Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig med kvalificerade gissningar kring vad som är görbart.
Har idag 240 i tak med kall vind (27 graders vinkel, snö zon 1.5, betongpannor). Vill öppna upp och sätta stora takfönster från ena ytterväggen och 3 takstolsfack bort. Det är ungefär 330cm.
Vill helst inte ha 2 synliga tankstolar i öppningen.
Går det lasta av på något smidigt sätt för att få bort en eller helst två talstolar? (Helst utan nockbalk och pelare och utan att riva halva taket)
Misstänker att man måste sätta nockbalk och pelare. Att sätta en pelare rakt under en ny nockbalk är inte ett alternativ. Man skulle kunna sätta en pelare cirka 60cm förskjutet från nocken. Men kan det gå rent konstruktionsmässigt eller drömmer jag bara?
Vänligen, Fredrik
Hoppas någon kan hjälpa mig med kvalificerade gissningar kring vad som är görbart.
Har idag 240 i tak med kall vind (27 graders vinkel, snö zon 1.5, betongpannor). Vill öppna upp och sätta stora takfönster från ena ytterväggen och 3 takstolsfack bort. Det är ungefär 330cm.
Vill helst inte ha 2 synliga tankstolar i öppningen.
Går det lasta av på något smidigt sätt för att få bort en eller helst två talstolar? (Helst utan nockbalk och pelare och utan att riva halva taket)
Misstänker att man måste sätta nockbalk och pelare. Att sätta en pelare rakt under en ny nockbalk är inte ett alternativ. Man skulle kunna sätta en pelare cirka 60cm förskjutet från nocken. Men kan det gå rent konstruktionsmässigt eller drömmer jag bara?
Vänligen, Fredrik

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här vill jag göra ett "hål" med takfönster (som på bilden). Strecken är nuvarande takstolar som jag skulle vilja bli av med (en eller helt bägge).
Klumpen till höger är cirka 60cm från taknockens centrum och går ned till en stödmur i källaren av 25cm betonghålsten. Träbjälklag i övrigt. Spännvidden för nuvarande takstolar är ~840cm.
I see you want to expose more than half of the ceiling. The blue arrow points to the ridge line, right? It complicates the solution a bit, but not just a bit.
Now:
Future:

Logga in
Skapa konto
Now:

Logga in
Skapa konto
Future:

Logga in
Skapa konto
Thanks! Yes. Blue arrow is where ridge line is.S sturnus skrev:
Any feeling for how complicated/costly this would be?
Especially comparing the two options ie installing windows but keeping the current W beams (not the prettiest). Vs the setup drawn
The drawn proposal assumes the use of old trusses (blue elements). They will have to be reinforced by hammering in the appropriate square timber from the side (look for new model). And then finished with plaster or panels, so their appearance does not matter.

Logga in
Skapa konto
Sorry. It’s 840 total length (including the part that extends outside the house). Internal wall to wall is 710cm.
(To make it more complex I’m also planning to put a steel beam within the W things to offload one of the walls (ie lifting the W things from “above”) so that I can have windows that stretch all the way to the inner ceiling. It would be a 9m beam. Counting from this steel beam to the other inner wall it would be like 650cm. Note this 9m steel beam is my own guess on how to solve this other problem)
(To make it more complex I’m also planning to put a steel beam within the W things to offload one of the walls (ie lifting the W things from “above”) so that I can have windows that stretch all the way to the inner ceiling. It would be a 9m beam. Counting from this steel beam to the other inner wall it would be like 650cm. Note this 9m steel beam is my own guess on how to solve this other problem)
Populärt i forumet
-
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Tak & Vind -
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Tak & Vind -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind -
Fågelskydd skorsten
Tak & Vind