C cpalm skrev:
Ja inte bara det. Om man betänker att den totala mängden sedlar och mynt i cirkulation i Sverige är ca. 65 miljarder kronor är det en försvarlig andel som skall uppbringas om ens 10% av de 55 miljarderna skall betalas ut kontant. Det känns helt enkelt inte genomförbart.
Eller så scannar man QR-koden på avin och får pengarna överfört på sitt konto till den bank man har. Rätt smidigt ändå :)

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Eller så scannar man QR-koden på avin och får pengarna överfört på sitt konto till den bank man har. Rätt smidigt ändå :)
Så du tror att de kommer att välja en av de banker som har det systemet? Då måste det villkoret in i den offentliga upphandlingen utan att det anses vara konkurrenshämmande. Skall vi räkna med ett överklagande på valet av bank? Jag tror vi kan räkna med det...

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det uttalade syftet är "att hjälpa hushåll och företag att klara den kommande vintern". Svårt att se att det inom detta ryms att den som bundit till låga priser potentiellt skall gå plus på kompensationen. Det är nog mer en svårhanterad konsekvens.

Nåväl, nu skall tydligen Försäkringskassan köra igång med att utveckla IT-stöd för att hantera utbetalningen, vilket de uppskattar kommer att kosta 180 Mkr. Dvs. nästan hundra manårs konsultarvode. Undrar när pengarna kommer att komma...? :thinking:
Jag kanske bara tror detta men har fått för mig att många binder eller iaf har bundit på ett eller två år. Då är det ju ändå en aning orättvist om dessa inte skulle få något för att de hade lägre priser 21/22 men deras avtal gick ut i augusti eller så. Men alla som har bundit till 30 öre i 10 år kanske inte borde få något?

Fairlane
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nja, är väl bara M och KD som har pratat om högkostnadsskydd och de är ju knappast i någon form av majoritet. Hade fler tyckt det var viktigt hade man väl fått rösta på partier som tyckte det och 75% röstade på annat än M och KD.
Å andra sidan var man överens trummade man ju på innan valet.

Det här är från Expressen (jag har valt fetstil på vissa ord):
"Högerblocket lämnar nu ett gemensamt vallöfte:

De lovar högkostnadsskydd för privata elkunder i vinter.

Hushållens ekonomi ska räddas i god tid före jul. Det är ett gemensamt vallöfte, skriver Ulf Kristersson i ett Facebookinlägg.

Hur förslaget ska vara utformat är dock inte klart.

Under eftermiddagen presenterade Kristdemokraterna ett eget förslag på hur det ska vara utformat.

– Vi fyra partier är alla överens om ett högkostnadsskydd, men vårt förslag är det mest konkreta just nu, säger David Sikström, presstalesperson på Kristdemokraterna. "

Det är dock riktigt att SD ville slopa skatten på el och L ville minska skatten på el.
Så blev det inte heller.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Kan man inte ta bort energiskatten istället för att ge ut bidrag?Borde väl bli enklare att åtminstone sänka tillbaka innan januari 2022 höjningen.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är dock riktigt att SD ville slopa skatten på el och L ville minska skatten på el.
Så blev det inte heller.

Skatten är ju bara 36 öre + moms. En slopad skatt hade väl i bästa fall gett en tusenlapp i december? Dessutom hade problemet med att SVK har för mycket pengar kvarstått.

Nja, är väl bara M och KD som har pratat om högkostnadsskydd och de är ju knappast i någon form av majoritet. Hade fler tyckt det var viktigt hade man väl fått rösta på partier som tyckte det och 75% röstade på annat än M och KD.
Man i kostym, leende, politiskt löfte om elprisskydd, Moderaterna, tweet, blå text, valöfte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bara att titta på mannen i bilden och fundera på trovärdigheten?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bara att titta på mannen i bilden och fundera på trovärdigheten?
djzugcpgf93a1.jpg

Kärlek vid första ögonkastet eller bara en idol?

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Han har sannerligen många att se upp till iallafall.

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Skillnaden mellan högkostnadsskydd och dessa helikopterpengar som dessutom inte betalas ut förrän slutet av den tuffa period vi är i nu är ju mer än milsvid.

Att man sedan gått ut så hårt med detta inför valet och presenterat det soim något som i princip redan är klart och överrenskommet för att sedan landa i denna besvikelse är illa. Dels är det ett svek mot vanliga konsumenter men ännu värre mot mindre företagare som man både pissar ner och slänger ut i kylan.

Det är ju en sak med svikna vallöften om fler poliser eller några extra familjedagar, något helt annat när man lovar att trygga förutsättningarna på detta sätt för att nästa dag totalt nonchalera det. Kritiken kommer ju dessutom även inom dom egna leden.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Att M har blåljugit om detta håller jag helt med om, men mig veterligen har väl aldrig SD gått ut med att de stödjer högkostnadsskyddet? Ska dock erkänna att just SDs politik är något jag inte har satt mig in i speciellt detaljerat, vi står för långt ifrån varandra i andra frågor så vilken energipolitik de för har jag inte satt mig in i så noga.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Att M har blåljugit om detta håller jag helt med om, men mig veterligen har väl aldrig SD gått ut med att de stödjer högkostnadsskyddet? Ska dock erkänna att just SDs politik är något jag inte har satt mig in i speciellt detaljerat, vi står för långt ifrån varandra i andra frågor så att vilken energipolitik de för har jag inte satt mig in i så noga.
Jag förutsätter lite att man faktiskt är överrens om man gör ett sånt här uttalande :thinking:

JanneJanne123
Ja det är ju helt rimligt att göra, men jag undrar hur överens man verkligen var givet var vi nu står.

Ja det är ju helt rimligt att göra, men jag undrar hur överens man verkligen var givet var vi nu står.
Antigen hade de inte den blekaste om vad de pratade om, det var bara valfläsk.
Eller så var det svårare än de trodde, eller så skulle deras lösning kosta otroligt mycket mer än de tänkt sig, vilket man kan tycka borde undersökts innan de slår på stora trumman.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
F fiskarn87 skrev:
Då är det ju ändå en aning orättvist om dessa inte skulle få något för att de hade lägre priser 21/22 men deras avtal gick ut i augusti eller så.
Nä precis, det är sådant som är svårhanterat när man nu valde bort det utlovade takpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.