F
Humulus Humulus skrev:
I ärlighetens namn var det inte mycket till hjälp för andra som svar...
"Slöseri med Naturesurser" gäller väl för mycket av det vi konsumerar och är knappast ett argument just för den produkt som diskuteras. Är själv tveksam till att köpa en sån här NoGas svets, men mest för att den ger mindre bra resultat. Men grejen är väl att alla inte har råd/behov av en märkessvets för 10-15000. Och om någon köper en sån för att svetsa ihop ett par järnpinnar, och sen får den stå oanvänd framöver, så är väl det också stort naturslöseri...(bättre att hitta någon man kan låna/hyra av i så fall.
Det är ingen som är intresserad av varför så jag avvaktar. Allt är sagt tidigare.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Är 15 år sen jag använde en riktigt svets men för mig som amatör tycker jag faktiskt lidls svets funkar ok. Åtminstone fått ihop ett bord.
 
F
Frustrator Frustrator skrev:
Är 15 år sen jag använde en riktigt svets men för mig som amatör tycker jag faktiskt lidls svets funkar ok. Åtminstone fått ihop ett bord.
Vi har här en "svets" med två fasta spänningsläge, ställbar trådmatning. Endast möjlighet till gasfri tråd då ventil naturligtvis saknas (inget konstigt med et för dom pengarna förvisso). Flusstråd är mycket skadligare än svetsning med gas och även än svetsning med pinne. Tittar man i maskinen så har både primär och sekundärsidan troligtvis (jag vet inte det för jag anser inte det värt att betala 800kr för att ta reda på det. Det är dock ingen ovanlig konstruktion i betydligt mer påkostade lågprissvetsar så det skulle förvåna mig om det är annorlunda här) ledande kylkroppar och dom sitter troligtvis 4mm från varandra. Man är alltså aldrig längre än avståndet mellan kylkropparna + ett ledande damm, borrspån eller kvarglömd lös bricka mm att ha nätspänning i handtaget.
 
F fsn skrev:
att ha nätspänning i handtaget.
Då borde man kunna svetsa riktig grova saker... :geek::rolleyes:;)
 
F fsn skrev:
Vi har här en "svets" med två fasta spänningsläge, ställbar trådmatning. Endast möjlighet till gasfri tråd då ventil naturligtvis saknas (inget konstigt med et för dom pengarna förvisso). Flusstråd är mycket skadligare än svetsning med gas och även än svetsning med pinne. Tittar man i maskinen så har både primär och sekundärsidan troligtvis (jag vet inte det för jag anser inte det värt att betala 800kr för att ta reda på det. Det är dock ingen ovanlig konstruktion i betydligt mer påkostade lågprissvetsar så det skulle förvåna mig om det är annorlunda här) ledande kylkroppar och dom sitter troligtvis 4mm från varandra. Man är alltså aldrig längre än avståndet mellan kylkropparna + ett ledande damm, borrspån eller kvarglömd lös bricka mm att ha nätspänning i handtaget.
Jag kan lyfta på min huv och kolla vid tillfälle.
4 fasta spänningslägen är det.
 
F
Frustrator Frustrator skrev:
Jag kan lyfta på min huv och kolla vid tillfälle.
4 fasta spänningslägen är det.
Ja, så är det kanske, två knappar... Lyft och kolla om det är två live kylkroppar.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Då borde man kunna svetsa riktig grova saker... :geek::rolleyes:;)
Nä, faktiskt inte. Men när det händer så är potentialen för att dö eller få sig en riktig kyss påtaglig. Svetsen blir skit också, kör man på full mutter så är effekten marginellt större.
 
Casaloco
Någon som prövar 12v borrhammaren från LIDL och eller 12v multimaskin?
 
F fsn skrev:
Vi har här en "svets" med två fasta spänningsläge, ställbar trådmatning. Endast möjlighet till gasfri tråd då ventil naturligtvis saknas (inget konstigt med et för dom pengarna förvisso). Flusstråd är mycket skadligare än svetsning med gas och även än svetsning med pinne. Tittar man i maskinen så har både primär och sekundärsidan troligtvis (jag vet inte det för jag anser inte det värt att betala 800kr för att ta reda på det. Det är dock ingen ovanlig konstruktion i betydligt mer påkostade lågprissvetsar så det skulle förvåna mig om det är annorlunda här) ledande kylkroppar och dom sitter troligtvis 4mm från varandra. Man är alltså aldrig längre än avståndet mellan kylkropparna + ett ledande damm, borrspån eller kvarglömd lös bricka mm att ha nätspänning i handtaget.
Förutom att du drar ner stämningen rejält i tråden, så får jag intrycket av att du är lite lätt avigt inställd till den här svetsen (samt övriga lågprisvarianter).

Därmed inte sagt att du är fel ute, låter obehagligt med dina spekulationer kring kylkropparna och deras inbördes avstånd, samt påföljande risker därav.

Jag har en sådan svets, och om det är möjligt att kontrollera utan att fördärva svetsen, så kollar jag gärna innanmätet på den, mäter avstånd mellan ledare osv. Men du får gärna precisera vad jag ska leta efter.

Casaloco Casaloco skrev:
Någon som prövar 12v borrhammaren från LIDL och eller 12v multimaskin?
Kommer att prova multimaskinen iaf!

henq henq skrev:
[bild]
Vad tror ni om den lilla elhyveln?
Tror att den hyvlar på som den ska. Har en nätdriven variant från Lidl, och är väldigt nöjd med den. Hade dock fått vara lite bredare om jag fick önska. Så fundera på förväntat användningsområde, och hur stor hyvlingsbredd du kräver.
 
V Vardagsrum skrev:
Förutom att du drar ner stämningen rejält i tråden, så får jag intrycket av att du är lite lätt avigt inställd till den här svetsen (samt övriga lågprisvarianter).

För mig räcker det att grejerna säljs på Lidl för att jag ska bli avogt inställd till dem.


Att sedan vissa känsliga personer blir ledsna för det känner jag inte att jag helt kan ta ansvar för.


Skräp är skräp och riktiga verktyg och maskiner som håller och levererar timme efter timme, dag efter dag går inte att tillverka och sälja till de priser som gäller i det här sammanhanget.

Att vissa av deras artiklar är användbara inom vissa gränser förvånar mig inte och kanske räcker de till en del DIY-arbete men hur länge då? Korta stunder jämna veckor udda år???

Varför är de här verktygen och maskinerna så billiga? Egentligen?
Är det bara för att Makita, blå Bosch, Panasonic, Hitachi/(Hickocki(?), Festool m fl kvalitetsmärken är överprisade som priskontrasten blir så stor. Skulle inte tro det.
Av vilken anledning utrustar inte PEAB, Skanska m fl byggföretag sina anställda med verktyg och maskiner från Parkside? Jo, helt enkelt för att det är skit.

De här grejerna är verktygsvärldens motsvarighet till pulvermos. Istället för äkta vara blir det plast där det bör vara metall, skräplager istället för riktiga, dammtäta lager, rapplighet istället för stabilitet osv. "Precision — vad är det?"

Och sug på det här alla snåljåpar: arbetsdagar på sexton till arton timmar, arbetsmiljö som leder till döden, slavkontrakt som fängslar arbetare till fabrikörer genom kontrakt som skapar skulder till arbetsgivaren som inte går att arbeta av, barnarbete osv.


Medellönen i Sverige 2017 var enligt SCB 33700 kr. Per månad. Per månad. ...

Förstår att pengarna ska räcka till mycket men de som inte är anställda i offentlig verksamhet ligger snarare över än under nästan 34000 i månaden. Har man två sådana inkomster i hushållet har man en rätt så bra köpkraft.

Jag vill också (och behöver) göra bra deals men ibland måste man nog acceptera att saker och ting kostar lite grand. Särskilt om de ska vara något att ha över tid.

Ledsen (nä, inte alls men det ser ändå lite trevligt ut i skrift) om jag har dragit ner STÄMNINGEN i tråden, förstår om det inte känns lika KUL med en oavbruten köpfiesta av maskiner och verktyg som inte borde ha producerats av en mängd anledningar. Miljön är bara en. Vad kan jag säga...

Get real!
//Ronnie
 
  • Gilla
Heinel och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller nog med dig rätt mycket, men det är trots allt denna mening som inringar allt:
P Pysslarn skrev:
Att vissa av deras artiklar är användbara inom vissa gränser förvånar mig inte och kanske räcker de till en del DIY-arbete men hur länge då? Korta stunder jämna veckor udda år???
Jag har en parkside 5J borrhammare, en Parkside "dremel", deras gasollödkolv, och några till saker från Lidl.
Gemensamt är att det är verktyg som jag använder typ 1ggn per år, och då spelar det faktiskt lite mindre roll att dessa verktygs livslängd är bara 60 timmar, då det ändå kommer räcka livet ut för mig.

Men de där prylarna som jag använder flera gånger i veckan, yrkesmässigt med, där föresvävar det inte mig att köra med Parkside, utan där har jag Hitachi och Blå bosch som kompanjoner, ty där tror jag att den korta livslängden på billiga verktyg skulle göra det till dyra verktyg på sista raden.


edit:
*Du påverkade inte "stämningen" för mig. Jag är hyfsat klarsynt här, jag har dragit flera nitlotter i "billiga-verktygs-lotteriet" och är lite lagom luttrad. Det hindrar mig inte för att tycka att Parkside är nästan lite "top-of-the-line" i lågprisverktygssektorn. Men jag förutsätter att även de ibland släpper en skitprodukt, även om jag än så länge verkar ha haft tur och missat dessa,
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
För mig räcker det att grejerna säljs på Lidl för att jag ska bli avogt inställd till dem.


Att sedan vissa känsliga personer blir ledsna för det känner jag inte att jag helt kan ta ansvar för.


Skräp är skräp och riktiga verktyg och maskiner som håller och levererar timme efter timme, dag efter dag går inte att tillverka och sälja till de priser som gäller i det här sammanhanget.

Att vissa av deras artiklar är användbara inom vissa gränser förvånar mig inte och kanske räcker de till en del DIY-arbete men hur länge då? Korta stunder jämna veckor udda år???

Varför är de här verktygen och maskinerna så billiga? Egentligen?
Är det bara för att Makita, blå Bosch, Panasonic, Hitachi/(Hickocki(?), Festool m fl kvalitetsmärken är överprisade som priskontrasten blir så stor. Skulle inte tro det.
Av vilken anledning utrustar inte PEAB, Skanska m fl byggföretag sina anställda med verktyg och maskiner från Parkside? Jo, helt enkelt för att det är skit.

De här grejerna är verktygsvärldens motsvarighet till pulvermos. Istället för äkta vara blir det plast där det bör vara metall, skräplager istället för riktiga, dammtäta lager, rapplighet istället för stabilitet osv. "Precision — vad är det?"

Och sug på det här alla snåljåpar: arbetsdagar på sexton till arton timmar, arbetsmiljö som leder till döden, slavkontrakt som fängslar arbetare till fabrikörer genom kontrakt som skapar skulder till arbetsgivaren som inte går att arbeta av, barnarbete osv.


Medellönen i Sverige 2017 var enligt SCB 33700 kr. Per månad. Per månad. ...

Förstår att pengarna ska räcka till mycket men de som inte är anställda i offentlig verksamhet ligger snarare över än under nästan 34000 i månaden. Har man två sådana inkomster i hushållet har man en rätt så bra köpkraft.

Jag vill också (och behöver) göra bra deals men ibland måste man nog acceptera att saker och ting kostar lite grand. Särskilt om de ska vara något att ha över tid.

Ledsen (nä, inte alls men det ser ändå lite trevligt ut i skrift) om jag har dragit ner STÄMNINGEN i tråden, förstår om det inte känns lika KUL med en oavbruten köpfiesta av maskiner och verktyg som inte borde ha producerats av en mängd anledningar. Miljön är bara en. Vad kan jag säga...

Get real!
//Ronnie
Nu var det förvisso inte dig jag citerade, men du gjorde en fin insats för stämningen i tråden med :)

Trevligt inlägg i debatten.

Har du stor erfarenhet av Lidl-verktyg? Mtp att du uttalar dig tvärsäkert kring deras kvalitet.

Självfallet skiljer sig dessa verktyg från proffsmotsvarigheten, och naturligtvis ser man inte dem hos PEAB eller Skanska, men säkert hemma hos flera av deras anställda.

Allt handlar ju om vad man tänkt göra med sakerna, men kanske främst som du själv, om än indirekt, är inne på, hur ofta.

Ang. ditt måleri med ganska så bred pensel, kring arbetsvillkor, kontrakt, barnarbete osv.. Jag förstod inte om det gällde Lidl i sig, eller främst var riktat mot lågpristillverkare generellt..?

Men oavsett, och ärligt talat, var görs merparten av maskiner och verktyg idag..? Tror du att arbetarna på Hikokis fabriker har det så våldsamt mycket bättre än de på Lidl-fabrikerna? Ofta tillverkar dessutom samma fabrik som bekant maskiner åt än den ena, än den andra.

Fint miljö och arbetsrättsligt engagemang från din sida, men att säga att verktygen och maskinerna inte borde ha producerats, det är väl lite att ta i. Själv tror jag att många människor fått ut både nytta och nöje av dessa ”skräpmaskiner”.

Själv har jag både en hel del Lidl-maskiner hemma, precis som att jag har flera Blå Bosch, Metabo, Fein, Dremel..

Det beror helt på vad sakerna ska användas till och hur ofta..

Jag får medge att fabriksarbetarnas väl och ve, sällan är något jag funderat på, detta då jag anser det vara hugget som stucket. Inte inbillar jag mig att arbetarna i någon av Boschs fabriker har det så enormt mycket bättre.
 
  • Gilla
mangeroffe och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
*Du påverkade inte "stämningen" för mig. Jag är hyfsat klarsynt här, jag har dragit flera nitlotter i "billiga-verktygs-lotteriet" och är lite lagom luttrad. Det hindrar mig inte för att tycka att Parkside är nästan lite "top-of-the-line" i lågprisverktygssektorn. Men jag förutsätter att även de ibland släpper en skitprodukt, även om jag än så länge verkar ha haft tur och missat dessa,
Det är min erfarenhet också, att Parkside är ganska top-of-the-line, i low-end-of-the-line.

Är själv luttrad, och har provat mycket skräp, allt från Jula, via Biltema, genom ÖoB och till och med Netto(!).

Men Lidl prylarna har allt som oftast presterat bra mycket bättre än vad man kan vänta sig för priset, dessutom skickar tysken ofta med en bra mängd tillbehör till sina olika verktyg, något jag sett saknas hos många andra budgetmånglare.
 
Mikael_L
V Vardagsrum skrev:
Självfallet skiljer sig dessa verktyg från proffsmotsvarigheten,
Jag kan ju inte annat välja än att även gilla ditt inlägg, likväl som pysslarns. Ty ni båda har ju rätt. :)

Jag finner det hyggligt självklart att jag inte får samma långa livslängd och kvalitet som om jag väljer ett dyrt och erkänt märke.
Men ibland spelar det typ ingen roll.
Själv köper jag inga top-of-the-line-bilar. En halvgammal rutten Mazda är good enough, även om den råkar gå ganska många mil om året.
Ärligt talat väljer jag nästan aldrig något som är värsting-värst, utan det blir för det mesta något mellanalternativ eller billighetsalternativ. Och faktiskt rätt ofta begagnat.
Jag är helt enkelt ute efter "good enough!".



Men nästa "fråga" i Vardagsrum's inlägg, är en svårare, och smärtsammare nöt.
Arbetsvillkoren ...

Visst förstår jag mitt bidrag till världens elände, när jag köper en billig T-shirt på H&M, eller ett billigt verktyg.
Och frågan är vad jag kan göra åt'et.
Ifall det dök upp en affär som garanterade att 10kr (eller 20) av priset på denna T-shirt hamnade som lön till den som sydde (och därmed hade råd att ha sina barn i skolan osv) så skulle jag bli 100% lojal med den butiken (kedjan.)
Samma ifall en verktygstillverkare lovade att 40-60kr av verktygskostnaden skulle gå oavkortat till lön.

Ja det blir snabbt djupa och svåra frågor, så fort man öppnar locket på glänt ... ;)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.