62 904 läst · 426 svar
63k läst
426 svar
Lek med hund på andras samfällighet...
Jo och jag får lagligt sätt säga att du ska ge mig alla dina pengar och sen ta max lån och ge mig de pengarna med. Helt i min rätt , precis som det är nåns rätt att säga till att koppla hunden.M multix skrev:I Finland (ligger inte i Sverige) är det kopplingstvång på alla hundar i tätorter sedan 2003, lagen upphäver där kommunala bestämmelser. I Sverige har vi diskuterat frågan sedan hundar började avlas på faraonernas tid, och här tror jag kommunala bestämmelser styr.
Det är dock lagligt att säga till alla som inte kopplat sin hund att de måste koppla sin hund, om man har den uppfattningen - tolkningsfrihet. Därmed kan man säga att ni gjorde rätt båda två.
Sen är det din eller hundägarens rätt att totalt ignorera det som sägs med
Men om det uppfattas som ett krav ligger du nog pyrt till.
ligger pyrt till om det kan uppfattas som ett hot ja.D Daniel 109 skrev:
typ "Ge mig dina pengar " (underförstått annars .....)
Säger jag till dig att ge mig pengarna utan att det kan uppfattas som ett hot, ligger jag inte pyrt till
Typ jag säger till min kompis "Ge mig alla dina pengar" då man är och kolla på sportbilar och hittar en man vill ha.
Edit: men då är vi inne på olaga hot och inte rättigheten att kunna säga det man vill
definiera normala hundar respektive normala hundägare.Hep skrev:Och precis som i trafiken går du bara fri om du har sådan koll att inget händer. Kör du på någon har du gjort fel. Om du inte har sådan koll på din hund att den garanterat inte gör något dumt är det ok, men för alla normala hundar och hundägare är det koppel som gäller om man är någonstans där det som många slarvigt kallar för ”koppeltvång” gäller.
Vad är normalbilden?
är inte det att hundar normalt sätt är lösa? och att normalhundägaren har sin hund lös?
Det blir ett tankefel att anta att allemansrätt bara gäller på vissa ställen och inte på alla andra ställen.H HEM2121 skrev:
Det är snarare så att allemansrätten inte gäller på vissa väldefinierade områden och gäller på alla andra.
Viktig för villaägare är att allemansrätten inte gäller i deras hemfridszon, men utanför hemfridszonen gäller alltså allemansrätten och mark och vägar som förvaltas av en samfällighet, kan definitionsmässig inte vara hemfridszon. Så allemansrätten gäller där.
D Daniel 109 skrev:
Det gör jag utan hund, dvs tar ingen hänsyn till lika mycket som spårläggaren tar hänsyn till min framfartA ArneTW skrev:
Skulle nog påstå att 99% av de tvåbenta i detta landet inte samverkar med allemansrättenR Rkarlsson skrev:Hundar funkar till 99% inte med allemansrätt.
Hundägare funkar till 99% inte med allemansrätt. Det är ofta mycket respektlösa hundägare som låter hundarna springa fritt.
Av alla hundratals hundar jag mött i skogen så är där endast en hund som jag träffat på som efterlevt kravet på kontroll, det var nästan häftigt så extremt lydig den var. Den kommer nån meter framför ägaren och han säger bara något så stannar hunden exakt i den position den står och rör sig inte ur fläcken.
Annars brukar hundar springa fram till en, mycket värre när man är på cykel då de inte viftar på svansen när de kommer mot en, men då är man redo att försvara sig. Sådana hundägare spelar oförstående att de gjort fel.
I vår motionsslinga är det koppel året runt, men det är inte många som efterlever det.
Det skulle svårligen förvåna mig om en gräsplätt utom synhåll från närliggande boende skulle kunna hamna i epitet hemfridzonM MrDizzy skrev:Du behöver läsa på vad hemfridszon betyder.
Hemfridszonen har ingen exakt storlek, men om det finns ett staket eller en häck runt fastigheten så kan det ses som en naturlig gräns. Annars är det omkring 20-50 meter från huset som gäller – men det beror också på hur landskapet ser ut och på vad den som passerar gör. Att cykla eller paddla förbi är inte samma sak som att stanna och slå läger
Så allemansrätten gäller stora gemensamma gräsmattor OAVSETT vad ägaren tycker om det
Blott Sverige har allemansrätten, självklart fungerar detta på annat sätt i övriga världen där det i i stora delar av den är lagligt att på plats avrätta för överträdelserM multix skrev:I Finland (ligger inte i Sverige) är det kopplingstvång på alla hundar i tätorter sedan 2003, lagen upphäver där kommunala bestämmelser. I Sverige har vi diskuterat frågan sedan hundar började avlas på faraonernas tid, och här tror jag kommunala bestämmelser styr.
Det är dock lagligt att säga till alla som inte kopplat sin hund att de måste koppla sin hund, om man har den uppfattningen - tolkningsfrihet. Därmed kan man säga att ni gjorde rätt båda två.
Hur menar du här att odlingsmark är undantagen allemansrätt? Man får inte beträda odlingsmark om det innebär att man skadar grödor och det händer knappast när marken är snötäckt.H hapazard skrev:
Jo. Packad snö smälter långsammare och bildar istället is vid omväxlande töväder frost (typ vårvintern). Isen ligger kvar och orsakar frysskador på höstsådd. Som regel skall åkermark aldrig beträdas, det är svårt för en lekman att se om det är något som kan skadas.harry73 skrev:
Att kvinnan grymtade att det inte är ok att ha hunden okopplad på deras (samfällighetens) ägor har jag i sak inget emot att hon sa (förutom att det bara var otrevligt och fegt att hon bara trampade iväg utan någon respons från mig).M multix skrev:
Det jag var ute efter i den här tråden är om jag gjorde rätt eller fel (eller om det kvinnan sa var rätt eller fel) i att låta min hund vara okopplad på en stor folktom kommunal-liknande gräsmatta omringad av vägar kl.7.30...
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Jag skulle säga att det du gjorde var OK, så länge de kommunala ordningsföreskrifterna i din kommun inte innehåller krav på koppel.J J00 skrev:Att kvinnan grymtade att det inte är ok att ha hunden okopplad på deras (samfällighetens) ägor har jag i sak inget emot att hon sa (förutom att det bara var otrevligt och fegt att hon bara trampade iväg utan någon respons från mig).
Det jag var ute efter i den här tråden är om jag gjorde rätt eller fel (eller om det kvinnan sa var rätt eller fel) i att låta min hund vara okopplad på en stor folktom kommunal-liknande gräsmatta omringad av vägar kl.7.30...