R Rejäl skrev:
Vi ska någ reagera och inte acceptera sådana hära övertramp ifrån myndigheterna!
Även det som banker håller på med att stänga av/ute hederliga medborgare som råkat swisha eller ta emot ca 15tkr vart är vi på väg tror inte ens detta sker i länder som Ryssland…
Då kan jag upplysa dig om att de där 15tkr som ”råkat” mottagits på kontot sannolikt är frånhända någon annan hederlig medborgare genom bedrägeri.
Förfarandet kallas penningtvättsbrott.
Finns ingen somhelst anledning att upplåta sitt konto för dylika transaktioner.
Gör man ändå det så får man nog också ta risken att kontot spärras, antingen av banken eller av brottsutredande myndighet.
Det senare landar då sannolikt i ett penningbeslag som bl a syftar till förverkande av brottspengarna och att den bedragne på sikt får tillbaka det denne frånhänts.
Kallas fullgörelseförverkande.

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
R
Sverker T Sverker T skrev:
Då kan jag upplysa dig om att de där 15tkr som ”råkat” mottagits på kontot sannolikt är frånhända någon annan hederlig medborgare genom bedrägeri.
Förfarandet kallas penningtvättsbrott.
Finns ingen somhelst anledning att upplåta sitt konto för dylika transaktioner.
Gör man ändå det så får man nog också ta risken att kontot spärras, antingen av banken eller av brottsutredande myndighet.
Det senare landar då sannolikt i ett penningbeslag som bl a syftar till förverkande av brottspengarna och att den bedragne på sikt får tillbaka det denne frånhänts.
Kallas fullgörelseförverkande.
Ja är det så och bevisat så är det givetvis rätt men man kan och ska inte stänga av kontona och beslagta 15tkr för att någon misstänker..
Utan då bör pengarna spärras tills en utredning följt av en rättegång har beslutat och dömt personen i fråga..
Nu görs en massa åtgärder på tvivelaktiga grunder och kommer att drabba oskyldiga med och det är inget bra…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tja, fakta var att 85% av brottsmålen som artikeln avsåg inte går vidare.
Av de 15% som går vidare får 44% annan bedömning än den tingsrätt gjort.
Av de brottsmål tingsrätt totalt hanterar blir det ca 7% som får annan bedömning än tingsrätt.
Och i 93% av brottsmålen gäller tingsrätts bedömning.
Du försökte ge en lite annan bild av "dina" 44% utan att definiera vad de avsåg.😂
Här har vi ju ett som inte gick vidare till hovrätten, så alla var väl nöjda med domen antar jag. :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet

• Gilla
Intet
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Här har vi ju ett som inte gick vidare till hovrätten, så alla var väl nöjda med domen antar jag. :)
[länk]
Nja..
De frikända läkarna försökte överklaga domskälen, men detta gick inte, då man endast kan överklaga domslut och inte domskäl, och en frikänd kan inte överklaga ett helt friande domslut.
Eller ja, de var väl nöjda med domen "frikänd" förstås, men inte resten då...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja är det så och bevisat så är det givetvis rätt men man kan och ska inte stänga av kontona och beslagta 15tkr för att någon misstänker..
Utan då bör pengarna spärras tills en utredning följt av en rättegång har beslutat och dömt personen i fråga..
Nu görs en massa åtgärder på tvivelaktiga grunder och kommer att drabba oskyldiga med och det är inget bra…
Jo, det är precis det man ska göra. Penningbeslag är en del i en utredningsåtgärd så länge den pågår.
”Tvivelaktiga” beror nog på vinkeln på det hela.

• Wow
Rejäl
  • Laddar…
”Tvivelaktiga” beror nog på vinkeln på det hela.
Jag anser i alla fall att det är tvivelaktigt att en enskild privat organisation (bank) ska kunna påverka en medborgares liv bortom deras kundrelation. Det är för mig myndighetsutövning och ska så vara.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Om bilen var på verkstad så kan det väl
Ja, du kan ju läsa själv, inget bankerna bestämmer och det finns ett syfte.

[länk]
Står väl absolut ingenting där om att neka bank-id?

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Ja, du kan ju läsa själv,
Varför ska jag läsa något. Jag har skrivit vad jag anser.

Ja, du kan ju läsa själv, inget bankerna bestämmer och det finns ett syfte.

[länk]
Kan du kanske länka eller iaf tala om vilken paragraf där som säger att banker ska utestänga personer från BankID så det inte kan användas för att logga in på ex. 1177?

tveksamt tveksamt skrev:
Kan du kanske länka eller iaf tala om vilken paragraf där som säger att banker ska utestänga personer från BankID så det inte kan användas för att logga in på ex. 1177?
För just 1177 finns ju dock alternativ..
Men visst. Bankids dominans och att det är bankägt är ett problem.

O [old rusty] skrev:
För just 1177 finns ju dock alternativ
Vilka någorlunda jämförbara syftar du på?

O [old rusty] skrev:
[länk]
Jag är ingen jurist, men det står att det var kammarrätten och enligt nuvarande advokat, är inte det motsvarande hovrättsnivå? Ovanför kammarrätt är Högsta domstolen som jag tolkat det, men kan ha fel här.

Alfredo Alfredo skrev:
Vilka någorlunda jämförbara syftar du på?
Finns ju bara en annan du kan logga in på t.ex. 1177 och myndigheter med.

O [old rusty] skrev:
Finns ju bara en annan du kan logga in på t.ex. 1177 och myndigheter med.
Men vilka alternativ till 1177 menar du att man kan använda? Hänger inte med.

Edit: Du menar förstås att man kan logga in på andra sätt? Tänker du på Freja eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.