Just nu klipper jag 40mm.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Skönt att se att ”Nilla” är ute och gör sitt jobb!
Gräset börjar även återhämta sig efter en tuff vinter med skottramp för hockeysönerna hemma!

[bild]
[bild]
Btw, snyggt kamerasystem.
Vad är det för system?

Har funderat på att skaffa kameror på fram och baksidan som man kan komma åt när man är bortrest
 
Jag kör imou!
Extremt prisvärt och enkelt att sätta upp. Allt via app och antingen molnlagring vilket är ganska dyrt då man betalar för varje enhet eller via minneskort i varje enhet.
Man får 30 dagar molntjänst till varje enhet man köper så man kan testa!

Bilderna jag la ut nu är ”snapshots” som jag får via notiser när sensorn känner rörelse. Ganska lågupplösta jämfört med videoströmmen...
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
Vi har en tomt med massor av buskar, träd, rabatter och trädgårdsmöbler - dessutom ett lutande parti med 5 äppelträd (allt på en tomt på knappt 1000kvm) plus en smal gång som förbinder tomtens två sidor. Efter det strul som min bror och mina föräldrar har med (worx och huskqvarna) med klipparna (bla begränsningskabeln) varje vår och då med "lätta" tomter har jag räknat bort robotklippare, pga kombinationen inköpspris + tid att ordna och underhålla begräningskabel + kan bara täcka 60% av tomten pga äppelträden.

Jag funderar på om ultraljudssensorerna gör att denna skulle klara alla partier även där det är buskar med att man bara "ramar in" tomtens kanter? Dvs väjer den för tex en vinbärsbuske eller ett träd. Sluttningen med äppelträd tänkte jag skita i då det stora delar av klippsäsongen ligger äpplen där. Den lilla 1m breda och 7m långa "gången" mellan tomtens två delar antar jag klipparn skulle klara?

Priset känns helt klart bra om det är Worx kvalitet (jag har fått för mig att det inte vart mer problem med borsans worx än den minst dubbelt så dyra HQn som iofs är något äldre).
 
Min robot väjer för torkvindestolpen som är ca 8 cm bred och även busken som jag har på tomten.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Om någon kommer på ett bra knep att få roboten att hålla sig inom ett visst område på tomten, utan att behöva dra en 2a slinga längs tomten, så vill jag gärna höra.

för hos mig så klipper han ganska lite på framsida kontra baksidan, då ytan är ganska ganska liten och bara lite krångligt.

nuvhsr jag fått sätta upp en bräda för att hindra ”Ola” att rymma från det utrymmet och klippa där någon timme
 
Fick en idé. Kanske kan man lägga lite extra slinga och använda smarta hem-prylar för att dirigera om signalen med reläer?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Fick en idé. Kanske kan man lägga lite extra slinga och använda smarta hem-prylar för att dirigera om signalen med reläer?
Mycket intressant tanke.
 
Borde inte något sånt här fungera?

man använder en sån skravdosa på ena stället (se bild)
Och så använder man en switch på det andra stället (se längst ner på bild)

Elektrisk kopplingsschema med skarvdosa och strömbrytare för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trrttsch skrev:
Halloj! Har precis beställt en på Bauhaus rea. Gräsmattan är på c:a 600m2 så jag tänker att det borde funka men den har lite konstig form så jag hoppas jag inte gjort bort mig. Gjorde en enkel skiss i mobilen och tänkte bara höra om det är dumt att ha laddstationen bakom garaget (blå prick) med tanke på att det är långt till andra änden huset. Gräsmattan är alltså rödmarkerad på min skiss.
[bild]
Funkade det? Vår tomt har ungefär samma utmaning som din (plus lutning och äppelträd) - iallafall detta med två delar och en smal passage.
 
J JohanLun skrev:
Funkade det?
Den hittar till framsidan och klipper där också men det är lite tidigt att avgöra om det fungerar bra och det blir lika mycket klippt där. Har inte så mycket lutning men mattan är ganska ojämn och den tar sig förbi det mesta. På några ställen har jag fått fylla på med toppdress. Jag tre fruktträd och två buskar och de mår bra än. Sen har jag en låg fontän och en stor men låg sten och de har jag dragit kabel runt.
Passagen mellan fram- och baksida är 2-3 m. Är den smalare än så så kanske sannolikheten att den slumpvis ska hitta den blir för liten?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hej!

Köpte en robot igår efter fina recensioner här. Inser dock att det kommer ta ett tag innan man kommer kunna ta den i drift, t ex missat detta med att den laddas från sidan och att den behöver utrymme kring laddplatsen så måste tänka om lite ang val av plats bl a. Har några nybörjarfrågor som jag blir tacksam om någon har lust att besvara!

1. Undrar lite ang detta med avstånden för begränsningskabeln, har lite olika utformning i gräsmattans ytterkanter, ibland marksten i samma höjd som gräsmattan och ibland rent gräs längs med häck. Skall kabeln ligga 10 cm in från marksten och 26 cm in från gräskanten utmed häckar? Är 26 cm det absolut minsta eller går det att rucka/minska på det måttet? Vilka avstånd för kabeln använder ni?

2. Har lite dåliga partier i gräsmattan som kommer behöva åtgärdas innan roboten kan köra där så då undrar jag om man kan lägga hela slingan först och sedan skärma av de partier som behöver åtgärdas med plank el likn så att den inte kör där tills det är gjort?

3. Såg i beskrivningen från Bauhaus att kabeln som följer med är 130 m och när jag mätte idag så insåg jag att vi har närmare 175 m, så jag måste köpa någon extra rulle kabel och någon klämma att skarva ihop den med, är detta universalgrejer? Såg inga tillbehör öht till just Landxcape på Bauhaus. Kan ni rekommendera något prisvärt som finns lätt tillgängligt och som inte behöver beställas?

Tack på förhand!
 
1. Avstånden är en bra start och om man först sätter fast linan med medföljande plastpinnar är det lätt att justera och prova sig fram. Jag har läst att en del kör 20 cm längs väggar men att i hörn behövs lite svängrum.

2. Det går bra att ställa något i vägen. Jag satte tunna bitar spillvirke som jag brukar blanda färg med men de plöjde den över så det får inte vara för klent. :)

3. Det är vanlig kabel så vilket märke som helst passar. Är man snål som jag köper man billig elkabel Fk 1,5. Det följer med två skarvkonrakter men det är nog klokt att köpa på sig några fler att ha liggande ifall kabeln råkar gå av. Och kanske köpa några extra plastpinnar av valfritt märke.
 
Jag har köpt extra skarvdon och kabel hos NetONet av märket Grouw vilket fungerar jättebra.
Har redan gjort åt 5 st skarvdon :crysmile:
 
Jag har lödat ihop kabeln och satt krympslang… Är nog enklare med skarvdon :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.