F
Bart Bart skrev:
Igår införskaffades svetsen och deras hjälm också. Ska bara hitta lite lämpliga gamla icke brännbara kläder här hemma och ett par tjockare handskar så ska jag testa den.
Sörj för god ventilation. Stå utomhus, håll andan och undvik röken. Röken från den självskyddande tråden är cancerogen.
 
N nissenhj skrev:
Gäller att ha koll på läget innan man skriver en massa!
[länk]
Testade, och fick svar om att trosor fanns i lager, när jag frågade om svets....
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
F
Dan1891 Dan1891 skrev:
Testade, och fick svar om att trosor fanns i lager, när jag frågade om svets....
Underbart Lidl… man får vad man betalar för. Nån tidigare automatisk svetshjälm var faktiskt betydligt bättre än förväntat så den kan vara en bra affär (till skillnad mot svetsarna enligt mig då). Något snävt synfält men absolut bra bang for the buck.
 
N nissenhj skrev:
Kolla på deras hemsida!
[länk]
Tack Nissenhj!
Vad för slutsats kan man dra från ”Liten mängd” tror du/ni?

Får det på samtliga butiker (Borlänge, Falun och Malung).

Tar dryga timmen enkel resa till var och en… 😅
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nä, i princip alla svetsar är klassade A tror jag. Om jag inte minns fel så hanteras klass B i IEC 60974-6 men det är rätt begränsande och jag har nog bara sett en eller två svetsar med den standarden.
Ville minnas att det var nått sånt, så det är väl egentligen inget nytt 🤔
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Ville minnas att det var nått sånt, så det är väl egentligen inget nytt 🤔
Och nu var jag ändå förbi Lidl. Kikade på en låda och som jag tolkar det så är den alltså klassad A (alltså enligt 60974-1) och det som står är att den inte är för hemanvändning då den inte ör B. Det är bara att svetsa på efter bästa förmåga, ingen kommer troligtvis märka av nåt EMC-relaterat öht.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Testade, och fick svar om att trosor fanns i lager, när jag frågade om svets....
Skriv in rätt artikel nummer skall du nog se att det fungerar
 
Tigger Tigger skrev:
Tack Nissenhj!
Vad för slutsats kan man dra från ”Liten mängd” tror du/ni?

Får det på samtliga butiker (Borlänge, Falun och Malung).

Tar dryga timmen enkel resa till var och en… 😅
Har faktiskt ingen aning om hur deras definition på liten mängd är. Men om det står liten mängd imorgon bitti skulle jag tro att du borde lyckas få en om du är där när de öppnar.
 
  • Gilla
Pajenjohan
  • Laddar…
Tigger Tigger skrev:
Tack Nissenhj!
Vad för slutsats kan man dra från ”Liten mängd” tror du/ni?

Får det på samtliga butiker (Borlänge, Falun och Malung).

Tar dryga timmen enkel resa till var och en… 😅
Kom att tänka på, här i Kristianstad har de ringt till butiken i både Bromölla och Hässleholm för mig så de lagt undan. Så har inte första butiken du kommer till så be dem ringa någon av de närmaste.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mig veterligen är Klass A för industriellt och kommersiellt bruk och innebär att prylen får störa mer men också måste tåla mer.

Klass B är för hemmabruk och får störa mindre och behöver tåla mindre.

Nu har jag inte jobbat med svetsar men EMC-testat andra prylar, har aldrig hört om att Klass A inte får kopplas till offentliga elnät.
Har svetsar har någon undantag för att kunna sälja som Klass A till hemmabruk?
Kolla denna länk om regelverket för vad som gäller "elanläggningsägare" som vi alla är:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/storningsfri-el-emc/storningsfri-el/

Eller vad som t.ex. står i Esabs TIG-manualer: " OBSERVERA!
Utrustning klass A är inte avsedd för användning i bostadsområden där elförsörjningen sker via det publika
lågspänningsdistributionsnätet. På grund av såväl ledningsburna som utstrålade störningar kan det i
sådana områden vara problematiskt att uppnå elektromagnetisk kompatibilitet för utrustning klass A."

" Installationen ska utföras av professionell installatör. OBSERVERA! Denna produkt är avsedd för industriell användning. I hem- och kontorsmiljö kan denna produkt orsaka radiostörningar. Det åvilar användaren att vidta erforderliga skyddsåtgärder mot sådana störningar."

Läs och begrunda.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Igår införskaffades svetsen och deras hjälm också. Ska bara hitta lite lämpliga gamla icke brännbara kläder här hemma och ett par tjockare handskar så ska jag testa den.
Ser svetsen som du köpte igår exakt likadan ut som den som är på annonsen? Lika många vred osv?
 
  • Lidl-annons med verktyg, inklusive inverter svets för 1199 kr, automatisk svets hjälm, lasermätare, nibler, fogpistol, och smådelssortiment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P poba53 skrev:
Kolla denna länk om regelverket för vad som gäller "elanläggningsägare" som vi alla är:

[länk]

Eller vad som t.ex. står i Esabs TIG-manualer: " OBSERVERA!
Utrustning klass A är inte avsedd för användning i bostadsområden där elförsörjningen sker via det publika
lågspänningsdistributionsnätet. På grund av såväl ledningsburna som utstrålade störningar kan det i
sådana områden vara problematiskt att uppnå elektromagnetisk kompatibilitet för utrustning klass A."

" Installationen ska utföras av professionell installatör. OBSERVERA! Denna produkt är avsedd för industriell användning. I hem- och kontorsmiljö kan denna produkt orsaka radiostörningar. Det åvilar användaren att vidta erforderliga skyddsåtgärder mot sådana störningar."

Läs och begrunda.
Regelverk? Ser mer ut som elskrämselverkets lättlästa text om EMC.

ESABs är ju lite tydligare formulerat, det får inte användas i bostadsområden (om den drivs från det publika elnätet), men du får använda den om du har något annat elnät att koppla den till.
Och om du använder den i ett industriområde så får du således koppla den till det publika elnätet.

Jag tolkade parksides text som att man inte fick ansluta den till ett publikt elnät oavsett, men inser nu att det inte var så de menade.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
P poba53 skrev:
Kolla denna länk om regelverket för vad som gäller "elanläggningsägare" som vi alla är:

[länk]

Eller vad som t.ex. står i Esabs TIG-manualer: " OBSERVERA!
Utrustning klass A är inte avsedd för användning i bostadsområden där elförsörjningen sker via det publika
lågspänningsdistributionsnätet. På grund av såväl ledningsburna som utstrålade störningar kan det i
sådana områden vara problematiskt att uppnå elektromagnetisk kompatibilitet för utrustning klass A."

" Installationen ska utföras av professionell installatör. OBSERVERA! Denna produkt är avsedd för industriell användning. I hem- och kontorsmiljö kan denna produkt orsaka radiostörningar. Det åvilar användaren att vidta erforderliga skyddsåtgärder mot sådana störningar."

Läs och begrunda.
Vad skall man begrunda? Jag kan gå 30m och koppla in svetsen på en bilverkstad, eller gå 150m och koppla in den i industrilokal. Det är fortfarande samma nät.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tigger Tigger skrev:
Ser svetsen som du köpte igår exakt likadan ut som den som är på annonsen? Lika många vred osv?
Nej, den ser ut som annonsen på hemsidan jag kikade på under verktygsavdelning. Endast ett vred för att ställa in tjockleken på materialet. Skulle tro att den sen försöker ha färdiga program för vad det ska översättas till i strömstyrka och matningshastighet.

Frontpanel av en PIFDS 120 B2-maskin med ett vred för att ställa in tjockleken på materialet, och olika symboler samt sladdar inuti en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tigger
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nej, den ser ut som annonsen på hemsidan jag kikade på under verktygsavdelning. Endast ett vred för att ställa in tjockleken på materialet. Skulle tro att den sen försöker ha färdiga program för vad det ska översättas till i strömstyrka och matningshastighet.

[bild]
Jag lyckades få tag på en via en kompis som skickade bild på förpackningen och bilden såg inte alls ut som den i annonsbladet så jag blev fundersam om han fått tag på fel svets av ngn anledning. Såg senare att det är samma artikelnummer.
Ska få den överlämnad i veckan.

Men då vet jag. 🫨💪
 
  • Förpackningar av en Parkside automatisk svetshjälm och en invertertrådflusssvetsstående på en arbetsbänk i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.