F
N nissenhj skrev:
Någon som provat stativet för vinkelslip?
Lätt och snabbt att sätta i och ta bort vinkelslipen?
Stadigt?
Köptes mot bättre vetande, provades, svor åt skiten och tog med den på nästa lass skit till tippen.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
3 liter mjölk och en filmjölk..
Tre förpackningar mjölkprodukter på en bilens bagageutrymme, inklusive filmjölk och två mjölk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
ragthai och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mazen Mazen skrev:
Slog till på tryckslangen,
Men visst är det bara 1/4" slang, dvs runt 6,5mm innerdiameter?

Då duger den inte till så mycket mer än pumpa däck och fotbollar, kanske lite renblåsning. Mutterknacken orkar ju inget pga tryckfallet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men visst är det bara 1/4" slang, dvs runt 6,5mm innerdiameter?

Då duger den inte till så mycket mer än pumpa däck och fotbollar, kanske lite renblåsning. Mutterknacken orkar ju inget pga tryckfallet.
Stämmer, tänkte den kunde va en uppgrade mot den bef spiralslangen som inte räcker nån vart, men lär bli att köpa en till för mer krävande verktyg. Ngt tips?
Informationsetikett för tryckluftsslang PDS 10 A2 som visar specifikationer som arbetstryck och slangens mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mazen Mazen skrev:
Stämmer, tänkte den kunde va en uppgrade mot den bef spiralslangen som inte räcker nån vart, men lär bli att köpa en till för mer krävande verktyg. Ngt tips?
[bild]
Ska du ha i garage/verkstad? Då hade jag köpt en sån som man hänger på väggen med automatisk upprullning. Guld värt om du frågar mig. Hade en från Biltemas men bara till o pumpa däck o blåsning i mc garaget.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Ska du ha i garage/verkstad? Då hade jag köpt en sån som man hänger på väggen med automatisk upprullning. Guld värt om du frågar mig. Hade en från Biltemas men bara till o pumpa däck o blåsning i mc garaget.
Det är tanke och plan lååångt fram.. nej köpte en meec billigt för just pump av däck och att köra lite verktyg som knack, slip och ev spik picka.. (om den nu klarar av det)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Stämmer, tänkte den kunde va en uppgrade mot den bef spiralslangen som inte räcker nån vart, men lär bli att köpa en till för mer krävande verktyg. Ngt tips?
[bild]
Gummislangen på Biltema är förvånandsvärt bra, även den grövsta är smidigare än plastslangarna (som jag stött på) :)
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Hej,
När det gäller tryckluft, hur grov slang behöver man till mutterpickan? Räcker 9mm eller är det 13mm som gäller för att få lite oomph?
Har inte så bra drag i pickan idag, men oklart hur grov sla f jag har idag...
 
Mikael_L
W Willewonka skrev:
Ska du ha i garage/verkstad? Då hade jag köpt en sån som man hänger på väggen med automatisk upprullning. Guld värt om du frågar mig. Hade en från Biltemas men bara till o pumpa däck o blåsning i mc garaget.
Jag köpte en från Jula när de hade rea för många år sedan.

När jag väl till sist skulle montera upp den för något år sedan så insåg jag att det bara var 1/4" slang och då hade jag fått koll på att det inte duger för luftverktygen, så jag sket i att sätta upp den, ligger fortfarande i sin låda.

Så köper jag en ny ska den ha minst 3/8" slang, annars får det vara. Men det är nog smidigt med en upprullare i garaget. En lös slang måste man dock ändå ha, för ibland ska man ju jobba någon annanstans ... :)
 
Mikael_L
D da98jpn skrev:
Är det den här som är bra?
[länk]
Det där är en polyesterslang, dvs ej gummislang som Lovan83 skrev om.
Det verkar som att BT inte har någon gummislang alls nu. Men den slang du länkade till är nog inget dåligt köp alls.
Undvik 1/4" om du tänkt köra tryckluftsverktyg, den funkar till luftpumpning och renblåsning.
Tar du 3/8" (ca 10mm) så funkar den korta längden (10 meter) ofta rätt bra till typ allt för oss amatörer, men vill du ha riktigt fullt blås, knappt tryckfall alls, så väljer du 1/2"

Har du Jula nära så kan du kolla där också, för ett år sen typ, hade de åtminstone bra utbud av slangar som var vettiga till bra pris.
Men kläm och känn och bedöm kvaliten, en billig slang som snabbt går sönder är inte billig.
Det lovan83 skrev - gummislang, är ju trevligt, brukar vara av outstanding kvalitet vad gäller att klara slitage och att man kör över den, kliver på den, råkar tappa saker på den, osv.
Dock lite styv och jobbig, särskilt vid kyla.
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är en polyesterslang, dvs ej gummislang som Lovan83 skrev om.
Det verkar som att BT inte har någon gummislang alls nu. Men den slang du länkade till är nog inget dåligt köp alls.
Undvik 1/4" om du tänkt köra tryckluftsverktyg, den funkar till luftpumpning och renblåsning.
Tar du 3/8" (ca 10mm) så funkar den korta längden (10 meter) ofta rätt bra till typ allt för oss amatörer, men vill du ha riktigt fullt blås, knappt tryckfall alls, så väljer du 1/2"

Har du Jula nära så kan du kolla där också, för ett år sen typ, hade de åtminstone bra utbud av slangar som var vettiga till bra pris.
Men kläm och känn och bedöm kvaliten, en billig slang som snabbt går sönder är inte billig.
Det lovan83 skrev - gummislang, är ju trevligt, brukar vara av outstanding kvalitet vad gäller att klara slitage och att man kör över den, kliver på den, råkar tappa saker på den, osv.
Dock lite styv och jobbig, särskilt vid kyla.
Gummislang är väl generellt betydligt smidigare vid kallgrader än motsvarande plastslang.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fsn skrev:
Gummislang är väl generellt betydligt smidigare vid kallgrader än motsvarande plastslang.
Det finns så många plastmaterial så det blev en rätt grov generalisering. ;)
Men visst, vissa blir stenhårda och jobbiga, men vissa är bra.

Men gummi av bra kvalitet vet vi vad det innebär. En mycket bra slitstyrka och en generellt bra kvalitet och bra temperaturbeteende. Vissa åldringsproblem dock, men det är mååånga år med bra gummi så det är nog i praktiken inget problem.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är en polyesterslang, dvs ej gummislang som Lovan83 skrev om.
Det verkar som att BT inte har någon gummislang alls nu. Men den slang du länkade till är nog inget dåligt köp alls.
Undvik 1/4" om du tänkt köra tryckluftsverktyg, den funkar till luftpumpning och renblåsning.
Tar du 3/8" (ca 10mm) så funkar den korta längden (10 meter) ofta rätt bra till typ allt för oss amatörer, men vill du ha riktigt fullt blås, knappt tryckfall alls, så väljer du 1/2"

Har du Jula nära så kan du kolla där också, för ett år sen typ, hade de åtminstone bra utbud av slangar som var vettiga till bra pris.
Men kläm och känn och bedöm kvaliten, en billig slang som snabbt går sönder är inte billig.
Det lovan83 skrev - gummislang, är ju trevligt, brukar vara av outstanding kvalitet vad gäller att klara slitage och att man kör över den, kliver på den, råkar tappa saker på den, osv.
Dock lite styv och jobbig, särskilt vid kyla.
Pinsamt :surprised: Det var den slangen jag syftade på. Med tanke på hur flexibel den är så antog jag att det var gummi och inte plast :oops:
Oavsett är den väldigt flexibel. Det som gör de otympliga är det långa böjskyddet.
Jag har inte testat de i kyla eller utsatt de för några vassa föremål. Jag har råkat trampa på de ett par gånger dock ;)
Jag tror inte det är en slang som kommer räcka livet ut men det gör knappast de billiga ”plast”-slangarna heller :)
 
D da98jpn skrev:
Är det den här som är bra?
[länk]
Ja det var den slangen jag syftade på. Se dock mitt svar ovan :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.