25 821 läst · 81 svar
26k läst
81 svar
Låta elektriker gå över all el i huset?
Jag säger pass - jag var aldrig inblandad i detaljerna, men huvudsäkring sitter vad jag tror i tomtgräns utomhus på luftledningsstolpen. Var mätaren sitter vet jag faktiskt inte, misstänker i stolpen för jag har inte sett nån inomhus. Efter stolpen finns 3 hus på tomten som alla får el och har egna undercentraler, men jag tror nån central i huset är huvudcentral. Hela felet låg iallafall som jag förstår "i stolpen" och det som var dåligt draget var det som elbolaget ägde. De hade haft glappande faser tidigare, och varför man inte såg över hela installationen då är ett mysterium. Elbolaget tog på sig hela skadan och det hade de nog inte gjort om det var efter huvudsäkringen. Två av husen har ny el sen 20 år och är dragna av samma elektriker som felsökte och ringde in elbolaget.pacman42 skrev:Nollfel i stolpen? Har de nolla in i huset från stolpen alltså? Min nolla sitter fastskruvad i jordplinten i inkommande skåp i husväggen.
Det var inte ett jordfel de hade i stolpen? Det verkar mer troligt. Eller beror det på hur gammalt huset är? Även grannen har bara fyra ledare från stolpen som står vid vår gemensamma tomtgräns.
Katastrof!pacman42 skrev:
Hur kunde elektrikern missa detta, var det intermittent och ledde när denne gjorde sina tester kanske?
Aluminium är en lömsk metall på det sättet, därför behövs det göras en långtidmätning ifall inledande optiska besiktningar, isolationsprovningar och kontinuitetsmätningar visat på en bra anläggning.
Men som regel brukar dylika fel hittas i detta första svep.
Nu pratar vi ju om ett annat case än TS case. Det var problem med nån fas som glappade. Sen brann ett par småsaker upp, kylen gick. Under några månader. Mina föräldrar bytte saker. Elektrikern var där och sa att elbolaget borde komma ut. Elbolaget var där och efterdrog plintarna. . Minns att morsan ringde och frågade, nu har "modemet" gått igen, vad ska vi göra (åskan BRUKAR ta det då och då). Sen brakade det lös dan efter och allt brann på nån dag, värmepump, den nya kylen, 2 micro, massor av väggvårtor, spisen. Ja, vad brann inte. Om jag förstod rätt var elektrikern där asap, och ville ha dit elbolaget. De ville inte. Då tror jag farsan sa att elektrikern sagt; då byter jag alla kundens saker så får ni ersätta dem igen om felet är ert. Då kom de ut direkt och konstaterade det var deras fel, efter det så funkade det vad jag förstår mkt bra förutom att farsan fick ligga ute med typ 100.000 för allt som brann. Men han fick allt ersatt. Så, elektrikern missade nog inget, men att elbolaget missade detta när de drog en fas, det är ju skandal!E El-Löken66 skrev:Katastrof!
Hur kunde elektrikern missa detta, var det intermittent och ledde när denne gjorde sina tester kanske?
Aluminium är en lömsk metall på det sättet, därför behövs det göras en långtidmätning ifall inledande optiska besiktningar, isolationsprovningar och kontinuitetsmätningar visat på en bra anläggning.
Men som regel brukar dylika fel hittas i detta första svep.
Jag fick en elektriker som gjorde ett par klumpiga dragningar i mitt badrum i samband med renovering. Han kunde inte ens installera ett Lvi element. Där det fanns möjlighet att att även installera en fjärde styrledning. Han rådgjorde med sin chef. Och båda ansåg att jag skulle köpa ett annat nytt element. Även fast jag förklarade med hjälp av instruktionen. Så ville han inte installera elementet.
En sådan med så låg nivå skulle jag inte låta få felsöka mitt hem.
Så om du ska göra det. Låt en som du får förtroende för göra felsökningen. Annars kan det mycket väl bli dyrare.
.
En sådan med så låg nivå skulle jag inte låta få felsöka mitt hem.
Så om du ska göra det. Låt en som du får förtroende för göra felsökningen. Annars kan det mycket väl bli dyrare.
.
Jag har inte läst alla inlägg, men såg att ditt hus är från 1936.
Jag köpte vårt nuvarande hus 2003, det byggdes samtidigt med ditt, slutet av 1930talet
Alla gamla elledningar har bytts ut men järnrören är kvar. Det går utmärkt att använda dem istället för att riva väggar och dra plaströr/slang. Ny central och jordfelsbrytare.
Jobbet utfördes av certifierad elektriker.
Jag skulle inte drömma om att behålla en enda ledning, när jag skulle byta en strömbrytare så märkte jag att isoleringen var spröd och ramlade av vid minsta beröring...
Jag köpte vårt nuvarande hus 2003, det byggdes samtidigt med ditt, slutet av 1930talet
Alla gamla elledningar har bytts ut men järnrören är kvar. Det går utmärkt att använda dem istället för att riva väggar och dra plaströr/slang. Ny central och jordfelsbrytare.
Jobbet utfördes av certifierad elektriker.
Jag skulle inte drömma om att behålla en enda ledning, när jag skulle byta en strömbrytare så märkte jag att isoleringen var spröd och ramlade av vid minsta beröring...
Redigerat:
Mina föräldrar drog om elen efter några år av "spökerier" i sitt hus från 1920. Förutom torkade tygledare hittade elektrikerna övertapetserade dosor med strömförande sladd som en gång varit tejpade, även de torkade. Inte konstigt att säkringar och jordfelsbrytare löste ut. Mycket i järnrör. Att felsöka för att göra punktinsatser hade blivit minst lika dyrt som att dra om allt.
När vi köpte vårat hus 2006 så blixtrade det lite var och varannan gång man satt nåt i uttagen, det gick ofta sönder lampor mm. Vid omdränering 2014 så grävde de av ingående strömkabel och efter flertalet lagningsförsök av elbolaget (nollfell) så drog de helt ny kabel in till oss och sen dess har vi aldrig haft några problem med elen. så även om nollan inte var helt av innan så blev det massa knasiga fel.
Jodå han vet precis vad han pratar om! All elmaterial har begränsad livslängd och en total översyn verkar mycket klokt. Räcker med en halvmeter äldre tygkabel som är svår att byta ut för att det skall brinna... en tvåledare med fas och nolla hjälper inte med jordfelsbrytare vid fel. Så gå över hela elanläggning för status.E El-Löken66 skrev:
Det låter nästan som ålder på huset jag hamnade i förra året. Kunden ringde och ville ha ett smärre fel åtgärdat - ett typisk 5-minutersjobb - tänkte jag. Så jag tog med mig en "skruvmejsel" och åkte över.
Men hela installationen med de gamla tygkablarna var en fullständig katastrof - med ex vis naket hängande trådar ut i takdosorna - så det blev en komplett elsanering.
Har man de gamla tygkablarna sittande i väggarna - är det inte mycket att be för - och man får samtidigt ordning på alla mystiska problem.
Så mitt råd till fastighetsägaren var - ring en riktig elektriker. Dessvärre lyckades han övertyga mig om att det var mig han skulle komma att ringa (jag hade planerat en del annat) - men så blev det.
Men hela installationen med de gamla tygkablarna var en fullständig katastrof - med ex vis naket hängande trådar ut i takdosorna - så det blev en komplett elsanering.
Har man de gamla tygkablarna sittande i väggarna - är det inte mycket att be för - och man får samtidigt ordning på alla mystiska problem.
Så mitt råd till fastighetsägaren var - ring en riktig elektriker. Dessvärre lyckades han övertyga mig om att det var mig han skulle komma att ringa (jag hade planerat en del annat) - men så blev det.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Det är inte säkert att loggern hittar felet ..... troligen inte.Mikael_L skrev:
En bränd nollskruv, eller kabel i elcentral med intermittent problem är inte alltid lätt att hitta.
Att en "elektriker går igenom all el i huset" är inte garanti att allt blir rätt, det kan komma nya fel ....eller att gamla jordfel dyker upp....
Att börja med att sätt upp några jordfelsbrytare (fler än 1) skadar aldrig.
Kontrollera om varmgång i kablar/kontakter/dosor till spis, bastu och andra högförbrukare.
Dra åt muttrar och skruvar på inkommande anslutningar och i centraler.
Någon form av larm/indikering om en huvudsäkring löser ut.
Tygkablar är ofarliga så länge man inte rör dem ..... samma sak med EDIL och blykablar.
Men om du lämnar in bilen på verkstad för att bromsarna tar dåligt och de byter däcken, blir du då nöjd?S sketchup skrev:Jodå han vet precis vad han pratar om! All elmaterial har begränsad livslängd och en total översyn verkar mycket klokt. Räcker med en halvmeter äldre tygkabel som är svår att byta ut för att det skall brinna... en tvåledare med fas och nolla hjälper inte med jordfelsbrytare vid fel. Så gå över hela elanläggning för status.
Även om de faktiskt började bli rätt slitna.
Sant att det inte alltid är lätt att hitta dessa smygande fel.C claesborjesson skrev:Det är inte säkert att loggern hittar felet ..... troligen inte.
En bränd nollskruv, eller kabel i elcentral med intermittent problem är inte alltid lätt att hitta.
Att en "elektriker går igenom all el i huset" är inte garanti att allt blir rätt, det kan komma nya fel ....eller att gamla jordfel dyker upp....
Att börja med att sätt upp några jordfelsbrytare (fler än 1) skadar aldrig.
Kontrollera om varmgång i kablar/kontakter/dosor till spis, bastu och andra högförbrukare.
Dra åt muttrar och skruvar på inkommande anslutningar och i centraler.
Någon form av larm/indikering om en huvudsäkring löser ut.
Tygkablar är ofarliga så länge man inte rör dem ..... samma sak med EDIL och blykablar.
Desto viktigare då att verkligen anstränga sig och göra allt i sin väg då det letas.
Såklart kan det ju vara så att loggaren inte hittar någon avvikelse även efter några veckor.
Men då har ju ändå allt gjorts som kunnats, skulle ändå felet komma efter några månader eller år får det väl anses vara ett nytt fel.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Du skall nog inte vara så snabb i dina kommentarer, "citat från El-Löken":E El-Löken66 skrev:
Låter som den elektrikern inte vet vad hen pratar om.
Du behöver hitta en som kan hitta fel stället istället för att byta fungerande delar till höger och vänster.
Att hitta fel är som sagt inte så lätt, men man kan minimera orsaker och följdverkningar, alltid lite olika från fal till fall.
Vanliga problem idag:
Huvudsäkringarna går och kunden förstår inte vad som händer.
En gammal porslinsäkring löser ut men den "röda ploppen" sitter kvar.
Jordfelsbrytaren löser varje gång det regnar.
Jordfelsbrytaren är förbikopplad men "löser" när man trycker på testknappen.
Jordskruven sitter löst.
Elpatronen till pannan är sönderbränd och går bara på 2 faser.
Ingen jordfelsbrytare i garaget, utebelysningen och uteplatsen.
Spänningsatt kabel avklippt och ligger öppet någonstans (säkringen skruvades ut vid tillfället men sattes tillbaks några år senare).