Ja det rekommenderas. (y)
 
M mrdn skrev:
Jag har kört i snart en månad med indego knivarna, funkar kanon!
Kör du med rent rostfria eller titanförstärkta?
 
Intressant tråd, har kommit förbi "ska jag köpa robot?" frågan och är nu på "vilken ska jag köpa". LX812 ser ju nästan för bra ut, men frågan är om den räcker till?

Beroende på vilken kartapplikation på nätet jag mäter i så är min gräsmatta mellan 550 och 640 kvm. Min gräsmatta är dock inte särskilt platt, ca 10 graders lutning från vägen till längst bak på gräsmatta.

Vill ju helst inte ha en robot som kör dygnet runt, är det någon som har erfarenhet av att ligga på gränsen av rekommenderad yta?

Eller måste jag gå upp till en Worx Landroid 700?
 
Hej, installerade min klippare igår. Den har kört 2 gånger nu, men den kör ca 30 minuter sedan är batteriet nere under 20% och så går den in och laddar. Är det så kort batteritid på dem?
 
Christian Bouvin Christian Bouvin skrev:
Hej, installerade min klippare igår. Den har kört 2 gånger nu, men den kör ca 30 minuter sedan är batteriet nere under 20% och så går den in och laddar. Är det så kort batteritid på dem?
Om gräset är högt går det åt mer kräm, så då kan nog 30 min vara rimligt. När den kört några dagar och gräset är klippt så borde den kunna köra en dryg timme per laddning. (Nu vet inte jag hur din gräsmatta ser ut såklart)
 
G Galten skrev:
Om gräset är högt går det åt mer kräm, så då kan nog 30 min vara rimligt. När den kört några dagar och gräset är klippt så borde den kunna köra en dryg timme per laddning. (Nu vet inte jag hur din gräsmatta ser ut såklart)
Toppen! Jo gräset är rätt högt just nu så den får väll jobba för att klippa ner det då :) Tack!
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Hej!
Vad är skillnad mellan att välja meddelande eller varningar i avisering?
 
Tänkte tanken senast i morse och ändrade från ”varningar” till ”meddelande” och fick tex notis om att den ”laddar” samt att knivarna hade fastnat på bara någon timme...
Klipparen hade fastnat i en marksten som låg på gräsmattan så knivdisken hade fastnat.
Knappt sett röken av aviseringar innan.

Hade ju vart bra om man kunde välja att få alla aviseringar såklart?
 
  • Gilla
Chrillekrusk
  • Laddar…
Nu står klipparen hemma och väntar på att jag ska få tid att installera.

Jag har ganska komplex tomt med både lutning och mycket träd och buskar. Vissa delar är näst intill naturtomt med buskage, buskar och ormbunkar. Jag tänker att jag inte ska utmana klipparen för mycket och därav bara köra den del som är "lätt, dock vill jag ta en bit av var av de två gräsplättar som bara förbinds men en smal gång med plattor som är bara något bredare än klipparen. Jag vill inte klippa det mest kuperade och bakom buskar mm så jag skulle tro jag har max 4-500 kvm, troligen bara kring 300kvm som jag vill klippa. Förutom buskar är det några solitära blommor och annat som jag absolut inte orkar eller vill dra begränsningskabeln runt, så jag tänker att jag bara tar "mitten" och låter allt bakom buskar och blommor förbli oklippt. Ena sidan har jag äppelträd och jag ämnar inte gå och plocka äpplen varje dag. Därför funderar jag på om jag antingen ska ge upp och bara ta ena halvans gräs, eller försöka köra så att när det ligger äpplen på marken så ställer jag nåt för gången så klipparen inte kan ta sig över till sidan med äppelträd. Är det någon som framgångsrikt gjort ett sådant simpelt zonsystem? Jag vill alltså bara ta bort den ena halvan, aldrig den andra.

Jag funderar också på var det är smartast att placera laddstationen sett till detta upplägg. Hur beter sig klipparen när den vill hem? Som jag förstår på mina föräldrars HQ så har den en separat returslinga som går mitt i hela gräsmattan så den inte behöver ta ett ärevarv på lågt batteri. Men denna klippare har inte det väl utan följer slingan runt. Hur planerar man placering av laddstation så körningen hem blir så kort som möjligt?

och, ja. jag räknar med att fortsätta köra motorklippare, just pga att det finns massor av "öar" som inte är rimligt att slinga in. Och att jag säkert kommer få äta upp att jag säger det inte är nåt problem när jag märkt hur smidigt det är. Men jag har dragit mig för att skaffa klippare just pga jag inte vill göra en för komplex slinga. Med ultraljud och att jag accpeterar att bara ta den lätta biten gjorde att jag kände det har möjlighet att lyckas...
 
Hej!

Undrar om någon vet huruvida en kabel till belysningssystem (Lightson) kan påverka begränsningskabeln och robotens beteende om den korsar begränsningskabeln?
 
Hej,

Jag har 2 st 812i (hemma och i stugan) men blir inte klok på hur man hanterar det i appen. Någon som vet hur man löser det?

Vilken betydelse har det att man anger sin gräsmattas storlek?

Mvh
Daniel
 
IATOAON IATOAON skrev:
Hej,

Jag har 2 st 812i (hemma och i stugan) men blir inte klok på hur man hanterar det i appen. Någon som vet hur man löser det?

Vilken betydelse har det att man anger sin gräsmattas storlek?

Mvh
Daniel
Verkar som en lösning är att köra en kopia av appen i hemlig läge och skaffa ett nytt konto för klippare nr 2. Inte särskilt smidigt men en fungerande workaround. Hade helst haft båda i samma app som robotdammsugarna och billaddststionerna tex klarar.

Mvh
Daniel
 
Även jag slog till på Bauhaus rea, mycket pga denna tråd! Har tidigare tyckt att robot inte var något för vår lilla tomt och att gräsklippning var avkopplande. Men, efter första barnet byttes handjagaren mot en batteriklippare och efter andra barnet är det nu dags för robot!
Då barnen tar det mesta av ens fritid samt att vi precis sått nytt i en del av trädgården så dröjer nog installationen något
Har en del storgatsten som kant till gräsmattan vilken ligger några cm lägre än själva gräset. Hur känsligt är det att det måste ligga i nivå om man ska köra kantklipp?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
IATOAON IATOAON skrev:
Hej,

Jag har 2 st 812i (hemma och i stugan) men blir inte klok på hur man hanterar det i appen. Någon som vet hur man löser det?

Vilken betydelse har det att man anger sin gräsmattas storlek?

Mvh
Daniel
Om man kör via appen så ställer man in klipptiderna där så då spelar det ingen roll hur många m2 man anger. Kör man utan appen bestäms klipptiden efter antar m2.

För 600 m2 får man då 25 timmar i veckan. Med appen vet jag inte vad max klipptid/vecka är.
 
Christian Bouvin Christian Bouvin skrev:
Hej, installerade min klippare igår. Den har kört 2 gånger nu, men den kör ca 30 minuter sedan är batteriet nere under 20% och så går den in och laddar. Är det så kort batteritid på dem?
Min var sån i början.
Nu går han längre tid efter ett par veckor.
Tror batteriet behöver vänja sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.