1 812 521 läst · 5 888 svar
1813k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
För att svara konkret på min fråga kollade jag vidare lite på detta och nej, det ser inte ut att finnas några kryphål/undantag i de nya reglerna, de gäller alla svetsmaskiner oavsett "klass".F fsn skrev:
Om jag inte läste ECO-direktivet helt fel så finns det nog ett kryphål för billiga enfassvetsar utan PFC:C cpalm skrev:
I direktivet står det att: "Enligt definitionen i IEC 60974–1: Bågsvetsutrustning – Del 1: Säkerhet hos svetsströmkällor för industriellt och liknande bruk. Uttryckligt undantagen från denna förordnings tillämpningsområde är bågsvetsnings- och bågskärningsutrustning som konstruerats för begränsad användning av lekman i enlighet med IEC 60974–6: Bågsvetsutrustning – Del 6: Strömkällor med begränsad belastningsförmåga." I avsnittet Syfte och Tillämpning Eco-design står det: "3.Denna förordning ska inte tillämpas på svetsutrustning som används för följande svetsmetoder och likartade processer: a) Pulverbågsvetsning. b) Bågsvetsning med strömkälla med begränsad belastningsförmåga. c) Motståndssvetsning. d) Bultsvetsning.
Om man kollar Lidls svetsar och plasmaskärare som exempel är de äldre typade enligt IEC60974-1 (Industri) och de modernare typade enligt IEC60974-6 utan Eco-krav. Fortfarande dock typade som Klass A Industri enligt IEC60974-10 för EMC. Rätta mig gärna om jag fattat allt fel
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 680 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 680 inlägg
har du sett Lidl svetsar certade enligt 60974-6, kan du i sådana fall skicka en bild på det? Jag skall ladda ner -6 och se vad den säger, jag skulle bli svårt förvånad om det finns ett kryphål där.P poba53 skrev:Om jag inte läste ECO-direktivet helt fel så finns det nog ett kryphål för billiga enfassvetsar utan PFC:
I direktivet står det att: "Enligt definitionen i IEC 60974–1: Bågsvetsutrustning – Del 1: Säkerhet hos svetsströmkällor för industriellt och liknande bruk. Uttryckligt undantagen från denna förordnings tillämpningsområde är bågsvetsnings- och bågskärningsutrustning som konstruerats för begränsad användning av lekman i enlighet med IEC 60974–6: Bågsvetsutrustning – Del 6: Strömkällor med begränsad belastningsförmåga." I avsnittet Syfte och Tillämpning Eco-design står det: "3.Denna förordning ska inte tillämpas på svetsutrustning som används för följande svetsmetoder och likartade processer: a) Pulverbågsvetsning. b) Bågsvetsning med strömkälla med begränsad belastningsförmåga. c) Motståndssvetsning. d) Bultsvetsning.
Om man kollar Lidls svetsar och plasmaskärare som exempel är de äldre typade enligt IEC60974-1 (Industri) och de modernare typade enligt IEC60974-6 utan Eco-krav. Fortfarande dock typade som Klass A Industri enligt IEC60974-10 för EMC. Rätta mig gärna om jag fattat allt fel
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 680 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 680 inlägg
någon som testat https://www.lidl.se/p/forverkliga-vinterns-dromprojekt/batteridriven-fargpistol/p73418 som är på bladet nästa vecka?
"bil"? I ett garage?!F fribygg skrev:Att köpa ny lågpris utrustning eller bra att ha grejor för att den gamla är för tung att ta ut ur garaget fyller med tiden garaget såpass att man inte får in ens en liten personbil utan omflyttning och utrensning. När det samlats för mycket grejor behöver man sälja av eller skänka bort för att ens kunna byta bromsklossar under tak såhärårs.
Jag talar av egen erfarenhet och 'frågar inte åt en kompis' eller 'har hört på stan'
Är du rent van helig!?!
Inte fan ska man köra bil i snickeriet!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 327 inlägg
Nu närmar det sig 14/2, så nu kör Lidl kampanj på liggbräda.
https://www.lidl.se/p/forverkliga-vinterns-dromprojekt/2-i-1-liggbrada-verkstadspall/p71803
https://www.lidl.se/p/forverkliga-vinterns-dromprojekt/2-i-1-liggbrada-verkstadspall/p71803