harry73
A ArneTW skrev:
Min poäng är att allemansrätten inte utsträcker sig till att inkräkta på ägarens användning.
Om barn från husen som äger gräsmattan vill spela fotboll kan inte TS hävda sin rätt att stanna kvar mha allemansrätten.

/ATW
Nej, barnen äger inte gräsmattan, inte ens deras föräldrar. Det är fastigheterna som deläger gräsmattan och det är föreningen (och därmed föreningens styrelse) som förvaltar ytan.

Om jag nu ta ett annat exempel. Vår fastighet är delägare i en väg, men det betyder inte att alla ska fly vägen när det behagar mig att köra bil på vägen. Jag får lugnt finna mig i att andra använder vägen för att promenera eller cykla och samsas om vägen
 
  • Gilla
djac och 8 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
jo men så är det.
djur går inte att lita på varken tvåbenta eller fyrbenta se bara vad som hände i varghägnet i Kolmården för några år sedan.
Däremot är koppel långt långt ifrån 100% kontroll
Ungefär det jag menade. Nu är jag tacksam för att det anses räcka med koppel i de flesta fall, då avlivning som är det enda som är 100% säkert, inte känns riktigt ok.

Det brukar bli en diskussion där hundägarna säger att det inte finns något som heter koppeltång, medan motståndarsidan pratar om just koppeltvång. Det finns extremt få hundar och ägare som tillsammans har sådan koll att koppel inte behövs när man förväntas ha full uppsikt och kontroll på hunden. Jag har blivit glädjehälsad på av både polishundar och agilitystjärnor när jag suttit på cykel och inte varit speciellt sugen på umgänge. När jag hade hund hade jag absolut inte total koll på hunden och samma sak gäller för i princip alla andra hundägare. Därför menar jag att det för alla normala hundar faktiskt är koppeltvång vid rätt många tillfällen.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, barnen äger inte gräsmattan, inte ens deras föräldrar. Det är fastigheterna som deläger gräsmattan och det är föreningen (och därmed föreningens styrelse) som förvaltar ytan.

Om jag nu ta ett annat exempel. Vår fastighet är delägare i en väg, men det betyder inte att alla ska fly vägen när det behagar mig att köra bil på vägen. Jag får lugnt finna mig i att andra använder vägen för att promenera eller cykla och samsas om vägen
Så du jämställer en allmänn väg med en gräsmatta på en samfällighet.

Nog kan barnen se sig mer som ägare än en random snubbe med hund.

Deras föräldrar äger ju fastigheterna och även fast ägandet av samfäligheten går via fastigheten så är det inte fel att mena att föräldrarna också äger sammfälligetens mark.
Det finns flera sätt att sköta marken utan att blanda in en styrelse. Det kan ju vara barnen själva som klipper gräset.

/ATW
 
A
A ArneTW skrev:
Så du jämställer en allmänn väg med en gräsmatta på en samfällighet.

Nog kan barnen se sig mer som ägare än en random snubbe med hund.

Deras föräldrar äger ju fastigheterna och även fast ägandet av samfäligheten går via fastigheten så är det inte fel att mena att föräldrarna också äger sammfälligetens mark.
Det finns flera sätt att sköta marken utan att blanda in en styrelse. Det kan ju vara barnen själva som klipper gräset.

/ATW
Om du är delägare i en väg så är den enskild och inte allmän.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Om du är delägare i en väg så är den enskild och inte allmän.
Tar du emot bidrag för vägen är den mer allmänn än enskild.

/ATW
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
harry73
A ArneTW skrev:
Tar du emot bidrag för vägen är den mer allmänn än enskild.

/ATW
Jag tar inte emot bidrag för väg och vi har inte ens en förening för förvaltningen men en delägarförvaltning, ändå får jag inte skicka iväg folk som använder vår väg. Om alla delägare är överens om det, kan vi skylta att motorfordonstrafik inte är tillåten, men så mycket mer kan vi inte göra
 
Redigerat:
  • Gilla
GadgetMaster
  • Laddar…
Nej, det kan ni inte. Det är bara motorfordon kan förbjuda.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tar inte emot bidrag för väg och vi har inte ens en förening för förvaltningen men en delägarförvaltning, ändå får jag inte skicka iväg folk som använder vår väg. Om alla delägare är överens om det, kan vi skylta att fordonstrafik inte är tillåten, men så mycket mer kan vi inte göra
De har inte rätt att hindra dig att använda din väg.

På samma sätt som hundägare på besök inte får hindra ägarnas korplag att träna på gräsmattan.

/ATW
 
harry73
A ArneTW skrev:
De har inte rätt att hindra dig att använda din väg.
De har rätt att använda min väg och jag har inte rätt att köra på dom. Skulle de bestämma sig för att tälta mitt på vägen, så att jag inte kommer fram, är det en annan sak, men det är inget som hör till i tråden
 
A
harry73 harry73 skrev:
Jag tar inte emot bidrag för väg och vi har inte ens en förening för förvaltningen men en delägarförvaltning, ändå får jag inte skicka iväg folk som använder vår väg. Om alla delägare är överens om det, kan vi skylta att motorfordonstrafik inte är tillåten, men så mycket mer kan vi inte göra
du har inte rätt att stänga av den men du har rätt att ta ut en avgift av de som brukar den
 
harry73 harry73 skrev:
De har rätt att använda min väg och jag har inte rätt att köra på dom. Skulle de bestämma sig för att tälta mitt på vägen, så att jag inte kommer fram, är det en annan sak, men det är inget som hör till i tråden
Det var väl det som var trådens poäng.

Kan en hundägare hävda allemansrätt på en gräsyta och utnyttja den med en lös hund och inte behöva avlägsna sig om gräsyteägeren säger till.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det var väl det som var trådens poäng.

Kan en hundägare hävda allemansrätt på en gräsyta och utnyttja den med en lös hund och inte behöva avlägsna sig om gräsyteägeren säger till.

/ATW

Kort svar: Jepp.

Långt svar: De enda som har rätt att avlägsna folk från "allmänna" ytor är polis och ev väktare (tänk köpcentrum, tunnelbana etc)
Du som privatperson har endast rätt att "avhysa" någon i ditt hem. (kanske i hemfridszonen med, men det är jag väldigt osäker om)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
harry73
electroluxaren skrev:
du har inte rätt att stänga av den men du har rätt att ta ut en avgift av de som brukar den
som delägare har vi rätten att sätta bom på vägen och själv bestämma för vem vi öppnar bommen. Men som @Daniel 109 redan skrev, gäller det bara för motorfordon. Vi får inte hindra cyklister, fotgängare och vanligtvis häst med ryttare från att använda vägen
 
  • Gilla
Annmarie Christensson och 1 till
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
som delägare har vi rätten att sätta bom på vägen och själv bestämma för vem vi öppnar bommen. Men som @Daniel 109 redan skrev, gäller det bara för motorfordon. Vi får inte hindra cyklister, fotgängare och vanligtvis häst med ryttare från att använda vägen
jo det var ju så jag menade,
ha en grindpojke
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
som delägare har vi rätten att sätta bom på vägen och själv bestämma för vem vi öppnar bommen. Men som @Daniel 109 redan skrev, gäller det bara för motorfordon. Vi får inte hindra cyklister, fotgängare och vanligtvis häst med ryttare från att använda vägen
en lite OT bild som även hör hemma i humorhörnan, men dök upp i mitt huvud då du skrev att man vanligtvis inte får hindra häst med ryttare....
Vit text med humoristiskt budskap om att städa upp efter hundar men inte efter hästar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.