25 822 läst · 81 svar
26k läst
81 svar
Låta elektriker gå över all el i huset?
2st fel.
fel 1 Något som gjort att saker gått sönder.
fel 2. Anläggningen har stora brister i underhåll.
Dessa fel skulle teoretiskt vara samma men det tror jag inte och tydligen inte du heller.
Som denna tråd har urartat som många andra på senare tid tro jag att TS har slutat läsa och går till något annat forum snart.
fel 1 Något som gjort att saker gått sönder.
fel 2. Anläggningen har stora brister i underhåll.
Dessa fel skulle teoretiskt vara samma men det tror jag inte och tydligen inte du heller.
Som denna tråd har urartat som många andra på senare tid tro jag att TS har slutat läsa och går till något annat forum snart.
Lycka till med din attityd, tvivlar inte en sekund på att du charmar de allra flestaE El-Löken66 skrev:Ja, synd för TS.
Försökte faktiskt bara hjälpa hen att vinna mer kunskap.
Men det är inte lätt att veta ut eller in då all denna producerade text ska gås genom.
Får medge att detta med försäkringsbedrägeri nog är ganska osannolikt, det är nog inte konstigare än att TS elektriker gått på bygge några år och nyinstallaterat som Brallisen84 och därmed saknar kunskap i grundläggande felsökning.
TS svärfar hade kunnat berätta att anläggningen var utdaterad och hempulad, behövs ingen elektriker för detta.
Hej. Kolla att alla faser kommer till din fastighet och skyddsjorden inte att förglömma, har den dålig kontakt någon gång så får all din påkopplade utrustning 380 V och då mår all utrustning med 240 V fasspänning dåligt ja utrustning med metallskal kan bli livsfarlig.
Dom har ju haft en elektriker där som har felsökt. Är inte de sakerna bland det allra första man alltid kontrollerar?Roy L skrev:
Sen har vi ju faktiskt 400 V huvudspänning i Sverige sen drygt 30 år tillbaks...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 142 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 142 inlägg
useless skrev:
Vi kan nog vara ganska överens om att matematiken inte går ihop med 380V huvudspänning och 240V fasspänning iallafall
Hej, nå är ingen professor inom ämnet men har hört om några ggr när skyddsjorden skadats eller fått löskontakt. T.ex. på tillfälliga campingområden var många husbilar varit kopplade till elcentraler vars ledningar legat på marken så hade flera bilars elektronik skadats när skyddsjorden brustit. Och har man luftburna ledningar till sin fastighet så kan någon kopplingspunkt vara skadad en bit i från fastigheten att skyddsjord saknas till och från t.ex. pga vinden.
Alltså, läser du själv vad du skriver?E El-Löken66 skrev:
Det du skriver är ju precis vad elektrikern rekommenderade som du i första svaret menar på att elektrikern inte vet något om.E El-Löken66 skrev:
En översyn är väl i högsta grad lämpligt, även om möjligheten finns att det varit fel i nätägarens nät så borde fler vara drabbade.
Antar att du aldrig gjort en dylik felsökning och heller inte förstår vad jag pratar om.X xLnT skrev:
Då får du helt enkelt lita till vad proffsen säger.
Och då syftar jag inte till den som varit på plats här givet att informationen i TS stämmer.
Det är skrattretande att du slår dig för bröstet och kallar dig proffs givet dina två svar jag citerat.E El-Löken66 skrev:
Du skriver mycket text men får inte så mycket sagt.
Av din text framgår att du överhuvudtaget inte vet vad du pratar om gällande den tekniska biten.X xLnT skrev:
Varför då skriva?
Jag är per definition proffs på detta, ja, och har hittat mängder av nollefel i mitt liv. Jag skulle aldrig lämna en anläggning på det viset utan att vara 100% säker på att inget fel kvarstod.
Det är inte upp till dig, vill inte kunden att du gör något, hade du tänkt tvinga dig till det?E El-Löken66 skrev:Av din text framgår att du överhuvudtaget inte vet vad du pratar om gällande den tekniska biten.
Varför då skriva?
Jag är per definition proffs på detta, ja, och har hittat mängder av nollefel i mitt liv. Jag skulle aldrig lämna en anläggning på det viset utan att vara 100% säker på att inget fel kvarstod.
Mycket märkligt agerande.
Dumheter. En elinstallatör har ett ansvar, sätter denne sig på tvären och lämnar en farlig anläggning i händerna på små barn blir det en anmälan till ESV och den lokala nätägaren så kan hen vara utan spänning tills det är ordnat.X xLnT skrev:
Du kanske inte har något ansvar för något i ditt liv men ser Elinstallatören en fara för tredje hen är det dennes skyldighet att inte lämna det så.
Måste säga att det börjar bli tröttsamt att dividera med dig då du uppenbarligen har enorma kunskapsluckor så Höj nivån eller acceptera en Ignore.
Vi kan lämna det där, jag har sagt min åsikt och du din.E El-Löken66 skrev:Dumheter. En elinstallatör har ett ansvar, sätter denne sig på tvären och lämnar en farlig anläggning i händerna på små barn blir det en anmälan till ESV och den lokala nätägaren så kan hen vara utan spänning tills det är ordnat.
Du kanske inte har något ansvar för något i ditt liv men ser Elinstallatören en fara för tredje hen är det dennes skyldighet att inte lämna det så.
Måste säga att det börjar bli tröttsamt att dividera med dig då du uppenbarligen har enorma kunskapsluckor så Höj nivån eller acceptera en Ignore.