A ArneTW skrev:
Det är ju snart vinter och då finns det ju skidspår att trampa sönder mha allemannsrätten... nåt att se fram emot för alla hundägare.
/ATW
NEJ! Att trampa sönder ett skidspår etc ingår INTE i allemansrätten.
Allemansrätten ger oss alla möjlighet att fritt färdas i naturen, under förutsättningen att vi inte stör och förstör.
 
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ! Att trampa sönder ett skidspår etc ingår INTE i allemansrätten.
Allemansrätten ger oss alla möjlighet att fritt färdas i naturen, under förutsättningen att vi inte stör och förstör.
Då kan väl du roa dig med att berätta det för en del hundägare som verkar tro det...

Jag skulle tro att varenda stadsnära elljusspår har problem med promenerande hundägare.

/ATW
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det kan väl ändå inte vara svårt att förstå Arne?

Dels finns ju alla gnällgubbar som du som man vill visa hänsyn genom att hålla sig till anvisade områden. Problemet är dock att det inte finns några hundrastområden värda namnet.

Ett annat skäl är att många, de flesta antagligen, inte vill ha hunden lös pga hänsyn till andra människor, risk för olyckor med bilar, risk att hunden springer bort.

Antalet hundrastområden i hela Stockholm går att räkna på vänsterhandens fingrar och de flesta inhängnade hundrastgårdar är så små att de är oanvändbara för annat än knähundar.
Svaret är väl då att man ska inte ha hund då.

Jag skulle tro att 80% av hundinnehavet av större hundar som kräver aktivitet och träning lever under djurplågeriförhållanden i Stockholm.

/ATW
 
  • Gilla
Ådi88
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Svaret är väl då att man ska inte ha hund då.

Jag skulle tro att 80% av hundinnehavet av större hundar som kräver aktivitet och träning lever under djurplågeriförhållanden i Stockholm.

/ATW
Givetvis är inte det svaret. Däremot är det oerhört märkligt att hundar inte tillåts ta större plats eller ges större prioritet när det finns 1 miljon hundra i sverige. Efter pandemin ännu fler. Det är en del av mångas vardag och därför ska givetvis samhället se till att det finns plats att vara på. Det är inga stora kostnader och begränsar inte andras tillvaro.

Varför kan man inte få en inhängnad yta på 1000kvm i hörnan på en skog som är kvadratkilometer stor?

Följer man ordningslagen i stockholm så håller jag med dig - hundar som kräver mer aktivitet, inte bara stora hundar, är svåra att aktivera om man ska följa reglerna till punkt och pricka.
 
  • Gilla
Ådi88
  • Laddar…
Konstigt att en så enkel fråga kan bli 20 sidor?

Ja, man får vara på platsen med sin hund.

Nej, man får inte släppa lös hunden. Det finns långlinor.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis är inte det svaret. Däremot är det oerhört märkligt att hundar inte tillåts ta större plats eller ges större prioritet när det finns 1 miljon hundra i sverige. Efter pandemin ännu fler. Det är en del av mångas vardag och därför ska givetvis samhället se till att det finns plats att vara på. Det är inga stora kostnader och begränsar inte andras tillvaro.

Varför kan man inte få en inhängnad yta på 1000kvm i hörnan på en skog som är kvadratkilometer stor?

Följer man ordningslagen i stockholm så håller jag med dig - hundar som kräver mer aktivitet, inte bara stora hundar, är svåra att aktivera om man ska följa reglerna till punkt och pricka.
Ordet är "få".

Det är väl inget som hindrar hundägare att köpa mark och göra hur många lekplatser som helst.

jmfr Padelhallar.

Men som vanligt är det bättre att någon annan betalar för ditt intresse.

/ATW
 
  • Gilla
Kunnasebilderna och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Konstigt att en så enkel fråga kan bli 20 sidor?

Ja, man får vara på platsen med sin hund.

Nej, man får inte släppa lös hunden. Det finns långlinor.
Om det är enkelt så han du ju hänvisa till varför man inte får ha hunden okopplad.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det är enkelt så han du ju hänvisa till varför man inte får ha hunden okopplad.
Ta det i domstol den dagen hunden bitit någon.
 
Visst är man ansvarig om hunden biter någon, det påverkas inte av huruvida den var kopplad eller ej.

Du skrev ju att frågan var enkel. Då måste det väl finnas ett tydligt svar?
 
A ArneTW skrev:
Bara hundar och hundägare.

/ATW
Det brukar finnas gott om folk som inte löper skidor utan ägnar sig åt vanlig löpning. Den resulterande hårda snöytan är dock inte så tokigt att skida på och bättre än alltför smala eller mjuka skidspår.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst är man ansvarig om hunden biter någon, det påverkas inte av huruvida den var kopplad eller ej.

Du skrev ju att frågan var enkel. Då måste det väl finnas ett tydligt svar?
Enkel fråga, kort svar, svaret är inte tydligt, men för den skulle behöver man ju inte ägna 20 sidor åt det.
 
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Om det är enkelt så han du ju hänvisa till varför man inte får ha hunden okopplad.
https://www.nacka.se/uppleva--gora/friluftsliv-motion/hundar-i-nacka/

Ordningslagen tillsammans med Nackas lokala föreskrifter säger att hundar ska hållas kopplade på offentliga platser.
Det antar att reglerna kan skilja i andra kommuner.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Enkel fråga, kort svar, svaret är inte tydligt
Nu hänger jag inte med... :thinking: Vilket svar är "inte tydligt"? Och är det "otydligt" är det väl rätt oanvändbart och borde förtydligas? Eller?
 
Jag tänkte först dra paralleller med min snälla angus-highlandkorsning som alltid lyssnar på mig, men då den jämförelsen förmodligen skulle gå över folks huvuden så nöjer jag mig med att säga:
Sunt förnuft och ömsesidig respekt kommer man långt med. Man behöver inte provocera alla i världen bara för att lagboken, skyltar och staket inte förhindrar det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med... :thinking: Vilket svar är "inte tydligt"? Och är det "otydligt" är det väl rätt oanvändbart och borde förtydligas? Eller?
Det är just det: det kan vi inte lösa här på forumet. Eftersom LAGEN är otydlig. Därför är det meningslöst att diskutera det. Vi kommer inte att komma fram till något svar.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.