H hapazard skrev:
Jo. Packad snö smälter långsammare och bildar istället is vid omväxlande töväder frost (typ vårvintern). Isen ligger kvar och orsakar frysskador på höstsådd. Som regel skall åkermark aldrig beträdas, det är svårt för en lekman att se om det är något som kan skadas.

Tyvärr är det 99% av Svenska befolkingen som missat just detta med att inte fara rakt över en åker på vintern.
Idag är det inte så många som åker skidor längre så belastningen från skidspår kanske inte är det största problemet.
Det är däremot skoterspår.
 
electroluxaren skrev:
definiera normala hundar respektive normala hundägare.
Vad är normalbilden?
är inte det att hundar normalt sätt är lösa? och att normalhundägaren har sin hund lös?
Jag skulle vilja påstå att det med hundar alltid finns en liten osäkerhet, oavsett hur vältränad och lydig den är. De är levande varelser och kan alltid få för sig att springa iväg, att sluta lyssna på sin ägare, att hoppa på eller till och med bita människor, att angripa andra hundar eller andra djur. Så fort det händer har hundägaren inte uppfyllt sitt ansvar att ha total kontroll över sin hund. Den enda 100%-iga kontrollen som finns är därför koppel, även om det är fullt tillåtet att inte ha hunden kopplad. Jag tror att det är den här, ofta kanske lilla, risken som åsyftas av @Hep .
 
  • Gilla
uribbhammar och 3 till
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Tyvärr är det 99% av Svenska befolkingen som missat just detta med att inte fara rakt över en åker på vintern.
Idag är det inte så många som åker skidor längre så belastningen från skidspår kanske inte är det största problemet.
Det är däremot skoterspår.
Dessa hänvisar nog till att terrängkörningslagen ej gäller på snötäckt mark
 
KristinaRT
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag skulle vilja påstå att det med hundar alltid finns en liten osäkerhet, oavsett hur vältränad och lydig den är. De är levande varelser och kan alltid få för sig att springa iväg, att sluta lyssna på sin ägare, att hoppa på eller till och med bita människor, att angripa andra hundar eller andra djur. Så fort det händer har hundägaren inte uppfyllt sitt ansvar att ha total kontroll över sin hund. Den enda 100%-iga kontrollen som finns är därför koppel, även om det är fullt tillåtet att inte ha hunden kopplad. Jag tror att det är den här, ofta kanske lilla, risken som åsyftas av @Hep .
Ska man hårddra det till extremer så har jag varit med om att kopplade hundar hoppat upp på mig, bitit min hund och nästan fällt mig när jag cyklade och tant med flexikoppel inte hade koll på var stoppknappen satt….

Så koppel är alltså INTE en garanti för att ägaren har kontroll på sin hund. Enda sättet att ha total kontroll på en hund är att låsa in den i en bur….

Min erfarenhet är många kopplar sin hund för att slippa ha koll och kunna använda hundpromenaden för att fokusera på sin mobil. De som faktiskt ha sin hund lös har i de flesta fall också fokus på just hunden, var den är och vad den gör. Men det är ju så klart min uppfattning. Kanske präglad av att jag dagligen går med lös hund, och för att förebygga kommentarer så har jag alltid ögonen på honom, ser till att han är nära, kallar in om vi möter människor, cyklar, andra hundar, hästar eller katter. Han är tränad att stöta evt vilt vilket innebär att han stannar om vi möter vilt. Inget är 100-procentigt, men jag kan garantera att jag har många gånger bättre koll på honom lös är många med kopplade hundar…
Har förresten också sett kopplade hundar som dragit sig loss eller dragit omkull sin ägare då hunden sett katter eller harar.
 
  • Gilla
bime och 9 till
  • Laddar…
A
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag skulle vilja påstå att det med hundar alltid finns en liten osäkerhet, oavsett hur vältränad och lydig den är. De är levande varelser och kan alltid få för sig att springa iväg, att sluta lyssna på sin ägare, att hoppa på eller till och med bita människor, att angripa andra hundar eller andra djur. Så fort det händer har hundägaren inte uppfyllt sitt ansvar att ha total kontroll över sin hund. Den enda 100%-iga kontrollen som finns är därför koppel, även om det är fullt tillåtet att inte ha hunden kopplad. Jag tror att det är den här, ofta kanske lilla, risken som åsyftas av @Hep .
jo men så är det.
djur går inte att lita på varken tvåbenta eller fyrbenta se bara vad som hände i varghägnet i Kolmården för några år sedan.
Däremot är koppel långt långt ifrån 100% kontroll
 
  • Gilla
Mys och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Du behöver läsa på vad hemfridszon betyder.

Hemfridszonen har ingen exakt storlek, men om det finns ett staket eller en häck runt fastigheten så kan det ses som en naturlig gräns. Annars är det omkring 20-50 meter från huset som gäller – men det beror också på hur landskapet ser ut och på vad den som passerar gör. Att cykla eller paddla förbi är inte samma sak som att stanna och slå läger

Så allemansrätten gäller stora gemensamma gräsmattor OAVSETT vad ägaren tycker om det ;)
Självklart gäller allemansrätten men den ger inte rätt att inkräkta på ägarens användning.
Så om ägaren kommer och vill använda ytan ger dig allemannsrätten inte dig rätten att stanna kvar.

/ATW
 
harry73 harry73 skrev:
Det blir ett tankefel att anta att allemansrätt bara gäller på vissa ställen och inte på alla andra ställen.
Det är snarare så att allemansrätten inte gäller på vissa väldefinierade områden och gäller på alla andra.
Viktig för villaägare är att allemansrätten inte gäller i deras hemfridszon, men utanför hemfridszonen gäller alltså allemansrätten och mark och vägar som förvaltas av en samfällighet, kan definitionsmässig inte vara hemfridszon. Så allemansrätten gäller där.
Om någon har klippt sin åker för att kunna spela fotboll så gäller allemannsrätten så länge du inte skadar gräset men du kan inte hävda allemannsrätt när åkerägaren kommer och vill spela fotboll...

/ATW
 
harry73
A ArneTW skrev:
Om någon har klippt sin åker för att kunna spela fotboll så gäller allemannsrätten så länge du inte skadar gräset men du kan inte hävda allemannsrätt när åkerägaren kommer och vill spela fotboll...

/ATW
Jag får en känsla att du inte gillar allemansrätten som den är idag, och det är helt ok för min del. Jag förstår dock inte hur du med dina småsura kommentarer och udda undantagen hjälper TS i att besvara hennes fråga.

Skulle föreningen anordna en sommarfest på gräsmattan eller en fotbollsturnering, är det en sak. En boende som bestämmer sig för att gå ut och cykla förbi, bara för att hon kan är en annan.
Och skulle några barn ha en boll med sig, börja sätta upp fotbollsmål och börja spela, då tror jag att alla normalt sociala människor skulle vara glad för att barn faktiskt går ut för att spela boll, att ingen skulle hävda sin rätt att stå i vägen för leken.
Så jag förstår faktiskt inte vad du håller på med.
 
  • Gilla
bime och 12 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag får en känsla att du inte gillar allemansrätten som den är idag, och det är helt ok för min del. Jag förstår dock inte hur du med dina småsura kommentarer och udda undantagen hjälper TS i att besvara hennes fråga.

Skulle föreningen anordna en sommarfest på gräsmattan eller en fotbollsturnering, är det en sak. En boende som bestämmer sig för att gå ut och cykla förbi, bara för att hon kan är en annan.
Och skulle några barn ha en boll med sig, börja sätta upp fotbollsmål och börja spela, då tror jag att alla normalt sociala människor skulle vara glad för att barn faktiskt går ut för att spela boll, att ingen skulle hävda sin rätt att stå i vägen för leken.
Så jag förstår faktiskt inte vad du håller på med.
Min poäng är att allemansrätten inte utsträcker sig till att inkräkta på ägarens användning.
Om barn från husen som äger gräsmattan vill spela fotboll kan inte TS hävda sin rätt att stanna kvar mha allemansrätten.

/ATW
 
  • Gilla
JonasGBG
  • Laddar…
Jag är tveksam till att det är ok att apportera med hundar på allmänn plats.
Hur vet du att det inte kommer någon hundrädd allergiker från något oväntat håll.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Allergier är generellt sett inte ett problem i de miljöerna. Hundrädda kan inte diktera villkoren för omgivningen. Lika lika som andra fobier.
 
  • Gilla
majmun och 12 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Allergier är generellt sett inte ett problem i de miljöerna. Hundrädda kan inte diktera villkoren för omgivningen. Lika lika som andra fobier.
Vad är det du säger?
Får hundägare leka apport med sina hundar överallt på gågator/parker/torg och alla gräsytor?

/ATW
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad är det du säger?
Får hundägare leka apport med sina hundar överallt på gågator/parker/torg och alla gräsytor?

/ATW
Krasst sett. jepp (så länge hunden ignorerar alla andra människor och inte springer fram till dem)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad är det du säger?
Får hundägare leka apport med sina hundar överallt på gågator/parker/torg och alla gräsytor?

/ATW
Det beror ju på omständigheter och hur mycket koll ägaren har på hunden. Men det blir inte otillåtet bara för att någon hundrädd ser hunden. Springer hunden fram till personen är det en annan sak.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Dessa hänvisar nog till att terrängkörningslagen ej gäller på snötäckt mark

Mm, brukad åker är inte terräng dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.