M MasMats skrev:
Vilken kornstorlek rek du på diamantplattorna från Ali?
Är medelsvensson i köket så good enough räcker långt. Gäller underhåll av knivar som idag har bra egg men ska underhållas.
Fick dessutom en global i somras som jag verkligen vill hålla i skick över tid.
Till lätt slitna knivar borde 1000 och 3000 räcka. Jag kör oftast 400, 600, 1000, 3000. Men då slipar jag också hyvelstål och stämjärn med gissningsvis sämre egg. Har även ett 200 som åker fram om jag har kört på en spik med planhyvelstålen (eller misshandlade stämjärn)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det tror jag med, var det där med att jag behövde nåt för vinkeln jag inte hängde med på 🙂
Men såg att det finns nåt för att få rätt vinkel hela tiden, men så jäkla noga kan det väl inte vara? Till att börja med så är jag nöjd bara kniven inte halkar på tomaten 🙂
Att se någon bra instruktion på tuben kan vara lämplig start. Exakt vinkel är inte jättenoga men olika typer av knivar/stål fungerar bäst inom ett visst intervall av vinkel. Viktigt att förstå koncept som råegg och framför allt att du aldrig får överstiga vinkeln, räcker med ett svep på brynet i för hög vinkel så måste du backa processen några steg och börja om där. Men när du slipat några knivar sitter det i handlederna, det går fortare när du klarar att hålla en konsekvent vinkel genom hela processen, och du vet hur länge du behöver hålla på för att få till råegg över hela eggen och det är dax att byta sida alt., gå till nästa finare kornstorlek 😊
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
Slank in under semester ii några Lidl affärer här i Frankrike och köpte en PBSA 12 E4 skruvdragare i väska med ett batterie, laddare och bits/borrsats för 22€. En elektrisk "klammer apparat", PET 25 C3, främst för att "spika" ryggar på hyllor och garderober, 15 €. Båda med reducerade priser.

Testade just med 15mm klammer genom 3mm mdf in i furu och det klarar den inte riktigt. Finns det kortare klammers och skulle det fungera?
 
  • Gilla
Dexter64
  • Laddar…
J JSten skrev:
Till lätt slitna knivar borde 1000 och 3000 räcka. Jag kör oftast 400, 600, 1000, 3000. Men då slipar jag också hyvelstål och stämjärn med gissningsvis sämre egg. Har även ett 200 som åker fram om jag har kört på en spik med planhyvelstålen (eller misshandlade stämjärn)
Ungefär så gör jag med.
Köksknivarna brukar jag inte låta bli slöare än att det är lagom att starta på 800 och sedan öka i ca 50 % steg så långt en orkar. Brukar avsluta på läder med polervax.
Jag har ett smidigt etui i köket med diamantbrynen och stropp. Tar med det bort ibland då brukar vara uppskattat att skärpa folks knivar 😊
I verkstaden använder jag lite bredare diamantplattor limmade på marinplywood.
 
  • Gilla
Veritas
  • Laddar…
Någon som köpt och kan utvärdera deras lövblås/sug?
PARKSIDE lövsug och lövblås, 3-i-1 med effektiv sug- och hackfunktion, maximal lufthastighet 270 km/h och uppsamlingssäcksvolym på 34 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är 270km/h mycket, lite eller medel?
 
T
M MathiasFr skrev:
Slank in under semester ii några Lidl affärer här i Frankrike och köpte en PBSA 12 E4 skruvdragare i väska med ett batterie, laddare och bits/borrsats för 22€. En elektrisk "klammer apparat", PET 25 C3, främst för att "spika" ryggar på hyllor och garderober, 15 €. Båda med reducerade priser.

Testade just med 15mm klammer genom 3mm mdf in i furu och det klarar den inte riktigt. Finns det kortare klammers och skulle det fungera?
Klammer finns i typ 3mm intervaller så det borde gå bra att hitta lite kortare. Sen finns de i olika material/ytbehandling som kan påverka inträngningen men att gå ner till 12 eller 9mm borde inte vara något problem
 
M
Toppen! Då provar jag det.
 
nanowire nanowire skrev:
Att se någon bra instruktion på tuben kan vara lämplig start. Exakt vinkel är inte jättenoga men olika typer av knivar/stål fungerar bäst inom ett visst intervall av vinkel. Viktigt att förstå koncept som råegg och framför allt att du aldrig får överstiga vinkeln, räcker med ett svep på brynet i för hög vinkel så måste du backa processen några steg och börja om där. Men när du slipat några knivar sitter det i handlederna, det går fortare när du klarar att hålla en konsekvent vinkel genom hela processen, och du vet hur länge du behöver hålla på för att få till råegg över hela eggen och det är dax att byta sida alt., gå till nästa finare kornstorlek 😊
Bra instruktion på tuben:


 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Bra instruktion på tuben:

[media]
[media]
Spännande att ”billigare” stenar är mjukare. Inget jag tänkt på men det kan förklara en del varför det är svårt att få en bra egg med de.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Då har man slipat sin första kniv 🙂
Den blev iaf vassare, kunde inte skära papper innan men efter gick det fint.
Sen kanske det säger mer om skärpan på min kniv innan slipning än om själva slipningen 😄
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Någon som testat skjutmått och vinkelmätare som kommer i veckan? Duger de för en som inte finsnickrar?
 
På mitt förra jobb kalibrerade jag skjutmått (mot keramiska passbitar) åt oss som jobbade där. En kollega (hans jobb krävde inte att han använde skjutmått😀) hade ett Parkside-skjutmått och jag brukade kalibrera det också. Det såg iof inte ut exakt som detta, kan ha varit en tidigare version. Men det skjutmåttet var nästan lika bra som Mitutoyo-skjutmåtten, kommer inte ihåg men kan ha avvikit max någon eller några få hundradelar på hela skalan.
 
  • Gilla
Emil.P och 9 till
  • Laddar…
C
P pfb skrev:
Någon som testat skjutmått och vinkelmätare som kommer i veckan?
Av bilden i kampanjbladet att döma är skjutmåttet av ett nytt utförande, annars har det diskuterats tidigare.
Kanske även varit lite olika utföranden historiskt, för en del är supernöjda, jag är måttligt nöjd med mitt. Mitt ex. har väldigt vassa kanter och är rätt rappligt. För övrigt identiskt med billiga Kina-skjutmått som säljs under andra varumärken. Precisionen är det säkert normalt inget fel på, men kollar man på de som kalibrerat sådana Kina-skjutmått så kan uppenbarligen enskilda exemplar mäta rätt ordentligt fel på en viss del av skalan.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
Även värt att nämna att de lär käkar batterier på en helt annan skala än vad Mitutoyo gör, vill minnas Ave hade en ganska bra video om detta för en massa år sedan där han jämför just standby strömförbrukningen mellan Mitutoyo och andra tillverkare.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
C
J JSten skrev:
Även värt att nämna att de lär käkar batterier på en helt annan skala än vad Mitutoyo gör
Inget dock jag märkt med det måttet jag har. Köpte det i Jan 2023 och är fortfarande på originalbatterierna.

I den mån någon är intresserad så står det följande identifikationer på det:
IAN 380693_2110
Model No.: HG08763A
Version: 05/2022
OWIM GmbH & Co. KG

Nån får gärna ge en recension av den nya versionen. För övrigt kan nämnas att rappligheten i mitt exemplar primärt handlar om att släden går att rucka så att käftarna ej längre är helt parallella. Det sitter förvisso av allt att döma en fjäder i släden som trycker den mot nederkanten av skalan, så mäter man försiktigt är det inte ett stort problem. Men trycker man lite på fel ställe konstaterade jag att man får upp till ca. 0,2 mm mätfel, vilket är rätt mycket.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.