125 509 läst · 323 svar
126k läst
323 svar
Långtidsprojekt Tegelvilla Skåne
Våren är här och man börjar dels vakna och dels sakta återfå lusten att göra något hemma.
Invändigt är nog allt klart nu. Dom sista listerna är på plats och det som återstår är entrehallen nere som ska fixas till. Men mer om det senare..
när solen kommer fram vill man ju vara ute. Ett trasigt plank mot grannen ska ersättas med ett nytt..
passar på att vara lite pyroman...
Det ÄR kul o elda..
uppröjt och lite plinthål borrade..
Fram med betongblandaren! Följde med huset och jag har aldrig haft nytta av den...
fortsättning följer..
Invändigt är nog allt klart nu. Dom sista listerna är på plats och det som återstår är entrehallen nere som ska fixas till. Men mer om det senare..
när solen kommer fram vill man ju vara ute. Ett trasigt plank mot grannen ska ersättas med ett nytt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
passar på att vara lite pyroman...
Logga in
Skapa konto
Det ÄR kul o elda..
Logga in
Skapa konto
uppröjt och lite plinthål borrade..
Logga in
Skapa konto
Fram med betongblandaren! Följde med huset och jag har aldrig haft nytta av den...
Logga in
Skapa konto
fortsättning följer..
Fick hem ett gäng plank.
fick upp de sista stolparna.
gamla planket hade lite överdimensionerade stolpar..
Målade brädorna och grovkapade innan det var dax att börja mata upp.
Grannen som jag bygger med tycker det är fusk med maskiner.. han står och kapar med fogsvans.. Det gör inte jag..
Sen tog planken slut..
Logga in
Skapa konto
fick upp de sista stolparna.
Logga in
Skapa konto
gamla planket hade lite överdimensionerade stolpar..
Logga in
Skapa konto
Målade brädorna och grovkapade innan det var dax att börja mata upp.
Logga in
Skapa konto
Grannen som jag bygger med tycker det är fusk med maskiner.. han står och kapar med fogsvans.. Det gör inte jag..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen tog planken slut..
Sådär. Efter lite trixande är faktiskt alla plankor på plats!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några fönster är kvar att renovera på bottenvåningen. Då de sitter i rakt söderläge har de fåttmycket stryk och varit sorgligt eftersatta i underhåll av tidigare ägare.
Går att rädda dem men kräver en del jobb.
Har sparat fönster som satt åt norr, dessa var i bättre skick och efter skrapning och målning ser dom riktigt bra ut.
Gamla fönstret åkte ur.
Renoverat på plats!
ser klart bättre ut med vita fönster..
Min bättre hälft fick äntligen tummen loss att måla innerdörrarna på bottenvåningen som inte blivit vita.
Det köptes även nya handtag..
Går att rädda dem men kräver en del jobb.
Har sparat fönster som satt åt norr, dessa var i bättre skick och efter skrapning och målning ser dom riktigt bra ut.
Logga in
Skapa konto
Gamla fönstret åkte ur.
Renoverat på plats!
Logga in
Skapa konto
ser klart bättre ut med vita fönster..
Logga in
Skapa konto
Min bättre hälft fick äntligen tummen loss att måla innerdörrarna på bottenvåningen som inte blivit vita.
Det köptes även nya handtag..
Logga in
Skapa konto
Det var ett tag sen det hände något i den här tråden och om sanningen ska fram så beror det nog rätt mycket på att jag var rätt trött efter att ha fixat ovanvåningen och taket och behövde en paus.
Så det har varit rätt lågintensivt på renoveringsfronten.
Jag har några fönster kvar att pyssla med.
Några kvällar har spenderats med att skrapa och måla..
En del av bågarna ser inte superkul ut.
Dom flesta hörnjärn går dock att rädda. några timmar i såpbad
så lossnar det medta av färgen
några timmar till i citronsyra och lite borstning med roterade stålborste så blir järnen nästan som nya
Efter en massa skrapande och ny kit till rutan, och sen rostskyddsfärg på hörnjärnen så kan allt få ny linoljefärg.
Och där är vi typ nu. Fönstret har varit klart och stått i förrådet ett år snart.. har inte fått tummen loss att montera det..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
några timmar till i citronsyra och lite borstning med roterade stålborste så blir järnen nästan som nya
Logga in
Skapa konto
Efter en massa skrapande och ny kit till rutan, och sen rostskyddsfärg på hörnjärnen så kan allt få ny linoljefärg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och där är vi typ nu. Fönstret har varit klart och stått i förrådet ett år snart.. har inte fått tummen loss att montera det..
Kul att se vad fint det blev. En fönsterbyggar sa till mig i veckan att han kokar alla beslag i Maskindiskmedel. Din blandning låter också braL ljhnilsson skrev:Det var ett tag sen det hände något i den här tråden och om sanningen ska fram så beror det nog rätt mycket på att jag var rätt trött efter att ha fixat ovanvåningen och taket och behövde en paus.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
koka funkar nog fint och går nog snabbare. Men är man småbarnsförälder med snuttar av tid tillgänglig högst intermittent så är det rätt smidigt o bara låta grejerna ligga i sina bad på obestämbar tid.Lime113 skrev:
ett varningens finger skall dock höjas för att lämna grejer i citronsyrabadet för lång tid. Glömde ett gäng skruvar och dom kan inte längre användas som just detta..
Föregående ägare hade ett kreativt sätt att lösa problemet med att fixa eldragningen när tilläggsisoleringen gjordes nångång i slutet sv 70 talet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såpa innehåller en del lut så det är perfekt att låta grejor ligga länge i ett sånt bad. Färgen försvinner men inte metallen.
Fyll gärna hörnjärnen med kitt så fukt inte har nånstans att kondensera och skapa problem längre fram.
Fyll gärna hörnjärnen med kitt så fukt inte har nånstans att kondensera och skapa problem längre fram.
har provat andra metoder, bla ett bad med kaustiksoda. Sjukt effektivt men inte så trevligt att jobba med. Såpan har fördelen att händerna blir lite lagom smorda med..Åsa Lund skrev:
har ömsom fyllt järnen med kitt, vissa var det när jag lossade men såg ingen riktigt röd tråd i om det hjälpt eller ej, men jag hoppas att min linoljefärg är tillräckligt tät för att inte släppa in någon fukt. Nu har jag ju även grundat med rostskyddsfärg vilket inte var fallet från början så jag hoppas det hjälper oxå..
Sommartid är ju tid för uteprojekt och det beställdes en planteringsbädd.
Så efter en tur till byggmax för o inhandla lite virke fick jag fria händer ett par timmar när familjen åkte o handlade..
sen fick beställaren måla
Så efter en tur till byggmax för o inhandla lite virke fick jag fria händer ett par timmar när familjen åkte o handlade..
Logga in
Skapa konto
sen fick beställaren måla
Logga in
Skapa konto
Om vi återgår till eldragningen ovan så föranledde det att all ytbeklädnad fick rivas ner och då passade jag på att se till så att det fanns mer än två eluttag i rummet..
Fanns entusiastiska medhjälpare!
ägnade en stund åt att försöka fräscha till fönsterbänkar som blivit lite slitna.
Det tog sin lilla tid men slipning med excenterslip med 1000 papper och sen polering med luddtrissa och polermedel på borrmaskin för att sis svsluta med polermaskin (för billack) med polermedel så blev ändå resultatet acceptabelt. Inte den spegel som jag hoppades på men klart bättre än utgångsläget. Passade även på att laga en som spruckit men med epoxilim blir det rätt bra.
Monterade som sagt lite fler uttag..
när vi flyttade in så var en av de första sakerna på min ”att göra” lista att slipa golvet. Det tog dryga 7 år innan det blev så.
Golvet var rätt trött:
En välvattnad julgran har även satt sina spår
Men med slipning blev det inte helt illa
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fanns entusiastiska medhjälpare!
Logga in
Skapa konto
ägnade en stund åt att försöka fräscha till fönsterbänkar som blivit lite slitna.
Det tog sin lilla tid men slipning med excenterslip med 1000 papper och sen polering med luddtrissa och polermedel på borrmaskin för att sis svsluta med polermaskin (för billack) med polermedel så blev ändå resultatet acceptabelt. Inte den spegel som jag hoppades på men klart bättre än utgångsläget. Passade även på att laga en som spruckit men med epoxilim blir det rätt bra.
Logga in
Skapa konto
Monterade som sagt lite fler uttag..
Logga in
Skapa konto
när vi flyttade in så var en av de första sakerna på min ”att göra” lista att slipa golvet. Det tog dryga 7 år innan det blev så.
Golvet var rätt trött:
Logga in
Skapa konto
En välvattnad julgran har även satt sina spår
Logga in
Skapa konto
Men med slipning blev det inte helt illa