D dubbfredda skrev:
Vad jag har förstått så skall man ring koppla X-Bussen.
ringkoppling är enbart för redundans, så om ledningen skadas får du iinte ett onödigt sabotagelarm.

4xxx stödjer ej ringkoppling.
 
SPC4320.320 har bara en anslutning, det blir ingen ringmatning.
 
Jag har 2 trådlösa detektorer som har normal status och funkar bra men som visas som "Inte övervakad":
Det är en skärmdump av en tabell över trådlösa detektorer med statusindikationer; två rutor markerade som "Inte övervakad".

Någon som vet hur de ska ändras till OK som alla andra detektorer?
 
I Italiese skrev:
Jag har 2 trådlösa detektorer som har normal status och funkar bra men som visas som "Inte övervakad":
[bild]

Någon som vet hur de ska ändras till OK som alla andra detektorer?
Kolla inställningarna för dessa detektorer om du stängt av övervakning. Vidare kolla vilken modell det är, alla trådlösa detektorer stödjer inte övervakning.

Övervakning innebär att man sänder en periodisk signal till detektorn för att kolla så man inte stör ut med störsändare.
 
S sebastiannielsen skrev:
Kolla inställningarna för dessa detektorer om du stängt av övervakning. Vidare kolla vilken modell det är, alla trådlösa detektorer stödjer inte övervakning.

Övervakning innebär att man sänder en periodisk signal till detektorn för att kolla så man inte stör ut med störsändare.
Magnetkontakt ska iaf stödja övervakningen eftersom är det av samma modell som den andra du ser i listan och får den får jag OK status.

Inställningar för de enskilda detektorerna ger inte möjlighet att stänga av övervakning. Däremot under allmänna inställningar finns en sånt inställning och där var det inställt till "Sabotage inaktiverad". Men då skulle inte alla detektorerna visa "Inte övervakad"?

Jag har iaf ändrat nu, men jag antar att det ska gå minst 20 min enligt inställningarna innan värdet uppdateras?
Skärmdump av inställningsmeny för trådlös kommunikation med röda markeringar, säkerhetssystemgränssnitt med svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sebastiannielsen skrev:
R ska kopplas till +12v
- (till höger om R) ska kopplas till OP5, som du konfigurerar som SMOKE.

Sillnaden mellan FIRE och SMOKE är att när du har SMOKE så kommer detektorns diod att lysa ända tills du återställer, så att du kan se vilken rökdetektor som löst ut.

C och NC kopplar du till zonen. Resistorn är där för att larma om kabeln till detektorn blir skadad. Man kan då ha enkelbalanserad eller dubbelbalanserad. Vill du ha dubbelbalanserad så sätter du en 4k7 resistor mellan C och NC också.
Jag har nu testat att ha OP6 utgång konfigurerat som SMOKE:
Elektriskt kopplingsschema med kontakter, ledningar, och märkningar för installation eller felsökning av utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men det blir ett problem då det går inte att nollställa larmet via appen, utan bara om jag slår in koden i MAP. I appen ser jag bara Spärra och Isolera som alternativ. Så typ samma problem som @ÉlPon har skrivit om tidigare. Jag har testat med en magnet så det är inte pga nån rök kvar i detektorn. Om jag använder FIRE då kan jag återställa via appen, även om dioden lyser bara när larmet tryggas och inte under tiden larmet går vilket är korrekt.

EDIT: Om det finns åtminstone ett område som är tillkopplat (larmat) och smoke larm aktiveras, då kan man i appen nollställa Smoke efter att man har först frånkopplat alla område. Om inga område är tillkopplat då kan man först larma ett område och sen går det att återställa smoke. Men finns det nåt sätt att undvika allt detta krångel i appen så att man kan nollställa smoke larm direkt??
 
Redigerat:
Jag har fått veta att den finns ingen färdig funktion för att återställa brand via Appen då
det inte är designat så rent säkerhets mässigt då man givetvis bör vara på plats för att kontrollera att det faktiskt inte brinner. Jag har nu kollat lite mer och förutom att göra som jag skrev tidigare, det går även att göra det t.ex med trigger och mapping gate.

Jag har gjort enligt följande beskrivning men går säkert att göra på andra sätt:
  • Skapat en mapping gate och assignat till OP6
  • skapat en trigger med condition System - Smoke - Off
  • kopplat trigger till mapping gate genom att välja det under condition "Off when" och negative edge(verka nollställa bättre än positive)
När rökdetektor löser ut då kan man nollställa det i appen under fliken Utgångar (denna visas bara när man har skapat en mapping gate) genom att välja På. Sen kan man nollställa larmet. Utgången går tillbaka till Av-läge efter att man har nollställt larmet.

Det är hur jag har gjort. Är det någon som har gjort på en smidigare sätt eller som har ytterligare tips på hur man kan förbättra denna lösning?
 
É
Jag har en expansionsenhet på x-bus där jag har larm för kapslingssabotage. Finns det något sätt att inaktivera detta larm?

Jag tycker fjädern som ska trycka på microbrytaren när locket är på ser ut att sitta rätt men larmet försvinner inte. Jag har ändå inget behov av det larmet så kan lika gärna ta bort det om det går.

Jag har valt "isolera" nu men problemet är att man varje gång man larmar på måste man bekräfta isoleringen innan man aktiverar larmet. Hur ska jag ta bort det helt? "Spärra" har jag för mig hade en annan funktion så det blev inte rätt med den heller (var länge sen nu felet uppstod).
 
É ÉlPon skrev:
Jag har en expansionsenhet på x-bus där jag har larm för kapslingssabotage. Finns det något sätt att inaktivera detta larm?

Jag tycker fjädern som ska trycka på microbrytaren när locket är på ser ut att sitta rätt men larmet försvinner inte. Jag har ändå inget behov av det larmet så kan lika gärna ta bort det om det går.

Jag har valt "isolera" nu men problemet är att man varje gång man larmar på måste man bekräfta isoleringen innan man aktiverar larmet. Hur ska jag ta bort det helt? "Spärra" har jag för mig hade en annan funktion så det blev inte rätt med den heller (var länge sen nu felet uppstod).
1710358050290.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'

Utgick från e652 expansion . Iaf borde du hitta ryttaren för o bygla fjädern . Vid lev sitter ej ryttaren på utan du sätter dit den själv om du vill bygla fjädern .


Punkt 2 enl bild
 
É ÉlPon skrev:
Jag tycker fjädern som ska trycka på microbrytaren när locket är på ser ut att sitta rätt
Kolla även om ryggtampen ser ut att sitta rätt. Det beror på vilket väggmaterial den ligger emot, om det är porös eller ojämn vägg så kan detta bli problem. Kolla även så att den sitter platt mot väggen.

Om knappen inte ser ut att vara helt intryckt så får du antingen dra åt skruvarna på kapslingen (som skruvas mot väggen) lite hårdare, eller om väggen är ojämn, lägga någon form av mellanlägg eller något (som du skruvar fast på väggen där den svarta knappen sitter).

Det är en svart stor tryckknapp på baksidan som ska tryckas in av själva väggen när den är påskruvad. Om den tryckknappen släppt så kan detta vara anledningen till sabben.

Den tryckknappen är till för känna av om någon bryter ner hela lådan helt från väggen.
 
É
N NomNom skrev:
[bild]'

Utgick från e652 expansion . Iaf borde du hitta ryttaren för o bygla fjädern . Vid lev sitter ej ryttaren på utan du sätter dit den själv om du vill bygla fjädern .


Punkt 2 enl bild
Ja det är e652 jag har. Det sitter ingen ryttare/bygel där så då ska jag prova det imorgon. Vet inte om det fanns en som jag slarvat bort men på en gammal dator hittade jag en som jag kan testa med ifall de är samma storlek.
 
É
S sebastiannielsen skrev:
Kolla även om ryggtampen ser ut att sitta rätt. Det beror på vilket väggmaterial den ligger emot, om det är porös eller ojämn vägg så kan detta bli problem. Kolla även så att den sitter platt mot väggen.

Om knappen inte ser ut att vara helt intryckt så får du antingen dra åt skruvarna på kapslingen (som skruvas mot väggen) lite hårdare, eller om väggen är ojämn, lägga någon form av mellanlägg eller något (som du skruvar fast på väggen där den svarta knappen sitter).

Det är en svart stor tryckknapp på baksidan som ska tryckas in av själva väggen när den är påskruvad. Om den tryckknappen släppt så kan detta vara anledningen till sabben.

Den tryckknappen är till för känna av om någon bryter ner hela lådan helt från väggen.
Väggen är hård men det är möjligt den är lite skev. Eller kom på nu att jag kanske lossade lite på skruvarna nertill för att få in en ny kabel bakifrån utan att klippa i plasten. Det var i samband med detta jobb som den började larma har jag för mig. Har inte tänkt på nån knapp på baksidan men då ska jag kolla den då.

Är det ett separat larm eller samma som fjädern? Tänker ifall det kommer hjälpa med byglingen vid fjädern eller om jag är tvungen fixa knappen bakom oavsett (om det skulle vara den).
 
É ÉlPon skrev:
Ja det är e652 jag har. Det sitter ingen ryttare/bygel där så då ska jag prova det imorgon. Vet inte om det fanns en som jag slarvat bort men på en gammal dator hittade jag en som jag kan testa med ifall de är samma storlek.
Notera Sebastians svar också.. helrätt med backtampern.. normalt får man ju på locket utan problem men bortbrytningsskyddet kan tjura beroende på underlaget grejerna sitter på. Så ev behöver du kanske endast ta bort bortbrytningsskyddet eller lägga något bakom kapslingen som trycker åt bakre brytaren
 
É ÉlPon skrev:
Väggen är hård men det är möjligt den är lite skev. Eller kom på nu att jag kanske lossade lite på skruvarna nertill för att få in en ny kabel bakifrån utan att klippa i plasten. Det var i samband med detta jobb som den började larma har jag för mig. Har inte tänkt på nån knapp på baksidan men då ska jag kolla den då.

Är det ett separat larm eller samma som fjädern? Tänker ifall det kommer hjälpa med byglingen vid fjädern eller om jag är tvungen fixa knappen bakom oavsett (om det skulle vara den).
Enligt min bild har du då möjlighet o förbikoppla backtampern endast , figur 4 ist med ryttare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.