electroluxaren skrev:
Blott Sverige har allemansrätten, självklart fungerar detta på annat sätt i övriga världen där det i i stora delar av den är lagligt att på plats avrätta för överträdelser
Detta är en allmän missuppfattning. Allemansrätten finns i en hel del andra länder, må hända i olika former. Den schweiziska allemansräten är ganska lika den svenska. T o m i Tyskland finns "Betretungsrecht" som gör vissa skillnader mellan ytor inom skogen och ytor utanför skogen.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
J J00 skrev:
Att kvinnan grymtade att det inte är ok att ha hunden okopplad på deras (samfällighetens) ägor har jag i sak inget emot att hon sa (förutom att det bara var otrevligt och fegt att hon bara trampade iväg utan någon respons från mig).

Det jag var ute efter i den här tråden är om jag gjorde rätt eller fel (eller om det kvinnan sa var rätt eller fel) i att låta min hund vara okopplad på en stor folktom kommunal-liknande gräsmatta omringad av vägar kl.7.30...
Som hundägare i ett tätbebygt villaområde anser jag att du gjorde fel. Jag tycker att hundar alltid ska vara kopplade förutom på dedikerade inhängnade områden. Du är trots allt ovillkorligt ansvarig om något sker och du kan aldrig garantera att hunden lyder dig 100%.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på omständigheter och hur mycket koll ägaren har på hunden. Men det blir inte otillåtet bara för att någon hundrädd ser hunden. Springer hunden fram till personen är det en annan sak.
Och det är just det som är grejen. Hundägare som inte tar hänsyn till hundrädda anser jag som hänsynslösa. Hur skulle det uppfattas om någon gick men ett tamt cirkuslejon okopplat genom ett villakvarter? Det är exakt samma sak.
Som hundägare får väl snart ta med sig snickarkniven om behov att nödvärn uppstår.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Folk är rädda för allt möjligt konstigt. Vi kan inte inrätta samhället efter att folk kan ha obefogade fobier.
 
  • Gilla
majmun och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Folk är rädda för allt möjligt konstigt. Vi kan inte inrätta samhället efter att folk kan ha obefogade fobier.
Just hundrädsla är nog en av de mest befogade fobierna dock (och måste inte vara en fobi heller). Jag är själv mångårig hundägare, men tycker själv illa om lösa hundar.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är skillnad på lösa hundar som springer fritt och INTE lyssnar på matte/husse och lösa hundar som gör det.
Tar man nån som "arbetar" med hunden , aport, agility, lydnad etc och hunden aktivt lyssnar så är det inte ett problem.

Det är dock många som "tycker" att de minsann har koll på sin hund, men hunden lyder inte då de säger "kom hit"/etc/etc.
Då är det oftast ett problem. Dock inte med hunden. Utan med ägaren som inte förstår vad som eg krävs för att uppnå tillräcklig koll. Och i de fallen vill man att hunden ska vara kopplad då ägaren bevisligen inte förståelsen om vad som krävs.

Ett annat problem är då de hundrädda.... de ser bara en löst springande hund. Och drar oftast alla rakt av över en kam.
Här tycker jag att de får lära sig stå ut/anpassa sig/gå i terapi. Samhället som sådant ska inte behöva anpassa sig efter vad "enstaka"(ur samhällsperspektiv är det enstaka) individer råkar ha för fobier.

Jämför med de som är rädda för folksammlingar. Vi förjuder folksamlingar!!
Och då har vi de som är rädda för tomma torg! Vi förbjuder tomma torg ... .
ja ni ser det är ju ohållbart.
 
  • Gilla
  • Arg
Bejo12345 och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Tar man nån som "arbetar" med hunden, aport, agility, lydnad etc och hunden aktivt lyssnar så är det inte ett problem.
Fast om ett rådjur skuttar förbi på några tiotals meters avstånd, hur stor andel av dessa vältränade ekipage sköter sig då? 99%? 90%? 50%?

Jag har ingen aning men även den mest väluppfostrade hund kan ibland bete sig på ett ej förväntat sätt.

Sen tycker jag rent personligen att man må få leka med sin jycke bäst man vill på en "övergiven" gräsplätt där ingen störs men då är jag heller inte det minsta hundrädd. Jag dock förståelse för att den som får "bendaller" av minsta knähund inte ser på lösa hundar som jag gör.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast om ett rådjur skuttar förbi på några tiotals meters avstånd, hur stor andel av dessa vältränade ekipage sköter sig då? 99%? 90%? 50%?

Jag har ingen aning men även den mest väluppfostrade hund kan ibland bete sig på ett ej förväntat sätt.

Sen tycker jag rent personligen att man må få leka med sin jycke bäst man vill på en "övergiven" gräsplätt där ingen störs men då är jag heller inte det minsta hundrädd. Jag dock förståelse för att den som får "bendaller" av minsta knähund inte ser på lösa hundar som jag gör.
Visserligen kan de mest väluppfostrade hundarna bete sig konstigt nu och då, men det är inte där problemet sitter.

Det ena problemet är att samhället ska inte anpassa sig efter enstaka individers fobier.
Tråkigt för de som har fobier, men de får gå i KBT för att arbeta bort fobin.

Det andra problemet är många hundägare har aldrig tillräckligt bra lydnad på sin hund för att kunna ha de lössläppta fastän de tror sig ha det. Dunning-Krüger.
 
  • Gilla
  • Arg
djac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast om ett rådjur skuttar förbi på några tiotals meters avstånd, hur stor andel av dessa vältränade ekipage sköter sig då? 99%? 90%? 50%?

Jag har ingen aning men även den mest väluppfostrade hund kan ibland bete sig på ett ej förväntat sätt.

Sen tycker jag rent personligen att man må få leka med sin jycke bäst man vill på en "övergiven" gräsplätt där ingen störs men då är jag heller inte det minsta hundrädd. Jag dock förståelse för att den som får "bendaller" av minsta knähund inte ser på lösa hundar som jag gör.
Beror också på vilken ras det är och vad de tränats till, men inga är 100%.
Har tränat fågelhundar retrieverar, och dem har jag kunnat stoppa obereonde vad som hänt framför och sedan styra till det som de ska apportera oberoende om någon ny fågel/dummy dimper ned bredvid dem. Ok att en pinkade på spöket vid mentaltesten, men det gav inga minuspoäng;)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Folk är rädda för allt möjligt konstigt. Vi kan inte inrätta samhället efter att folk kan ha obefogade fobier.
Vi kan dock se till att använda lämpliga ytor i tätbebygda områden för rätt aktivitet. Vill du träna med din hund, gör det på din inhägnade tomt, kenneln eller en annan inhägnad rastplats. Gör det inte på en öppen gräsyta.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
F fridde skrev:
Vi kan dock se till att använda lämpliga ytor i tätbebygda områden för rätt aktivitet. Vill du träna med din hund, gör det på din inhägnade tomt, kenneln eller en annan inhägnad rastplats. Gör det inte på en öppen gräsyta.
Vänd på myntet.
Är det okej att tvinga en hundrädd att gå i KBT?

Om inte varför är ska det då vara okej att tvinga en hundägare att inte nyttja sin lagstadgade rätt att få vistas på allmänna ytor med sin hund?
 
  • Gilla
  • Arg
djac och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag ingen hund, men om man har en lydig hund kan man absolut göra det på en ledig gräsyta. Alternativt kopplat om den inte har tillräcklig lydnad.
 
Claes Sörmland
J J00 skrev:
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
Det beror på hur ytan är detaljplanerad. Är den t ex detaljplanerad som allmän plats så är det inte en tomt och allemansrätten ger tillträdesrätt.

Är den däremot detaljplanerad kvartersmark som har genomförts som en gemensamhetsanläggning (anläggningssamfällighet) så är det en tomt i PBLs mening:

"tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål"

Har man inte ägarens tillstånd, sätter brottsbalken (12 kap 4 §) vissa hinder för annan passage över marken än via avsedda vägar:

"Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader."
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Nej, tomt är det inte oavsett.
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Skulle nog påstå att 99% av de tvåbenta i detta landet inte samverkar med allemansrätten
Säkerligen lite mindre procent. Men det är många som inte respekterar skog och mark och framförallt inte andra människor ute i skog och mark.
Att hundägare tror att alla gillar deras hundar är ju dumt att tro. Jag själv vill inte ha fram andras hundar till mig =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.