A ArneTW skrev:
Men att göra en personlig uppoffring för klimatet går väl inte an...
Vad menar du? Om man lägger en massa tid, arbete och pengar för att bygga exempelvis ett tralldäck är det väl fullkomligt självklart att man väljer bort trall med kvistar som denna:

Träplankor på tralldäck med stor kvist och sprickor som exempel på oönskad kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju bara tramsigt att försöka gör detta till en klimatfråga.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Om man lägger en massa tid, arbete och pengar för att bygga exempelvis ett tralldäck är det väl fullkomligt självklart att man väljer bort trall med kvistar som denna:

[bild]

Det är ju bara tramsigt att försöka gör detta till en klimatfråga.
Just den där biten skulla jag nog också ta bort.

Att tro att klimatfrågan är begränsad till bara bilen och dess bränsle är det som är tramsigt på riktigt.

Klimatfrågan är viktig överallt och speciellt inom bygg.

/ATW

A ArneTW skrev:
Att tro att klimatfrågan är begränsad till bara bilen och dess bränsle är det som är tramsigt på riktigt. Klimatfrågan är viktig överallt och speciellt inom bygg.
Det är den absolut. Dock är det inget som på minsta sätt får mej att acceptera en ful/skadad trallbräda när jag ska bygga något. Möjligen att man borde tänka på om tralldäcket överhuvudtaget behövs och bör byggas, men att bygga det med dåligt virke med motivet att man tänker på klimatet är då inte min grej!

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är den absolut. Dock är det inget som på minsta sätt får mej att acceptera en ful/skadad trallbräda när jag ska bygga något. Möjligen att man borde tänka på om tralldäcket överhuvudtaget behövs och bör byggas, men att bygga det med dåligt virke med motivet att man tänker på klimatet är då inte min grej!
Vad är "dåligt" virke.

Även brädan med den "dåliga" kvisten skulle säkert kunnat användas till 95% med fullgott resultat. Är det då en bra bräda egentligen?

/ATW

P
F Fluxor skrev:
De flesta på en bygghandel kan inte bedöma virkeskvaliteten enligt de standarder som finns skulle jag tro.
Det kan nog stämma. För egen del vet jag inte ens vilka kvalitetsstandarder som finns.

Jag brukar hämta virke själv och kan då förstås sortera bort det värsta skräpet. Om jag skulle beställa för hemleverans så skulle jag beställa raka brädor utan sprickor och kvisthål. Jag klarar av att bedöma om leveransen uppfyller det kvalitetsmåttet, så en eventuell reklamation skulle vara ganska enkel att formulera.

P
A ArneTW skrev:
Om konsumenten använde allt som producerades skulle spillet minska.
Alla kanske inte vill att deras byggen ska likna det här?

Nimis_torn_2002.jpg
Du borde också köpa skadade tomater istället för att rata dem.
Varför det? Jag skulle ju ändå bara slänga dem på komposten när jag kom hem.
Men att göra en personlig uppoffring för klimatet går väl inte an...
Personliga uppoffringar för klimatet är symbolhandlingar om får en att känna sig bättre än andra, och gör föga nytta för klimatet.

Tillsammans kan vi dock göra insatser som märks. Klimatet bryr sig inte om gränser och individer så det måste koordineras för att få effekt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kan nog stämma. För egen del vet jag inte ens vilka kvalitetsstandarder som finns.

Jag brukar hämta virke själv och kan då förstås sortera bort det värsta skräpet. Om jag skulle beställa för hemleverans så skulle jag beställa raka brädor utan sprickor och kvisthål. Jag klarar av att bedöma om leveransen uppfyller det kvalitetsmåttet, så en eventuell reklamation skulle vara ganska enkel att formulera.
Har man speciella krav tror jag man får plocka själv tyvärr.

P
Ja, så är det nog, men jag tycker att det inte är att ha speciella krav när man vill ha till största delen oskadade brädor.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla kanske inte vill att deras byggen ska likna det här?

[bild]

Varför det? Jag skulle ju ändå bara slänga dem på komposten när jag kom hem.

Personliga uppoffringar för klimatet är symbolhandlingar om får en att känna sig bättre än andra, och gör föga nytta för klimatet.

Tillsammans kan vi dock göra insatser som märks. Klimatet bryr sig inte om gränser och individer så det måste koordineras för att få effekt.
Fortsätt att intala dig att dina val och handlingar inte spelar någon roll...

/ATW

P
Det tänker jag inte göra. Givetvis spelar vad jag gör roll, men läs inlägg #81 en gång till så kanske du inser att vad vi alla gör måste koordineras för att få bästa effekt.

A ArneTW skrev:
Fortsätt att intala dig att dina val och handlingar inte spelar någon roll...
Fast rent krasst så gör de inte det... Eller de spelar roll, men så totalt obetydligt försumbar roll så att det absolut inte påverkar något alls vad en enskild individ gör eller inte gör. Vare sig du vill att det ska vara så eller inte, är det så.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast rent krasst så gör de inte det... Eller de spelar roll, men så totalt obetydligt försumbar roll så att det absolut inte påverkar något alls vad en enskild individ gör eller inte gör. Vare sig du vill att det ska vara så eller inte, är det så.
1≠0
Även fast du tycker det.

/ATW

A ArneTW skrev:
1≠0 Även fast du tycker det.
Det är förvisso korrekt. Tyvärr är även 0.0000000000001 ≈ 0 sant :cry:

Men nu släpper jag det för dels är det helt OT och dels rätt tramsigt.

Q
Alfredo Alfredo skrev:
Det är förvisso korrekt. Tyvärr är även 0.0000000000001 ≈ 0 sant :cry:

Men nu släpper jag det för dels är det helt OT och dels rätt tramsigt.
Då blir det extra trångt mellan handdukar vid medelhavet i år.

Så.

Nu undrar vi väl hur det gått för TS och inte alls annat trams

@MT1 Har Bauhaus bytt ut det felaktiga i levearnsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.