Hade tänkt installera min nya vän idag men det var ett jäkla väder så hoppas på imorgon. Behöver lite längre kabel än det som följde med och har massa RK & FK 2,5 liggandes. Spelar det någon roll vilken jag tar och är det för lyxigt med 2,5?
 
Kalendern
Tuffar på fint även denna säsong, samma ladd-/körtider som i fjol så kör samma schema. Har dom tagit bort den från sortimentet i Sverige? En vän till mig ville ha samma klippare men kunde ej hitta längre på nätet eller Bauhaus..
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Kalendern
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
[länk]
Tackar! Skickar vidare detta omedelbart
 
Den 28/4 köpte jag en 812i på Bauhaus för 4995 kr. Ett fantastiskt bra pris! Klipparen installerades och har klippt vår gräsmatta till stor belåtenhet. Tack vare det här forumet uppmärksammades jag på att Bauhaus sänkt priset. Igår kunde jag hänvisa till Bauhaus prisgaranti och fick tillbaka 396 kronor!
4599 kr för Landxcape LX812i !!!
JÄTTENÖJD!
 
  • Gilla
Trrttsch och 2 till
  • Laddar…
Nu har det äntligen slutat regna och Åke är ute och åker. :) Jag valde att köpa 100m svart FK1,5 att förlänga slingan med. Funkar bra även om medföljande kabeln känns smidigare att jobba med.. Det var lite svårt att få in den i skarvhylsan så Fk 2,5 är nog inte att tänka på om man tänker använda såna klämmor.

Nu tänkte jag bygga ett litet fristående tak till den men eftersom den behöver vara öppen på tre sidor klurar jag på hur man bäst förankrar det. 60 cm jordankare känns lite som overkill. Speciellt då jag vet att huvudledningen till huset går in där någonstans. Nån som löst det på något fiffigt (och enkelt) sätt? De flesta hus man ser annars är ju för klippare som går in och ut i samma dörr eller tak fastsatta i en vägg.
 
Då har man tryckt på knappen och köpt en LX812i på Bauhaus kampanj. Nu får man bara vänta tills den nysådda gräsmattan är klar innan roboten släpps ut på grönbete. Återkommer med utlåtande hur den presterar på vår delvis kuperade tomt.
 
T Trrttsch skrev:
Nu tänkte jag bygga ett litet fristående tak till den men eftersom den behöver vara öppen på tre sidor klurar jag på hur man bäst förankrar det. 60 cm jordankare känns lite som overkill. Speciellt då jag vet att huvudledningen till huset går in där någonstans. Nån som löst det på något fiffigt (och enkelt) sätt? De flesta hus man ser annars är ju för klippare som går in och ut i samma dörr eller tak fastsatta i en vägg.
Jag byggde något enkelt att börja med för att se hur det blir.
Åkte upp till Biltema och köpte en skiva akrylplast.
Tog 45x28mm tryckt virke som jag gjorde en simpel ram utav och skruvade fast skivan ovanpå.
Inte den snyggaste lösningen, men det funkar och är inte i vägen för "Ola" när han ska gå in och ut.
Jag satte sedan fast detta i altangolvet då basen står brevid den.

Såhär i efterhand så önskar jag att jag skulle gjort taket lite större.

Viktigt att tänka på är när roboten ska kantklippa, så startar den från basen och går rakt fram istället för snett ut. Så det går faktiskt inte att ha något framför basen.
 
  • En robotgräsklippare under ett hemmagjort skydd av akrylplast och träram på ett altangolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör utan tak. Tänker att det blir underligt med tak om det är regniga dagar? Då borde den börja klippa och sen avbryta när den känner regnet och gå hela rundan för att komma tillbaka? Och sen samma sak när regnfördröjningen är över?

Min laddstation har bara sol ett par timmar om dagen, så jag tror inte jag får problem med att Rob blir solblekt. Och skulle den det är det nog inte hela världen. Tänker att detta är nog inte en klippare som håller i 10 år ändå.
 
J Jockose skrev:
Tog 45x28mm tryckt virke som jag gjorde en simpel ram utav..,
Ser bra ut. Kanske kan spetsa till ett par tryckta 45x45 och köra ner ett par dm i backen. Måste ändå ut och handla för nu har Åke klippt av kabeln för andra gången. :-/
 
G Galten skrev:
Jag kör utan tak. Tänker att det blir underligt med tak om det är regniga dagar?
Har precis samma funderingar. I värsta fall så behöver den följa 220 m gränskabel i regnet innan den hittar hem igen. Vore ju fiffigt om man kunde ha extern regnmätare men det kanske finns på de dyrare modellerna.
 
Nja, nu får ni tänka på att regnsensor tar en liten stund på sig att aktiveras beroende på hur mkt regn som kommer.
Så ursäkta mina Paint-egenskaper, men beroende på vart på tomten roboten är när sensorn aktiveras så följer den kabeln som är närmast.

Dvs, är den närmast alt. 1 på kabeln, så går den dit och vänder hem. Vilket går fortare.
Men är den närmare alt. 2 på kabeln, så går den dit och det tar såklart lite längre tid.

Men viktigt att veta är att roboten faktiskt slutar klippa när regnet aktiverar sensorn.

Jag har min regnfördröjning satt på 3 timmar just nu men kommer sänka till 1 timme senasre i sommar när jag klipper kort.
Ju högre gräs som är blött, desto mer "skit" blir det under. Så därav vill jag låta gräset få en chans att torka.

När fördröjningen är slut och den går ut igen, och skulle den då känna av regnet så kommer den göra samma sak som första förklaringen och förhoppningsvis är den närmare laddbasen och går snabbare hem.
 
  • Enkel skiss av en gräsmatta med en robotgräsklippares vägval baserat på regnsensoraktivering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt att se att ”Nilla” är ute och gör sitt jobb!
Gräset börjar även återhämta sig efter en tuff vinter med skottramp för hockeysönerna hemma!

Robotgräsklippare klipper återhämtande gräsmatta vid villa med altan och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Robogräsklippare som klipper en återhämtande gräsmatta med basketkorg och veranda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Kalendern och 3 till
  • Laddar…
Och om roboten går ut när det fortfarande regnar, så aktiveras sensorn förhoppningsvis väldigt fort och då kan det se ut så här..

Schematisk bild som visar hur en regnsensor aktiveras och sänder signal till robotens bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Skönt att se att ”Nilla” är ute och gör sitt jobb!
Gräset börjar även återhämta sig efter en tuff vinter med skottramp för hockeysönerna hemma!

[bild]
Hur lågt klipper du just nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.