13 578 läst · 142 svar
14k läst
142 svar
Lena Melin El-Bidrag.
Det sa jag inte. Alla varianter har sina nackdelar. Men det andra var rätt bra, tyvärr visade sig att elpriserna inte blev fördelade som förväntat. Men annars var det en lämplig utformning, den var inte heller dikterad av politiker.J jawen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 357 inlägg
Hennes avtal blir man ju imponerad av. I november betalade jag 45 öre / kWh i elskatt, och ytterligare 4,88 öre i elöverföring. Då skulle hon ha bundit på drygt 6 öre inkl moms alltså? Inte illa.D Dilato skrev:Om du faktiskt läst artikeln så står det:
I november hade jag ett bundet elavtal som tyvärr gick ut den sista den månaden. Att fortsätta med bundet avtal var inte aktuellt, priset var för högt.
Men under november kostade elen 56 öre per kilowattimme. Eftersom jag bor i elområde tre uppgår återbäringen till brutto 126 öre per kilowattimme. Om jag först drar av min kostnad återstår 70 öre. Av det drar den i övrigt snälla staten av 20 procent, resten hamnar i min ficka.
Det innebär en vinst på 56 öre per förbrukad kilowattimme för mig under november.
Eftersom världen enbart snurrar runt kärringen så måste ju alla haft lägre elpris än stödet?
Jag är 99% säker på att hon har ett bundet elavtal på 56 öre/kWh i spotpris. Sen tillkommer överföring, energiskatt, elcert och såklart moms. Så jag tro att hon missuppfattat att hon skulle gå vinst på sin elanvändning under nov.Stefan Bengtsson skrev:
Betalade du bara 4.88 öre i elöverföring? Det är extremt lågt och sannolikt betalar Lena betydligt mycket mer.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 357 inlägg
Jag gissar att du har ett mindre lokalt elbolg som nätägare?Stefan Bengtsson skrev:
De flesta betalar 24.4 öre/kWh + moms i överföringsavgift till sin nätägare.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 357 inlägg
Men en lägre fast kostnad då eller?G Gabbe1 skrev:
Edit:
Verkar som att mitt bolag höjde lite nu i januari
https://www.levailysekil.se/elnat/taxor-elnat.html
Redigerat:
Nja, tror inte nödvändigtvis att den fasta avgiften är lägre bara för att överföringen är högre.Stefan Bengtsson skrev:
Jag betalar:
3692 (+ moms) per år i fast avgift (16A)
24.4 (+ moms) öre/kWh i överföring
26.4 (+ moms) öre/kWh i energiskatt (stödområde).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var får jag tag i klenare fjäder till 2014?
Fönster & Dörrar -
Råtta, Iller, Hermelin. Tungt odjur.
Övrigt husrelaterat -
Dagens LLVP är så klena - värdig ersättare till MSZ-FD35VA sökes
Värmepumpar -
För klena takstolar?
Tak & Vind -
Hitta reglarna i vägg innanför lager av faspanel, klena reglar och isolering?
Fasad