M mrdn skrev:
Det är ett tillval man kan göra, ”u-solder tags” man ska helst inte löda batteripaket utan punktsvetsa för att undvika att värmeskada cellerna men har man ingen batterisvets så får man klara sig ändå...
Har jag nu fattat det hela rätt?
Du seriekopplar 5 celler á 3,6 V, 4,9 Ah
Vi kallar detta paket 1. därefter gör du ett exakt likadant paket 2.
Slutligen parallellkopplar du paket 1 och 2. Korrekt?
Fråga 2:
Jag ser att du har flera ledningstrådar till din konstruktion ( och förmodligen även till originalpaketet). Varför behövs det fler än 2? En ledning till plus och en annan till minus?
Tacksam för svar!
 
Nja alltså de svarta bitarna är originalbatteriet, jag har bara plockat av skyddsplasten. Jag har bara lött dit en uppsättning celler till ”utanpå” originalbatteriet varje cell är parallellkopplad mot en originalcell.

de extra sladdarna hör till BMS modulen ”battery management system” den sköter balanseringen mellan de individuella cellerna och är även batteriets skyddskrets.
 
M mrdn skrev:
Nja alltså de svarta bitarna är originalbatteriet, jag har bara plockat av skyddsplasten. Jag har bara lött dit en uppsättning celler till ”utanpå” originalbatteriet varje cell är parallellkopplad mot en originalcell.
de extra sladdarna hör till BMS modulen ”battery management system” den sköter balanseringen mellan de individuella cellerna och är även batteriets skyddskrets.
Ok, jag kan se det nu på bilden. Skulle mitt förslag funka om du hade lyckats beställa 10 celler och skippat originalcellerna?
 
Nej isf så ska de fortfarande kopplas parallellt på cellnivå. Byter du ut originalcellerna måste du dessutom se till att BMSen flyttas över och ansluts korrekt annars så är det stor risk för batteriskada/brand på sikt. Klipparen kommer dessutom inte att starta utan kommunikation från batteripacket, bland annat temperatur kommuniceras av BMSen
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nån som har fått in klipparen i Google Home?
 
Intet nytt på firmwarefronten, och eftersom den inte är uppkopplad så är enda inställningen man kan göra är antal m2 gräsmatta.

Men ärligt talat funkar det ju bra ändå, appfunktionen är ju kul men ger inte så mycket extra. Kan ju vara kul att se att den klipper när man är på jobbet, men om den fastnat kan man ändå inte göra något åt det.

Med mina gräsyta klipper den mån-fredag 09:00-14:00. Om det inte kommer räcka så höjer jag bara antalet m2 i maskinen.
 
Jag använder appen ofta just nu.
Satt schema på att klippa 2 ggr i vecka men stänger av klippning om jag vet att det ska spöregna hela dagen.
klipper även på ca 50mm just nu.

dom nya knivarna fungerar riktigt bra.
 
Använder bara appen. Skulle säga att den är 50% av meningen med hela köpet.
beställde som sagt ett gäng indigo knivar/skruvar, fick man karva bort plasten på knivdisken för att de inte ska slå i?
 
Efter att ha läst denna tråden hovrar jag över köpknappen. Är dock fundersam då vi har ett par släntar på tomten (uppskattningsvis 20-30°). Vad är era erfarenheter av denna robot och lutning? Fixar den det och klipper den bra även i slänten?
 
Redigerat:
N nwin skrev:
Efter att ha läst denna tråden hovrar jag över köpknappen. Är dock fundersam då vi har ett par släntar på tomten (uppskattningsvis 20-30°). Vad är era erfarenheter av denna robot och lutning? Fixar den det och klipper den bra även i slänten?
Jag har en slänt på ~28% lutning och den tar sig upp utan några som helst problem.
Det var en av mina orosmoment innan köp, men chansade.
 
J Jockose skrev:
Jag har en slänt på ~28% lutning och den tar sig upp utan några som helst problem.
Det var en av mina orosmoment innan köp, men chansade.
Det låter ju lovande. Dock är våra släntar 22-25 grader (alltså ca. 41-47%), så lite värre men kanske värt en chansning.
 
N nwin skrev:
Det låter ju lovande. Dock är våra släntar 22-25 grader (alltså ca. 41-47%), så lite värre men kanske värt en chansning.
ah, sorry, jag menade graders lutning och inte %.

Tror t o m det är ca 32 grader på något ställe.

Men den är stark, riktigt stark.
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
Nu är priset sänkt på Bauhaus till 4599 kr!

En fråga som säkert finns avklarad någonstans i tråden: var köper man nya knivar bäst?
 
J Jockose skrev:
ah, sorry, jag menade graders lutning och inte %.

Tror t o m det är ca 32 grader på något ställe.

Men den är stark, riktigt stark.
Låter ju riktigt bra, då bör den fixa vår lutning också och klart värd ett försök! Tack för snabba svar.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.