58 253 läst · 97 svar
58k läst
97 svar
Leverans från Bauhaus- Hade ni accepterat denna leverans av trallvirke
Jag skulle nog inte köpa bunt för tillfället med tanke på hur det ser ut.J JIMMEN skrev:Du kanske kan ringa till Vida eller Södra eller Melleruds och lyfta den åsikten?
Man får i många fall inte ens bestämma längd på virket, bara beställ x meter och var nöjd med var du får. Finns gott om utländska aktörer som betalar bra eller bättre.
Marknaden i detta liksom mycket annat, bestämmer.
Förra året var ju praktexempel när det var brist.
Jag tror absolut det är som du säger. Ska man ha nåt får man ta det som finns men då får de räkna med returer helt enkelt. Man behöver inte acceptera dålig kvalité för det ser ut som det gör. Som tur var byggde vi däcket klart för två år sen
Skönt!Kristian Ask skrev:Jag skulle nog inte köpa bunt för tillfället med tanke på hur det ser ut.
Jag tror absolut det är som du säger. Ska man ha nåt får man ta det som finns men då får de räkna med returer helt enkelt. Man behöver inte acceptera dålig kvalité för det ser ut som det gör. Som tur var byggde vi däcket klart för två år sen
Ja, jag vet att de flesta bara byter dem rakt av och sen går det fula virket till nått mindre estetiskt för reducerat pris.
Ännu bättre. Hugg trädet själv och lämna in för sågning och hyvling. Sen lämna in för impregnering. Då jäklar.. skämt åsido har man kanske annat för sig än att ägna tid åt virke..F Fluxor skrev:
Tryckt virke tycker jag brukar vara dålig kvalitet man får vända på många brädor innan man blir helt nöjd
Köp premiumklassat virke från ex Beijer istället, så slipper du detta.M MT1 skrev:
Vill du inte betala de extra kronorna per meter för bättre virke, får du helt enkelt lägga de timmar som krävs för att välja ut och transportera hem allt virke själv.
Sen bör du alltid räkna med 10-20% spill och skit när du handlar virke.
Hade folk bara varit villiga att betala ordentligt för sitt trä, hade skogsägarna gärna sorterat ut och eldat allt kasst virke redan på förhand. Men med tanke på att vi har bland västvärldens lägsta priser på virke (faktiskt, det är sant) är vi inte villiga att betala som de gör i andra länder. Exempelvis kostar 1 lpm trall ca 60-80kr i Danmark.
Många av sprickorna ser ut att komma för att dom sågat för nära märgen eller har hela märgen med. Sågar man nära märgen får man också med stor andel ungdomsved som är mer eller mindre frodvuxet. Ser ut att vara dålig kvalitet över lag. En del av virket på bild är kärnved och dom blir mer konkav vilket har sin fördel när det kommer till avrinning. Det är tyvärr så att du får betala lika mkt för frodvuxet virke i din beställning som för senvuxet. Ändå har senvuxen kärnved mer harts i sig och är mer rötbeständigt. Leverantören av timret får sämre betalt för frodvuxet men bygghandeln lurar slutkund att betala lika mkt oavsett årsringstäthet verkar det som . En del sprickor ser ut att vara avverkningssprickor från fällning. Returnera och handplocka tror jag är ett bra alternativ så får du en trall som håller längre. Mvh
Daniello1988 skrev:Köp premiumklassat virke från ex Beijer istället, så slipper du detta.
Vill du inte betala de extra kronorna per meter för bättre virke, får du helt enkelt lägga de timmar som krävs för att välja ut och transportera hem allt virke själv.
Sen bör du alltid räkna med 10-20% spill och skit när du handlar virke.
Hade folk bara varit villiga att betala ordentligt för sitt trä, hade skogsägarna gärna sorterat ut och eldat allt kasst virke redan på förhand. Men med tanke på att vi har bland västvärldens lägsta priser på virke (faktiskt, det är sant) är vi inte villiga att betala som de gör i andra länder. Exempelvis kostar 1 lpm trall ca 60-80kr i Danmark.
haha som jag skrev ovan så köpte jag xlent premiumtrall g4-1g4-2 sortering, köpte 1800meter fick lämna tillbaka 300meter (hade velat lämna tillbaka ännu mer) men dom hade inte mer trall då…
att köpa ”premium” garanterar ingenting.
Det spelar ingen roll vart du köper virket. Dom bygghandlare köper i stort sett från samma sågverk. Har du otur så får du ett parti som är sämre. Så det fins bara ett sätt det är å åka å sortera det själv då vet du vad du får. Ja har köppt från Derome, byggmax, Bahause.,woddy,Bejer,Hornbach och K-rauta. DeH Hasse Svensson1 skrev:
Det kanske inte spelar roll i den meningen att man kan säga att köp i "X-butiken" där är det alltid bra.B Barfot skrev:
Däremot kan det vara en väldig skillnad mellan olika partier. Jag har varit med om att en bräda av 25 är oönskad men även om att man helst skulle vilja välja bort 24 av 25...
Ja köpS surfarn skrev: