29 954 läst · 242 svar
30k läst
242 svar
Låna ut bilen - kronofogden beslagtog och sålde
Då kan jag upplysa dig om att de där 15tkr som ”råkat” mottagits på kontot sannolikt är frånhända någon annan hederlig medborgare genom bedrägeri.R Rejäl skrev:
Förfarandet kallas penningtvättsbrott.
Finns ingen somhelst anledning att upplåta sitt konto för dylika transaktioner.
Gör man ändå det så får man nog också ta risken att kontot spärras, antingen av banken eller av brottsutredande myndighet.
Det senare landar då sannolikt i ett penningbeslag som bl a syftar till förverkande av brottspengarna och att den bedragne på sikt får tillbaka det denne frånhänts.
Kallas fullgörelseförverkande.
Ja är det så och bevisat så är det givetvis rätt men man kan och ska inte stänga av kontona och beslagta 15tkr för att någon misstänker..Sverker T skrev:Då kan jag upplysa dig om att de där 15tkr som ”råkat” mottagits på kontot sannolikt är frånhända någon annan hederlig medborgare genom bedrägeri.
Förfarandet kallas penningtvättsbrott.
Finns ingen somhelst anledning att upplåta sitt konto för dylika transaktioner.
Gör man ändå det så får man nog också ta risken att kontot spärras, antingen av banken eller av brottsutredande myndighet.
Det senare landar då sannolikt i ett penningbeslag som bl a syftar till förverkande av brottspengarna och att den bedragne på sikt får tillbaka det denne frånhänts.
Kallas fullgörelseförverkande.
Utan då bör pengarna spärras tills en utredning följt av en rättegång har beslutat och dömt personen i fråga..
Nu görs en massa åtgärder på tvivelaktiga grunder och kommer att drabba oskyldiga med och det är inget bra…
Här har vi ju ett som inte gick vidare till hovrätten, så alla var väl nöjda med domen antar jag.A AndersS skrev:Tja, fakta var att 85% av brottsmålen som artikeln avsåg inte går vidare.
Av de 15% som går vidare får 44% annan bedömning än den tingsrätt gjort.
Av de brottsmål tingsrätt totalt hanterar blir det ca 7% som får annan bedömning än tingsrätt.
Och i 93% av brottsmålen gäller tingsrätts bedömning.
Du försökte ge en lite annan bild av "dina" 44% utan att definiera vad de avsåg.😂
https://sv.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet
Nja..O [old rusty] skrev:
Eller ja, de var väl nöjda med domen "frikänd" förstås, men inte resten då...
Jo, det är precis det man ska göra. Penningbeslag är en del i en utredningsåtgärd så länge den pågår.R Rejäl skrev:Ja är det så och bevisat så är det givetvis rätt men man kan och ska inte stänga av kontona och beslagta 15tkr för att någon misstänker..
Utan då bör pengarna spärras tills en utredning följt av en rättegång har beslutat och dömt personen i fråga..
Nu görs en massa åtgärder på tvivelaktiga grunder och kommer att drabba oskyldiga med och det är inget bra…
”Tvivelaktiga” beror nog på vinkeln på det hela.
Ja, du kan ju läsa själv, inget bankerna bestämmer och det finns ett syfte.Alfredo skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-atgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2017-630/
Jag är ingen jurist, men det står att det var kammarrätten och enligt nuvarande advokat, är inte det motsvarande hovrättsnivå? Ovanför kammarrätt är Högsta domstolen som jag tolkat det, men kan ha fel här.O [old rusty] skrev: