A ArneTW skrev:
Varför håller hundägare på med att lobba för att kommuner och föreningar ska skaffa inhägnade hundlekplatser om det som en del säger är bara att gå ut och ockupera närmaste gräsyta?
/ATW
Därför att hundägare är en heterogen grupp som innehåller individer med vitt skilda bevekelsegrunder, och dessa individer har hundar som sträcker sig från "kan gå okopplad utan problem" till "äter upp dig om du kommer inom noslängds avstånd, koppel eller inte."
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Varför håller hundägare på med att lobba för att kommuner och föreningar ska skaffa inhägnade hundlekplatser om det som en del säger är bara att gå ut och ockupera närmaste gräsyta?
Kanske för att vissa ser detta som något som förbättrar för alla, hundägare som hundhatare?

Varför vill vissa cyklister ha cykelbanor när de normalt kan cykla fritt på vägen?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske för att vissa ser detta som något som förbättrar för alla, hundägare som hundhatare?

Varför vill vissa cyklister ha cykelbanor när de normalt kan cykla fritt på vägen?
Här kom hundlobbarna med den ytterst dumma iden om att ha en hundrastgård mitt inne i vårt villakvarter, bredvid kvarterets lekplats.
Det förbättrar inte för oss som har hundar i kvarteret som redan skäller alla dygnets fria timmar hemma :D
De kan hålla sig i utkanterna borta från boende.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
En gemensamhetsanläggning är inte ett hem.
En gemensamhetsanläggning kan vara en del av ett hem, t ex en trädgård för de enskildas bruk eller en ledning som går genom hemmet o s v. Gemensamhetsanläggningen är bara en ägande och förvaltningsform av en anläggning.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Men vad är det som säger att det måste vara koppel eller vind för våg?

Min hund är sällan mer än 10m från mig när han är lös - är det att springa vind för våg? Eller kontrollerat lös? Eller koppelekvivalent?
Antingen är hunden för LÅNGT ifrån dig eller DU för långt ifrån hunden. 10 m är inte nära och under kontroll. Speciellt om du är på områdem med andra hundar.
Hunden är därmemot under kontroll om den går "fot", kopplad eller lös med total uppmärksamhet på ägaren.
Skillnad finns också mellan hundars kön hur fogliga dessa är. En löpande tik eller en okastrerad hanhund beter sig olika.
Det finns också en annan praktisk betydelse hur långt bort hunden är och det är när ägaren skall plocka upp efter hundens avföring.
Eller du kanske INTE plockar upp bajset och därför tycker det är praktiskt med långt avstånd till hunden.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Blev det en höna av en fjäder? Polariserat värre?

Det jag var ute efter var om jag gjort fel enligt lagen när jag hade min hund okopplad på en större kommun-liknande allmänning som jag i efterhand kollad upp var en samfällighet.
Det jag inte bryr mig nämnvärt om är vissa människors åsikter. Däremot har jag en egen åsikt i frågan som jag bryr mig mer om.

För att ta det igen:
1. Jag var alltså ute på morgonpromenad med min hund. Klockan var 07.00-07.30.
2. Stannade till vid en större avlång gräsmatta där ena kortänden är helt öppen mot bilväg (ej hårt trafikerad). Den ena långsidan ligger mot villa och radhusområdet där större delen avskiljer med en bilväg inom/för området samt en kort bit som avskiljer med en gång/cykel passage.
3. Fortfarande mörkt och inte en människa i sikte.
4. Jag var tyst och min hund var tyst.
5. Ingen chans att tennisbollen skulle träffa någons tomt eller hus. Jag kastade bollen två gånger.

Enligt min egen subjektiva åsikt så gjorde jag inget fel.
Enligt min subjektiva åsikt så borde samfällighetsföreningen gjort tydligt på något vis att det var privat mark och att okopplade hundar är ej tillåtna om de nu inte vill att okopplade hundar ska vara där.
Enligt min objektiva (försöker så mycket som möjligt ivf) åsikt med lagen i beaktande (som jag tolkar den) och kommunens avsaknad av ytterligare föreskrifter så gjorde jag inte heller fel.

Att en kvinna cyklar förbi och säger att det inte är OK att ha okopplad hund på deras ägor och bara cyklar vidare är inget jag bryr mig särskilt mycket om (förutom att jag tyckte det var otrevligt och fegt) då det finns mängder av, i mitt tycke, knäppgökar som häver ur sig vad som helst som de inbillar sig är rätt. Däremot gjorde det att jag fick en tankeställare om att jag kanske faktiskt gjort fel enligt lagen så därför skapade jag den här tråden i forumet Tomter (ja kanske inte optimalt forum men nu blev det så då många här verkar ha bra koll på vad som gäller för tomt, mark och dispyter).

Sen har jag förstått att det finns ganska många som tycker att hundar alltid ska vara kopplade bara för att hundägare inte kan vara 100% säkra på sina hundar. Det i sig har noll relevans för min frågeställning och min egen åsikt i frågan.
Jodu, fegt ja, du hade väl chansen att svara om du nu inte varit så feg själv? Sen kanske kvinnan var trött på idioter som dig som inte kollar upp vad som gäller INNAN du står på någon annans mark och jollrar med din okopplade hund. Nä du frågar anonymt på ett husbyggarforum efter bifall, precis som man skulle kunna förvänta sig baserat på hur och det du skriver. Och som nån annan skrev här så finns det nog bra mycket färre hundhatare än vad det finns folk som avskyr hundÄGARE som anser att vi andra ska hålla undan för att ni skaffat hund. Vi får väl hoppas att din lössläppta hund inte blir attackerad av någon större hund där även den ägaren har "fullständig koll på sin hund". Nää nu avföljer jag den här konversationen, alldeles för många självupptagna arroganta hundägare som ryggdunkar varann och skiter fullständigt i andra
[QUOTE="J0
 
  • Gilla
goran345
  • Laddar…
Kunnasebilderna Kunnasebilderna skrev:
Jodu, fegt ja, du hade väl chansen att svara om du nu inte varit så feg själv? Sen kanske kvinnan var trött på idioter som dig som inte kollar upp vad som gäller INNAN du står på någon annans mark och jollrar med din okopplade hund. Nä du frågar anonymt på ett husbyggarforum efter bifall, precis som man skulle kunna förvänta sig baserat på hur och det du skriver. Och som nån annan skrev här så finns det nog bra mycket färre hundhatare än vad det finns folk som avskyr hundÄGARE som anser att vi andra ska hålla undan för att ni skaffat hund. Vi får väl hoppas att din lössläppta hund inte blir attackerad av någon större hund där även den ägaren har "fullständig koll på sin hund". Nää nu avföljer jag den här konversationen, alldeles för många självupptagna arroganta hundägare som ryggdunkar varann och skiter fullständigt i andra
[QUOTE="J0
Ursäkta men har du försökt föra en diskussion med en okänd förbipasserande cyklist någongång? Du inser väl det orimliga i att stå och skrika tillbaka ett svar kl.7 på morgonen va..?

Du verkar inte ha läst det jag har skrivit utan endast jollrar om förutfattade dumheter. Har jag påstått att alla andra ska hålla sig undan för att jag har skaffat hund? Har jag på något sett gett sken av att jag är en ansvarslös hundägare som inte visar någon hänsyn? Retoriska frågor, du behöver alltså inte svara.

Gött att du avföljer denna tråd så slipper jag läsa fler av dina arroganta och ogenomtänkta inlägg. Tror dock att du kommer sakna konversationen med tanke på att 5 av dina totala 7 inlägg har skrivits i just denna konversation :rolleyes:
 
B bakterie skrev:
Därför att hundägare är en heterogen grupp som innehåller individer med vitt skilda bevekelsegrunder, och dessa individer har hundar som sträcker sig från "kan gå okopplad utan problem" till "äter upp dig om du kommer inom noslängds avstånd, koppel eller inte."
Nej.

De består av hänsynfulla personer och sedan en hög egoister.

En del som tar hand om sina hundar och deras avföring och en del som inte gör det.

osv.

/ATW
 
Å Ådi88 skrev:
Antingen är hunden för LÅNGT ifrån dig eller DU för långt ifrån hunden. 10 m är inte nära och under kontroll. Speciellt om du är på områdem med andra hundar.
Hunden är därmemot under kontroll om den går "fot", kopplad eller lös med total uppmärksamhet på ägaren.
Skillnad finns också mellan hundars kön hur fogliga dessa är. En löpande tik eller en okastrerad hanhund beter sig olika.
Det finns också en annan praktisk betydelse hur långt bort hunden är och det är när ägaren skall plocka upp efter hundens avföring.
Eller du kanske INTE plockar upp bajset och därför tycker det är praktiskt med långt avstånd till hunden.
Det är inte avståndet som är avgörande.
 
KristinaRT
Å Ådi88 skrev:
Antingen är hunden för LÅNGT ifrån dig eller DU för långt ifrån hunden. 10 m är inte nära och under kontroll. Speciellt om du är på områdem med andra hundar.
Hunden är därmemot under kontroll om den går "fot", kopplad eller lös med total uppmärksamhet på ägaren.
Skillnad finns också mellan hundars kön hur fogliga dessa är. En löpande tik eller en okastrerad hanhund beter sig olika.
Det finns också en annan praktisk betydelse hur långt bort hunden är och det är när ägaren skall plocka upp efter hundens avföring.
Eller du kanske INTE plockar upp bajset och därför tycker det är praktiskt med långt avstånd till hunden.
Tja, 10 m är vad långlinor är eller längsta flexikoppel-längd. Har du lika starka åsikter om avstånd, kontroll och bajsplockning om hunden råkar sitta fast i en lina av något slag?
Eller det är bara just det att hunden inte sitter fast som gör att du ser rött och tycker att du har rätt att kasta anklagelser kring dig

För information har jag sett gott om personer m 2m koppel som inte ”ser” när hunden skiter, inte sällan för att blicken är på telefonen. Är det ok menar du, de har ju iaf hunden kopplad…….
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte avståndet som är avgörande.
Nej, du har rätt, det är LÄNGDEN
 
På hunden eller korven?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tja, 10 m är vad långlinor är eller längsta flexikoppel-längd. Har du lika starka åsikter om avstånd, kontroll och bajsplockning om hunden råkar sitta fast i en lina av något slag?
Eller det är bara just det att hunden inte sitter fast som gör att du ser rött och tycker att du har rätt att kasta anklagelser kring dig

För information har jag sett gott om personer m 2m koppel som inte ”ser” när hunden skiter, inte sällan för att blicken är på telefonen. Är det ok menar du, de har ju iaf hunden kopplad…….
Nu måste jag göra dig besviken. Jag ser inte rött och "kastar" definitivt INTE anklagelser kring mig. Men jag kommer ALDRIG att ändra åsikt om att är man djurägare SKA man visa respekt för de personer som är hundrädda, inte vill bli nedkletade av smutsiga tassar, cyklar förbi då hundar triggas och kan leda till att personer skadas eller bara är allergiska.
De är de personer som äger hundarna som har ansvaret för att ovanstående händelser INTE inträffar. Vare sig du har ett koppel på 10m eller låter den springa lös under det du tror är fullständigt kontroll.
Jag vill ta bort den villfarelsen från dig. En okopplad/flexikopplad hund utgör ALLTID en risk som jag beskriver ovan och tidigare inlägg.
Det finns statistik på incidenter med hundar som har ökat senaste åren. Under pandemin införskaffade helt oerfarna människor hundar som blev ett problem för hundägaren och andra människor och därför har incidenterna ökat. De har inte rätt ledarskap och behandlar sina hundar som barn. Det leder ovillkorligen till problem, för hunden.

Angående din erfarenhet och vilket koppel / hur du använder det har jag inga synpunkter på eftersom jag inte träffat på dig och skulle jag göra det då skulle jag ge mig tillkänna.

Jag rör mig oftast på områden jag känner till och lär känna andra hundägare/människor som har lärt sig om mig och mina hundar. Ingen har tillåtelse att släppa fram en hund till mina om jag inte godkänt det först. Det är av respekt mot hundarna, mina och deras, samt ägarna. Ser jag andra människor komma emot mig stannar jag och lämnar plats av respekt då jag kanske inte känner dessa.

Men du kanske tillhör den generationen som alltid ser att felet ligger hos någon annan.
Du har inget ansvar för din hund utan det är vi andra som ska anpassa oss till dig vilket jag vägrar att göra.

Mina hundar är mer viktiga för mig än dina är och mina stora och medelstora hundar har ALLTID koppel. Flexikoppel har jag aldrig ägt, omöjligt att korrigera valpen/hunden med ett sådant. De är definitivt lydiga men kan jag lite på de i alla lägen. NEJ.
Det kan komma en dominant hund springandes som vill dominera min hund vilket inte är bra för den hunden. Det vill jag undvika mest för hundarnas skull.

Så har du tagit mitt inlägg som kritik mot dig, som jag inte känner, så är det tråkigt.
Jag diskuterar beteende hos andra hundägare och dess brist på respekt för andra individer.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På hunden eller korven?
Definitivt korven. Ryms inte i påsen.
 
O orfr skrev:
huu? Skidåkning med hund funkar inte, skidspår ska fredas mot skor och hundar och inte missbrukas... De som går i skidspår har aldrig åkt skidor...
Det finns olika former av draghundstävlingar, bla där man åker skidor efter hunden och det finns således spår som tillåter träning för detta.

Ett betydligt större problem är folk som går i skidspåren och hävdar att de får det enligt allemansrätten. Senast i vintras tog jag diskussionen med ett sällskap som trampade i de nydragna spåren. Jag frågade då om det var någon som spelade golf och en i sällskapet så att han var golfare. Jag frågade då om han är ok med att jag i sommar kommer och trampar omkring på greenerna med skor som lämnar djupa gropar efter sig. Det var det naturligtvis inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.