Nu vet jag inte hur grannarna använder marken som (enligt TS) tillhör honom, det har säkert framgått men...
Om man nu är helt säker på att man har rätt så skulle ett alternativ kunna vara att sätta/lägga något i gränsen, ett rejält staket, jordhögar eller liknande. Då är det grannarna som måste bevisa att det är deras mark innan TS kan tvingas att ta bort det och då är gränsen fastställd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
hsd
Det blir så när stugägarna tar digitala kartor som verklighet
Om lantmätarn lagt ut exakta kartor istället hade denna tråd funnits
 
A AndersS skrev:
Det är nog så att ts inte vill acceptera gällande förutsättningar av som är juridiskt gällande och ett digitalt "hjälpmedel", karta, som inte är det. Och sedan blandar dessa i sina frågeställningar/påståenden.
Känns som beskrivet problem har besvarats åtskilliga gånger på ett sakligt och relevant sätt.
Som jag fattat det är det precis tvärtom? Att stugägarna har fått den digitala kartan ändrad efter hur de vill att gränsen ska vara, och tar den för sanning, fast det är TS papper som gäller. Så TS vill att den digitala kartan ska ändras tillbaka efter vad som faktiskt gäller, så att stugägarna inte annekterar marken.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är nog så att ts inte vill acceptera gällande förutsättningar av som är juridiskt gällande och ett digitalt "hjälpmedel", karta, som inte är det. Och sedan blandar dessa i sina frågeställningar/påståenden.
Känns som beskrivet problem har besvarats åtskilliga gånger på ett sakligt och relevant sätt.
TS accepterar väl, det är grannarna som fritt annekterar efter den felaktiga digitala kartan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har tråden börjat på ett nytt varv?

Det känns som att Lm insett att de råkat trampa i getingbo. Min teori är att en enskild handläggare ändrat i kartan iitron att man förbättrar kartan utan att inse vad man blandat sig i. Nu kan man inte heller ändra tillbaka iom att gränserna eg inte är kända till 100%. Därför kräver de nu en formell förrättning för att ens röra i ärendet.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Som jag fattat det är det precis tvärtom? Att stugägarna har fått den digitala kartan ändrad efter hur de vill att gränsen ska vara, och tar den för sanning, fast det är TS papper som gäller. Så TS vill att den digitala kartan ska ändras tillbaka efter vad som faktiskt gäller, så att stugägarna inte annekterar marken.
Var nog otydlig, jag avsåg de svar som givits i tråden gällande den juridiska delen av flera personet och sedan bekräftats av Lantmäteriet.
 
Och nu har det blivit formalia från LM utifrån att det upptäckts att det finns en tvist mellan ts och sommarstugeägare.
Rätt eller fel, tror inte en minut på att man gör något utan en formell beställning för att fastslå de riktiga gränser med besök på plats.
 
B
Hej!


Kan Lantmäteriet verkligen flytta våra fastighetsgränser utan att informera oss, i fastighetskartan?


Finns det verkligen ingen lag som som reglerar ändringar i registerkartan utan bara behörighet som kan erhållas efter utbildning.


Har inte Lantmäteriet ansvar och skyldighet att kontrollera befintliga fastighetsbestämningar, förrättningsakter och läsa och förstå dom i högsta domstolen före.


Kan lantmäteriet snabbt undanröja domstolens beslut och anse att en dom i högsta domstolen inte är entydig? Och ändrar därefter i fastighetskartan?


Måste man verkligen ansöka om en förrättning och göra en förrättning som blir mycket dyr enligt lantmätaren för att få gränsen återställda till ursprungligt läge?
 
B nord123 skrev:
Kan Lantmäteriet verkligen flytta våra fastighetsgränser utan att informera oss, i fastighetskartan?
Nej, Lantmäteriet kan inte flytta era gränser utan att informera er. Däremot kan de ändra i fastighetskartan eftersom att den inte är juridiskt gällande.

Det står också på alla sidor Lantmäteriet har, att fastighetskartan inte är juridiskt gällande. Den är ett översiktligt hjälpmedel, inte facit.

Edit: Fast det här har vi väl redan varit igenom i en 19 sidor lång tråd i just det här ärendet?
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS och 5 till
  • Laddar…
harry73
Instämmer @Nötegårdsgubben. Att öppna en ny tråd i samma ämnet ändrar inte förutsättningarna och svaren man får.

Däremot tycker jag att det skulle vara trevligt om @nord123 eller @El_konsult kan komma med en uppdatering i den andra tråden (om nu något intressant hände såklart)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Instämmer @Nötegårdsgubben. Att öppna en ny tråd i samma ämnet ändrar inte förutsättningarna och svaren man får.

Däremot tycker jag att det skulle vara trevligt om @nord123 eller @El_konsult kan komma med en uppdatering i den andra tråden (om nu något intressant hände såklart)
Svaren man fick i den andra tråden kanske inte sammanföll med vad man själv ansåg var rätt. Man är irriterad på lantmäteriet och vill därför skapa debatt?

Tycker man ser detta beteende titt som tätt, trådar med problem som skapar mycket diskussioner och rör upp känslor, men man får aldrig veta hur det hela slutade.
 
N NoOne2k skrev:
Svaren man fick i den andra tråden kanske inte sammanföll med vad man själv ansåg var rätt. Man är irriterad på lantmäteriet och vill därför skapa debatt?

Tycker man ser detta beteende titt som tätt, trådar med problem som skapar mycket diskussioner och rör upp känslor, men man får aldrig veta hur det hela slutade.
De har fyllt i alla punkter på din checklista på de 19 sidorna redan, och om de vill fortsätta med det går det ju utmärkt att använda samma tråd, det finns ju inget max-tak på antal sidor och bättre att behålla diskussionen där *massor* av frågeställningar och åsikter redan har hanterats.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nord123 och TS är ena parten i konflikten. Att de inte förstår, eller kan agera, utifrån att registerkartan inte är juridiskt bindande är själva sakfrågan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Elkonsult och Nord123, detta inlägg innehåller ett antal frågor som jag tror skulle hjälpa tråden och er om ni besvarade dem. I all välmening, ni uttrycker er båda på ganska känslomässiga sätt, och jag tror att om ni släpper känslorna och håller det lite mer sakligt så kommer det hjälpa er i längden.



Jag har för mig jag skrivit det tidigare i tråden, men jag skriver det igen:

Jag får för mig att problemet som TS och Nord123 (Hur är eran relation? Är ni samägare till samma fastighet, är ni grannar, är ni en och samma person?) upplever är att LM har ändrat i en karta som iofs inte är juridiskt bindande men som ändå hänvisas till av grannarna som med hjälp av denna kartas flyttade gränser utökar sina tomter på TS och Nord123:s bekostnad. För att LM ska att ändra tillbaka kräver de ett uppdrag som kommer kosta TS och Nord123 pengar, stora pengar. SJÄLVKLART anser de att de inte ska behöva betala ett öre för en återändring av en ändring som de inte begärt, som är felaktig (enligt de själva) och som är till nackdel för dem.
Att kartan inte är juridiskt bindande för väl anses som tämligen utrett, men det är inte det som är problemet. Jag har full förståelse för upprördheten hos TS och Nord123, jag hade inte heller velat betala för detta.

Med det sagt:
- Det hade varit trevligt att få en bekräftelse - eller en dementi - på att jag förstått rätt. TS, Nord123, har jag förstått rätt?
- Har ni - TS och Nord123 - kommit vidare i ärendet på något sätt? Kommunicerat med grannarna, återtagit er mark, fått gehör från LM?

Jag håller delvis med Nötegårdsgubben i hans inlägg ovan; fokus i tråden har flyttats från att ni - TS och Nord 123 - har blivit felaktigt behandlade av LM, till er eventuella bristande förståelse av kartans betydelse OCH flera skribenters ihärdiga intygelser att kartan är betydelselös när den de facto inte är det. Ja, juridiskt betydelselös, men långt ifrån betydelselös i konflikten mellan grannarna och TS och Nord 123.

Så sakfrågan är inte huruvida kartan är juridiskt bindande, sakfrågan är hur TS och Nord123 ska hindra sina grannar från att sno deras mark, utan att behöva betala en massa pengar för att LM ska rätta till något de gjort på felaktiga grunder. Någon nämnde en JO-anmälan tror jag, har det gjorts någon?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ametrin
Personligen skulle jag börja med att gräva fram allt som går från LM. Det mesta borde falla under offentlig handling och ska då gå att få ut utan extra avgifter. Har registrerkartan uppdaterats bör det rimligtvis finnas dokumenterat. Jag skulle även begära ut ALL korrespondens som berör sommarstugeägarna och ALL korrespondens som berör gränsdragningen. När TS har komplett information är det lättare att ta beslut om hur TS ska gå vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.