25 822 läst · 81 svar
26k läst
81 svar
Låta elektriker gå över all el i huset?
jag tycker elektrikern ger ett bra råd i att det du radat upp bör åtgärdas. Det ger stark indikation att annat är utfört fel. Som andra pratat om är nollsläpp en teori. Ett ställe jag var på så var en hel neutralplint oinkopplad, så alla grupper på den plinten fick sin nollpunkt genom en inkopplad manteljord i en fyrledare till värmepatronen. De stackars kardelerna hade levt ett hårt liv..S sladdbarn skrev:
men efter det så höll t.ex glödlampor betydligt längre.
det är en förhastad slutsats. Om du/ni igen läser beskrivningen av felen som TS lämnat så ser du att det gott och väl lämnar öppen dörr för tex nollfel, även om det inte använts som exempel på sådant som var fel.H hempularen skrev:
Tycker fokus verkar ligga fel, elektriker har varit på plats utan att ringa in varför saker och ting går sönder och pratar istället om allmänt underhåll.MathiasS skrev:
Det kan ju såklart vara som så att TS missuppfattat men i beskrivningen som ges i TS så pratas det inget om varför saker går sönder vilket ju var anledningen till att försäkringsbolaget rekommenderade elektriker.
Nu kan ju felet vara intermittent men som du ser i tråden verkar inte standardåtfärder vidtagits, har nätägare undersökt sin del, förutsätter att elektrikern gått genom sin del, sen blir nästa steg att mäta spänningar och strömmar ett par dagar.
Det finns en mängd saker TS borde underrättas om först och i andra hand gamla trådar samt hempul med mera. Men detta förstör ju inte en mängd saker över natten.
EXAKT så skulle jag gjort, i den ordningen.S SueCia skrev:
Även kompletterat med lite slingimpedansmätningar ut mot nätägarens station, för att kolla så mycket jag kan på den sidan.
Och punkt 1 är alltså att kolla PEN och N anslutningar överallt, vid mätaren, vid centraler och undercentraler etc.
Och fann jag inget fel så skulle jag sätta upp loggern i en vecka eller så ...
Precis, prio 1.Mikael_L skrev:EXAKT så skulle jag gjort, i den ordningen.
Även kompletterat med lite slingimpedansmätningar ut mot nätägarens station, för att kolla så mycket jag kan på den sidan.
Och punkt 1 är alltså att kolla PEN och N anslutningar överallt, vid mätaren, vid centraler och undercentraler etc.
Och fann jag inget fel så skulle jag sätta upp loggern i en vecka eller så ...
När allt detta är utrett och ingen personfara kan konstateras så kan ju gärna offert på utbyte av uttjänta delar upprättas.
Det finns ju en ganska stor risk att man får någon som inte kan felsöka det verkliga problemet som orsakar skador på ansluten utrustning ifall man tar dit vilken random elektriker som helst.
Utan att det blir någon som går runt och pekar på ojordade uttag och dåligt klamrade kablar och menar på att de måste bytas ...
Utan att det blir någon som går runt och pekar på ojordade uttag och dåligt klamrade kablar och menar på att de måste bytas ...
Det jag försöker säga är att ni här i tråden drar slutsatser från vad som skrivits som det inte finns underlag för i det som skrivits. Därför blir det lite konstigt att ta till de stora bokstäverna - en elektriker har ju varit på plats och missar förstås inte ett nollfel eller symptom på det även om TS inte beskrivit det arbetet explicit här.E El-Löken66 skrev:Tycker fokus verkar ligga fel, elektriker har varit på plats utan att ringa in varför saker och ting går sönder och pratar istället om allmänt underhåll.
Det kan ju såklart vara som så att TS missuppfattat men i beskrivningen som ges i TS så pratas det inget om varför saker går sönder vilket ju var anledningen till att försäkringsbolaget rekommenderade elektriker.
Nu kan ju felet vara intermittent men som du ser i tråden verkar inte standardåtfärder vidtagits, har nätägare undersökt sin del, förutsätter att elektrikern gått genom sin del, sen blir nästa steg att mäta spänningar och strömmar ett par dagar.
Det finns en mängd saker TS borde underrättas om först och i andra hand gamla trådar samt hempul med mera. Men detta förstör ju inte en mängd saker över natten.
I de flesta andra trådar är det frid och fröjd om bara Elektrikern varit på plats, men tydligen inte i detta fall.
Moderator
· Stockholm
· 52 735 inlägg
Jag skulle inte säga att en elektriker förstås inte missar ett nolksläpp. Jag har träffat på flera sådana som inte har en aning om nollsläpp. ”Klart nollan i centralen måste vara ansluten, annars fungerar det ju inte, men det kan inte bli farligt”, citat från en elektriker på en av Sveriges största elinstallationsfirmor. Och jag har hört liknande från fler. Givetvis inte någon med egen behörighet, en som troligen skolkade eller sov sig igenom utbildningen.MathiasS skrev:Det jag försöker säga är att ni här i tråden drar slutsatser från vad som skrivits som det inte finns underlag för i det som skrivits. Därför blir det lite konstigt att ta till de stora bokstäverna - en elektriker har ju varit på plats och missar förstås inte ett nollfel eller symptom på det även om TS inte beskrivit det arbetet explicit här.
I de flesta andra trådar är det frid och fröjd om bara Elektrikern varit på plats, men tydligen inte i detta fall.
Det gäller att få ut rätt folk på en felsökning.
Redigerat:
Om man kommer till ett hus där allt är totalt hempul som beskrivs ovan så kan jag förstå att man rekommenderar att byta allt. Att felsöka elcentral och kolla att plintarna är dragna känns ju rimligt och som ett separat problem, men ytterligare felsökning om allt är utdömt känns ju lite bortkastade pengar. Om den elektriker som är ditkallad är kompetent och effektiv kan vi ju inte ha en aning om och så är det ju alltid, så bästa tips är väl som sagt att ha en elektriker man kan lita på.
Som sagt kan detta nollefelet vara intermittent.MathiasS skrev:Det jag försöker säga är att ni här i tråden drar slutsatser från vad som skrivits som det inte finns underlag för i det som skrivits. Därför blir det lite konstigt att ta till de stora bokstäverna - en elektriker har ju varit på plats och missar förstås inte ett nollfel eller symptom på det även om TS inte beskrivit det arbetet explicit här.
Det kanske bara existerat en mycket kort period. Men om det inte hittas och åtgärdas så kommer det igen.
Det är fullt möjligt att elektrikern skött sig. Men som jag tolkar TS inledande inlägg har inte den informationen i såna fram nått hen.
Då vi pratar om två olika saker.
Vore nollefelet, eller vad det nu kan vara, åtgärdat, så hade det inte nämnts i TS utan frågorna hade kretsat kring det nödvändiga underhållet.
Kvarstår felet och fortfarande inte är hittat finns ingen mening att fokusera på underhållet, eller jo, det gör det men saker och ting bör tas i rätt ordning.
Alternativet är att det faktiskt inte var en mängd saker som gick sönder samtigt men då till och med försäkringsbolaget reagerar så känns det osannolikt.
Så tolkar jag det hela i vart fall men vi får väl se vad TS säger.
Om average-Joe-elektrikern inte vet vad ett nollfel är så har vi iallafall MYCKET större problem än att några svenssons hemmapular lite el ett par gånger om året, så det är ju skönt att vi aldrig behöver ha den diskussionen på forumet framöver.....H hempularen skrev:Jag skulle inte säga att en elektriker förstådd inte missar ett nolksläpp. Jag har träffat på flera sådana som inte har en aning om nollsläpp. ”Klart nollan i centralen måste vara ansluten, annars fungerar det ju inte, men det kan inte bli farligt”, citat från en elektriker på en av Sveriges största elinstallationsfirmor. Och jag har hört liknande från fler. Givetvis inte någon med egen behörighet, en som troligen skolkade eller sov sig igenom utbildningen.
Det gäller att få ut rätt folk på en felsökning.
Jag tycker bara det verkar gå lite troll i El-trådarna nuförtiden. Många stora ord och katastrofscenarier.
Är det hemmapulat så är det DET som är felet och man ska ringa en riktig elektriker.
Är det en elektriker som gjort jobbet så är inte det heller bra för man måste hitta RÄTT elektriker som har grundkunskaper i ämnet.
I detta fall räcker det ju med att be TS att ställa ett par kontrollfrågor till elektrikern "vad var orsaken till att diverse apparater gick sönder och har du uteslutit ett nollfel". Därefter är ju ansatsen från elektrikern helt rimligt för ett sådant gammalt hus, man behöver se över *allt*.
Ja det är en bra sammanfattning, och denna föranleder EN eller TVÅ kontrollfrågor till elektrikern, det finns ingen anledning att dra slutsater hit och dit om vad som inte gjorts när vi helt enkelt inte vet något om det. Kotrollfråga till elektrikern, pause, omstart av tråden när svaret finns.E El-Löken66 skrev:Som sagt kan detta nollefelet vara intermittent.
Det kanske bara existerat en mycket kort period. Men om det inte hittas och åtgärdas så kommer det igen.
Det är fullt möjligt att elektrikern skött sig. Men som jag tolkar TS inledande inlägg har inte den informationen i såna fram nått hen.
Då vi pratar om två olika saker.
Vore nollefelet, eller vad det nu kan vara, åtgärdat, så hade det inte nämnts i TS utan frågorna hade kretsat kring det nödvändiga underhållet.
Kvarstår felet och fortfarande inte är hittat finns ingen mening att fokusera på underhållet, eller jo, det gör det men saker och ting bör tas i rätt ordning.
Alternativet är att det faktiskt inte var en mängd saker som gick sönder samtigt men då till och med försäkringsbolaget reagerar så känns det osannolikt.
Så tolkar jag det hela i vart fall men vi får väl se vad TS säger.
Håller inte med om att kontrollfrågor ska behöva ställas, däremot är det väldigt viktigt att beskriva exakt vad som gått sönder och när.MathiasS skrev:
Då mina föräldrar haft nollfel och haft en bra elektriker (farsan har sålt IT-system åt bla elektriker halva livet så han har träffat många och jag tror han lyckas välja någon av de bra elektrikerna) så var det vad jag förstår inte helt enkelt med det nollfel de hade, då det låg utanför anläggningen (tror i stolpen) så elektrikern var tvungen att kontakta elbolaget. Så helt enkelt behöver det nog inte vara. Att däremot felsöka och konstatera att det sannolikt är ett nollfel tycker jag en elektriker borde kunna göra.
Att man bara ska laga nollfelet och sen leva vidare på fast installation med lampsladdar känns ju helt orimligt och oansvarigt.
Men ett nollfel kan ju innebära stora risker, så det måste åtgärdas asap (om det är det) medan det andra jobbet troligen bör tas fram offert och planeras in - och sannolikt bli rejält dyrt och innebära val av vilka uttag man ska ha osv. Det gör väl att man bör ha en elektriker som är bra på att kommunicera och som kan lämna en vettig offert på hela jobbet, det känns som den viktigaste punkten tycker jag. Nollfelet kostar troligen nån tusenlapp att fixa (och det förvånar att om det var det att de inte kontrolldrog plintarna redan vid första besöket, men som sagt kan ju vara utanför anläggningen). Att byta el i ett helt hus kan ju kosta 100.000.
Att man bara ska laga nollfelet och sen leva vidare på fast installation med lampsladdar känns ju helt orimligt och oansvarigt.
Men ett nollfel kan ju innebära stora risker, så det måste åtgärdas asap (om det är det) medan det andra jobbet troligen bör tas fram offert och planeras in - och sannolikt bli rejält dyrt och innebära val av vilka uttag man ska ha osv. Det gör väl att man bör ha en elektriker som är bra på att kommunicera och som kan lämna en vettig offert på hela jobbet, det känns som den viktigaste punkten tycker jag. Nollfelet kostar troligen nån tusenlapp att fixa (och det förvånar att om det var det att de inte kontrolldrog plintarna redan vid första besöket, men som sagt kan ju vara utanför anläggningen). Att byta el i ett helt hus kan ju kosta 100.000.
Nollfel i stolpen? Har de nolla in i huset från stolpen alltså? Min nolla sitter fastskruvad i jordplinten i inkommande skåp i husväggen.J JohanLun skrev:Då mina föräldrar haft nollfel och haft en bra elektriker (farsan har sålt IT-system åt bla elektriker halva livet så han har träffat många och jag tror han lyckas välja någon av de bra elektrikerna) så var det vad jag förstår inte helt enkelt med det nollfel de hade, då det låg utanför anläggningen (tror i stolpen) så elektrikern var tvungen att kontakta elbolaget. Så helt enkelt behöver det nog inte vara. Att däremot felsöka och konstatera att det sannolikt är ett nollfel tycker jag en elektriker borde kunna göra.
Det var inte ett jordfel de hade i stolpen? Det verkar mer troligt. Eller beror det på hur gammalt huset är? Även grannen har bara fyra ledare från stolpen som står vid vår gemensamma tomtgräns.