Vad de menar är att den inte uppfyller kraven på nätstörningar för att få anslutas till det offentliga lågspänningsnätet.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad de menar är att den inte uppfyller kraven på nätstörningar för att få anslutas till det offentliga lågspänningsnätet.
Vilket på ren svenska betyder…???
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Du inte får använda den hemma om man ska följa regelverket. Det är nya krav, så det är inte svetsarna som blivit sämre.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du inte får använda den hemma om man ska följa regelverket. Det är nya krav, så det är inte svetsarna som blivit sämre.
Varför inte, varför? Osv.
 
Tigger Tigger skrev:
Vilket på ren svenska betyder…???
Ingenting 😀
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tigger Tigger skrev:
Vilket på ren svenska betyder…???
"Skyll inte på oss"
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
"Skyll inte på oss"
🥳
 
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Varför inte, varför? Osv.
Därför att den skickar ut mer störningar på elnätet än vad som är tillåtet.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Den funkade bra innan reglerna infördes så tvivlar på att den rent funktionsmässigt inte går att använda i hemmet… (min funkar utmärkt) men snyggt sätt att runda reglerna. Vet att det var rätt mkt skriv här på forat om att de minsann inte skulle gå att sälja de billiga svetsarna längre
 
Vad kan egentligen hända om man använder dessa svetsar i hemmiljö?
Slår man ut elen för grannen?
 
Störningar kan uppstå, framförallt i äldre elektronik (analog) eller elektronik med sämre filterfunktioner. Allvarligaste händelsen är dock att det kan störa ut radiobaserade system av olika slag.

Antaligen händer inget speciellt i 95% av användningsfallen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C corre skrev:
Störningar kan uppstå, framförallt i äldre elektronik (analog) eller elektronik med sämre filterfunktioner. Allvarligaste händelsen är dock att det kan störa ut radiobaserade system av olika slag.

Antaligen händer inget speciellt i 95% av användningsfallen.
Håller med dig. I princip alla enfassvetsar nya som gamla som kan köras på 16A säkringar är specade som EMC Class A. Vad som hänt i närtid är krav på effektfaktorn med hjälp av PFC så att Du kan få ut effekten utan att bränna säkringen. Mina äldre Kemppi MMA och MAG har effektfaktorn 0.6. Min moderna HF Tig med PFC har effektfaktorn 0.99. Inget man kör i lägenheten men i villakvarter med långa kablar till grannen lär det nog fungera OK i verkligheten.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Frånsett störningsrisken, är svetsen något att ha för en total novis? Jag vill gärna ha något överkomligt för att lära mig svetsa enkla saker. Om det krävs en massa slipande för att få det snyggt spelar inte så stor roll på de saker jag tänker mig. Inget som kommer vara strukturellt jätteviktigt eller tungt belastat heller.

Jag läser alltid här på Byggahus att man som nybörjare tappar sugen om man testar med de billiga svetsarna då de är svåra att använda.
 
Tja, om alternativet är ingen svets, och köpet inte innebär att dina barn får äta havregrynsgröt i en månad, kör.

Köp bra svetstråd bara, billig flussfylld svetstråd är sågott som alltid kass.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Finns det bra flussfylld tråd? Eller är det separat gas som gäller? Helst skulle jag vilja stå utomhus och svetsa då jag inte har något bra ställe inomhus, vad jag förstått är separat gas inte så bra om det fläktar lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.