Nu var det förvisso inte dig jag citerade, men du gjorde en fin insats för stämningen i tråden med :)

@ Trevligt inlägg i debatten.

******* Tack!

@ Har du stor erfarenhet av Lidl-verktyg? Mtp att du uttalar dig tvärsäkert kring deras kvalitet.

******* Ingen erfarenhet alls eftersom jag aldrig någonsin inhandlat verktyg eller maskiner hos livsmedelshandlare.

@ Självfallet skiljer sig dessa verktyg från proffsmotsvarigheten, och naturligtvis ser man inte dem hos PEAB eller Skanska, men säkert hemma hos flera av deras anställda.

******* Inbillar mig inte för en sekund att alla anställda på Mercedes-Benz kör en Mercedes-Benz, det finns nog en och annan som kör något franskt rent av....

@ Allt handlar ju om vad man tänkt göra med sakerna, men kanske främst som du själv, om än indirekt, är inne på, hur ofta.

******* Japp

@ Ang. ditt måleri med ganska så bred pensel, kring arbetsvillkor, kontrakt, barnarbete osv.. Jag förstod inte om det gällde Lidl i sig, eller främst var riktat mot lågpristillverkare generellt..?

******* Min — som du skriver — breda pensel — är inte så bred. Man måste vara ytterst världsfrånvänd och bortkopplad från daglig information för att inte se och förstå affärsmässiga sammanhang när det gäller lågpristillverkning. Det finns en uppsjö av dokumentation och rapportering av detta för den som är beredd att engagera sig i just den problematiken.

Nu var det inget svar på din fråga; självklart gällde det inte enbart Lidl utan alla som säljer skräp som kommer ur lågpristillverkning, vara vad det månde.

@ Men oavsett, och ärligt talat, var görs merparten av maskiner och verktyg idag..? Tror du att arbetarna på Hikokis fabriker har det så våldsamt mycket bättre än de på Lidl-fabrikerna? Ofta tillverkar dessutom samma fabrik som bekant maskiner åt än den ena, än den andra.

******* Yes, jag tror att de som gör Hikokis maskiner har det avsevärt bättre än de som tillverkar lågprismaskiner som är sekunda redan från fabriken. Varumärken på den nivån som ex vis Hikoki har numera inte råd ur ett imagemässigt perspektiv att anlita underleverantörer som inte uppfyller normala, sunda värderingar.

Hur tror du själv att priserna kan variera så mellan ex vis Hikoki och Parkside? Hur vet DU att samma fabrik tillverkar maskiner åt ex vis Panasonic, Hikoki resp Parkside?

@ Fint miljö och arbetsrättsligt engagemang från din sida, men att säga att verktygen och maskinerna inte borde ha producerats, det är väl lite att ta i. Själv tror jag att många människor fått ut både nytta och nöje av dessa ”skräpmaskiner”.

******* Rimligtvis är det väl brukarna som fått ut "både nytta och nöje av dessa "skräpmaskiner"."
Återigen måste man ju titta på förutsättningarna för produktionen.

För några år sedan rapporterades det på svenska nyheter om en pakistansk textilfabrik som plötsligt rasade pga byggfusk; ett stort antal anställda dog i raset. Om du har en T-shirt från den fabriken som du faktiskt gillar jättemycket — motiverar ditt "nytta och nöje" det som skett?

@ Själv har jag både en hel del Lidl-maskiner hemma, precis som att jag har flera Blå Bosch, Metabo, Fein, Dremel..

Det beror helt på vad sakerna ska användas till och hur ofta..

******* Låter normalt å ena sidan...

@ Jag får medge att fabriksarbetarnas väl och ve, sällan är något jag funderat på, detta då jag anser det vara hugget som stucket. Inte inbillar jag mig att arbetarna i någon av Boschs fabriker har det så enormt mycket bättre.

V Vardagsrum skrev:
Nu var det förvisso inte dig jag citerade, men du gjorde en fin insats för stämningen i tråden med :)

******* Tack!

@ Har du stor erfarenhet av Lidl-verktyg? Mtp att du uttalar dig tvärsäkert kring deras kvalitet.

******* Ingen erfarenhet alls eftersom jag aldrig någonsin inhandlat verktyg eller maskiner hos livsmedelshandlare.

@ Självfallet skiljer sig dessa verktyg från proffsmotsvarigheten, och naturligtvis ser man inte dem hos PEAB eller Skanska, men säkert hemma hos flera av deras anställda.

******* Inbillar mig inte för en sekund att alla anställda på Mercedes-Benz kör en Mercedes-Benz, det finns nog en och annan som kör något franskt rent av....

@ Allt handlar ju om vad man tänkt göra med sakerna, men kanske främst som du själv, om än indirekt, är inne på, hur ofta.

******* Japp

@ Ang. ditt måleri med ganska så bred pensel, kring arbetsvillkor, kontrakt, barnarbete osv.. Jag förstod inte om det gällde Lidl i sig, eller främst var riktat mot lågpristillverkare generellt..?

******* Min — som du skriver — breda pensel — är inte så bred. Man måste vara ytterst världsfrånvänd och bortkopplad från daglig information för att inte se och förstå affärsmässiga sammanhang när det gäller lågpristillverkning. Det finns en uppsjö av dokumentation och rapportering av detta för den som är beredd att engagera sig i just den problematiken.

Nu var det inget svar på din fråga; självklart gällde det inte enbart Lidl utan alla som säljer skräp som kommer ur lågpristillverkning, vara vad det månde.

@ Men oavsett, och ärligt talat, var görs merparten av maskiner och verktyg idag..? Tror du att arbetarna på Hikokis fabriker har det så våldsamt mycket bättre än de på Lidl-fabrikerna? Ofta tillverkar dessutom samma fabrik som bekant maskiner åt än den ena, än den andra.

******* Yes, jag tror att de som gör Hikokis maskiner har det avsevärt bättre än de som tillverkar lågprismaskiner som är sekunda redan från fabriken. Varumärken på den nivån som ex vis Hikoki har numera inte råd ur ett imagemässigt perspektiv att anlita underleverantörer som inte uppfyller normala, sunda värderingar.

Hur tror du själv att priserna kan variera så mellan ex vis Hikoki och Parkside? Hur vet DU att samma fabrik tillverkar maskiner åt ex vis Panasonic, Hikoki resp Parkside?

@ Fint miljö och arbetsrättsligt engagemang från din sida, men att säga att verktygen och maskinerna inte borde ha producerats, det är väl lite att ta i. Själv tror jag att många människor fått ut både nytta och nöje av dessa ”skräpmaskiner”.

******* Rimligtvis är det väl brukarna som fått ut "både nytta och nöje av dessa "skräpmaskiner"."

För några år sedan rapporterades det på svenska nyheter om en pakistansk textilfabrik som plötsligt rasade pga byggfusk; ett stort antal anställda dog i raset. Om du har en T-shirt från den fabriken som du faktiskt gillar jättemycket — motiverar ditt "nytta och nöje" det som skett?

@ Själv har jag både en hel del Lidl-maskiner hemma, precis som att jag har flera Blå Bosch, Metabo, Fein, Dremel..

Jag får medge att fabriksarbetarnas väl och ve, sällan är något jag funderat på, detta då jag anser det vara hugget som stucket. Inte inbillar jag mig att arbetarna i någon av Boschs fabriker har det så enormt mycket bättre.
**********.

Att inte fundera över folks väl och ve, se det som "hugget som stucket", dvs likgiltigt och att inbilla sig att anställda i fabriker som ägs av europeiska företag arbetar under samma förutsättningar som lågprisfabriker i asien och afrika är ju direkt korkat. Tror du på storken också?

Herrejösses!!!
//Ronnie

Redigerat av moderator:
P Pysslarn skrev:
företag
P Pysslarn skrev:

******* Tack!

******* Japp

@ Jag får medge att fabriksarbetarnas väl och ve, sällan är något jag funderat på, detta då jag anser det vara hugget som stucket. Inte inbillar jag mig att arbetarna i någon av Boschs fabriker har det så enormt mycket bättre.

Det är det sista som får mig att undra om du är helt dum i huvudet!

Att inte fundera över folks väl och ve, se det som "hugget som stucket", dvs likgiltigt och att inbilla sig att anställda i fabriker som ägs av europeiska företag arbetar under samma förutsättningar som lågprisfabriker i asien och afrika är ju direkt korkat. Tror du på storken också?

Herrejösses!!!
//Ronnie
Alltså jag läser nog hans inlägg mer som att det inte direkt finns en självklarhet i att en leverantör till Bosch har så mycket bättre villkor än en som levererar till ett lågprismärke...

Finns det tydlig varumärkesprofil på arbetsvillkor, miljö etc är det en sak - men annars... varför skulle inte ett europeiskt bolag vilja pressa priserna? Chansen kanske ökar det är vettiga vilkor, men tillräckligt för att det skulle vara en avgörande faktor... nej enligt mig då.

L larka742 skrev:
Alltså jag läser nog hans inlägg mer som att det inte direkt finns en självklarhet i att en leverantör till Bosch har så mycket bättre villkor än en som levererar till ett lågprismärke...

Finns det tydlig varumärkesprofil på arbetsvillkor, miljö etc är det en sak - men annars... varför skulle inte ett europeiskt bolag vilja pressa priserna? Chansen kanske ökar det är vettiga vilkor, men tillräckligt för att det skulle vara en avgörande faktor... nej enligt mig då.
Men precis så är det. De stora märkena har ögonen på sig. Ta H&M, de har tvingats utveckla långtgående policies när det gäller samarbete med underleverantörer ang arbetsmiljö, barnarbete, arbetsvilkor osv för annars är de rökta i sina kunders ögon. Och det gäller de flesta stora tillverkare av vad det vara månde. Ingen tillverkare som vill stå för sunda värderingar och hög kvalitet på sina produkter har idag råd med att ertappas med motsatsen.

Om du som kund skiter i hur och av vem varan har tillverkats så finns det organisationer som bryr sig.
I mina ögon är det sunt, människor är människor och ska ha en vettig ersättning för det de gör, i en vettig miljö osv.

//Ronnie

• Älska
CCPusher
  • Laddar…
Känns så skönt att sitta på min moraliskt upphöjda bergstopp och se ner på er andra (jag köper bara begagnade proffsmaskiner och gamla handverktyg) ;)

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Dom begagnade proffsmaskinerna har säkert ägts av nån lågavlönad hantverkare som har tvingats i konkurs och fått lämna hus, hem, servicebil och verktyg. Hur känns det att du profiterar på hans olycka?

• Gilla
jonjoh och 4 till
  • Laddar…
F
V Vardagsrum skrev:
Förutom att du drar ner stämningen rejält i tråden, så får jag intrycket av att du är lite lätt avigt inställd till den här svetsen (samt övriga lågprisvarianter).

Därmed inte sagt att du är fel ute, låter obehagligt med dina spekulationer kring kylkropparna och deras inbördes avstånd, samt påföljande risker därav.

Jag har en sådan svets, och om det är möjligt att kontrollera utan att fördärva svetsen, så kollar jag gärna innanmätet på den, mäter avstånd mellan ledare osv. Men du får gärna precisera vad jag ska leta efter.

Kommer att prova multimaskinen iaf!

Tror att den hyvlar på som den ska. Har en nätdriven variant från Lidl, och är väldigt nöjd med den. Hade dock fått vara lite bredare om jag fick önska. Så fundera på förväntat användningsområde, och hur stor hyvlingsbredd du kräver.
Det är bara att slänga av huven och mäta. Leta upp kylkropparna. Kan vara svårt då dom är optimistiskt små i sådana här maskiner. Men du bör hitta en primär kropp som om jag har rätt i princip har 230V och du bör hitta en som har svetsspänning. Dö inte, lämna det till nån som kan om du inte riktigt vet vad du gör.

Visst är det svårt att egentligen uttala sig vettigt utan att ha provat.
Det är lätt att sitta på sin kammare och säga att det är rent skit utan att veta egentligen vad det är för prylar. Samma som påstår att mjölken är sämre på Lidl än på ICA, det är den inte men det är billigare på Lidl.

Hur vet vi att Parkslide och Bosch inte görs i exakt samma fabrik?

useless useless skrev:
Dom begagnade proffsmaskinerna har säkert ägts av nån lågavlönad hantverkare som har tvingats i konkurs och fått lämna hus, hem, servicebil och verktyg. Hur känns det att du profiterar på hans olycka?
Ojdå.. :oops:

Mikael_L
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Visst är det svårt att egentligen uttala sig vettigt utan att ha provat.
Det är lätt att sitta på sin kammare och säga att det är rent skit utan att veta egentligen vad det är för prylar. Samma som påstår att mjölken är sämre på Lidl än på ICA, det är den inte men det är billigare på Lidl.

Hur vet vi att Parkslide och Bosch inte görs i exakt samma fabrik?
Ja det är svårt, ibland omöjligt, att veta hur det förhåller sig.

Men extremt mycket av all tillverkning är ju förlagd till dessa låglöneländer, oavsett varumärke, företag, eller etiska regler inom företaget.
En del företag tror jag dock har vaknat till lite, precis som Pysslarn skriver, det betyder ofta att de fortfarande är mycket långt ifrån att vara några änglar, bara att de försöker undvika det allra värsta, men mest försöker de alltså att undvika att skada sin goodwill. Ty anledningen till att ha tillverkningen där är ju främst för att kapa kostnader, inte att vara snäll med människorna där.

Men Bosch som exempel, som märker tillverkningsland på sina maskiner, har ju fabriker i alla möjliga länder världen över, inte bara de extremaste låglöneländerna, så de verkar ju inte drivas stenhårt att räkna på arbetskostnaden ned till sista öret.

Ja det är fortfarande lite svårt det här. Men jag inbillar mig inte att genom att jag köper en Festool att någon fabriksarbetare i världen får det så väldigt mycket bättre.
Det är kanske bättre att istället köpa en Parkside och skänka mellanskillnaden till Unesco eller Rädda barnen. ... :)

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

Är du säker? Du låter ju som att du vet vad du talar om. Plast istället för metall, rappliga skräplager och helt precisonslösa maskiner..

Jo, det finns nog en eller annan franskåkare inom MB-koncernen (En hemsk tanke förvisso). En del kanske bara vill ta sig till jobbet i en bil, men det är mindre noga hur bilen är och beter sig, så länge den rullar någorlunda.

******* Japp
Klart att jag hellre skulle ha en Festool-3000 cirkelsåg, men den batteridrivna jag köpte på Lidl för några hundringar duger utmärkt till att såga upp OSB-skivor som jag skruvar upp på garageväggen. Tänka sig, plattan var i metall (till hög sannolikhet metall gjuten från nedsmält blandskrot, helt riktigt). Raka snitt blir det också, till och med lasern stämmer (det hade jag faktiskt inte väntat mig). Såpass många skivor förväntar jag mig inte att såga så att det är värt att lägga mellanskillnaden och köpa något av bättre kvalitet.

Istället för en ideologisk övertygelse så är det alltså snarare imageförlusten som gör att de företag du förespråkar avstår från att anlita etiskt tvivelaktiga underleverantörer? Och imageförlust kostar pengar. Annars hade de varit framme direkt och lagt ut tillverkning på de vidirigaste fabrikerna tänkbart... Det var en rejält cynisk tanke..

Där går våra åsikter isär. Jag är inte ett dugg övertygad om att de arbetarna skulle ha det bättre. Lidl är en väldigt stor aktör, och har ett stort antal ögon på sig de också. Hur priserna kan variera så pass mycket styrs, som du själv vet, av en mängd faktorer. Förutsatt att en fabrik tillverkar varor av flera olika märken, så är kostnaden för personalen strunt samma. Då kan man exempelvis kapa kostnader i form av billigare komponenter (skräplager exempelvis), större mängder, mindre reklam, färre anställda promotors, annorlunda distributionsnät osv..

För att inte dra igång en märkesdiskussion så nämner jag inget särskilt märke, men det finns gott om överprissatta verktyg där ute också.. Verktyg som förvisso upplevs som bra av de flesta, men en orimligt stor del av inköpspriset har gått just åt vad som "står på kartongen".

Det är ett välkänt faktum att många varor i butikerna med olika märken, kommer ifrån samma fabrik. Legotillverkning är inget nytt.

Hur vet DU att samma fabrik som tillverkar verktyg åt Panasonic inte tillverkar verktyg åt Parkside? Kolla upp Lidl's pissbilliga NiMh-batterier. Samma specifikation och prestanda som NiMH-cellernas Rolls Royce - Eneloop. Eneloop som tillverkas av Panasonic. Eller ja, det står iaf Panasonic på dem.. Samma batterier säljs f.ö på Ikea, då med Ikea's egen etikett. Priset då? Panasonic tar runt 200 spänn för 4 st. Ikea tar 65:-. De är tillverkade i exakt samma fabrik, men brandade på olika vis. Ikea faller definitivt in under kategorin återförsäljare som "har ögonen på sig".

Jo, brukarna har nog haft ut betydligt mer nytta och nöje, än montörerna. Men å andra sidan, vidriga villkor till trots, folk måste äta och försörja sina familjer även i mindre "utvecklade" delar av världen. En välkänt svår fråga. Om jag inte minns fel så fick Panasonic och Samsung kritik för att ha använt sig av fabriker i Malaysia, vilka i sin tur hyrde in arbetare från Nepal på närmast slavliknande kontrakt. Panasonic kontrade med ett seminarium kring mänskliga rättigheter, Samsung kontrade med att säga upp sitt kontrakt med fabriken. De vägrade dock svara på frågor kring om arbetarna blivit kompenserade. Att Samsung inte använder sig av (känt) vidriga fabriker må se bra ut på pappret, men om tvåtusen människor fick gå utan förvarning och kompensation, så är det tiotusentals personliga tragedier som skett..

Jag minns händelsen och jag minns avskyn den väckte även hos mig. Nej, troligtvis motiveras inte mitt nytta och nöje av händelsen. Men vad vet jag, kanske var just den fabriken ett hyfsat ok ställe att arbeta på (troligen inte dock), men de som byggde fabriken valde att kapa kostnader, i ett hänsynslöst försök att spara pengar.

Nu hamnar vi en bit ifrån Lidl-verktyg denna vecka.. Konsumentmedvetenhet i all ära. Men i det samhälle som skapats av eller åt oss här, så blir det om inget annat iaf ganska tidskrävande om man ska detaljgranska varenda köp man gör, för att försäkra sig om att precis alla delar i kedjan har varit etiskt eller miljömässigt hållbara. För den som vill att det ska gå lite fortare, så finns det en app som heter "Buycott" där man kan scanna streckkoder, och få upp svar på om det har grisats sig i någon del av kedjan.

Vad låter normalt? Inte att ha Lidl-maskiner hemma väl?

**********. Det är det sista som får mig att undra om du är helt dum i huvudet!

Herrejösses!!!
//Ronnie
Det kanske jag är, helt dum i huvudet alltså. Jag kanske fick för mycket lågprislivsmedel som barn, eller så hade far min snålat in på sin elektriska borrmaskin, så att ett lager sköt ut och drog mig över huvudet.

Jag behåller dock mina åsikter för mig själv, kring vad jag anser om intellektet hos folk, om de inbillar sig att ett europeiskt ägande borgar för bättre arbetsmiljö och villkor i produktionsländerna, än exempelvis ett Saudi-arabiskt ägande.

Du framstår som lätt irriterad i dina inlägg, men jag tror att jag förstår vad du försöker få fram. Du tycks mena att konsumenter bör informera sig kring var sakerna kommer ifrån och hur det kan komma sig att de är billiga. Jag uttryckte måhända mig otydligt, självklart har jag funderat över folks väl och ve. Självklart har jag funderat över miljön och klimatet (tur att jag handlar på Lidl då, vilka som enda livsmedelskedja i Sverige klimatkompenserar för hela den svenska verksamhetens klimatpåverkan. ;)). Det är mer det att jag inte är särskilt övertygad om att den ena eller den andra skulle vara särskilt mycket mer att jubla över.

Stora multinationella företag, har alltid och kommer till största sannolikhet alltid, att grisa sig på de områden de bara kan, allt för att uppfylla huvudmålet - att tjäna pengar. Saker som mänskliga rättigheter, miljöfrågor, moral.. Äh, det får komma i andra, tredje eller sjunde hand.

Sen är det helt enkelt så, att ibland vill jag åka med min fossildrivna bil och köpa lite billiga leksaker, utan att fundera ihjäl mig kring var sakerna kommer ifrån eller vilket avtryck jag sätter på miljön.

Jag säger inte att det är särskilt hållbart, jag säger bara att det är så det är. Om man ska tänka på precis allt man gör, vart man flyger, hur man åker, vad man köper, om verkligen ingen arbetare på skruvfabriken har blivit dålig av galvaniseringsprocessen.. Då tror jag att man får bra svårt att ta del av vårt moderna, europeiska samhälle, så som det faktiskt ser ut, på ett särskilt givande vis.

Aja Pysslarn, vi får fortsätta våra diskussioner vid senare tillfälle, nu måste jag iväg till Lidl och köpa en vinkelslip innan de tar slut.

• Gilla
  • Haha
hecke och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är bara att slänga av huven och mäta. Leta upp kylkropparna. Kan vara svårt då dom är optimistiskt små i sådana här maskiner. Men du bör hitta en primär kropp som om jag har rätt i princip har 230V och du bör hitta en som har svetsspänning. Dö inte, lämna det till nån som kan om du inte riktigt vet vad du gör.
Jag hoppas få tid till detta senare.

Jag har inte tänkt mäta något (kör Lidl-multimeter, litar inte på den ;)) Men detta borde man ju kunna se även på en spänningslös maskin..?

L larka742 skrev:
Bra fråga kring varför europeiska bolag inte skulle vilja pressa priserna.. Vi får ta den vidare till Volkswagen ;)

useless useless skrev:
Jag tänker att hantverkaren blev bestulen på verktygen först, och sen gick i konkurs.... :sweat:

• Haha
nanowire
  • Laddar…
F
V Vardagsrum skrev:
Jag hoppas få tid till detta senare.

Jag har inte tänkt mäta något (kör Lidl-multimeter, litar inte på den ;)) Men detta borde man ju kunna se även på en spänningslös maskin..?
Kanske på sekundärsidan, den är rätt uppenbar. Inte en chans att du ser det på primären. Ta några bilder, kanske inte posta här men du kan skicka dom till mig.

Redigerat:
Blev lite mer än tänkt kanske:
- Elhyvel
- Multitool
- Skruvdragare
- Vinkelslip
- 4 paket kapskivor
- Bits set
Fick med mig en 20% rabattkupong förra veckan då jag handlade annat på Lidl så ovanstående gick på 1600kr!

OBS att vissa batteriverktyg har ett inkompatibelt batteri, kolla noga att det är PARKSIDE-X-12V-TEAM
Alla ovanstående har samma batteri.
Men tror att skärverktyget, sticksåg och några andra har väldigt lika men inte samma batteri (nycklat).
Parkside vinkelslip och paket med kapskivor med priset och produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkside skruvdragare med grön och svart design, priset 399 kronor visas tydligt. Grön och svart PARKSIDE elhyvel PHA 12 A1 med pris och specifikationer, ingår i PARKSIDE-X-12V-TEAM serien. PARKSIDE multitool med tillbehör för sågning, kapning, skrapning och slipning, pris 399 kronor och 3 års garanti.

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.