Unikt namn
J J00 skrev:
Enligt min subjektiva åsikt så borde samfällighetsföreningen gjort tydligt på något vis att det var privat mark och att okopplade hundar är ej tillåtna om de nu inte vill att okopplade hundar ska vara där.
Måste man sätta skyltar för allt man ogillar?

Är det därför jag plockar hundbajs på min tomt åtminstonde en gång i månaden. :thinking:
 
  • Gilla
Jonas Svensson74
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Måste man sätta skyltar för allt man ogillar?
Eftersom du citerat mitt inlägg så antar jag att frågan är ställd till mig. Mitt korta svar är, nej det måste man inte. Sen undrar jag ju lite varför du ställde den frågan till mig eftersom inget jag skrivit antyder att jag tycker det.
Mitt längre svar är: "Enligt min subjektiva åsikt så borde samfällighetsföreningen gjort tydligt på något vis att det var privat mark och att okopplade hundar är ej tillåtna om de nu inte vill att okopplade hundar ska vara där."

Hänger du med?
 
  • Bilden saknas eller är inte tillgänglig.
M Myckling skrev:
Det finns olika former av draghundstävlingar, bla där man åker skidor efter hunden och det finns således spår som tillåter träning för detta.

Ett betydligt större problem är folk som går i skidspåren och hävdar att de får det enligt allemansrätten. Senast i vintras tog jag diskussionen med ett sällskap som trampade i de nydragna spåren. Jag frågade då om det var någon som spelade golf och en i sällskapet så att han var golfare. Jag frågade då om han är ok med att jag i sommar kommer och trampar omkring på greenerna med skor som lämnar djupa gropar efter sig. Det var det naturligtvis inte.
Jag rider själv men undviker naturligtvis skidspåren. Tänk efter före..
 
Patrik440
Å Ådi88 skrev:
Tex Naturreservat med skyltning om att koppla hund är det inte tillåtet att gå med en lös hund, oavsett dess lydnad.
Vi har ett sådant område inte så långt hemifrån, har ännu inte sett någon där som inte förstått skylten.
Papegoja tittar på en skylt om att hundar ska hållas kopplade i ett naturreservat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Det finns statistik på incidenter med hundar som har ökat senaste åren.
Jag tar gärna en källanvisning här.

Å Ådi88 skrev:
Så har du tagit mitt inlägg som kritik mot dig, som jag inte känner, så är det tråkigt.
Det är svårt att tolka det du skriver nedan på något annat sätt.

Å Ådi88 skrev:
Eller du kanske INTE plockar upp bajset och därför tycker det är praktiskt med långt avstånd till hunden.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
J J00 skrev:
Eftersom du citerat mitt inlägg så antar jag att frågan är ställd till mig. Mitt korta svar är, nej det måste man inte. Sen undrar jag ju lite varför du ställde den frågan till mig eftersom inget jag skrivit antyder att jag tycker det.
Mitt längre svar är: "Enligt min subjektiva åsikt så borde samfällighetsföreningen gjort tydligt på något vis att det var privat mark och att okopplade hundar är ej tillåtna om de nu inte vill att okopplade hundar ska vara där."

Hänger du med?
Men cykeltanten informerade ju muntligt, och det dög inte. Så då kvarstår väl en skylt eller en arg lapp (eller sunt förnuft)?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tar gärna en källanvisning här.

Det är svårt att tolka det du skriver nedan på något annat sätt.
En helt berättigad fråga då många av hundägarna inte plockar upp efter sina hundar. Antagligen tycker dessa hundägare att det inte gäller dem och sin hund.
Har bl.a. själv gått en motionsslinga som är välbesökt av hundägare varför kommunen sett behovet av att sätta upp sopkärl för hundbajspåsar. På en sträcka av ca 1 km finns det 6-7 sopkärl precis intill gångvägen men likt förbannat hittar man avföring från hunden 2m ifrån sådana sopkärl. Det är att pissa på allmänheten.
Sådana hundägare förstör för de som sköter sig.

https://dognews.se/2021/05/06/hundattacker-okar-var-tredje-hund-har-blivit-biten-av-en-annan-hund/

https://sverigesradio.se/artikel/allt-fler-hundar-dodas-i-hundattacker

Det kan man inte kalla respektfulla hundägare som figurerar i dessa artiklar och detta gäller endast Stockholm. En del av dessa var troligen kopplade också.

Dessutom finns det andra notiser från Djurförsäkringsbolag typ Agria och polisanmälda brott/incidenter med hund som du SJÄLV kan söka efter.
 
  • Gilla
arktos
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Vi har ett sådant område inte så långt hemifrån, har ännu inte sett någon där som inte förstått skylten.
[bild]
Men papegojor är tydligen undantagna? :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
M Myckling skrev:
Men papegojor är tydligen undantagna? :D
Har inte hittat något om att det är koppeltvång iaf.

Men Emil har oftast "koppel" på sig när han är ute.


/ P
 
  • Gilla
whak och 5 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Har inte hittat något om att det är koppeltvång iaf.

Men Emil har oftast "koppel" på sig när han är ute.
[video]

/ P
Det är ju inte ett koppel utan en bungyjumplina! :D
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Vi har ett sådant område inte så långt hemifrån, har ännu inte sett någon där som inte förstått skylten.
[bild]
Ta en titt till på bilden. Det gäller hundar inte papegojor.
Din film i senare inlägg är beviset på att Emil inte förstått. Hihi
 
Patrik440
Å Ådi88 skrev:
Ta en titt till på bilden. Det gäller hundar inte papegojor.
Din film i senare inlägg är beviset på att Emil inte förstått. Hihi
Emils uppfattning är att han har mig i koppel så att jag ej skall komma bort.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Varför håller hundägare på med att lobba för att kommuner och föreningar ska skaffa inhägnade hundlekplatser om det som en del säger är bara att gå ut och ockupera närmaste gräsyta?

/ATW
Det kan väl ändå inte vara svårt att förstå Arne?

Dels finns ju alla gnällgubbar som du som man vill visa hänsyn genom att hålla sig till anvisade områden. Problemet är dock att det inte finns några hundrastområden värda namnet.

Ett annat skäl är att många, de flesta antagligen, inte vill ha hunden lös pga hänsyn till andra människor, risk för olyckor med bilar, risk att hunden springer bort.

Antalet hundrastområden i hela Stockholm går att räkna på vänsterhandens fingrar och de flesta inhängnade hundrastgårdar är så små att de är oanvändbara för annat än knähundar.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Emils uppfattning är att han har mig i koppel så att jag ej skall komma bort.
En sådan Emil skulle man ha.
Känner mig själv dragen ibland.
Mina hundar (kopplae) drar åt olika håll ibland.
Undrar om de vill säga att jag ska dela mig?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
O orfr skrev:
huu? Skidåkning med hund funkar inte, skidspår ska fredas mot skor och hundar och inte missbrukas... De som går i skidspår har aldrig åkt skidor...
Inga problem alls. En hund vill inte springa i spåret utan bredvid, så det är där hunden springer när man fått träna lite tillsammans.

I Lida utanför stockholm drar man fina spår och där pratade jag med banchefen förra året - hans bekymmer med hund i spåret är ev konflikter med andra skidåkare, inte att spåret skadas. Jag tittade också noga efter flera varv runt en av slingorna, det är skador från skidor och stavar som syns, inte från hundtasssar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.