tommib tommib skrev:
Kapellet var en del av sjukhuset.

Ja, det finns en hel del mörker i mentalvårdens historia men man måste också komma ihåg att dessa individer i huvudsak förvarades innan man gjorde några som helst försök att vårda dem. De tidiga försöken, med långbad, insulinchocker, slänggunga mm var desperata försök att få någon slags förbättring i patienternas tillstånd. Lobotomin var en revolution när den kom och uppfinnaren (Egaz Moniz) delade nobelpriset i medicin 1949 pga detta. Det var ett ingrepp med väldigt stora biverkningar men också det enda alternativet till livslång fastlåsning och förvaring i vissa fall. När bättre behandlingar, som t.ex. neuroleptika blev tillgängligt övergavs den (men kanske inte så fort som den borde övergivits). Även ECT ("elchocker") var en revolution och fungerar jämförelsevis bra. Självklart finns det biverkningar, det finns det för alla effektiva terapier.

Långt inlägg off topic, men kanske relevant för någon...

Jag promenerar också av och till i Långbro park, det är som sagt väldigt fint.
Då förstår jag kopplingen bättre.

Att förhålla sig till historian är alltid komplext. Det som i moderna ögon kan te sig barbariskt var i många fall ett steg framåt jämfört med tidigare epoker. Det viktiga är inte att låtsas att historian inte funnits utan att komma ihåg att om det verkar barbariskt idag, så är det barbariskt idag, oavsett om man gjorde på ett visst sätt förr.

Jag menar knappast att det hade varit fint med lite gamla ECT-maskiner och bältessängar i ett hörn som någon längre upp antyder, och det tror jag inte någon annan tycker heller. Jag vet ju inte hur kapellet såg ut innan men jag kan ändå vara säker på att den enkla, moderna looken det har nu ändå tvättat bort en del vad gäller snickerier och andra arkitekturella detaljer
 
tommib tommib skrev:
Varför är det förjävligt? Det var ett sjukhus, då är det inte så konstigt att det finns ett bårhus. I dessa finns det kylrum, annars blir det på riktigt förjävligt.

Huset är fint. Själva området är också fint, som gamla mentalsjukhus ofta är. Tyvärr rätt bra insyn rakt in eftersom det inte är byggt för att kreti och pleti skulle gå utanför (eller att det skulle vara en bostad). Även de nya bostäderna i området är byggda med väldigt god insyn, lite som att bo i ett akvarium....
tänka på att det stod tomt ett bra tag innan det byggdes om
 
Långbro värdshus är det fortfarande lika bra käk där luncherna var grymma vad jag mins
 
Fairlane
Det är fortfarande känt för bra mat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.