) emellan. Limpatroner behöver ca 50mm. Front skruvad på det. Kan tänkas att jag vill bygga om något i framtiden. I höjdled placerad så att en tub med ny pip skall få plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompletterade med en hållare för vanliga limflaskor. Började leta efter ställen för andra limrelaterade verktyg. Skelettpistol måste vara med.
Hake för maskeringtape. Trevligt att inta ha rullarna i botten med en massa annat skit. Det brukar leda till att kanterna på tejprullar blir smutsiga och fransiga.
Skräppensel är bra att ha med sig. Används som borste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visade sig att det blev en liten konflikt med handtaget på lådan. Räckte med att flytta pistolen lite och sätta penseln/borsten på andra sidan. I utrymmet som blev över kunde jag sätta tvingar.
Höjden på modulen medger att syltburkar går in under. Inte dumt att kunna ha färg, olja och sådant med sig i lådan. Hittade också bra plats för spacklar. Falsade modulen en aning på baksidan så att japanspacklar passar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme väl förvaltat bortsett från ett hörn bakom lilla luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
@Lilllen
Många bra synpunkter. Anliggningsytan mellan rör och plyfa är liten. Men jag tror att det går några år innan nötningen blir ett problem. Att få extra tröghet med infällda muttrar tror jag inte så mycket på. Det komlicerar för mycket utan att egentligen ge något. En M10 har en stigning på 1,25mm. På en 90graders sektor ger det nästan ingenting. Foderrör på gängstång har jag testat på en annan grej.
Kaptensstolen i båten.
Foderrör minskar friktionen, vilket är bra på kaptensstolen. Lådorna i verktygslådan bör vara tröga så det är kanske inte lämpligt här.
Hur som helst så tänker du bra. Tankar är vad som ger oss möjligheten att göra informerade gissnngar som, i bästa fall, ger oss tur när vi hittar på saker.
Mvh Findus
Många bra synpunkter. Anliggningsytan mellan rör och plyfa är liten. Men jag tror att det går några år innan nötningen blir ett problem. Att få extra tröghet med infällda muttrar tror jag inte så mycket på. Det komlicerar för mycket utan att egentligen ge något. En M10 har en stigning på 1,25mm. På en 90graders sektor ger det nästan ingenting. Foderrör på gängstång har jag testat på en annan grej.
Kaptensstolen i båten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foderrör minskar friktionen, vilket är bra på kaptensstolen. Lådorna i verktygslådan bör vara tröga så det är kanske inte lämpligt här.
Hur som helst så tänker du bra. Tankar är vad som ger oss möjligheten att göra informerade gissnngar som, i bästa fall, ger oss tur när vi hittar på saker.
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Wow! Riktigt imponerande stol du byggt! Och tack för att du tog dig tid att svara så utförligt! Känner att jag är ute på djupt vatten här och typ försöker mig på att diskutera fotboll med Zlatan
Jo, med lite mera eftertanke har du ju så klart helt rätt i att friktionen blir för låg med fastmonterade muttrar i en verktygslåda. För att fungera måste axeln då alltid vara helt lodrät. Utgick ifrån mina egna tankar där jag ett tag funderade på att använda din idé på min fast monterade verktygstavla, men inser att det framför allt just är i en verktygslåda som denna konstruktion är intressant. För askar som bara ska finnas i verkstaden har jag ju mera plats och kan ha en större utdragslåda med många askar i.
När det gäller foderrören så tänkte jag dem som skydd för träet (för att de ska hålla i typ 100+ år), men att muttrar (med brickor) över och under varje ask dras åt precis lagom för att få rätt friktion för varje ask. Detta för att få askarna mer individuella. Hur blir det om du t.ex. viker ut den nedersta asken, följer inte de andra med då om man inte håller emot dem? Jag har problemet att jag ofta tänker för mycket så att jag får för lite tid att bygga och skaffa riktiga erfarenheter Detta resulterar i nästa problem, som är att allt blir onödigt avancerat vilket gör att jag hinner bygga ännu mindre...
Jo, med lite mera eftertanke har du ju så klart helt rätt i att friktionen blir för låg med fastmonterade muttrar i en verktygslåda. För att fungera måste axeln då alltid vara helt lodrät. Utgick ifrån mina egna tankar där jag ett tag funderade på att använda din idé på min fast monterade verktygstavla, men inser att det framför allt just är i en verktygslåda som denna konstruktion är intressant. För askar som bara ska finnas i verkstaden har jag ju mera plats och kan ha en större utdragslåda med många askar i.
När det gäller foderrören så tänkte jag dem som skydd för träet (för att de ska hålla i typ 100+ år), men att muttrar (med brickor) över och under varje ask dras åt precis lagom för att få rätt friktion för varje ask. Detta för att få askarna mer individuella. Hur blir det om du t.ex. viker ut den nedersta asken, följer inte de andra med då om man inte håller emot dem? Jag har problemet att jag ofta tänker för mycket så att jag får för lite tid att bygga och skaffa riktiga erfarenheter Detta resulterar i nästa problem, som är att allt blir onödigt avancerat vilket gör att jag hinner bygga ännu mindre...
ossj... nu inspirerar du mig igen...
11e advent
Förbandsmodul.
Det överblivna utrymmet är ca 45 x 100(78 t axeln) x 310. Håll upp ett måttband eller en tumstock och se hur lite det är. Någonting som man alltid borde ha där man arbetar är förbandsmaterial. Nu är ett bra tillfälle att göra slag i saken .
Så... vad behövs som ryms.
Sterilt saltvatten att skölja ögon med.
Självhäftande gasbinda. Lindat många varv blir det starkt.
Kirurgtejp.
Kompresser.
Och, förstås, plåster.
Lagt ihop på bänken tar det enkla minisortimentet upp hela det tillgängliga utrymmet. Flaskan är 42 mm i diameter. Gasbindans embalage hade 46mm som minsta mått. Kompresserna och plåstren, som ligger på varandra på bilden, likaså med embalage.
Det enda som gav urtymme för någon slags material utöver själva innehållet var kirurgtejpen (37mm).
Mission impossible, eller...
Gav nästan upp om gasbindan. Testade utan embalage, vilket är helt orimligt med den sortens produkt.
Lekte lite med plyfaskräp och kom fram till en tänkbar lösning. Flaskan kan bara vara ytterst i modulen och kan bara ha material på en sida. Tillverkade stympade hållare. Hål 42mm kunde jag fräsa med en mall för låsbehörshål. Centrum flaska måste vara innanför gångjärnen.
Tar man ur komresserna ur kartongen går det att komprimera innehållet. Därmed finns det plats för 2 x 4mm plyfa på sidorna av modulen.
Hur gasbindan skall fästas på toppen är ännu en gåta. Olika tänkbara allternativ flimrar genom skallen. Lade det åt sidan och hoppas på någon plötslig genialitet i senare skede .
Limspikat delarna. Skruvade mot lösryggen i de horisontella delarna.
Hålen är inte för att spara vikt. Tänkte att innehållet skulle bli synligt genom hålen.
Smygpassning när det gäller flaskan. Den stryker sortimentsmodulen. Att materialet gr förbi flaskan till synes onödigt mycket år för att enda möjligheten jag såg att förstärka var att sätta en vertikal bit som stöd där.
Genialitet... nåja. Matttejp
Kartongen till gasbindan får recis plats.
För att ta ut kirurgtejpen måste flaskan lyftas ur.
Löjligt precis . Lite i spänn, får jag medge, vilket i det här fallet kanske är bra.
Vad man än tror är förbandslådor inte personlig utrustning.
Personligt ansvar. Ja!
Bara till mig. Nej!
Vem som än skadar sig ska ta det den behöver på närmaste ställe där det finns. Vilket mcket väl kan vara min verktygslåda.
För att alla skall veta att det finns förbandsmaterial så är det en god ide att märka ut det.
Investerade i svindyra färgskvättar från Panduro och ägnade kvällen åt sk obetald övertid i civila kläder på diskbönken.
Började med att grunda hela ytan på haken med vitt. Sedan märkte jag upp korset med maskeringtape och strök ett par lager grönt.
Fick användning för Victorinox-kniven när maskeringen skulle pillas bort utan att skada underlaget.
Avslutade med att fylla i det vita för att få skarpa, raka linjer. Hopplöst med enkel maskeringstape och fel sorts pensel. Då är bästa sättet att sparmåla. Behöver inte vara perfekt. Svaga ojämnheter och lite udda proportioner gör inte symbolen svår att känna igen. Kan gör det snyggare än en perfekt dekal skulle ha varit.
I fotogenlampans sken...
Mvh Findus
Förbandsmodul.
Det överblivna utrymmet är ca 45 x 100(78 t axeln) x 310. Håll upp ett måttband eller en tumstock och se hur lite det är. Någonting som man alltid borde ha där man arbetar är förbandsmaterial. Nu är ett bra tillfälle att göra slag i saken .
Så... vad behövs som ryms.
Sterilt saltvatten att skölja ögon med.
Självhäftande gasbinda. Lindat många varv blir det starkt.
Kirurgtejp.
Kompresser.
Och, förstås, plåster.
Lagt ihop på bänken tar det enkla minisortimentet upp hela det tillgängliga utrymmet. Flaskan är 42 mm i diameter. Gasbindans embalage hade 46mm som minsta mått. Kompresserna och plåstren, som ligger på varandra på bilden, likaså med embalage.
Det enda som gav urtymme för någon slags material utöver själva innehållet var kirurgtejpen (37mm).
Mission impossible, eller...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gav nästan upp om gasbindan. Testade utan embalage, vilket är helt orimligt med den sortens produkt.
Lekte lite med plyfaskräp och kom fram till en tänkbar lösning. Flaskan kan bara vara ytterst i modulen och kan bara ha material på en sida. Tillverkade stympade hållare. Hål 42mm kunde jag fräsa med en mall för låsbehörshål. Centrum flaska måste vara innanför gångjärnen.
Tar man ur komresserna ur kartongen går det att komprimera innehållet. Därmed finns det plats för 2 x 4mm plyfa på sidorna av modulen.
Hur gasbindan skall fästas på toppen är ännu en gåta. Olika tänkbara allternativ flimrar genom skallen. Lade det åt sidan och hoppas på någon plötslig genialitet i senare skede .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limspikat delarna. Skruvade mot lösryggen i de horisontella delarna.
Hålen är inte för att spara vikt. Tänkte att innehållet skulle bli synligt genom hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smygpassning när det gäller flaskan. Den stryker sortimentsmodulen. Att materialet gr förbi flaskan till synes onödigt mycket år för att enda möjligheten jag såg att förstärka var att sätta en vertikal bit som stöd där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genialitet... nåja. Matttejp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartongen till gasbindan får recis plats.
För att ta ut kirurgtejpen måste flaskan lyftas ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Löjligt precis . Lite i spänn, får jag medge, vilket i det här fallet kanske är bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad man än tror är förbandslådor inte personlig utrustning.
Personligt ansvar. Ja!
Bara till mig. Nej!
Vem som än skadar sig ska ta det den behöver på närmaste ställe där det finns. Vilket mcket väl kan vara min verktygslåda.
För att alla skall veta att det finns förbandsmaterial så är det en god ide att märka ut det.
Investerade i svindyra färgskvättar från Panduro och ägnade kvällen åt sk obetald övertid i civila kläder på diskbönken.
Började med att grunda hela ytan på haken med vitt. Sedan märkte jag upp korset med maskeringtape och strök ett par lager grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick användning för Victorinox-kniven när maskeringen skulle pillas bort utan att skada underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslutade med att fylla i det vita för att få skarpa, raka linjer. Hopplöst med enkel maskeringstape och fel sorts pensel. Då är bästa sättet att sparmåla. Behöver inte vara perfekt. Svaga ojämnheter och lite udda proportioner gör inte symbolen svår att känna igen. Kan gör det snyggare än en perfekt dekal skulle ha varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I fotogenlampans sken...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Redigerat:
@Lilllen
Nonsens. Självklart skall du diskutera fotboll med Zlatan om du får tillfälle. Det skulle jag göra. Om man nu, teoretiskt kan tänka sig att Zlatan har ett gudalikt försprång som gör diskussioner med mindre vetande personer ointressant så har jag väldigt svårt att tro det.
Tankar utvecklas över tid. Jag har varit där du är (mer än för många andra då jag tycker mig se att du reflekterar och tänker. Inte bara försöker lära dig ”rätt” sätt). En effekt av utveckling är att perspektiv går förlorade. Jag avfärdar direkt saker som du och andra fortfarande har i synfältet. Det är inte alls självklart att jag hade rätt för länge sedan när jag utvecklade den snobbismen.
Så för att återanknyta till analogin med Zlatan. Det är en gåva att prata med vem som helst om deras passion. Gåvan är att vitalisera perspektivet och hjälpa till att hålla kvar den undanflyende ursprungliga entusiasm som gör allt meningsfullt.
Att bli placerad på piedestal är däremot ett straff.
Btw
Såklart att en modul som fungerar i lådan kommer fungera ännu bättre på en tavla. Det finns inte en verkstad i historien som har tillräckliga väggytor för allt man vill sätta upp. Kompakta lösningar behövs alltid.
@ricebridge
Inspiration är målet. Sätt igång bara
Mvh Findus
Nonsens. Självklart skall du diskutera fotboll med Zlatan om du får tillfälle. Det skulle jag göra. Om man nu, teoretiskt kan tänka sig att Zlatan har ett gudalikt försprång som gör diskussioner med mindre vetande personer ointressant så har jag väldigt svårt att tro det.
Tankar utvecklas över tid. Jag har varit där du är (mer än för många andra då jag tycker mig se att du reflekterar och tänker. Inte bara försöker lära dig ”rätt” sätt). En effekt av utveckling är att perspektiv går förlorade. Jag avfärdar direkt saker som du och andra fortfarande har i synfältet. Det är inte alls självklart att jag hade rätt för länge sedan när jag utvecklade den snobbismen.
Så för att återanknyta till analogin med Zlatan. Det är en gåva att prata med vem som helst om deras passion. Gåvan är att vitalisera perspektivet och hjälpa till att hålla kvar den undanflyende ursprungliga entusiasm som gör allt meningsfullt.
Att bli placerad på piedestal är däremot ett straff.
Btw
Såklart att en modul som fungerar i lådan kommer fungera ännu bättre på en tavla. Det finns inte en verkstad i historien som har tillräckliga väggytor för allt man vill sätta upp. Kompakta lösningar behövs alltid.
@ricebridge
Inspiration är målet. Sätt igång bara
Mvh Findus
Jag följer konceptet med stort intresse. På något sätt är tanken med en flexibel lösning, där man har med allt man vill ha och aldrig står utan rätt grej, väldigt tilltalande. En utopi förstås, men fortfarande väldigt tilltalande. Det brukar för mig alltid falla på att man har med sig för mycket grejor, vilket gör att det det blir tungt och opraktiskt i verkligheten. För mig har det slutat med att jag använder Raacolådor. Inte perfekt, men jag har kapitulerat på något sätt för tillfället.
Vad kommer din låda att väga, och vad väger verktygen som går in i den? Jag inser att det inte finns något specifikt svar på ett flexibelt system, men en hint?
Vad kommer din låda att väga, och vad väger verktygen som går in i den? Jag inser att det inte finns något specifikt svar på ett flexibelt system, men en hint?
Anskaffning av badrumsvåg står på listan. Vill också veta vad en oinredd låda väger för att göra jämförelser med Systainers.mattiasp skrev:
Misstänker att jag är körd. Hittar på ett sätt att få in allt jag vill oavsett lådans storlek. Därmed blir den lika tung. Vi får se när jag har en våg.
Det är inte konceptets fel. Den som har vettet att göra luftiga, överskådliga moduler kan ta det hur långt som helst.
Mvh Findus
Hur får du enklast upp handtaget ur locket?findus42 skrev:Anskaffning av badrumsvåg står på listan. Vill också veta vad en oinredd låda väger för att göra jämförelser med Systainers.
Misstänker att jag är körd. Hittar på ett sätt att få in allt jag vill oavsett lådans storlek. Därmed blir den lika tung. Vi får se när jag har en våg.
Det är inte konceptets fel. Den som har vettet att göra luftiga, överskådliga moduler kan ta det hur långt som helst.
Mvh Findus
12e advent
Början på den andra lådan.
Vinkelhake kommer alla som försöker inreda en låda behöva placera åtkomligt men på ett ställe där den inte är i vägen. Den här gången, vis av erfarenhet, började jag med den.
I en enkel bit 12mm plyfa har jag sågat ett spår som räcker till för vinkeln. Sedan har lite av ena sidan tagits bort för att kunna limma hållaren på kanten av lösryggen.
På andra sidan fick pass och Japansåg sina platser. Långa raka verktyg stör sällan geometrin i lådan. De tar upp hela höjden och inget sticker ut. En enkel låda för hela sågbladet. En liten remsa på baksidan av Japansågslådan lämnar lagom med plats för passet. På det här stadiet är fortsättningen lite oklar.
Gick vidare med att placera några tunga verktyg. Om man inte vet säkert hur ett utrymme skall användas. Då sätter jag grejer så nära andra grejer som det går. Tror att det skall ge maximal användbar plats för det som jag kommer på senare.
Så... hyvlar. Så nära botten som möjligt direkt mot Japansågen.
Hållare för hyvlar kan göras väldigt små. På en lite större bit har jag ritat av hyveln och fräst bort några mm. Sedan sågar jag ner biten så mycket jag kan. Behöver vara stor nog för att hålla hyveln och för att medge fastskruvning bakifrån.
För att montera sådana hållare med lagom glapp kan man sätta ett par lager maskeringstejp på verktyget. Då kan hyveln fungera som distans när hållaren skruvas fast. Bara att trycka den mot när den skruvas fast.
Givetvis måste alla sådana här småbitar av plywood förborras före skruvning.
Lillhyveln behöver bara hållare på en sida. Stöthyveln på båda sidor. Kan säkert klara sig med hållare på ena sidan den också så behöver man bara göra en hållare.
Mvh Findus
PS. Handtagets funktion
DS
Början på den andra lådan.
Vinkelhake kommer alla som försöker inreda en låda behöva placera åtkomligt men på ett ställe där den inte är i vägen. Den här gången, vis av erfarenhet, började jag med den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I en enkel bit 12mm plyfa har jag sågat ett spår som räcker till för vinkeln. Sedan har lite av ena sidan tagits bort för att kunna limma hållaren på kanten av lösryggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra sidan fick pass och Japansåg sina platser. Långa raka verktyg stör sällan geometrin i lådan. De tar upp hela höjden och inget sticker ut. En enkel låda för hela sågbladet. En liten remsa på baksidan av Japansågslådan lämnar lagom med plats för passet. På det här stadiet är fortsättningen lite oklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick vidare med att placera några tunga verktyg. Om man inte vet säkert hur ett utrymme skall användas. Då sätter jag grejer så nära andra grejer som det går. Tror att det skall ge maximal användbar plats för det som jag kommer på senare.
Så... hyvlar. Så nära botten som möjligt direkt mot Japansågen.
Hållare för hyvlar kan göras väldigt små. På en lite större bit har jag ritat av hyveln och fräst bort några mm. Sedan sågar jag ner biten så mycket jag kan. Behöver vara stor nog för att hålla hyveln och för att medge fastskruvning bakifrån.
För att montera sådana hållare med lagom glapp kan man sätta ett par lager maskeringstejp på verktyget. Då kan hyveln fungera som distans när hållaren skruvas fast. Bara att trycka den mot när den skruvas fast.
Givetvis måste alla sådana här småbitar av plywood förborras före skruvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lillhyveln behöver bara hållare på en sida. Stöthyveln på båda sidor. Kan säkert klara sig med hållare på ena sidan den också så behöver man bara göra en hållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
PS. Handtagets funktion
DS
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer