Ni som kör Landxcapen med Indego-knivar. Kör ni med rent rostfria eller med titanförstärkta knivar?
Hur mycket större blir klippbredden?
 
Jag har inte börjat köra med indigoknivarna än men beställde titanförstärkta.

Beställde en ny knivdisk idag så jag kan modda den och komma igång med de nya knivarna.
tror klippbredden blir ca 3cm bredare.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Jag har inte börjat köra med indigoknivarna än men beställde titanförstärkta.

Beställde en ny knivdisk idag så jag kan modda den och komma igång med de nya knivarna.
tror klippbredden blir ca 3cm bredare.
Var hittade du ny knivdisk?
 
Nu har jag börjat sätta ut begränsningskabeln.

Tänker att det vore bra med lite stalltips innan jag peggat hela tomten...

Hur smal passage funkar i praktiken?
Jag har tyvärr något mindre än en meter på smalaste stället, vi kan bredda lite där, men det blir senare i sommar. Hur nära resp kant ska jag då lägga begränsningskabeln för att det ska funka? 26 cm från kanten på vardera sidan och det blir en väldigt smal remsa imellan, eller kommer det inte att funka?

Hur bra är den i backar i praktiken? Är det ide ens att försöka eller kommer jag bara att sabba batteriet då den får slira i backe och sen inte hittar tillbaka?

Om något blokerar begräninskabeln, kommer den helt tappa när den åker tillbaka, eller tar den sig runt hindret liksom den skulle följa kabeln och hittar tillbaka till kabeln bortom hindret, dvs har den en smart eller dum algoritm? Jag har tex en hammok som står över "gränsen" och det vore trevligt om den kunde klippa lite under hammoken, men samtidigt blir det jättekonstigt att dra kabeln runt benen... (jag hoppas att ultraljudet gör den lite smarare än en som bumpar sig fram).
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu har jag börjat sätta ut begränsningskabeln.

Tänker att det vore bra med lite stalltips innan jag peggat hela tomten...

Hur smal passage funkar i praktiken?
Jag har tyvärr något mindre än en meter på smalaste stället, vi kan bredda lite där, men det blir senare i sommar. Hur nära resp kant ska jag då lägga begränsningskabeln för att det ska funka? 26 cm från kanten på vardera sidan och det blir en väldigt smal remsa imellan, eller kommer det inte att funka?

Hur bra är den i backar i praktiken? Är det ide ens att försöka eller kommer jag bara att sabba batteriet då den får slira i backe och sen inte hittar tillbaka?

Om något blokerar begräninskabeln, kommer den helt tappa när den åker tillbaka, eller tar den sig runt hindret liksom den skulle följa kabeln och hittar tillbaka till kabeln bortom hindret, dvs har den en smart eller dum algoritm? Jag har tex en hammok som står över "gränsen" och det vore trevligt om den kunde klippa lite under hammoken, men samtidigt blir det jättekonstigt att dra kabeln runt benen... (jag hoppas att ultraljudet gör den lite smarare än en som bumpar sig fram).
Jag har sett min åka på hinder på väg hem och då börjar den söka sig runt och fortsätter. Nån gång gav den upp och åkte rakt ut från hindret och träffade därmed slingan på andra sidan och kunde åka hem. Svårt att säga om det hade funkat att ställa något rätt på slingan alltså..
Nu är min slinga lite drygt 26cm ut för att inte stöta på hinder längs en ojämn häck.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Står hindret på kabeln kommer den ju komma tillbaka och virra bort sig även nästa gång. Om någon vet eller kan testa blir jag jätteglad. Det var pilligare än jag trodde att pegga fast kabeln. Än jobbigare att gräva ner den sen...
 
B Biodlarn49 skrev:
Ni som kör Landxcapen med Indego-knivar. Kör ni med rent rostfria eller med titanförstärkta knivar?
Hur mycket större blir klippbredden?
Jag kör vanliga rostfria, denna bild laddade jag upp tidigare i tråden. Alltså ca 3cm extra diameter.
 
  • Mätning av klippdiameter på gräsklippare med rostfri linjal som visar 3cm extra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur smal passage funkar i praktiken?
Det bör funka men du får testa dig fram.

J JohanLun skrev:
26 cm från kanten på vardera sidan och det blir en väldigt smal remsa imellan, eller kommer det inte att funka?
Jag kör ungefär 22 cm till fasta objekt men somsagt lägg 10 minuter på att testa vad som funkar för dig.

J JohanLun skrev:
Om något blokerar begräninskabeln, kommer den helt tappa när den åker tillbaka, eller tar den sig runt hindret liksom den skulle följa kabeln och hittar tillbaka till kabeln bortom hindret, dvs har den en smart eller dum algoritm? Jag har tex en hammok som står över "gränsen" och det vore trevligt om den kunde klippa lite under hammoken, men samtidigt blir det jättekonstigt att dra kabeln runt benen... (jag hoppas att ultraljudet gör den lite smarare än en som bumpar sig fram).
Jag rekommenderar inte att ha något fast på begränsningskabeln, när den följer kabeln hem så är ultraljudssensorerna avaktiverade så då kommer den varje gång att köra in i hammoken. du måste nog dessvärre dra slingan runt benen om du vill att den ska stå där. men å andra sidan drar du det effektivt så kommer det ändå klippa som du vill in mellan benen.
 
  • Gilla
reik och 1 till
  • Laddar…
Tröttnade på sladden till den gamla gräsklipparen och beställde en 812i efter att ha läst här. Följde tipsen här och la ut extra slingor på flera ställen. Fick använda USB-minne både för att uppdatera firmware och ansluta till Wi-Fi men nu funkar appen som den ska.
Den har varit ute och klippt två gånger nu och den har hittat runt hela tomten och inte fastnat. Har en ganska liten gräsmatta på ca 100 kvm med en smal passage (1 m) mellan. Tycker den löser det bra.
Blev väckt av dagg på regnsensorn och aviseringar i appen så den har fått tak nu. Taket kan nog kapas lite samt fästas med jordankare.
Men schemat? Ska den vara på 16h/vecka när jag ställt in 150 kvm? Robotgräsklippare parkerad under hemmagjort skyddstak i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
T T-G-B skrev:
Tröttnade på sladden till den gamla gräsklipparen och beställde en 812i efter att ha läst här. Följde tipsen här och la ut extra slingor på flera ställen. Fick använda USB-minne både för att uppdatera firmware och ansluta till Wi-Fi men nu funkar appen som den ska.
Den har varit ute och klippt två gånger nu och den har hittat runt hela tomten och inte fastnat. Har en ganska liten gräsmatta på ca 100 kvm med en smal passage (1 m) mellan. Tycker den löser det bra.
Blev väckt av dagg på regnsensorn och aviseringar i appen så den har fått tak nu. Taket kan nog kapas lite samt fästas med jordankare.
Men schemat? Ska den vara på 16h/vecka när jag ställt in 150 kvm? [bild]
Funkade det bra ha basen så nära hörnet?
Jag blev nästan klar med peggning av första halvan, men hann inte testköra idag. Fick tipset att man kan dra loopar utåt med extrakabel om man inte kan dra rätt väg och att koppla in en halvfärdig installation genom att ha hela rullen bakom laddstationen och ansluta i andra änden längst in i rullen. Får testköra imorgon kväll om det inte regnar...
 
Det är onekligen tryck i knivarna, hade glömt en ögla av trädgårdsslangen på gräset. Den är inte vad den var innan, och inte knivarna heller.

Men det är läropengar
 
J JohanLun skrev:
Funkade det bra ha basen så nära hörnet?
Jag blev nästan klar med peggning av första halvan, men hann inte testköra idag. Fick tipset att man kan dra loopar utåt med extrakabel om man inte kan dra rätt väg och att koppla in en halvfärdig installation genom att ha hela rullen bakom laddstationen och ansluta i andra änden längst in i rullen. Får testköra imorgon kväll om det inte regnar...
Den har hittat in än så länge! Dock vet jag om det går att ha rullen bakom, gick bara att dra ut ena änden på min rulle. Jag la en loop utåt på ett ställe men då försökte den att följa loopen där. Zickzack-slingor går bra. Håller tummarna för uppehåll och lyckad testkörning!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T T-G-B skrev:
Den har hittat in än så länge! Dock vet jag om det går att ha rullen bakom, gick bara att dra ut ena änden på min rulle. Jag la en loop utåt på ett ställe men då försökte den att följa loopen där. Zickzack-slingor går bra. Håller tummarna för uppehåll och lyckad testkörning!
Förlåt men jag är lite trög. :rofl:
Vad menar du med en loop utåt på ett ställe? Visa gärna med video om möjligt.

@Galten så håller jag med.
Hade slängt en biltvättsvamp på gräsmattan häromdagen tydligen.
Det var ingenting kvar av den :crysmile:

Skulle mer än gärna försöka få tag på ett nytt chassi till "Ola" som jag kan lacka.
Men hittar inte något sådan någonstans.
Så om någon springer på en robot som ska slängas, säljas billigt m.m. så får ni gärna hojta till.
 
Jag har lagt ut extra tråd på några ställen och det funkar bra. Precis som vid öar har jag dragit extratrådarna parallellt med varandra.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.