125 509 läst · 323 svar
126k läst
323 svar
Långtidsprojekt Tegelvilla Skåne
Tack!T thomasbackstrom skrev:
Vi gillar golven starkt! Dom är väldigt sköna att gå på och med mycket liv. Dock är ytan ganska känslig för smuts. Den är nästan lite sträv. Men efter att ha lagt på mer hårdvaxolja så blir den kanon! Furu är ju ganska mjukt så man får ju tänka på att inte slänga saker i golvet hur som helst..
Okej, ja köper behandlad hårdvaxolja med vit pigment. Men jag har två små terrorister så är lite orolig då de flyger både leksaker o mat hur som helstL ljhnilsson skrev:Tack!
Vi gillar golven starkt! Dom är väldigt sköna att gå på och med mycket liv. Dock är ytan ganska känslig för smuts. Den är nästan lite sträv. Men efter att ha lagt på mer hårdvaxolja så blir den kanon! Furu är ju ganska mjukt så man får ju tänka på att inte slänga saker i golvet hur som helst..
Tack så mycket!G Geatki skrev:
I ärlighetens namn vet jag inte hur mycket driv det är just nu, börjar bli lite less på renoverandet, vi bor ju på bottenvåningen så det är lite som o campa inomhus. Det är ju egentligen ingen bra idé att renovera när man har små barn, man hinner varken med att passa barnen eller att renovera och framförallt inte att sova
Men det lider mot sitt slut iaf, har oljat golven i stora rummet och hallen, ska mellanslipa och olja hallen en gång till sen kan vi flytta upp.
Blev lite grus i planerna med en helt oplanerad kräksjukeattak hosbarnen under helgen..
Livet i lägret börjar så sakteliga återgå till någon slags normalitet efter en vecka med kräksjuka hos 3/4 av familjen.
För att pigga upp oss så började vi flytta upp lite grejer och börja använda ovanvåningen.
Stora sovrummet är klart minus ett par eluttag som kommerfölja med garderoben som är bakom sängen.
Stora rummet är helt färdigmålat.
Älskar ljuset som kommer in genom de stora fönstrena!
Hoppas nu på att kunna få lite tid över i veckan och göra klart alls 1500000 småsaker..
För att pigga upp oss så började vi flytta upp lite grejer och börja använda ovanvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stora sovrummet är klart minus ett par eluttag som kommerfölja med garderoben som är bakom sängen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stora rummet är helt färdigmålat.
Älskar ljuset som kommer in genom de stora fönstrena!
Hoppas nu på att kunna få lite tid över i veckan och göra klart alls 1500000 småsaker..
Jag fortsätter så sakta på lediga stunder med mitt lilla projekt.
Hade röris på besök, numera går det att både pinka och duscha på ovanvåningen!
Duschen klar, (förutom duschväggen som med sina mått blev en väldigt specialbeställd lösning)
Toan på plats!
Handdukstorkarna på plats och inkopplade!
Har även börjat måtta så smått för hur kommodlösningen skall bli..,
Blir två Ikea metod 60x40 väggskåp med lådor och platsbyggd hylla mellan.
Letar nu bara efter några snygga fronter till lådorna..
Hade röris på besök, numera går det att både pinka och duscha på ovanvåningen!
Duschen klar, (förutom duschväggen som med sina mått blev en väldigt specialbeställd lösning)
Logga in
Skapa konto
Toan på plats!
Logga in
Skapa konto
Handdukstorkarna på plats och inkopplade!
Logga in
Skapa konto
Har även börjat måtta så smått för hur kommodlösningen skall bli..,
Logga in
Skapa konto
Blir två Ikea metod 60x40 väggskåp med lådor och platsbyggd hylla mellan.
Letar nu bara efter några snygga fronter till lådorna..
I takt med att värmen slår till och livet i övrigt sätter sina begränsningar så fortsätter kampen mot ett färdigställande.
Var på ett större möbelvaruhus och handlade lådor till garderoben. Dyrt men blir förhoppningsvis bra.
Har gjort en ganska rudimentär hålborrningsmall för att montera lådorna i mina egenbyggda garderober.
Hoppas jag mätt rätt..
Hållerpå med att försöka få beställt en bänkskiva till badrummet. Tydligen inte världens lättaste trots att jag lämnat en cadritning på hur den ska se ut är vi nu uppe i rev 4 på en ritning från leverantören. Varje gång dom rättar till en sak blir något annat fel. Suck. Stenskivor.se är förvisso billiga men just nu önskar jag att jag inte valt dem.. hade allt löpt enligt plan skulle jag haft skivan men nu är den inte ens beställd.
Utomhus pågår små små projekt. Överst på listan stod ett vandalskydd för jordgubbarna så att inte 1,5 åringen ska käka alla innan dom är mogna. Fåglarna visade sig inte vara något problem detta året...
Var på ett större möbelvaruhus och handlade lådor till garderoben. Dyrt men blir förhoppningsvis bra.
Logga in
Skapa konto
Har gjort en ganska rudimentär hålborrningsmall för att montera lådorna i mina egenbyggda garderober.
Logga in
Skapa konto
Hoppas jag mätt rätt..
Hållerpå med att försöka få beställt en bänkskiva till badrummet. Tydligen inte världens lättaste trots att jag lämnat en cadritning på hur den ska se ut är vi nu uppe i rev 4 på en ritning från leverantören. Varje gång dom rättar till en sak blir något annat fel. Suck. Stenskivor.se är förvisso billiga men just nu önskar jag att jag inte valt dem.. hade allt löpt enligt plan skulle jag haft skivan men nu är den inte ens beställd.
Utomhus pågår små små projekt. Överst på listan stod ett vandalskydd för jordgubbarna så att inte 1,5 åringen ska käka alla innan dom är mogna. Fåglarna visade sig inte vara något problem detta året...
Logga in
Skapa konto
Efter en massa skruvande av lådor så kunde jag montera lite grejer i garderoberna.
Efter att ha smällt ihop några Maximera lådor fick jag on snitsen. Roade mig med att klocka ett par och ca 6 minuter tar det att bygga en låda..
Nu är alla lådor på plats:
En fundering jag haft är hur jag ska göra med klädstång för galgar för att maximera utnyttjandet.
Googlat efter färdiga lösningar men det verkar snålt med såna.
Version 1 av min klädstång:
Funkar rätt bra.
Dock passar det inte till alla galgar. Endast till galgar med metallhängare.
Funderade vidare...
Efter att ha smällt ihop några Maximera lådor fick jag on snitsen. Roade mig med att klocka ett par och ca 6 minuter tar det att bygga en låda..
Nu är alla lådor på plats:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En fundering jag haft är hur jag ska göra med klädstång för galgar för att maximera utnyttjandet.
Googlat efter färdiga lösningar men det verkar snålt med såna.
Version 1 av min klädstång:
Logga in
Skapa konto
Funkar rätt bra.
Logga in
Skapa konto
Dock passar det inte till alla galgar. Endast till galgar med metallhängare.
Funderade vidare...
Jag hamnade på version 2 med att såga bredare skåror i klädstången.
Sen hann jag inte ens montera den innan jag fick nästa snilleblixt..
version 3 är med skruvar som avdelare istället.
Den funkar utmärkt med alla i huset förekommande galgar.
Då nu får jag bara serietillverka dem.. ev lyxar jag till designen med att runda hörnen etc men det får framtiden utvisa...
Logga in
Skapa konto
Sen hann jag inte ens montera den innan jag fick nästa snilleblixt..
version 3 är med skruvar som avdelare istället.
Logga in
Skapa konto
Den funkar utmärkt med alla i huset förekommande galgar.
Då nu får jag bara serietillverka dem.. ev lyxar jag till designen med att runda hörnen etc men det får framtiden utvisa...
Tack!K kalle55 skrev:
Det var det stuket vi försökt få till..
badrummet blev mer ”modernt” än vi föreställde oss men det blir bra ändå tror jag..
Nu väntar jag bara på dom sista grejerna, bänkskiva och duschvägg så jag kan göra klart...
Säg den lycka som varar..
Den beställda duschväggen dök upp på utsatt dag och det är tur man är hemma då DHL plötsligt stod där och ville leverera paket..
Packar upp partiet och börjar ana oråd.. den som kapat väggprofilen har vänt dessa åt fel håll.. dvs förväxlat in och utsida på partiet. Nåja, dörrens profil går att helt enkelt vända men den fasta måste ha en ny profil.
Monterar dörren och inser sedan att något mer inte stämmer..
Vinklar etc på glasen passar perfekt men den fasta delen är för smal.. jämför med ritning och det fattas en 20 mm på bredden. Så vi får se när detta kan bli klart...
Den beställda duschväggen dök upp på utsatt dag och det är tur man är hemma då DHL plötsligt stod där och ville leverera paket..
Packar upp partiet och börjar ana oråd.. den som kapat väggprofilen har vänt dessa åt fel håll.. dvs förväxlat in och utsida på partiet. Nåja, dörrens profil går att helt enkelt vända men den fasta måste ha en ny profil.
Monterar dörren och inser sedan att något mer inte stämmer..
Vinklar etc på glasen passar perfekt men den fasta delen är för smal.. jämför med ritning och det fattas en 20 mm på bredden. Så vi får se när detta kan bli klart...
Logga in
Skapa konto
Vilket roligt projekt att läsa om! Tycker ni lyckas bra med stilen. Badrum känns som att de är svåra att få ”tidstypiska” så jag anser att om badrummet är praktiskt planerat så gör det inget om det skiljer sig från övriga huset.