13 322 läst · 142 svar
13k läst
142 svar
Lena Melin El-Bidrag.
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Eller så scannar man QR-koden på avin och får pengarna överfört på sitt konto till den bank man har. Rätt smidigt ändåC cpalm skrev:
Så du tror att de kommer att välja en av de banker som har det systemet? Då måste det villkoret in i den offentliga upphandlingen utan att det anses vara konkurrenshämmande. Skall vi räkna med ett överklagande på valet av bank? Jag tror vi kan räkna med det...S Stugmannen skrev:
Jag kanske bara tror detta men har fått för mig att många binder eller iaf har bundit på ett eller två år. Då är det ju ändå en aning orättvist om dessa inte skulle få något för att de hade lägre priser 21/22 men deras avtal gick ut i augusti eller så. Men alla som har bundit till 30 öre i 10 år kanske inte borde få något?C cpalm skrev:Det uttalade syftet är "att hjälpa hushåll och företag att klara den kommande vintern". Svårt att se att det inom detta ryms att den som bundit till låga priser potentiellt skall gå plus på kompensationen. Det är nog mer en svårhanterad konsekvens.
Nåväl, nu skall tydligen Försäkringskassan köra igång med att utveckla IT-stöd för att hantera utbetalningen, vilket de uppskattar kommer att kosta 180 Mkr. Dvs. nästan hundra manårs konsultarvode. Undrar när pengarna kommer att komma...?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Å andra sidan var man överens trummade man ju på innan valet.JanneJanne123 skrev:
Det här är från Expressen (jag har valt fetstil på vissa ord):
"Högerblocket lämnar nu ett gemensamt vallöfte:
De lovar högkostnadsskydd för privata elkunder i vinter.
Hushållens ekonomi ska räddas i god tid före jul. Det är ett gemensamt vallöfte, skriver Ulf Kristersson i ett Facebookinlägg.
Hur förslaget ska vara utformat är dock inte klart.
Under eftermiddagen presenterade Kristdemokraterna ett eget förslag på hur det ska vara utformat.
– Vi fyra partier är alla överens om ett högkostnadsskydd, men vårt förslag är det mest konkreta just nu, säger David Sikström, presstalesperson på Kristdemokraterna. "
Det är dock riktigt att SD ville slopa skatten på el och L ville minska skatten på el.
Så blev det inte heller.
V växelventil skrev:
Fairlane skrev:
Skatten är ju bara 36 öre + moms. En slopad skatt hade väl i bästa fall gett en tusenlapp i december? Dessutom hade problemet med att SVK har för mycket pengar kvarstått.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 269 inlägg
Skillnaden mellan högkostnadsskydd och dessa helikopterpengar som dessutom inte betalas ut förrän slutet av den tuffa period vi är i nu är ju mer än milsvid.
Att man sedan gått ut så hårt med detta inför valet och presenterat det soim något som i princip redan är klart och överrenskommet för att sedan landa i denna besvikelse är illa. Dels är det ett svek mot vanliga konsumenter men ännu värre mot mindre företagare som man både pissar ner och slänger ut i kylan.
Det är ju en sak med svikna vallöften om fler poliser eller några extra familjedagar, något helt annat när man lovar att trygga förutsättningarna på detta sätt för att nästa dag totalt nonchalera det. Kritiken kommer ju dessutom även inom dom egna leden.
Att man sedan gått ut så hårt med detta inför valet och presenterat det soim något som i princip redan är klart och överrenskommet för att sedan landa i denna besvikelse är illa. Dels är det ett svek mot vanliga konsumenter men ännu värre mot mindre företagare som man både pissar ner och slänger ut i kylan.
Det är ju en sak med svikna vallöften om fler poliser eller några extra familjedagar, något helt annat när man lovar att trygga förutsättningarna på detta sätt för att nästa dag totalt nonchalera det. Kritiken kommer ju dessutom även inom dom egna leden.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 930 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 930 inlägg
Att M har blåljugit om detta håller jag helt med om, men mig veterligen har väl aldrig SD gått ut med att de stödjer högkostnadsskyddet? Ska dock erkänna att just SDs politik är något jag inte har satt mig in i speciellt detaljerat, vi står för långt ifrån varandra i andra frågor så vilken energipolitik de för har jag inte satt mig in i så noga.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 269 inlägg
Jag förutsätter lite att man faktiskt är överrens om man gör ett sånt här uttalandeJanneJanne123 skrev:Att M har blåljugit om detta håller jag helt med om, men mig veterligen har väl aldrig SD gått ut med att de stödjer högkostnadsskyddet? Ska dock erkänna att just SDs politik är något jag inte har satt mig in i speciellt detaljerat, vi står för långt ifrån varandra i andra frågor så att vilken energipolitik de för har jag inte satt mig in i så noga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 269 inlägg
Antigen hade de inte den blekaste om vad de pratade om, det var bara valfläsk.JanneJanne123 skrev:
Eller så var det svårare än de trodde, eller så skulle deras lösning kosta otroligt mycket mer än de tänkt sig, vilket man kan tycka borde undersökts innan de slår på stora trumman.