Jag skall montera expations kortet E652 under central kortet och jag antar att fjädrarna skall bort till tamper då på fram och bak sida
Men är det någon av switcharna som skall ändras då ?
 
Hej!
Jag har ett nyinstallerat SPC 4320.320-L1 med firmware 3.6.6.
Alla detektorer är trådlösa. Det enda som är trådat är map, siréner och kameror. Allt fungerar som tänkt förutom kamerorna.

Jag har två IP-kameror. SPC CCMS2010-IR. Dessa önskar jag att de endast visar bild/video i SPC Connect appen när systemet är pålarmat alternativt efter att larm är triggat.
Som det är nu visar det bilder/video konstant i appen.

Har gjort kopplingen med två mellanrelä som RilleRock beskrivit tidigare. Tyvärr fungerar det inte för mig.

Vad gör jag för fel?
Använder mig endast av SPC webbgränssnitt. Är det någon inställning på in eller utgång som jag missat där?
I kamerans webbgränsnitt är det så gott som default inställningar. Har jag missat något där?
Tror jag har provat det mesta men nu har jag inget mer att tillgå.

Tack på förhand:)
 
  • Schematisk bild som visar kopplingar mellan SPC-alarmpanel, två mellanreläer och en CCTV-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RilleRock
bygga_bo bygga_bo skrev:
Examensarbete, haha. Tror iofs att du hade klarat en SPC-examen med bravur ändå. Du får be Vanderbilt University (ligger i Nashville, USA) att ordna en utbildning. ”Master of Science in SPC Installation and Programming” hade väl varit något att skriva på visitkortet? ;)

Håller med, lite extra utgångar att leka med är aldrig fel. På tal om det… vill minnas att det finns någon begränsning på hur många utgångar man kan kontrollera via appen för 4320. Siffran fyra ringer någonstans i bakhuvudet. Om så är fallet, kan man själv välja vilka utgångar som kan kontrolleras (tex tre på CA och en på exp.enhet)?

Angående RD låter det som att RTA blir ett bra val för min lilla anläggning. Tack för din hjälp!
Haha
Har redan gått Vanderbilts expertutbildning för SPC i Solna i April detta året.
Kunde det mesta redan :geek:

Antalet 4 är mapping gates då de är dessa som syns i app.

Sen kan en mg styra flera utgångar i systemet.
Kvittar om de sitter på CA eller på xbus.
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
RilleRock
R RickardAP skrev:
Jag skall montera expations kortet E652 under central kortet och jag antar att fjädrarna skall bort till tamper då på fram och bak sida
Men är det någon av switcharna som skall ändras då ?
Bygla JP1 vid fjädern så förbikopplar du sab.

Närbild av ett kretskort med komponenter och en fjäder vid bygeln JP1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
... och JP6 för förbikoppling av bakre "tamper".
 
RilleRock RilleRock skrev:
Om man följer anvisningarna så funkar det men antar att det inte var svaret du ville ha.

Iomed du testat flera kopplingar så undrar jag om du har konfigurerat om xbus efter varje försök?
När man konfigurerar om xbus så söker man om efter nya enheter på bus.

Jodå, manualen har jag läst.

Nu försöker jag koppla det i en stjärnkonfiguration.

CA 1AB -> MAP 1AB
CA 1AB -> EXP 1AB

MAP:en står bara och blinkar, expansionsenheten är helt död.
Jag konfigurerar om XBUS vid varje omkoppling och prövat olika alternativ med öppen/sluten slinga, manuell/automatisk tilldelning.

Om jag kopplar in enheterna en i taget så fungerar de.
Däremot skriver de något om en termineringsbygel som ska tas bort vid stjärnkoppling. Var sitter den och hur ser den ut isf?

Har även försökt mig på en slinga utan att lyckas.

CA 1AB -> EXP 2AB, 1AB -> MAP 2AB, 1AB -> CA 2AB
 
R robster1 skrev:
Hej!
Jag har ett nyinstallerat SPC 4320.320-L1 med firmware 3.6.6.
Alla detektorer är trådlösa. Det enda som är trådat är map, siréner och kameror. Allt fungerar som tänkt förutom kamerorna.

Jag har två IP-kameror. SPC CCMS2010-IR. Dessa önskar jag att de endast visar bild/video i SPC Connect appen när systemet är pålarmat alternativt efter att larm är triggat.
Som det är nu visar det bilder/video konstant i appen.

Har gjort kopplingen med två mellanrelä som RilleRock beskrivit tidigare. Tyvärr fungerar det inte för mig.

Vad gör jag för fel?
Använder mig endast av SPC webbgränssnitt. Är det någon inställning på in eller utgång som jag missat där?
I kamerans webbgränsnitt är det så gott som default inställningar. Har jag missat något där?
Tror jag har provat det mesta men nu har jag inget mer att tillgå.

Tack på förhand:)
Hej
Lite nyfiken, vilka RD o magnetkontakter anv du? IR-detektor ADM-I12WI eller IR160W6-10
MK finns bara IMKW6-10 som funkar va? Inga problem eller funderingar med dessa som kan vara värt o vidareförmedla?
 
Hej

Som rökdek. har jag HDv3007OS tillsammans med SiWay OPZ-W1-RFM6. IR dek. ADM-I12W1. MK är MKW6-10. Fungerar suveränt
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
RilleRock
xibeca xibeca skrev:
Jodå, manualen har jag läst.

Nu försöker jag koppla det i en stjärnkonfiguration.

CA 1AB -> MAP 1AB
CA 1AB -> EXP 1AB

MAP:en står bara och blinkar, expansionsenheten är helt död.
Jag konfigurerar om XBUS vid varje omkoppling och prövat olika alternativ med öppen/sluten slinga, manuell/automatisk tilldelning.

Om jag kopplar in enheterna en i taget så fungerar de.
Däremot skriver de något om en termineringsbygel som ska tas bort vid stjärnkoppling. Var sitter den och hur ser den ut isf?

Har även försökt mig på en slinga utan att lyckas.

CA 1AB -> EXP 2AB, 1AB -> MAP 2AB, 1AB -> CA 2AB
xibeca xibeca skrev:
Jodå, manualen har jag läst.

Nu försöker jag koppla det i en stjärnkonfiguration.

CA 1AB -> MAP 1AB
CA 1AB -> EXP 1AB

MAP:en står bara och blinkar, expansionsenheten är helt död.
Jag konfigurerar om XBUS vid varje omkoppling och prövat olika alternativ med öppen/sluten slinga, manuell/automatisk tilldelning.

Om jag kopplar in enheterna en i taget så fungerar de.
Däremot skriver de något om en termineringsbygel som ska tas bort vid stjärnkoppling. Var sitter den och hur ser den ut isf?

Har även försökt mig på en slinga utan att lyckas.

CA 1AB -> EXP 2AB, 1AB -> MAP 2AB, 1AB -> CA 2AB
Kör alltid på manuell tilldelning.

Termineringsbyglarna sitter på respektive kort och ser ut som tex JP1 sab.

Har du kontrollmätt så det inte är spänningsfel när allt är inkopplat?
Har trådarna kontakt så de inte är klämda på höljet?
 
R robster1 skrev:
Hej

Som rökdek. har jag HDv3007OS tillsammans med SiWay OPZ-W1-RFM6. IR dek. ADM-I12W1. MK är MKW6-10. Fungerar suveränt
Ok kan man anv den rökdetektorn som siren? Så man slipper köpa en intern siren separat?
 
RilleRock
J jimmyboy_666 skrev:
Ok kan man anv den rökdetektorn som siren? Så man slipper köpa en intern siren separat?
Den som är påverkad kommer låta.

Men du har väl 1 siren?
Då lägger man den på en systemutgång som pulsar vid brand och låter fast vid inbrott.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Den som är påverkad kommer låta.

Men du har väl 1 siren?
Då lägger man den på en systemutgång som pulsar vid brand och låter fast vid inbrott.
Ok vissa trådlösa larm anv rökdeckaren som inomhussiren var därför jag funderade på om det funkade samma på SPC.
 
RilleRock
R robster1 skrev:
Hej!
Jag har ett nyinstallerat SPC 4320.320-L1 med firmware 3.6.6.
Alla detektorer är trådlösa. Det enda som är trådat är map, siréner och kameror. Allt fungerar som tänkt förutom kamerorna.

Jag har två IP-kameror. SPC CCMS2010-IR. Dessa önskar jag att de endast visar bild/video i SPC Connect appen när systemet är pålarmat alternativt efter att larm är triggat.
Som det är nu visar det bilder/video konstant i appen.

Har gjort kopplingen med två mellanrelä som RilleRock beskrivit tidigare. Tyvärr fungerar det inte för mig.

Vad gör jag för fel?
Använder mig endast av SPC webbgränssnitt. Är det någon inställning på in eller utgång som jag missat där?
I kamerans webbgränsnitt är det så gott som default inställningar. Har jag missat något där?
Tror jag har provat det mesta men nu har jag inget mer att tillgå.

Tack på förhand:)
Den kopplingen var inte för ovanstående kamera utan den bilden gjorde jag för en generell kamera därför inte rätt.
Men problemet är inte kopplingen utan
ovanstående kamera kan inte göra den funktionen du önskar oavsett.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Kör alltid på manuell tilldelning.

Termineringsbyglarna sitter på respektive kort och ser ut som tex JP1 sab.

Har du kontrollmätt så det inte är spänningsfel när allt är inkopplat?
Har trådarna kontakt så de inte är klämda på höljet?
Nu har jag hittat byglarna och kopplat bort dem.

Vid inloggning till connect ser allt bra ut.
Stjärnkonfigurerat och manuella id.
Både MAP:en och expansionenheten finns med och jag kan konfigurerar den nya ingångarna.
MEN så fort jag lämnar installatörsläget kraschar allt.
Kopplar jag bort expansionsenheten fungerar allt som förrut dock.

Kontrollmäter vet jag inte hur jag gör riktigt på CA, MAP eller exp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.