T thomasbackstrom skrev:
Snyggt
Hur upplever du golven? Extremt känsliga eller funkar de? Funderar på massiva trägolv ja med :)
Tack!
Vi gillar golven starkt! Dom är väldigt sköna att gå på och med mycket liv. Dock är ytan ganska känslig för smuts. Den är nästan lite sträv. Men efter att ha lagt på mer hårdvaxolja så blir den kanon! Furu är ju ganska mjukt så man får ju tänka på att inte slänga saker i golvet hur som helst..

• Gilla
thomasbackstrom
  • Laddar…
T
L ljhnilsson skrev:
Tack!
Vi gillar golven starkt! Dom är väldigt sköna att gå på och med mycket liv. Dock är ytan ganska känslig för smuts. Den är nästan lite sträv. Men efter att ha lagt på mer hårdvaxolja så blir den kanon! Furu är ju ganska mjukt så man får ju tänka på att inte slänga saker i golvet hur som helst..
Okej, ja köper behandlad hårdvaxolja med vit pigment. Men jag har två små terrorister så är lite orolig då de flyger både leksaker o mat hur som helst :)

T thomasbackstrom skrev:
Okej, ja köper behandlad hårdvaxolja med vit pigment. Men jag har två små terrorister så är lite orolig då de flyger både leksaker o mat hur som helst :)
Vår är behandlat med vitolja. Men utan är känslig ändå. Mitt råd är att lägga på ett varv olja.

Vilket projekt och vilket driv!
Jättekul att följa. Förutom att man blir lite avundsjuk på just projektet och drivet :D(y)

Bra jobbat och tack för att du lägger upp. Stor inspiration för många, utan tvekan!

• Gilla
saiter
  • Laddar…
G Geatki skrev:
Vilket projekt och vilket driv!
Jättekul att följa. Förutom att man blir lite avundsjuk på just projektet och drivet :D(y)

Bra jobbat och tack för att du lägger upp. Stor inspiration för många, utan tvekan!
Tack så mycket!
I ärlighetens namn vet jag inte hur mycket driv det är just nu, börjar bli lite less på renoverandet, vi bor ju på bottenvåningen så det är lite som o campa inomhus. Det är ju egentligen ingen bra idé att renovera när man har små barn, man hinner varken med att passa barnen eller att renovera och framförallt inte att sova :)
Men det lider mot sitt slut iaf, har oljat golven i stora rummet och hallen, ska mellanslipa och olja hallen en gång till sen kan vi flytta upp.

Blev lite grus i planerna med en helt oplanerad kräksjukeattak hosbarnen under helgen..

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Livet i lägret börjar så sakteliga återgå till någon slags normalitet efter en vecka med kräksjuka hos 3/4 av familjen.

För att pigga upp oss så började vi flytta upp lite grejer och börja använda ovanvåningen.
Ett sovrum med blommigt tapetserade väggar, trägolv, en obehandlad träddörr och en vit målad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med blommig tapet och en säng med grått huvudgavel och ljusblått överkast.
Skapa konto
Renoverat sovrum med blommigt tapetserade väggar, säng, spjälsäng och fönster med naturligt ljus.
Skapa konto

Stora sovrummet är klart minus ett par eluttag som kommerfölja med garderoben som är bakom sängen.

Nyrenoverat sovrum med gråa väggar, stort fönster, ett trämönstrat golv, en barnmatta och en liten bänk.
Skapa konto
Renoverat stort sovrum med ljusa väggar, trägolv och naturligt ljus från takfönster.
Skapa konto
Ett nyrenoverat sovrum med ljusgrå väggar, trägolv och en lekduk på golvet.
Skapa konto

Stora rummet är helt färdigmålat.
Älskar ljuset som kommer in genom de stora fönstrena!
Hoppas nu på att kunna få lite tid över i veckan och göra klart alls 1500000 småsaker..

• Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
Jag fortsätter så sakta på lediga stunder med mitt lilla projekt.
Hade röris på besök, numera går det att både pinka och duscha på ovanvåningen!
Duschen klar, (förutom duschväggen som med sina mått blev en väldigt specialbeställd lösning)
Nyinstallerad dusch med takdusch och handhållen dusch i ett kaklat badrum utan duschvägg.
Skapa konto

Toan på plats!
Nyinstallerad toalettstol i ett kaklat badrum med grått golv och vit vägg, nära eluttag och dammsugare.
Skapa konto

Handdukstorkarna på plats och inkopplade!
Badrum under renovering med installerad toalett och väntande handdukstorkar, verktyg på golvet.
Skapa konto

Har även börjat måtta så smått för hur kommodlösningen skall bli..,
Halvfärdig installation av två vita IKEA Metod väggskåp i ett renoveringsprojekt för badrum.
Skapa konto

Blir två Ikea metod 60x40 väggskåp med lådor och platsbyggd hylla mellan.
Letar nu bara efter några snygga fronter till lådorna..

• Gilla
andthe och 2 till
  • Laddar…
I takt med att värmen slår till och livet i övrigt sätter sina begränsningar så fortsätter kampen mot ett färdigställande.
Var på ett större möbelvaruhus och handlade lådor till garderoben. Dyrt men blir förhoppningsvis bra.
Kundvagn full med platta paket från möbelvaruhus i en korridor med hyllor.
Skapa konto

Har gjort en ganska rudimentär hålborrningsmall för att montera lådorna i mina egenbyggda garderober.
Håltagningsmall i brun MDF på träterrass vid sidan av skruvdragare och måttband.
Skapa konto

Hoppas jag mätt rätt..

Hållerpå med att försöka få beställt en bänkskiva till badrummet. Tydligen inte världens lättaste trots att jag lämnat en cadritning på hur den ska se ut är vi nu uppe i rev 4 på en ritning från leverantören. Varje gång dom rättar till en sak blir något annat fel. Suck. Stenskivor.se är förvisso billiga men just nu önskar jag att jag inte valt dem.. hade allt löpt enligt plan skulle jag haft skivan men nu är den inte ens beställd.

Utomhus pågår små små projekt. Överst på listan stod ett vandalskydd för jordgubbarna så att inte 1,5 åringen ska käka alla innan dom är mogna. Fåglarna visade sig inte vara något problem detta året...
Hemmagjort vandalskydd av trä och nät över jordgubbsplantor på stenplattor.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Efter en massa skruvande av lådor så kunde jag montera lite grejer i garderoberna.
Efter att ha smällt ihop några Maximera lådor fick jag on snitsen. Roade mig med att klocka ett par och ca 6 minuter tar det att bygga en låda..
Nu är alla lådor på plats:
Vita Maximera lådor monterade i en garderob med verktyg och måttband, med en fundering över klädstångslösning.
Skapa konto
Omonterade garderobsdelar och nybyggda Maximera lådor i ett pågående renoveringsprojekt för hemmabygge.
Skapa konto

En fundering jag haft är hur jag ska göra med klädstång för galgar för att maximera utnyttjandet.
Googlat efter färdiga lösningar men det verkar snålt med såna.
Version 1 av min klädstång:
Byggprojekt med hemmagjord klädstång av trä, verktyg och skruvdragare på golvet med monterade garderobslådor i bakgrunden.
Skapa konto

Funkar rätt bra.
Garderob med klädstång och metallgalgar ovanför vita lådor och hyllor, kläder hängande.
Skapa konto

Dock passar det inte till alla galgar. Endast till galgar med metallhängare.

Funderade vidare...

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Jag hamnade på version 2 med att såga bredare skåror i klädstången.
Klädstång med utskurna skåror i handen ovanför en byggplats med verktyg och konstruktionsmaterial synliga på golvet.
Skapa konto

Sen hann jag inte ens montera den innan jag fick nästa snilleblixt..
version 3 är med skruvar som avdelare istället.
Oberoende byggd klädstång med jämnt fördelade skruvar som avdelare på ett trägolv, bredvid personens fötter och verktyg.
Skapa konto

Den funkar utmärkt med alla i huset förekommande galgar.
Då nu får jag bara serietillverka dem.. ev lyxar jag till designen med att runda hörnen etc men det får framtiden utvisa...

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Stiligt, övervåningen ser tidstypisk och elegant ut, inte ett spår av att allt egentligen är nyfixat (på ett positivt vis)(y)

K kalle55 skrev:
Stiligt, övervåningen ser tidstypisk och elegant ut, inte ett spår av att allt egentligen är nyfixat (på ett positivt vis)(y)
Tack!
Det var det stuket vi försökt få till..
badrummet blev mer ”modernt” än vi föreställde oss men det blir bra ändå tror jag..

Nu väntar jag bara på dom sista grejerna, bänkskiva och duschvägg så jag kan göra klart...

• Gilla
kalle55
  • Laddar…
Säg den lycka som varar..
Den beställda duschväggen dök upp på utsatt dag och det är tur man är hemma då DHL plötsligt stod där och ville leverera paket..

Packar upp partiet och börjar ana oråd.. den som kapat väggprofilen har vänt dessa åt fel håll.. dvs förväxlat in och utsida på partiet. Nåja, dörrens profil går att helt enkelt vända men den fasta måste ha en ny profil.
Monterar dörren och inser sedan att något mer inte stämmer..
Vinklar etc på glasen passar perfekt men den fasta delen är för smal.. jämför med ritning och det fattas en 20 mm på bredden. Så vi får se när detta kan bli klart...
Person pekar på felmonterad duschväggprofil med synlig breddskillnad.
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Vilket roligt projekt att läsa om! Tycker ni lyckas bra med stilen. Badrum känns som att de är svåra att få ”tidstypiska” så jag anser att om badrummet är praktiskt planerat så gör det inget om det skiljer sig från övriga huset.

M Myzan87 skrev:
Vilket roligt projekt att läsa om! Tycker ni lyckas bra med stilen. Badrum känns som att de är svåra att få ”tidstypiska” så jag anser att om badrummet är praktiskt planerat så gör det inget om det skiljer sig från övriga huset.
Tack!
Kul att höra att det uppskattas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.