I Italiese skrev:
Fattar. Alternativ på resistor som man kan välja i SPC för enkelbalanserad inkluderar inte 2K7 som det står i ritningen. Om jag kör enkelbalanserad, kan jag använda t.ex. 1K, 2K2 eller 4K7 ändå? Och spelar det någon roll i vilken ände av kabel sätter jag det? Antar inte.
Enkelbalansering kan förutom larm på/av bara detektera kortslutning och då ska motståndet sitta så långt ut som möjligt i slingan. Annars har du ingen nytta av motståndet.
 
I Italiese skrev:
Fattar. Alternativ på resistor som man kan välja i SPC för enkelbalanserad inkluderar inte 2K7 som det står i ritningen.
Ja, du sätter den resistor du väljer i SPC. Så du letar upp lämplig resistor, kollar om den finns i listan på SPC, i så fall bara tuta o köra. Annars leta upp annan resistor.
2K7 är för andra brandlarms & inbrottslarmsystem. Rätt ovanligt värde.

Alltså, du kan inte bara läsa en ritning eller kopplingsschema rakt av och bara kopiera, utan du måste förstå vad kopplingarna innebär.

Och givetvis måste resistorn sitta i detektoränden av kabeln, annars skyddas ju inte kabeln.
Du ska koppla exakt så som i ritningen, men 2k7 resistorn byts ut det resistorvärde du väljer i SPCs lista.
 
É
Demmpa Demmpa skrev:
Hur och med vad aktiverade du rökdetektorn?

De där detektorerna har en testpunkt så att man kan testa utgången med en magnet.

Rökdetektor reagerar på alla möjliga typer av partiklar, även på vattenånga/dimma.


Jag har en rökpenna som jag testar detektorerna med,
[länk]

Om man använder testgas så bör man ha ett "verktyg" som stänger in "röken", samt att man bara spayar väldigt lite.
Tex,
[länk]
Tror det är denna från Biltema:
https://www.biltema.se/en-se/home/safety/fire-alarms/smoke-detector-tester-2000038423

Man sprayar en meter ifrån i 1-2 sekunder. Tydligen så ligger nån dimma kvar så att man inte kan återställa direkt. Eller man kan ju skruva ur och ta ner den så blir den ren direkt med av bara det.
 
S sebastiannielsen skrev:
Ja, du sätter den resistor du väljer i SPC. Så du letar upp lämplig resistor, kollar om den finns i listan på SPC, i så fall bara tuta o köra. Annars leta upp annan resistor.
2K7 är för andra brandlarms & inbrottslarmsystem. Rätt ovanligt värde.

Alltså, du kan inte bara läsa en ritning eller kopplingsschema rakt av och bara kopiera, utan du måste förstå vad kopplingarna innebär.

Och givetvis måste resistorn sitta i detektoränden av kabeln, annars skyddas ju inte kabeln.
Du ska koppla exakt så som i ritningen, men 2k7 resistorn byts ut det resistorvärde du väljer i SPCs lista.
Ok, vekar som det är smartaste att dubbelbalansera. Men jag har fortfarande några funderingar efter jag läste på lite här https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/smarta-hem/larmkomponenter/inkopplingsprincipen
Om en (eller båda) av kablarna som går till NC eller C blir skadade (avklippta eller brinner ner) man får ändå ett larm men då blir det fellarm då det kanske inte är brand. Så jag antar att man balanserar för att få rätt larm från centralen och kan utesluta brand eller hur?

Jag skulle vilja lära mig bättre hur larmet fungerar så undrar om det finns någon hemsida eller video specifik för SPC där man kan lära sig mer om hur Zoner, input och output fungerar? Jag kan konfigurerar dem med vet inte grunden i hur de funkar med varandra, speciellt utgångarna.
 
RilleRock
I Italiese skrev:
Ok, vekar som det är smartaste att dubbelbalansera.
Om en (eller båda) av kablarna som går till NC eller C blir skadade (avklippta eller brinner ner) man får ändå ett larm men då blir det fellarm då det kanske inte är brand. Så jag antar att man balanserar för att få rätt larm från centralen och kan utesluta brand eller hur?
Då får du ett sabotage/avbrott om inte 12V blir klippt före för då faller reläet i detektorn och kommer indikera brand innan sabotage/avbrott.

Vanderbilt har en Youtubesida med lite blandade spc-guider.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Då får du ett sabotage/avbrott om inte 12V blir klippt före för då faller reläet i detektorn och kommer indikera brand innan sabotage/avbrott.

Vanderbilt har en Youtubesida med lite blandade spc-guider.
Intressant hade glömt att 12V/0V kan skadas också. Går det att fånga såna problem för att undvika falsklarm för brand?
 
I Italiese skrev:
Intressant hade glömt att 12V/0V kan skadas också. Går det att fånga såna problem för att undvika falsklarm för brand?
Ja, det går att undvika brandlarm om spänningen försvinner, men vad är bäst, är det fellarm med risk att det faktiskt brinner, eller är det brandlar utan brand?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går att undvika brandlarm om spänningen försvinner, men vad är bäst, är det fellarm med risk att det faktiskt brinner, eller är det brandlar utan brand?
Tänker nu att alla 4 ledare som går in i detektor sitter i samma kabel, så vad blir resultatet om detektor är dubbelbalanserad och hela kabeln klipps av. Blir det sabotage eller brand?
 
Det är nog slumpen som avgör, vilken tråd som går av först, alternativt vilka två som kortsluts först.
 
SPC Larm problem efter strömavbrott.

Hej, det verkar finnas många kunniga om detta larm här i tråden. Efter ett strömavbrott ser terminalen ut såhär som på bilden nedan. Jag kan inte heller komma åt webinterfacet längre. Någon som vet vad som kan ha gått fel och hur man går tillväga för att fixa det? Display av enhet visar version, datum, serienummer, RFID-typ, modulstatus och ljudfunktion. Knappar för navigering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@kronkan
Jag hade börjat med att göra hela centralen spänningslös i minst 10 sekunder, alltså bryta nätspänningen samt koppla bort batteriet.

Det har troligen varit någon spänningsspik som har gjort centralen knasig.
 
Det funkade! Stor lättnad att detta inte var svårare än då. Tack så mycket!
 
kronkan kronkan skrev:
Det funkade! Stor lättnad att detta inte var svårare än då. Tack så mycket!
Har hänt mig ett par ggr också. Blev lite orolig första gången. Men det brukar hjälpa att ta bort strömmen.

Trevlig dag.
 
  • Gilla
kronkan
  • Laddar…
kronkan kronkan skrev:
Det funkade! Stor lättnad att detta inte var svårare än då. Tack så mycket!
Sedan kan du komma ihåg att det meddelandet på displayen betyder att själva knappsatsen inte får kontakt med centralen. Dvs det är init-displayen. Så vet du nästa gång var du ska leta när det meddelandet kommer upp.
 
  • Gilla
kronkan
  • Laddar…
Hej,
Skulle börja provkoppla mitt SPC4320.320 larm.
Vad jag har förstått så skall man ring koppla X-Bussen.
Ut ifrån kontrollkortet på 1A/1B och åter på 2A/2B efter sista enheten i slingan.
Men jag upptäckte att mitt kontrollkort saknar plint på 2A/2B.
Skall det vara så?
Betyder det att man inte kan köra ring koppling?
 
  • Elektronisk kretskort, relä, terminalblock, transformator, elektriska anslutningar, industriell utrustning, grönt kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.