F
Alfredo Alfredo skrev:
Ljudrapport innan middag? 😆
Är den inte tyst nu så är det bara att använda den frekvent i några veckor så är den dödstyst sen...
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ljudrapport innan middag? 😆
Hehe nä den kommer nog inte packas upp på en stund.
Tråkigt att det inte ingår 10m slang som det verkar ha gjort på modellen tidigare
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inget dock jag märkt med det måttet jag har. Köpte det i Jan 2023 och är fortfarande på originalbatterierna.

I den mån någon är intresserad så står det följande identifikationer på det:
IAN 380693_2110
Model No.: HG08763A
Version: 05/2022
OWIM GmbH & Co. KG

Nån får gärna ge en recension av den nya versionen. För övrigt kan nämnas att rappligheten i mitt exemplar primärt handlar om att släden går att rucka så att käftarna ej längre är helt parallella. Det sitter förvisso av allt att döma en fjäder i släden som trycker den mot nederkanten av skalan, så mäter man försiktigt är det inte ett stort problem. Men trycker man lite på fel ställe konstaterade jag att man får upp till ca. 0,2 mm mätfel, vilket är rätt mycket.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har läst flera som har problem med det. Jag har dock ett från Lidl som kanske är fem-sex år gammalt. Jag kan ha bytt batteri på den någon gång men den drar definitivt inte uppseendeväckande mycket batterier.

Jag gissar att de kanske har haft olika varianter genom åren. Jag är nöjd med mitt även om jag håller med @cpalm att det har lite "skarpa kanter". Inget som jag dock tycker påverkar något direkt i användningen.

Men visst, ett Mitutoyo lirar naturligtvis i en helt annan klass och det även prismässigt.
Intressant, då kanske det är så att det har utvecklats en mer strömsnål ic även för Kina varianterna. Skulle själv behöva ett slit och släng skjutmått i verkstaden som inte har slut på batteriet när man behöver det!
N naikon skrev:
[bild]
Fick sista kompressorn och sugaren. Nice
Vad är det för storlek på stiften till pistolen, 18G/1.2mm?
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Angående den tysta luftkompressorn så är den ungefär lika tyst som andra i samma prisklass.

Med random app mättes volym till runt 75 dB cirka 50 cm ifrån kompressorn.
Det står även en dekal på, och är även nämt på kartongen, 86 Lwa.
 
Jag upplever att kompressorn har en behaglig ljudnivå, inte alls som andra jag testat tidigare. Har dock ingen koll på vilket flöde dom hade.

Finns det några generella rekommendationer om vilka verktyg som kräver högre flöde?
 
F
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Jag upplever att kompressorn har en behaglig ljudnivå, inte alls som andra jag testat tidigare. Har dock ingen koll på vilket flöde dom hade.

Finns det några generella rekommendationer om vilka verktyg som kräver högre flöde?
Blästring - Alltid mer flöde än man har tillgängligt.
 
C cpalm skrev:
Inget dock jag märkt med det måttet jag har. Köpte det i Jan 2023 och är fortfarande på originalbatterierna.

I den mån någon är intresserad så står det följande identifikationer på det:
IAN 380693_2110
Model No.: HG08763A
Version: 05/2022
OWIM GmbH & Co. KG
Det här är en nyare variant
Grön digital skjutmått med vit mätspets och display som visar "0.00", placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digitalt skjutmått från märket Parkside med modellnummer HG10714 och batterityp CR2032, placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns ok för en lekman som mig
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JSten skrev:
Intressant, då kanske det är så att det har utvecklats en mer strömsnål ic även för Kina varianterna. Skulle själv behöva ett slit och släng skjutmått i verkstaden som inte har slut på batteriet när man behöver det!

Vad är det för storlek på stiften till pistolen, 18G/1.2mm?
Billigare analogt skjutmått. Håller tills skalan är bortnött.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D
Slipstationen, är den något att ha, håller precisionen för ens bättre köksknivar?
 
Skickade i än morsan så kompressor är inköpt, få se om jag ska spika lite lister imorgon
 
Köp inte slipstationen , om du är rädd om dina eggar.
den äter stål i raskt tempo men prova inte på nån borr du vill återanvända...
Jag har skrivit om den tidigare i denna tråd.

Glappet i skjutmått är justerbart, det sitter 2 små skruvar i "ryggen" på släden som är till för detta.
( vissa skjutmått har bara en skruv.)
Jag har en handfull Lidlskjutmått sen några år, flera är ok medan ett borde jag bytt in , där är de invändiga mätytorna krokiga.
 
  • Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
C
J JSten skrev:
Intressant, då kanske det är så att det har utvecklats en mer strömsnål ic även för Kina varianterna.
Gissar att det (sedan länge) finns ett antal tekniska "plattformar" dessa Kina-mått är byggda på.
En del okej, andra mindre bra.

H hyggabus skrev:
Glappet i skjutmått är justerbart, det sitter 2 små skruvar i "ryggen" på släden som är till för detta.
Tack för tipset!
Skruvade lite på mina, och fick väl delvis svaret på varför det var så glappt från början. Justerar jag dem för att ta ut glappet helt löper det fint i ändarna men nyper på mitten av skalan 🙄
Nåväl, hittade en bra kompromiss som åtminstone är bättre än vad det var från "fabrik".
 
nino nino skrev:
Någon som provat kompressorn?
Är den hyfsat tyst?
Tank storlek?
Skulle haft en hemma för renblåsning, pumpa nåt däck osv
Köpte sista i Täby igår. Utan att ha mätt är det rejäl skillnad i ljudtryck. Min gamla vanliga kompressor kräver kåpor om man är i samma rum, den här brummar bara. Den är ju inte knäpptyst såklart, men klart bra köp. 24 liter, inte testat flöde vid kontinuerlig drift, men som sagts ovan så är denna typ av kompressor för liten för att driva törstiga verktyg kontinuerligt.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att Lidl hade prisvärda snabbtvingar förut, något som fortfarande finns?

/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har för mig att Lidl hade prisvärda snabbtvingar förut, något som fortfarande finns?

/Jocce
Tvingarna kommer 1-2 ggr per år och finns 1-2 veckor, sen är de borta igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.