swedbank skall ha hand om utbetalningarna av el stödet
 
harry73
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
En annan spännande formulering som Busch använder är att SVENSKARNA ska få ett elstöd. Vi som bor i Norrland är tydligen inte svenskar vad är vi dåOm man nu ska hålla på att märka ord som ts gör så kanske man bör syna Busch o U K. Norrland är tydligen en egen republik då startar vi eget här uppe och får en egen riksdag som tar tillvara våra intressen!!!! Som Ronny brukar säga är ni för eller emot?
Får vi österbottningar vara med som autonom delrepublik? Ifall det blir sannfinländare i nästa regering så får vi ju inte bo kvar i Finland så då blir det att ta landsdelen med i flytten.
 
H heimlaga skrev:
Får vi österbottningar vara med som autonom delrepublik? Ifall det blir sannfinländare i nästa regering så får vi ju inte bo kvar i Finland så då blir det att ta landsdelen med i flytten.
Tänk efter noga om du funderar på att rymma till Svärje! Ta Norge istället, det funderar jag på
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Jag har funderat på det där. Om Lena fått det om bakfoten så måste väl även Jimmy fått det om bakfoten här?
om ni inte orkar se hela Jimmy så kan ni spola till 9:50

Frågan är i så fall hur vanligt folks skall kunna förstå om varken politiska kommentatorer eller partiledare förstår det.
 
G GA Anderson skrev:
Nytt inlägg från damen
Vad kan hon ha för elavtal?
[länk]
Det skriver hon ju, bundet till 56 öre/kWh under november.
Det hon inte fattar är att det, tvärt mot vad hon tror, knappast blir nån vinstaffär. Med alla skatter och avgifter så landar priset troligen ändå på mer än vad hon får i bidrag.
 
  • Gilla
Frank_Vincent
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Vad kan hon ha för elavtal?
Om du faktiskt läst artikeln så står det:
I november hade jag ett bundet elavtal som tyvärr gick ut den sista den månaden. Att fortsätta med bundet avtal var inte aktuellt, priset var för högt.

Men under november kostade elen 56 öre per kilowattimme. Eftersom jag bor i elområde tre uppgår återbäringen till brutto 126 öre per kilowattimme. Om jag först drar av min kostnad återstår 70 öre. Av det drar den i övrigt snälla staten av 20 procent, resten hamnar i min ficka.

Det innebär en vinst på 56 öre per förbrukad kilowattimme för mig under november.


Eftersom världen enbart snurrar runt kärringen så måste ju alla haft lägre elpris än stödet?
 
G Gabbe1 skrev:
Med alla skatter och avgifter så landar priset troligen ändå på mer än vad hon får i bidrag.
Just dom med fastpris har inte drabbats av några extra avgifter. Vi andra har drabbats av högre moms eftersom elpriset har varit högt
 
  • Gilla
Ekka
  • Laddar…
N
Oavsett vad experten Melin tycker är det långt till nivån på elpriskompensationen förra våren vad gäller dumhet. Den hade gett mig en betydligt lägre kostnad om jag lyckats göra av med 1900 kWh istället för de 1100 jag de facto använde i t.ex. februari. Tyckte ändå det kändes fel att brassa på en massa värme bara för att slösa el och få en lägre kostnad.
Att ens genomföra ett sådant system för kompensation var faktiskt helt obegripligt. Inte det minsta incitament att spara el.
Hörde inte så mycket vare sig från Lena Melin på Aftonbladet eller Johan Zachrisson Winberg på SVT då....
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Det som var bra med förra stödet var att det faktiskt fanns ett tak, och det var relativt lågt (2000 kWh)
 
N
D Dilato skrev:
Det som var bra med förra stödet var att det faktiskt fanns ett tak, och det var relativt lågt (2000 kWh)
Men i och med att man visste nivån på ersättningen i förväg gav det inget incitament att vara sparsam vilket ju åtminstone nu är viktigt för att motverka t.ex. frånkoppling och även för att pressa ner priset på el (det såg jag Johan Zachrisson Winberg berätta på SVT så sent som idag :D ).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det som var bra med förra stödet var att det faktiskt fanns ett tak, och det var relativt lågt (2000 kWh)
Det var bra, men det som var dåligt då var att det fanns ett minimivärde på 700 kWh, Jan-Feb,
och Mars 400 kWh för att få något utbetalt. Det gjorde att systemet haltade.
 
Det första stödet hade den stora nackdelen att det av incitament att förbruka el. Vissa fick ju till och med negativt elpris. Trappstegen gjorde att det ibland lönade sig att brassa på för att hamna på nästa steg. Så nej, det var inte ett bra stöd.
 
D Daniel 109 skrev:
Så nej, det var inte ett bra stöd.
Såklart det inte var ett bra el-stöd, det är ju bara du världsmästar-Daniel som klarar av att skapa ett fulländat el-stöd :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.