I Italiese skrev:
Hej, det verkar som att man inte kan automatisk deltillkoppla i SPC med hjälp av kalender. Varför det? Finns det nåt sätt att göra det så att man slipper aktivera skalskyddet manuellt varje kväll?
Vet inte om det går att skapa en automatisk tillkoppling på en deltillkoppling. Men om det nu inte går så kan du juh enkelt skapa ett nytt område istället för att använda deltillkoppling. Bara att tilldela dom detektorerna du vill ha med i det nya området.
 
Tänkte också på det, men ville undvika skaffa ett nytt område.

En fråga på åtkomst funktion under sektionsattribut. Det står "If checked then an alarm will not be generated by the zone opening if either the entry or exit timer is running. In addition, in NIGHT mode, the zone behaviour changes to that of an ENTRYEXIT zone."

Hur ställer man in night mode så att sektionen ändra till in-/utpasseringssektion?
 
I Italiese skrev:
Hej, det verkar som att man inte kan automatisk deltillkoppla i SPC med hjälp av kalender. Varför det? Finns det nåt sätt att göra det så att man slipper aktivera skalskyddet manuellt varje kväll?
Om du automatiskt vill deltillkoppla ett område kan du göra på följande sätt. (I exemplet används fasta tidpunkter men det går säkert att använda en kalender på motsvarande sätt)

1) Du skapar en händelse (Under avancerat) som triggar tillslag av deltilkopplingen. Kan t.ex bestå av två (OCH)-villkor typ:
Område 1 Tillkoppling Av
Tidstrigger 00.05

Första villkoret förhindrar deltillkoppling om området redan är pålarmat. Du vill ju inte automatiskt larma av om du är bortrest. Andra villkoret fixar en händelsepuls kl 00.05 varje natt

2) Du behöver även en motsvarande händelse som triggar frånslag av deltillkopplingen. Typ:
Område 1 Tillkoppling Av
Tidstrigger 06.00

Första villkoret förhindrar avlarmaning om området är fullt pålarmat. Andra villkoret fixar en händelsepuls kl 06.00 varje morgon.

3) Under Område->Områdestriggers->Händelse kopplar du sedan dessa händelser till det område du vill styra. Ange positiv Kant.

Finns även andra sätt t.ex genom att färrstyra från annat system men då krävs det tilläggsprodukter.

Lycka till
Göran
 
Redigerat:
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Har du återställt krypteringen på spcconnect.com?
Jag reggade ett företagskonto och återställde krypteringen, tack för erbjudandet hursomhelst!

Nu funkar det som det ska. Hoppas inte det blir en vana att den tappar krypteringssync.
Hur funkar det i så fall om man köpt larmet av en larminstallatör, måste man ringa dom stup i kvarten för återställning? Är inte detta en bugg?
 
RilleRock
O olaben skrev:
Jag reggade ett företagskonto och återställde krypteringen, tack för erbjudandet hursomhelst!

Nu funkar det som det ska. Hoppas inte det blir en vana att den tappar krypteringssync.
Hur funkar det i så fall om man köpt larmet av en larminstallatör, måste man ringa dom stup i kvarten för återställning? Är inte detta en bugg?
Tappar man kontakten eller fysiskt kopplar ur kabeln så kan det hända vilket är en säkerhet i systemet.
Händer det stup i kvarten vilket inte är min erfarenhet bör kunden kolla upp sin utrustning/leverantör.
Jag har fiber och den behöver startas om någon gång per år och centralen har larmat för nätverksfel men alltid hoppat igång fint när internet funkar igen utan ha tappat kontakten till connecten.

Har installatöreren knutit panelen till sitt företagskonto kan bara den återställa det.
Är det inte knutet till ett företagskonto eller en användare kan vilket företagskonto som helst återställa det utan att knyta det till sig.
 
RilleRock
bygga_bo bygga_bo skrev:
Efter rekommendationer i tråden tänker jag beställa ett gäng DP721 brandvarnare och koppla dem till SPC 4320 i en vanlig villa. Frågan är bara vilken variant man skall välja, och då tänker jag specifikt på varianterna med (RTA) eller utan (R/RT) automatisk återställning?

Spontant låter det praktiskt/användarvänligt med automatisk återställning. Jag antar att man då bekräftar brandlarmet med kod i MAP, och sedan tystnar larmet tills nästa tillkoppling. Om detektorn inte är triggad då är ”allt som vanligt” igen. Eller?

Utan automatisk återställning är jag med på hur det funkar rent inkopplingsmässigt, men jag antar att det innebär extra interaktion via MAP för att återställa? Nu hoppas jag att brandlarmet aldrig behöver lösa ut, men om det händer vill jag vara säker på att mindre teknikbevandrade familjemedlemmar kan hantera situationen. Ger MAP tillräcklig vägledning så att vem som helst kan fixa det utan att veta något om återställning?

Eller annorlunda uttryckt… vad är egentligen vinsten med manuell återställning i en vanlig villainstallation? Går man miste om något viktigt/vettigt om man kör på varianten med automatisk återställning (RTA)?
Jag hade istället köpt de vanliga då har du möjligheten att välja och istället använt den inbyggda funktionen "Automatisk återställning" på sektionen.

Med detta attribut drar siren igång under tiden sektionen är aktiverad men tystas fort sektionen återställs och inget tryckande behövs på map.
Larmet/återställningen loggas.

Tabell med beskrivningar av larmattribut inklusive "Automatisk återställning" för säkerhetssystem.

Nackdelen är att man kan tro faran är över bara för det tystnar utan att fysiskt kontrollerat läget.

Kör man utan automatisk återställning så trycker man först sin kod för att tysta siren, därefter slår man sin kod igen för att återställa larmet efter man kontrollerat sektionen i fråga.
Det är väldigt enkelt.
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Tittar lite på SPC 4320 för installation på en villa (två våningar med källare, 160kvm). Funderar på följande komponenter:
Central SPC 4320
Kamera CCMS2010-IR 3st (varav 1st. ingår i Ready2View)
Rörelsedetektor Magic PDM-I12 1st. (ingår i Ready2View)
Rörelsedetektor Magic PDM-IXA12T. 2st.
Magnetkontakt MK-440 4 st. (varav 1st. ingår i Ready2View)
Manöverpanel K420 1st. (ingår i Ready2View)
Manöverpanel K421 1st.
Inomhussiren SP203 1st. (ingår i Ready2View)
Batteri 7ah 1st.
Rökdetektor UTC DP721R (med sockel till 700-serien) 3st.
Expansionenhet E652 1st.
Passerbrickor EM IB44 8st.

Har förmodligen alldeles för många frågor, inte minst kring hur svårt det är att fixa programmeringen själv. Men jag börjar med fyra:
- Funkar ovanstående komponenter med husdjur (katt) eller finns det risk för falsklarm. PDM-I12 sätter jag worst case i källaren för att minimera att katten utlöser den.
- Är rökdetektoren good-enough? Har för mig Rillerock rekommenderat den och det väger tungt..
- Siemens / Vanderbilt kamerorna verkar sjukt svåra att få tag på som tillbehör. Ville egentligen haft dom för att få en så enkel installation som möjligt genom att använda Vanderbilts egna grejer. Eller tänker jag fel här? Har tänkt ha dom som komplement där jag har branddetektorer för att kunna verifiera brandlarm med hjälp av dom. Eller larm från rörelsedetektorerna (Magic detektorerna) för den delen.
- Kan jag själv koppla upp detta mot ex Falck eller Securitas för övervakning? (Hade inte tänkt ha fria ryck utan deras 80-100kr tjänst där man betalar per ryck).

Många frågor, långt inlägg, men tacksam för svar. I synnerhet om Rillerock har några minuter över.
 
RilleRock
gol gol skrev:
Om du automatiskt vill deltillkoppla ett område kan du göra på följande sätt. (I exemplet används fasta tidpunkter men det går säkert att använda en kalender på motsvarande sätt)

1) Du skapar en händelse (Under avancerat) som triggar tillslag av deltilkopplingen. Kan t.ex bestå av två (OCH)-villkor typ:
Område 1 Tillkoppling Av
Tidstrigger 00.05

Första villkoret förhindrar deltillkoppling om området redan är pålarmat. Du vill ju inte automatiskt larma av om du är bortrest. Andra villkoret fixar en händelsepuls kl 00.05 varje natt

2) Du behöver även en motsvarande händelse som triggar frånslag av deltillkopplingen. Typ:
Område 1 Tillkoppling Av
Tidstrigger 06.00

Första villkoret förhindrar avlarmaning om området är fullt pålarmat. Andra villkoret fixar en händelsepuls kl 06.00 varje morgon.

3) Under Område->Områdestriggers->Händelse kopplar du sedan dessa händelser till det område du vill styra. Ange positiv Kant.

Finns även andra sätt t.ex genom att färrstyra från annat system men då krävs det tilläggsprodukter.

Lycka till
Göran
Om man inte vill ha autofrånkoppling så kan man i händelse för frånkoppling tex byta ut tidstriggern till en bra placerad IR och välja öppen sektion.
(Sen får man tidsbegränsa händelsen så att den bara fungerar på morgonen så man kan slå en nattpiss).
Så frånkopplas skalskyddet när första person går förbi den på morgonen om man ligger längre på helgen tex.
 
RilleRock
B Biff Tannen skrev:
Tittar lite på SPC 4320 för installation på en villa (två våningar med källare, 160kvm). Funderar på följande komponenter:
Central SPC 4320
Kamera CCMS2010-IR 3st (varav 1st. ingår i Ready2View)
Rörelsedetektor Magic PDM-I12 1st. (ingår i Ready2View)
Rörelsedetektor Magic PDM-IXA12T. 2st.
Magnetkontakt MK-440 4 st. (varav 1st. ingår i Ready2View)
Manöverpanel K420 1st. (ingår i Ready2View)
Manöverpanel K421 1st.
Inomhussiren SP203 1st. (ingår i Ready2View)
Batteri 7ah 1st.
Rökdetektor UTC DP721R (med sockel till 700-serien) 3st.
Expansionenhet E652 1st.
Passerbrickor EM IB44 8st.

Har förmodligen alldeles för många frågor, inte minst kring hur svårt det är att fixa programmeringen själv. Men jag börjar med fyra:
- Funkar ovanstående komponenter med husdjur (katt) eller finns det risk för falsklarm. PDM-I12 sätter jag worst case i källaren för att minimera att katten utlöser den.
- Är rökdetektoren good-enough? Har för mig Rillerock rekommenderat den och det väger tungt..
- Siemens / Vanderbilt kamerorna verkar sjukt svåra att få tag på som tillbehör. Ville egentligen haft dom för att få en så enkel installation som möjligt genom att använda Vanderbilts egna grejer. Eller tänker jag fel här? Har tänkt ha dom som komplement där jag har branddetektorer för att kunna verifiera brandlarm med hjälp av dom. Eller larm från rörelsedetektorerna (Magic detektorerna) för den delen.
- Kan jag själv koppla upp detta mot ex Falck eller Securitas för övervakning? (Hade inte tänkt ha fria ryck utan deras 80-100kr tjänst där man betalar per ryck).

Många frågor, långt inlägg, men tacksam för svar. I synnerhet om Rillerock har några minuter över.
1. Du måste komplettera detektorerna med husdjursclip E-nr 6309104.

2. Yes, den typen används i konventionella automatiska brandlarm.

3. Du kan använda andra kameror sålänge du kan få tag i kommandosträngen från tillverkaren.
Men är man helt novis blir det såklart lättare med Vanderbilts egna.

4. Om de gör ett undantag.
Sen bör de stödja FlexC då EDP kräver mer handpåläggning och operatörerna har inte alltid full koll trots det är deras inställningar man utgår ifrån...
 
Hör ni också 50hz brum från ert Spc4320?
Jag hör ett ganska högt brummande ljud när man står intill skåpet
 
Nu har jag åter försökt mig på min expansionsenhet. Utan framgång.

Jag har en MAP och en SPCE652 som jag försöker få att fungera samtidigt.
Har bara lyckats med att ha en av dem fungerande åt gången. Jag har försökt alla möjliga kopplingar och inställningar.
Är det någon som kan förklara enkelt hur ni har fått det att fungera?
 
RilleRock RilleRock skrev:
Jag hade istället köpt de vanliga då har du möjligheten att välja och istället använt den inbyggda funktionen "Automatisk återställning" på sektionen.

Med detta attribut drar siren igång under tiden sektionen är aktiverad men tystas fort sektionen återställs och inget tryckande behövs på map.
Larmet/återställningen loggas.

[bild]

Nackdelen är att man kan tro faran är över bara för det tystnar utan att fysiskt kontrollerat läget.

Kör man utan automatisk återställning så trycker man först sin kod för att tysta siren, därefter slår man sin kod igen för att återställa larmet efter man kontrollerat sektionen i fråga.
Det är väldigt enkelt.
Tack för ditt svar Rille!

Hur fungerar egentligen funktionen för automatisk återställning när man använder en R/RT detektor? Antar att funktionen innebär att CA automagiskt kort aktiverar den inverterade OP:n som spänningsmatar detektorn så att reläet i detektorn ”släpper” (återgår till slutet läge). Men hur vet CA när den skall skicka pulsen? Reläet i detektorn är väl draget (öppet) tills den återställs, även om den inte längre detekterar rök? Vad triggar då återställningen? Det blir lite moment 22 av det hela… typ att återställningen triggas av återställningen. Eller så har jag otur när jag tänker ;)

I skärmdumpen pratas det om ”varningar”. Är det en olycklig översättning, eller avses något annat än ”larm”?
 
RilleRock
bygga_bo bygga_bo skrev:
Tack för ditt svar Rille!

Hur fungerar egentligen funktionen för automatisk återställning när man använder en R/RT detektor? Antar att funktionen innebär att CA automagiskt kort aktiverar den inverterade OP:n som spänningsmatar detektorn så att reläet i detektorn ”släpper” (återgår till slutet läge). Men hur vet CA när den skall skicka pulsen? Reläet i detektorn är väl draget (öppet) tills den återställs, även om den inte längre detekterar rök? Vad triggar då återställningen? Det blir lite moment 22 av det hela… typ att återställningen triggas av återställningen. Eller så har jag otur när jag tänker ;)

I skärmdumpen pratas det om ”varningar”. Är det en olycklig översättning, eller avses något annat än ”larm”?
Ingen dum frågeställning.
Tror jag använt funktionen 1 gång så har inte gjort ett examensarbete i ämnet ;)
Men de har fungerat men en annan fördel med RD med automatisk återställning är att man slipper använda en OP...
Och OP kan man aldrig få för många av.
Så kör på de med automatisk återställning istället.

Det är ett gemensamt begrepp för fel/larm varningar.
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
RilleRock
xibeca xibeca skrev:
Nu har jag åter försökt mig på min expansionsenhet. Utan framgång.

Jag har en MAP och en SPCE652 som jag försöker få att fungera samtidigt.
Har bara lyckats med att ha en av dem fungerande åt gången. Jag har försökt alla möjliga kopplingar och inställningar.
Är det någon som kan förklara enkelt hur ni har fått det att fungera?
Om man följer anvisningarna så funkar det men antar att det inte var svaret du ville ha.

Iomed du testat flera kopplingar så undrar jag om du har konfigurerat om xbus efter varje försök?
När man konfigurerar om xbus så söker man om efter nya enheter på bus.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Ingen dum frågeställning.
Tror jag använt funktionen 1 gång så har inte gjort ett examensarbete i ämnet ;)
Men de har fungerat men en annan fördel med RD med automatisk återställning är att man slipper använda en OP...
Och OP kan man aldrig få för många av.
Så kör på de med automatisk återställning istället.

Det är ett gemensamt begrepp för fel/larm varningar.
Examensarbete, haha. Tror iofs att du hade klarat en SPC-examen med bravur ändå. Du får be Vanderbilt University (ligger i Nashville, USA) att ordna en utbildning. ”Master of Science in SPC Installation and Programming” hade väl varit något att skriva på visitkortet? ;)

Håller med, lite extra utgångar att leka med är aldrig fel. På tal om det… vill minnas att det finns någon begränsning på hur många utgångar man kan kontrollera via appen för 4320. Siffran fyra ringer någonstans i bakhuvudet. Om så är fallet, kan man själv välja vilka utgångar som kan kontrolleras (tex tre på CA och en på exp.enhet)?

Angående RD låter det som att RTA blir ett bra val för min lilla anläggning. Tack för din hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.