T
För någon vecka sen hade lidl en metallbandsåg i bladet, nån som provat den? Är den ok eller bör man gå upp något kvalitetssteg?
Jag har väl inte planerat några tyngre grejer, men 5mm platt- och vinkeljärn skulle jag vilja kunna kapa i alla fall.
 
Tigger Tigger skrev:
Jag lyckades få tag på en via en kompis som skickade bild på förpackningen och bilden såg inte alls ut som den i annonsbladet så jag blev fundersam om han fått tag på fel svets av ngn anledning. Såg senare att det är samma artikelnummer.
Ska få den överlämnad i veckan.

Men då vet jag. 🫨💪
Ska bli intressant att se hur det fungerar med bara ett vred? Men, för en total novis kanske det underlättar?
 
Bart Bart skrev:
Ska bli intressant att se hur det fungerar med bara ett vred? Men, för en total novis kanske det underlättar?
Precis min tanke med. 😅
 
F
Bart Bart skrev:
Ska bli intressant att se hur det fungerar med bara ett vred? Men, för en total novis kanske det underlättar?
Det kallas synergi. Det är precis som du säger, det är fasta kurvor för matning och spänning (på MIG/MAG är det spänningsreglerimg och på pinne och TIG är det ström).

I princip alla svetsar idag har denna möjlighet oavsett om du köper dyra märkessvetsar eller Lidl. Det man dock brukar ha är rattar för finjustering av trådmatning, spänning och inte sällan även för induktans. Sen har man naturligtvis möjlighet att ändra trådtjocklek, typ av gas och material, det slår också direkt mot inställningarna.

Sen så tror jag dessa linjer alltid för ett svetsläge som heter PB, vilket är en horisontell kälfog, kan eventuellt vara horisontell stumfog PA. Det finns svetsar som har synergilinjer för andra svetslägen med, tex vissa varianter av Kemppi MasterMig.

Skall du svetsa vertikalt eller under upp där gravitationen jobbar emot dig kommer du att få ställa in den på en tunnare tjocklek. Sen kan du styra lite med ditt utstick.

Jag tror inte det är lättare för en ren nybörjare med endast en ratt, jag hade i sådana fall föredragit individuell spänning och matning och en lista på insidan av luckan som visar samma som synergin gör.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
T trycklös skrev:
För någon vecka sen hade lidl en metallbandsåg i bladet, nån som provat den? Är den ok eller bör man gå upp något kvalitetssteg?
Såg den i ögonvrån på kampanjavdelningen härom veckan och det såg ut som en returmatch för den gamla "stationära" sladdrivna sågen som sålts i omgångar under många år(?) Eller var det batterivarianten?

Är det den sladdrivna stationära är jag riktigt nöjd med min för vad det är. Den har använts mycket för att kapa gängstång och olika stålprofiler. De brister jag själv noterat är:
1. Det är lite dålig balans i den på så sätt att den precis stannar uppe i helt uppfällt läge. Vilket gör att den gärna ramlar ner under tiden man håller på att spänna fast materialet.
2. Den är en aning "liten" i max dimension som sågbladets fria längd och höjd tillåter.
3. Det är oklart var man hittar nya blad till den.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Fan, skulle bara in o köpa kvällsmat... Först slank det ner ett skjutmått, sen på vägen ut såg jag att jag hade en kupong på svetshjälmen som såldes denna veckan, 300kr istället för 500kr. Gick tillbaka till kampanjhyllorna, där låg en kvar så den fick åka med hem också
Förpackning av en automatisk svetshjälm av märket Parkside placerad på en cykelpakethållare, inklusive information om funktioner och kampanjdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående skjutmåttet, går ju inte att jämföra med mitt Mitutoyo, men sen kostade det bara en tiondel. Stort plus är att det är cr2032 batterier! Trodde det var lr44 eller sr44, gör ju mycket för livslängden på batteriet! Ett minus är att det inte kommer med plåster eftersom man kommer skära sig på de helt obrutna kanterna 😂 summa summarum, kommer funka fint i verkstaden efter att jag har gått loss på det med en fil
 
  • Gilla
Tigger
  • Laddar…
J JSten skrev:
Fan, skulle bara in o köpa kvällsmat... Först slank det ner ett skjutmått, sen på vägen ut såg jag att jag hade en kupong på svetshjälmen som såldes denna veckan, 300kr istället för 500kr. Gick tillbaka till kampanjhyllorna, där låg en kvar så den fick åka med hem också
[bild]

Angående skjutmåttet, går ju inte att jämföra med mitt Mitutoyo, men sen kostade det bara en tiondel. Stort plus är att det är cr2032 batterier! Trodde det var lr44 eller sr44, gör ju mycket för livslängden på batteriet! Ett minus är att det inte kommer med plåster eftersom man kommer skära sig på de helt obrutna kanterna 😂 summa summarum, kommer funka fint i verkstaden efter att jag har gått loss på det med en fil
Största nackdelen är att man alltid måste nollställa när den sätts igång. Har inte hittat några billiga som har det (Iaf inte så mycket billigare än Mitutoyo)
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
C
L Lovan83 skrev:
Största nackdelen är att man alltid måste nollställa när den sätts igång.
Inte den versionen som jag har iallafall. Den slår på sig själv så fort man rör släden och kommer ihåg vad den var någonstans (i själva verket är den troligen alltid "igång", det är bara displayen som slås av och på).
 
L Lovan83 skrev:
Största nackdelen är att man alltid måste nollställa när den sätts igång. Har inte hittat några billiga som har det (Iaf inte så mycket billigare än Mitutoyo)
Min Lidl som är inköpt för ett års tid sedan kommer ihåg var den står när jag slår på den!
 
C cpalm skrev:
Inte den versionen som jag har iallafall. Den slår på sig själv så fort man rör släden och kommer ihåg vad den var någonstans (i själva verket är den troligen alltid "igång", det är bara displayen som slås av och på).
Det var som sjutton. Jag letade efter något billigt skjutmått som hade den funktionen för några månader sen men hittade inga så jag köpte Mitutoyo istället. Då kanske man får köpa sig ett och testa så man kan ha liggandes på olika ställen.

Om du drar det snabbt fram och tillbaka, hamnar nollan rätt då?
(Jag antar att det inte är absolut-mätning utan bara ett minne över var den var)
 
N nissenhj skrev:
Min Lidl som är inköpt för ett års tid sedan kommer ihåg var den står när jag slår på den!
Om du flyttar den medans den är avstängd, visar den nya värdet eller samma som när du stängde av den?
 
Jag har flera skjutmått, men återkommer alltid till mitt digitala av någon anledning. Dock kan det vara bra för alla med ett vanligt analogt skjutmått att känna till hur de ska avläsa Nonieskalan på skjutmåttet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nonieskala
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Om du flyttar den medans den är avstängd, visar den nya värdet eller samma som när du stängde av den?
Displayen startar om man flyttar den när den är avstängd. Så den visar rätt värde.
 
C
L Lovan83 skrev:
Om du drar det snabbt fram och tillbaka, hamnar nollan rätt då?
(Jag antar att det inte är absolut-mätning utan bara ett minne över var den var)
Ja, inget att anmärka på där. Sen gör man så klart alltid en kontroll av nollningen när man plockar fram det. Eftersom det förvaras på nollstrecket är det inget praktiskt problem.

Värt att notera är att Lidl-måttet är till synes identiskt med Kina-mått som säljs under andra varumärken, så det är knappast något unikt.

Är inte insatt i de tekniska detaljerna kring Mitutoyos "Absolute Digimatic"-teknik, men spontant tror jag de använder samma teknik med att "räkneverket" alltid är igång. För även dessa måste nollställas efter batteribyte. Skulle den vara absolut på riktigt är det en hel del information som skall kodas in i skalan, jämfört med att bara räkna pulser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.