Mats-S Mats-S skrev:
för det är TOTALT fel att kvistar stärker virke.
Fast när man ska klyva en kvistig d-a tjurklabb... :mad: Men naturligtvis har du rätt i att kvist i trall inte är något önskvärt.

B Barfot skrev:
Ja köp
Ja köper bryggtrall 34*145.den är doppad två gånger samma som reglarna så den är bättre ingpregmerad.
B Barfot skrev:
Ja köp

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag hade nog tolkat det mer som att de inte skulle skicka en kass bunt om de ser att den är dålig för då kommer den i return. Inte att de ska sortera varje bräda.

Det är bra att ställa krav på leverantörer och inte acceptera vad skräp som helst. ÅF borde också skicka tillbaka om det inte uppfyller kraven och inte ens försöka sälja det. Men så tror jag inte de gör.
De flesta på en bygghandel kan inte bedöma virkeskvaliteten enligt de standarder som finns skulle jag tro.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
B Barfot skrev:
Ja köper bryggtrall 34*145.den är doppad två gånger samma som reglarna så den är bättre ingpregmerad.
Doppad? Det måste vara en väldigt dålig impregneringsmetod. Mig veterligen så tryckerman in vätskan i en tryckkammare, därav 'tryckimpregnerad'.

I övrigt så kan man trycka vilken kvalitet man vill. En riktigt dålig bräda kommer vara precis lika dålig efter processen.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vidare så antar jag att större leveranser sker i form av hela paket, man vill ogärna plocka lösvirke :surprised:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
B Barfot skrev:
Om det är ntr tryckt så är den inte tryckt fler ggr den är bara tryckt i starkare koncentration av samma medel. Sen brukar 22*95 28*120 generellt vara av sämre kvalitet än lite grövre.

S Sonnyå skrev:
Om det är ntr tryckt så är den inte tryckt fler ggr den är bara tryckt i starkare koncentration av samma medel. Sen brukar 22*95 28*120 generellt vara av sämre kvalitet än lite grövre.
Jag TROR att reglar är hållfastighetsklassade enligt C14/C24 rätt ofta, och där sorteras antagligen en del fulingar bort. Det slipper man göra med trallen.

Det fina virket skickas inte på tryckning.

richardtenggren
Man kan ju köpa tryckt limträ(min säljare tog hem det till dotterns gungställning), limträpanel har ju blivit poppis, snart kommer det väl limträtrall ;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Man kan ju köpa tryckt limträ(min säljare tog hem det till dotterns gungställning), limträpanel har ju blivit poppis, snart kommer det väl limträtrall ;)
Ja, det är nog inte omöjligt faktiskt. Lockas själv av perfekta brädor till bygget :)

richardtenggren
F Fluxor skrev:
Ja, det är nog inte omöjligt faktiskt. Lockas själv av perfekta brädor till bygget :)
Ja, vad mycket lättare det skulle vara! I min värld är ju allt rakt (cad), nästan ;)

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det går och få tag i om man vill :) har själv tryckt trall där längsta bitarna var 12m.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jag TROR att reglar är hållfastighetsklassade enligt C14/C24 rätt ofta, och där sorteras antagligen en del fulingar bort. Det slipper man göra med trallen.

Det fina virket skickas inte på tryckning.
Jo de är hållfasthetsklassade, vilket inte har speciellt mycket med det estetiska o göra.

Det beror på att det som anses vara fint virke är lövskog som inte går och trycka typ Bok, Ek osv. Furu och gran trycks i alla kvaliteter men du lär dock inte hitta de i en byggvaruhus kedja.

F Fluxor skrev:
Doppad? Det måste vara en väldigt dålig impregneringsmetod. Mig veterligen så tryckerman in vätskan i en tryckkammare, därav 'tryckimpregnerad'.

I övrigt så kan man trycka vilken kvalitet man vill. En riktigt dålig bräda kommer vara precis lika dålig efter processen.
Stämmer. Tio bar i impregneringslösning. Ett snabbväxande och poröst skräpträ typ Pinus Radiata tar upp mer impregnering än ett tätare med högre hållfasthet så det är liksom två sidor av myntet...

S Sonnyå skrev:
Jo de är hållfasthetsklassade, vilket inte har speciellt mycket med det estetiska o göra.

Det beror på att det som anses vara fint virke är lövskog som inte går och trycka typ Bok, Ek osv. Furu och gran trycks i alla kvaliteter men du lär dock inte hitta de i en byggvaruhus kedja.
Jo, bok trycker man, men används kanske inte till trall hemma hos privatpersoner...

P pmd skrev:
Ja, virkesleverantörerna får allt skärpa sig lite för klimatets skull.
Om konsumenten använde allt som producerades skulle spillet minska.
Du borde också köpa skadade tomater istället för att rata dem.

Men att göra en personlig uppoffring för klimatet går väl inte an...

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.