25 822 läst · 81 svar
26k läst
81 svar
Låta elektriker gå över all el i huset?
Det blev många svar på det jag inte frågade och många spekulationer.
Felet berodde på följande:
Jordfelsbrytaren var felaktigt inkopplad/bygglad. Faserna var byglade med inte neutralledaren (av tidigare ägare). Det fanns ett överslag mellan neutral ledare och jordledare i anläggningen som gjorde att det ändå fungerade. Det är med största sannolikhet där det har börjat glappa och gjort så flertalet maskiner/utrustning gått sönder ( Kan bli upp till 400V i uttagen).
Felet berodde på följande:
Jordfelsbrytaren var felaktigt inkopplad/bygglad. Faserna var byglade med inte neutralledaren (av tidigare ägare). Det fanns ett överslag mellan neutral ledare och jordledare i anläggningen som gjorde att det ändå fungerade. Det är med största sannolikhet där det har börjat glappa och gjort så flertalet maskiner/utrustning gått sönder ( Kan bli upp till 400V i uttagen).
Bra att det löste sig och bra med återkopplingen. Fel av den här typen är inte så lätta att hitta baserat på en beskrivning i text. Då blir det inte plats för så mycket mer än spekulationer. Och ibland träffar spekulationerna rätt. Alla som spekulerade om nollfel hade ju rätt den här gången.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 651 inlägg
Det skulle i och för sig vara intressant med mera konkreta detaljer kring hur JFBn var felkopplad. Beskrivningen säger mig ingenting som jag vill dra några slutsatser ifrån.
Jag tolkar beskrivningen som att någon byglat över jordfelsbrytaren. Den som gjort detta har dock endast byglat faserna från ingång till utgång men inte nollan. Så när jordfelsbrytaren är frånslagen är enda vägen för strömmen via jordfelet i anläggningen om den inte skall gå mellan faser. Om det är hur det var kopplat så är det inte konstigt att saker gått sönder. Men helt tydligt beskrivet är det inte.Bo.Siltberg skrev:
Har jag förstått det rätt?
- Man har ett jordfel som gör att jordfelsbrytaren löser ut.
- För att inte strömmen ska försvinna byglar man förbi jordfelsbrytaren istället för att lösa problemet
- På grund av att man bara byglat faserna får man bakspänning som bränner elektriska prylar när jordfelsbrytaren är avlagen
Korrekt?
- Man har ett jordfel som gör att jordfelsbrytaren löser ut.
- För att inte strömmen ska försvinna byglar man förbi jordfelsbrytaren istället för att lösa problemet
- På grund av att man bara byglat faserna får man bakspänning som bränner elektriska prylar när jordfelsbrytaren är avlagen
Korrekt?
Förstås. Assumption is the Grand Mother of every fack app, hur nu detta uttrycks på svenska?MathiasS skrev:Det jag försöker säga är att ni här i tråden drar slutsatser från vad som skrivits som det inte finns underlag för i det som skrivits. Därför blir det lite konstigt att ta till de stora bokstäverna - en elektriker har ju varit på plats och missar förstås inte ett nollfel eller symptom på det även om TS inte beskrivit det arbetet explicit här.
I de flesta andra trådar är det frid och fröjd om bara Elektrikern varit på plats, men tydligen inte i detta fall.
Lajkat av sex, till och med självaste @Nyfniken, vi andra skulle bara stå tysta och veta vår plats.
Skönt det löste sig till slut i alla fall.
Bra med återkoppling, som sagt.
Liknande trådar
-
Gammalt insektsangrepp, låta vara eller inte?
Lösvirke & Timmerhus -
Små sprickor i fasad - låta dom vara eller försöka åtgärda på något vis?
Fasad -
Bästa sätt att gå från strukturtapet till släta väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Eviga fråga om spackling skarv i papperstapet eller låta bli?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skulle ni ringa en reparatör eller en elektriker?
El