58 253 läst · 97 svar
58k läst
97 svar
Leverans från Bauhaus- Hade ni accepterat denna leverans av trallvirke
De flesta på en bygghandel kan inte bedöma virkeskvaliteten enligt de standarder som finns skulle jag tro.Kristian Ask skrev:Jag hade nog tolkat det mer som att de inte skulle skicka en kass bunt om de ser att den är dålig för då kommer den i return. Inte att de ska sortera varje bräda.
Det är bra att ställa krav på leverantörer och inte acceptera vad skräp som helst. ÅF borde också skicka tillbaka om det inte uppfyller kraven och inte ens försöka sälja det. Men så tror jag inte de gör.
Doppad? Det måste vara en väldigt dålig impregneringsmetod. Mig veterligen så tryckerman in vätskan i en tryckkammare, därav 'tryckimpregnerad'.B Barfot skrev:
I övrigt så kan man trycka vilken kvalitet man vill. En riktigt dålig bräda kommer vara precis lika dålig efter processen.
Om det är ntr tryckt så är den inte tryckt fler ggr den är bara tryckt i starkare koncentration av samma medel. Sen brukar 22*95 28*120 generellt vara av sämre kvalitet än lite grövre.B Barfot skrev:
Jag TROR att reglar är hållfastighetsklassade enligt C14/C24 rätt ofta, och där sorteras antagligen en del fulingar bort. Det slipper man göra med trallen.S Sonnyå skrev:
Det fina virket skickas inte på tryckning.
Jo de är hållfasthetsklassade, vilket inte har speciellt mycket med det estetiska o göra.F Fluxor skrev:
Det beror på att det som anses vara fint virke är lövskog som inte går och trycka typ Bok, Ek osv. Furu och gran trycks i alla kvaliteter men du lär dock inte hitta de i en byggvaruhus kedja.
Stämmer. Tio bar i impregneringslösning. Ett snabbväxande och poröst skräpträ typ Pinus Radiata tar upp mer impregnering än ett tätare med högre hållfasthet så det är liksom två sidor av myntet...F Fluxor skrev:
Jo, bok trycker man, men används kanske inte till trall hemma hos privatpersoner...S Sonnyå skrev: