B nord123 skrev:
Jag har krävt kopia på ansökan att flytta min fastighetsgräns Varför lämnar Lantmäterimyndigheten inte ut kopia på ansökan efter anfodran?
Eftersom vi inte anser att det är en regelrätt ansökan utan snarare en skriftlig begäran.
Den biten är skum.
Du har begärt att få kopia av en allmän handling. Handlingen finns och LM har förstått vilken handling du syftar på. Men genom att ni benämner den olika så lämnas den inte ut.

Här kan du göra två saker:
1. Kontakta LM och be om "den handling de kallar skriftlig begäran" dvs. med enligt dem rätt benämning. Då lär de ju lämna ut eller hitta på ny motivering.
2. Be att få ett skriftligt överklagbart beslut. Det har man rätt till och det ska de informera om när de inte lämnar ut allmänna handlingar. (Inte bara om det är pga sekretess, utan oavsett skälet)

I övrigt säger jag som innan:
Enligt dem är det som gjorts inte myndighetsutövning.
Du hävdar att det ska anses som så och hanteras därefter.
Det enda framkomliga i sådan situation är att be JO titta på det för att avgöra vem av er som har rätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
"Vi har inte ändrat något, vi har bara ritat om kartan"?

Det är något lurt med det här!!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nej då. Det har inte flyttat någon gräns. Det är bara illustrationen av den som är ändrad.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
hsd
Samtidigt annekterar stugägarna marken som " blev över"....
 
harry73
Begär ut handlingen så som @Räknenisse föreslår, och därefter kan du på samma sätt som stugägarna begära att de korrigerar kartan eftersom den är felaktig. Det vill säga om det inte redan finns anledning att gå direkt till JO
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Samtidigt annekterar stugägarna marken som " blev över"....
Eftersom dom tycker det är deras. Har de rätt eller fel?
 
Är det inte enklare att göra en gränsbestämning först? Då får man en lagligt bestämd och utmärkt gräns, vilken man inte får oavsett hur det går med JO eller Europadomstolen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Blev du lugnad av det här? Samma information som Lantmäteriet gav nu har ju tagits upp här flera gånger. Känns det säkrare nu när myndigheten bekräftat detta?
Jag ser att något som är tänkt som digitala hjälpmedel (jag tänker här på digitala fastighetskartan) med tiden och i en allt mer digitaliserad värld är något som var och en ska kan kunna förvänta sig är rätt. Tanken och uppdraget som jag förstått från regering och andra myndigheter är att den digitala kartan skall få laglig rätt över markeringar i mark för att snabba på byggprocesser m m.
Om Myndigheten utan lagligt stöd på uppdrag av typ icke sakägare till gränsen( sommarstugägare som inte berörs)ändrar medvetet gränsen snabbt och enkelt utan lagligt stöd i vår fastighetskarta utan att berörda ens får framföra våra åsikter och de dokument, förättningsakter, fastighetsbestämningar och föreningar med rågranne mm som berör gränsen som finns blir man förskräckt och uppretad.
Att Lantmäterimyndighet inte ens vill titta på aktuella förrättningsakter och skyller på att de inte kan göra det är skrämmande. Det är deras skyldighet.
I fall som detta när Lantmäterimyndigheten medvetet flyttar fastighetsgränsen utan att det finns förrättningsbeslut att stödja sig emot som stödjer gränsflytten.
Då ringer varningsklockorna högt. Det är fullständigt oacceptabelt.
Lantmäterimyndigheten anser att de kan flytta gränser som de eller någon utomstående begär utan lagligt stöd och utan kostnad för den som begärde flytten.
Men Lantmäterimyndighet begär en fastighetsbestämning som skall bli citat: "dyrbar" av drabbade fastighetsägare för att återställa fastighetskartan i ursprungligt skick.
Hur är det med rättsäkerheten? Det är så att man blir mörkrädd

Lantmäterimyndighete skriver citat "registerkartan saknar rättslig verkan och där kan ändringar göras utan förrättningsbeslut", och menar på att myndigheten kan flytta gränsen digitalt utan lagligt stöd som typ någon bara önskar.....

Rättssäkerhetsintresset innefattar att utredning innan fastighetens gränser flyttas görs av en opartisk och erfaren och fullt kompetent person med att utreda förrättningsakter mm som berör gränser, dessutom måste bägge sakägare på vardera sidor om gränsen få insyn och bevaka sina rättigheter.

Lantmäterimyndigheten är skyldiga att följa Fastighetsbildningslagen:

FASTIGHETSBILDNINGSLAGEN se kapitel 19 FASTIGHETSREGISTER. Som handlar om fastighetsregistret läs speciellt 19:4 : Rättelse

Är det uppenbart att någon sådan skada kan uppkomma skall fastighetsägare eller rättighetshavare få tillfälle att yttra sig.

Samt Handbok Registerkarta:

Handbok registerkarta
Kapitet 2 Handläggning, Rättelse och komplettering

Stora ärenden
Stora ärenden dagbokförs på vanligt sätt, dvs. varje rättelse eller komplettering läggs upp som ett nytt ärende.
Dokumentation av beslut och övriga handlingar i ärendet bildar egen akt.
Exempel på stora ärenden:
ärenden som kräver samråd med andra myndigheter
ärenden som föranleder skriftväxling
ärenden där part kan lida skada och besvärshänvisning måste lämnas
rättelser som föranleds av utredning som ska arkiveras
avregistrering av uppenbart obefintlig fastighet
rättelse enligt 15:10 FBL.

Åtgärd ska alltid redovisas i textdelen när handläggningen görs som ett stort ärende.

Tyvärr verkar inte Kommunala Lantmäterimyndigheten intresserade att sakägare får yttra sig eller bevaka sina rättigheter?


När fastighetskartan blir sämre av att man flyttar gränsen utan lagligt stöd (mindre överensstämmande med laga kraft vunna förrättningsakters gränser) så skall det åligga ändrande Lantmäterimyndighet att på egen bekostnad rätta detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Det kommer säkerligen att bli digitala koordinater som gäller framför rör i framtiden. Men det kommer ju enbart att gälla de som är inmätta. Dvs, när man gör en fastighetsreglering så får man digitala koordinater som är juridiskt bindande. Det medför inte att man upphöjer fastighetsskartan till juridiskt bindande. Det är väldigt långt innan vi är där.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Blev du lugnad av det här? Samma information som Lantmäteriet gav nu har ju tagits upp här flera gånger. Känns det säkrare nu när myndigheten bekräftat detta?
B nord123 skrev:
Jag ser att något som är tänkt som digitala hjälpmedel (jag tänker här på digitala fastighetskartan) med tiden och i en allt mer digitaliserad värld är något som var och ska kan förvänta sig är rätt. Tanken och uppdraget som jag förstått frå regering och andra myndigheter är att den digitala kartan skall få laglig rätt över markeringar i mark för att snabba på byggprocesser. .
Om det utan lagligt stöd på uppdrag av typ icke sakägare( sommarstugägare som inte berörs) till gränsen ändras i vår fastighetskarta utan att man ens vill titta på aktuella förrättningsakter så att dent blir sämre (mindre överensstämmande med faktiska gränser) så skall det åligga ändrande Lantmäterimyndighet att på egen bekostnad rätta detta.
Så nej alltså? För det andra är ju en annan fråga (där jag i stort håller med dig om att en myndighet på egen bekostnad bör rätta en eventuell försämring de gjort i en beskrivning av verkligheten). Men som sagt, det faktum att kartan i fråga är utan juridisk verkan är alltså inget som du nu känner dig trygg med?
 
M -MH- skrev:
Är det inte enklare att göra en gränsbestämning först? Då får man en lagligt bestämd och utmärkt gräns, vilken man inte får oavsett hur det går med JO eller Europadomstolen.
Beror på vad man är utefter:
Om det bara handlar om att lösa situationen med grannarna är det det.

Men om TS vill få en korrigering av det som han menar är ett olagligt eller inkorrekt handlande från LMs sida så löser inte en fastighetsbestämning det.
Där har jag ingen åsikt om vad TS ska tycka är viktigast för honom.
 
B
Vad skyddar oss mot att Lantmäterimyndigheten kör samma trick igen i framtiden?
Åter igen förvanskar Fastighetskartan eller protokoll utan ansökan så den inte
överensstämmer med historiska kartor och åter igen kräver en fastighetsbestämning, trots att det redan finns?
Lantmäterimyndigheten anser att de inte behöver lagligt stöd för att de ska manipulera eller samråda med berörda ägare till gränserna i Fastighetskartan.
Besvärshänvisning anser myndigheten inte att drabbade av stor skada behöver ?
Trotts att Fastighetsbildningslagen hänvisar till handbok registerkarta och akter som är lagligt fastställda..

“Fool me once, shame on you.
Fool me twice, shame on me.”
 
Redigerat:
Jag gissar att man positionsbestämmer gränsrör digitalt vid en fastighetsbestämming i dag. Jag förutsätter att dessa är underlag för registerkartan. Även om både positionerna och kartan saknar juridisk verkan så blir det ju nära de juridiska rören.
 
B nord123 skrev:
Vad skyddar oss mot att Lantmäterimyndigheten kör samma trick igen i framtiden?
Åter igen förvanskar Fastighetskartan eller protokoll utan ansökan så den inte
överensstämmer med historiska kartor och åter igen kräver en fastighetsbestämning, trots att det redan finns?
Förvaltningslagen och därtill hörande specialreglering kring lantmäteriet.

För givetvis finns det en ordning enligt vilken lantmäteriet arbetar. De beslut/domar som ni fick på 70-talet (eller var det senare?) och som då vann laga kraft gäller fortfarande då inga andra beslut fattats i frågan. Att kartan eventuellt ritats fel efter det spelar ingen roll. Den har inget bevisvärde.

Skulle ett riktigt ärende öppnas nu skulle de snabbt hitta till den fastställda gränsen och konstatera att ingen ny bestämning krävs om inget annan ändrats längs vägen.

Det är förstås tråkigt att kartåtergivningen blivit ett sådant rött skynke att ni misstror hela lantmäteriet, men kartan är i sammanhanget betydelselös.

Det betyder förstås inte att ni har rätt i sak, om det vet jag intet, men ni har lika rätt eller fel oavsett hur registerkartan ritas om, och det är lika lätt eller svårt att bevisa det också.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Det är nog så att ts inte vill acceptera gällande förutsättningar av som är juridiskt gällande och ett digitalt "hjälpmedel", karta, som inte är det. Och sedan blandar dessa i sina frågeställningar/påståenden.
Känns som beskrivet problem har besvarats åtskilliga gånger på ett sakligt och relevant sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.